Hoe vind je xc wedstrijden?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
hardtail sucker
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 10 april 2019, 09:20
Mijn mountainbike: Bird aether 9

Hoi allen,
Ik ben altijd heel fanatiek met de stopwatch en probeer atlijd mijn eigen tijd te verbreken. Maar ik heb nog nooit mee gedaan aan een wedstrijd, dus mij lijkt het leuk om er een uit te proberen. Het vinden van wedstrijden valt me vies tegen, hebben jullie tips?

Het liefst zoek ik naar een wedstrijd waar geen licentie voor nodig is en rondom brabant bevindt, maar voor een technische track rij ik graag wat verder zoals utrecht, limburg, belgië.
Max afstand ongeveer 60 km maar liever korter.
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

Vanwege corona zijn er op het moment bijna geen wedstrijden; op het moment eigenlijk alleen maar 3NationsCup met de eerst aankomende wedstrijd in Zoetermeer eind augustus. Dat is opzich wel een leuk rondje. Zie de 3nationsCup en/of knwu website voor info. Normaal gesproken zijn er rond de brabant/belgische grens laagdrempelige 'atbcross' wedstrijdjes. Zie https://atbcross.com/, maar geen flauw idee wat daar dit jaar nog van over is.

Als je een rit in lijn wil is er (als alles goed is) in september een marathon Amerongen (utrecht). Daar is ook een korte afstand (van iets van 60 Km).
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

ATB Cross wordt terug gereden.

Is niet zomaar 1 wedstrijd, maar verschillende categorieën en een heel systeem van berekening van startpositie.
ATB CROSS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 28 juli 2021, 13:33

Wij zijn inderdaad laagdrempelig... Geen verplichte vergunning maar wel éénmalig €10 voor een startnummer. In theorie kan/mag iedereen +16 bij ons meerijden (behalve als je UCI punten hebt) maar vergis u niet... in de meeste reeksen ligt het tempo vrij hoog... De snelste renners in de A-reeks kunnen bijvoorbeeld vlot mee in de competities van de officiële bonden :)

Ook onze kalender is overhoop gehaald door Corona - stonden normaal 25 wedstrijden op de planning, daar blijven er nog 9 van over. Deels omdat er pas vanaf juli mocht gereden worden, deels owv het uitblijven van vergunningen of door de vele corona-maatregelen die soms door de lokale overheden worden opgelegd...
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

De wedstrijden van de ATB Cross zijn ook ongeveer 45 minuten. Het is dus wel echt een XC wedstrijd en geen marathon. Dus het tempo ligt behoorlijk hoog.

Het is maar net waar je naar op zoek bent. Wil je 45 minuten lang knallen op een parcours met meerdere ronde of wil je een grotere ronde/marathon rijden.

Op dit forum vind je in ieder geval veel info over wedstrijden.
#Skraleanjers
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

De hel van Groesbeek heeft bijvoorbeeld 3 afstanden de 35km de 70 en de 105.
In de rubriek Marathons komt ook alles wat je zoekt wel voorbij
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
hardtail sucker
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 10 april 2019, 09:20
Mijn mountainbike: Bird aether 9

Bedankt voor alle tips tot nu toe, mij lijken de wedstrijden van 45 minuten het leukst. Ook de 60km marathon bij amerongen ziet er leuk uit.
Hoe is het technisch niveau van de wedstrijden vaak? Is het te vergelijken met de normale routes in nederland? Of is het het technischer zoals het nk parcours in watersley en strijthagen?
veel wedstrijden wordt je startpositie belaald door de voorgaande wedstrijden, kan je ook bij deze wedstrijden zomaar meedoen of is het idee dat je het hele seizoen meedoet?
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

hardtail sucker schreef: do 29 juli 2021, 00:10 Bedankt voor alle tips tot nu toe, mij lijken de wedstrijden van 45 minuten het leukst. Ook de 60km marathon bij amerongen ziet er leuk uit.
Hoe is het technisch niveau van de wedstrijden vaak? Is het te vergelijken met de normale routes in nederland? Of is het het technischer zoals het nk parcours in watersley en strijthagen?
veel wedstrijden wordt je startpositie belaald door de voorgaande wedstrijden, kan je ook bij deze wedstrijden zomaar meedoen of is het idee dat je het hele seizoen meedoet?
De opzet vd ATBcross is perfect. je rijdt op niveau met als uitgangs punt dat iedereen binnen dezelfde klasse in dezelfde ronde rijdt. Geen gedoe met achterblijvers en grote niveau verschillen. Heb dit een paar keer geopperd aan de Veluwse winter competitie het ook zo te doen. maar ze willen er niet aan, terwijl het leuker is voor iederen. Het niveau is overigens heel hoog in de snelste 2 klasses. je uitslagen bepalen je start positie maar je kan gewoon enkele wedstrijden meedoen, dan start je wel verder naar achter.

