27,5 (650b) een blijvertje?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Zelf heb ik laatst een Scott Scale 740 aangeschaft omdat ik een 29er te groot vind. Ben 1.80m en al 2 jr mtber. Ik wilde wat anders na mijn eerste 2e hands scott spark 20. Idd van fully naar HT. En ik wilde dit keer een nieuwe fiets omdat ik mtben zeer verslavend vind. Op internet vind je veel info over 650b... mijn bevindingen:
GEWELDIG!!! Veel snelheid, wendbaarheid op technische stukken en veel tractie. Daarnaast is de 740 echt een plaatje :D
Ik geloof in de toekomst van deze wielmaat ( bestaat al langere tijd maar is lang uit de picture geweest).. Nu ben ik wel eens benieuwd naar de mening en ervaringen van mede forum members..
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Er word veel gezegd over 27.5, alleen gebeurt er nog weinig als je het met de marketing rond de 29er vergelijkt.
Is ook logisch want daarop is nu flink geïnvesteerd en dat moet terug verdient worden.
Persoonlijk vind ik het ook een heerlijke maat om je mee uit te leven in het bos.
Zal nog wel 2 a 3 jaar duren voordat er meerdere leuke modellen op de markt komen.
Jouw bike is trouwens 1 van de mooiere uit het 27.5 leger :-q
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lees het topic eens over de 650b 27,5" wielsets. De ene na de andere fabrikant komt met 650b. Met name in het allmountain segment, maar ook de HT's en de race/marathonfully's beginnen te komen.
Van de groten komt Giant over de gehele linie met 650b, Scott heeft 650b over de hele linie, Trek, Rocky Mountain, Turner, Intense, Focus, Rose, veel Italianen, noem maar op.
De enige twee die bewust achter blijven/niets doen zijn Niner, dat snap ik wel, en Specialized, en dat snap ik minder. En de rest volgt vanzelf, er zijn fabrikanten die al helemaal niks meer/nauwelijks nog iets doen met 26".
De marketing is dus volop in gang, lees alle bladen maar, en lees de internetsites als Bikeradar, Bikerumor, Pinbike, MTBRcom, 650bPalