Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik had vergelijkbare ervaringen, me onzeker voelen als ik ingeklikt zit op technische afdalingen (ondanks jaren ervaring met klikpedalen). Dus ik ben inmiddels heel wat jaren geleden naar flats overgestapt, bevalt mij prima. Ik rijd alleen nog met klikkers op de wegfietsen :)
En ja, dat is een psychisch iets, hele volksstammen rijden naar tevredenheid technische stukken met klikpedalen. Maar als je je zekerder voelt met platforms ga je er wel beter door rijden wat mij een prima reden lijkt...

Houd er rekening mee dat je je traptechniek op orde moet krijgen, anders schiet je soms van je pedaal in bepaalde omstandigheden. Ik had dat in de begintijd af en toe in de opgaande beweging, als de druk op het pedaal het minst is.
Een oefeningetje dat je makkelijk kunt doen is stapvoets een stoeprand oprijden en de achterkant van de fiets meetrekken zodanig dat je wiel de rand niet raakt. Gewoon blijven proberen en als het lukt ook af en toe blijven herhalen zodat de techniek in je systeem komt.

De stand van je voeten kun je natuurlijk variëren, als je een lange klim rijdt zet je je voet zo dat je efficiënt kunt trappen en duik je de afdaling in plaats je je voet een tikje meer centraal op het pedaal. Gewoon uitproberen wat voor jou werkt, in tegenstelling tot klikpedalen ben je niet aan een vaste positie gebonden :)

Kies fatsoenlijke pedalen en schoenen, niet gaan behelpen met slappe gympen of wandelschoenen met veel profiel in de zool. Dan gaat je voet automatisch zo staan dat de pinnen in het profiel van de zool vallen, maar dat is misschien niet precies de stand die goed voor jou is.

Concave pedalen, dus licht hol van vorm, bevallen mij het beste. Qua schoenen voor flats is Five Ten een beetje de benchmark, maar er zijn meer prima schoenen. Ze moeten je ook lekker zitten natuurlijk.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Bedankt heren, vele nuttige tips! Nog een vraag over het klimmen; ga je berg op nog verschillen merken? Zowel op wat langere klimmen als het korte en technische steile werk waar je maar net aan fietsend boven komt?
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Nee. Misschien iets meer zekerheid op de technische klimmetjes. En als er een voetje aan de grond moet, dan is opstappen makkelijker omdat je niet in hoeft te klikken. Op lange klimmen is er geen verschil.
Het enige echte verschil met klimmen is als je volle bak een kort klimmetje op wilt sprinten. Dan wil je nog wel eens trekken aan je pedalen, en dat kan met flats natuurlijk niet.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Het is gewoon een kwestie van een beetje aan je skills werken... https://youtu.be/q8efE3Pu4VU?t=166 :D
Erwinn
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 11 juli 2016, 17:44

Ik heb spd pedalen maar ik kom geregeld met mijn enkels tegen de cranks en wil wel graag iets meer ruimte. Dat is niet meer uit de schoenen te stellen. Is dit een goede plek om te vragen wat ik daar aan kan doen? :)
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Erwinn schreef: do 26 mei 2022, 13:03 Ik heb spd pedalen maar ik kom geregeld met mijn enkels tegen de cranks en wil wel graag iets meer ruimte. Dat is niet meer uit de schoenen te stellen. Is dit een goede plek om te vragen wat ik daar aan kan doen? :)
Is wellicht te corrigeren met een zool. Kan zijn dat je voet naar binnen doorzakt.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

kermit schreef: di 24 mei 2022, 16:35 Concave pedalen, dus licht hol van vorm, bevallen mij het beste. Qua schoenen voor flats is Five Ten een beetje de benchmark, maar er zijn meer prima schoenen. Ze moeten je ook lekker zitten natuurlijk.
Goede schoenen is inderdaad key. Ik reed eerst met gewone skateschoenen. De zool daarvan had wel grip, maar sleet als een malle en was veel te dun. Ik heb nu de Etnies Culvert Mid. Dat is een wereld van verschil.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Erwinn schreef: do 26 mei 2022, 13:03 Ik heb spd pedalen maar ik kom geregeld met mijn enkels tegen de cranks en wil wel graag iets meer ruimte. Dat is niet meer uit de schoenen te stellen. Is dit een goede plek om te vragen wat ik daar aan kan doen? :)
Stel je vraag maar!