De veluwse winter competitie kan je ook gewoon een enkele wedstrijd medoen, daar is het gewoon vrij opstellen. Daar zitten wel wat technische rondjes tussen, maar wel voor iedereen te doen. ik weet niet hoe het tegenwoordig zit met een KNWU basis licentie voor deelname. Ik hoop dat ze dat niet meer als eis stellen aangezien de hele licentie structuur vd KNWU absurt is.

Amerongen is niet technisch!. er zitten stukken route in en ca 11 km trail per ronde, alles wat niet route is is minder technisch. aangezien dat vaak brede paden zijn, zodat er genoeg inhaal mogelijkheden zijn. Het tempo ligt daardoor wel enorm hoog en is daarom wel weer zwaar. Geen licentie nodig.
Jeroen90
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 28 juni 2020, 15:48

hardtail sucker schreef: do 29 juli 2021, 00:10 Bedankt voor alle tips tot nu toe, mij lijken de wedstrijden van 45 minuten het leukst. Ook de 60km marathon bij amerongen ziet er leuk uit.
Hoe is het technisch niveau van de wedstrijden vaak? Is het te vergelijken met de normale routes in nederland? Of is het het technischer zoals het nk parcours in watersley en strijthagen?
veel wedstrijden wordt je startpositie belaald door de voorgaande wedstrijden, kan je ook bij deze wedstrijden zomaar meedoen of is het idee dat je het hele seizoen meedoet?
Technisch niveau is van normale routes, zeker niet te vergelijken met watersley, strijthagen, netersel of Beringen(BE).

Verder weet ik dat mannen+vrouwen door elkaar rijden, wat ook wel vervelend kan zijn. Mannen die in bochten dus veel langzamer zijn, maar voor vrouwen lastig om in te halen. Om daarna op rechte stukken dat mannen overal vrouwen inhalen(door spiermassa maar geen techniek).
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
ATB CROSS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 28 juli 2021, 13:33

[/quote]
Technisch niveau is van normale routes, zeker niet te vergelijken met watersley, strijthagen, netersel of Beringen(BE).

Verder weet ik dat mannen+vrouwen door elkaar rijden, wat ook wel vervelend kan zijn. Mannen die in bochten dus veel langzamer zijn, maar voor vrouwen lastig om in te halen. Om daarna op rechte stukken dat mannen overal vrouwen inhalen(door spiermassa maar geen techniek).
[/quote]

Er zijn nochtans heel wat vrouwen in de reeksen die heel wat mannen vlot voorbij rijden. :D De indeling is op snelheid, dus het niveau van de dames en heren in dezelfde reeks is quasi hetzelfde.

Er zijn een aantal wedstrijden waar er soms wel wat techniek nodig is met wat klimwerk maar het opzet is altijd geweest om iedereen een mogelijkheid te geven om wedstrijden te gaan rijden op hun niveau. Als het echt te "tricky" is is er altijd een "chicken way". 85% van de deelnemers zijn puur recreanten die graag elke zondag een wedstrijdje komen rijden om achteraf tussen pot en pint nog het wedstrijdverloop te bespreken en de andere reeksen aan te moedigen. De overige 15% zijn competitierenners die gerust in een landelijke bond kunnen gaan rijden voor de centjes maar die kiezen voor atb cross om de simpele reden: nergens is er één competitie waar zoveel wedstrijden zijn. Nu met corona is dat een stuk minder, maar in een normaal seizoen staan er 24 op de agenda.

Het concept dat we hanteren staat lijnrecht tov alle andere competities waar je ingedeeld wordt op leeftijd & geslacht maar is tot op heden wel succesvol...
Plaats reactie