(Je hebt het plaatje al naar binnen gebracht? Schoen iets gedraaid? Voet naar achteren?)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hopelijk niet de denkfout gemaakt het plaatje naar buiten te verplaatsen :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

FreedomRanger schreef: vr 27 mei 2022, 21:33
kermit schreef: di 24 mei 2022, 16:35 Concave pedalen, dus licht hol van vorm, bevallen mij het beste. Qua schoenen voor flats is Five Ten een beetje de benchmark, maar er zijn meer prima schoenen. Ze moeten je ook lekker zitten natuurlijk.
Goede schoenen is inderdaad key. Ik reed eerst met gewone skateschoenen. De zool daarvan had wel grip, maar sleet als een malle en was veel te dun. Ik heb nu de Etnies Culvert Mid. Dat is een wereld van verschil.
Ik rij gewoon met flats en dan oude versleten hardloopschoenen. Maximaal grip i.c.m. de Nukeproof Horizon pedalen. Zo sterven mijn oude hardloopschoenen een langzame dood 😋
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

38x10 schreef: di 24 mei 2022, 20:51 ........Dan wil je nog wel eens trekken aan je pedalen, en dat kan met flats natuurlijk niet.
Met goede pedalen en schoenen kan je wel degelijk aan flats trekken, komt wel een beetje techniek bij kijken, ik kan het net niet redden, maar ik kan met één voet de crank bijna rondkrijgen.
Dus ook met flats kun je met de trap en trek beweging een grote overlap krijgen, waardoor je soepeler gaat rijden, niet van dat links-rechts gestamp.
Efficiëntie zal zeker wat minder zijn als bij klikkers, maar aan die efficiëntie wordt bij klikkers vaak een te hoge waarde gegeven.
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

All4Fun schreef: do 2 juni 2022, 13:12
38x10 schreef: di 24 mei 2022, 20:51 ........Dan wil je nog wel eens trekken aan je pedalen, en dat kan met flats natuurlijk niet.
Met goede pedalen en schoenen kan je wel degelijk aan flats trekken, komt wel een beetje techniek bij kijken, ik kan het net niet redden, maar ik kan met één voet de crank bijna rondkrijgen.
Dus ook met flats kun je met de trap en trek beweging een grote overlap krijgen, waardoor je soepeler gaat rijden, niet van dat links-rechts gestamp.
Efficiëntie zal zeker wat minder zijn als bij klikkers, maar aan die efficiëntie wordt bij klikkers vaak een te hoge waarde gegeven.
Als ik op flats zou trappen zoals ik met klikpedalen doe vliegen mijn voeten alle kanten op. Ik trek mijn andere knie hoog op, vooral tijdens het klimmen. Als mijn voeten vastzitten hoef ik daar niet over na te denken en heb geen coördinatie of kracht nodig om mijn voeten op hun plek te houden. Dat levert ontspanning op en spierkracht die ik kan gebruiken voor andere dingen. En ik heb iets minder waar ik op hoef te letten, wat mentale ruimte vrij maakt om op andere dingen te letten. Dubbele winst dus.

Vrijwel alle fietscrossers rijden trouwens met klikpedalen. Het voordeel zit dus niet alleen in het beter klimmen of zittend in het zadel rijden.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Oli4k schreef: do 2 juni 2022, 14:42
All4Fun schreef: do 2 juni 2022, 13:12

Met goede pedalen en schoenen kan je wel degelijk aan flats trekken, komt wel een beetje techniek bij kijken, ik kan het net niet redden, maar ik kan met één voet de crank bijna rondkrijgen.
Dus ook met flats kun je met de trap en trek beweging een grote overlap krijgen, waardoor je soepeler gaat rijden, niet van dat links-rechts gestamp.
Efficiëntie zal zeker wat minder zijn als bij klikkers, maar aan die efficiëntie wordt bij klikkers vaak een te hoge waarde gegeven.
Als ik op flats zou trappen zoals ik met klikpedalen doe vliegen mijn voeten alle kanten op. Ik trek mijn andere knie hoog op, vooral tijdens het klimmen. Als mijn voeten vastzitten hoef ik daar niet over na te denken en heb geen coördinatie of kracht nodig om mijn voeten op hun plek te houden. Dat levert ontspanning op en spierkracht die ik kan gebruiken voor andere dingen. En ik heb iets minder waar ik op hoef te letten, wat mentale ruimte vrij maakt om op andere dingen te letten. Dubbele winst dus.

Vrijwel alle fietscrossers rijden trouwens met klikpedalen. Het voordeel zit dus niet alleen in het beter klimmen of zittend in het zadel rijden.
Dat fietscrossers het doen is natuurlijk geen bewijs. Uit onderzoek blijkt behoudens harde sprints geen efficientievoordeel. Voordelen zoals klimmen in los zand kun je hiermee natuurlijk ook niet uit een dergelijke test afleiden (dat is gewoon op een indoorfiets de inspanning van de fietser meten en het geleverde vermogen met verschillende pedalen).
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De meeste XC-MTB-ers rijden SPD, de meeste Enduro- en DH-wedstrijdrijders ook, nagenoeg alle Pinkbike redacteuren rijden ermee… op de weg zit nagenoeg iedereen ingeklikt.
Blijkbaar bevalt ‘t heeeeel veel mensen.
De overgrote meerderheid in ieder geval.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ja, want iedereen die je op tv/in de media ziet is echt een hele goede afspiegeling van de werkelijkheid.

Grappig detail, de twee grootste MTB Youtubers rijden flats :-q

Zoals Ben Cathro al eens zei "clips for racing, flats for everything else" :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie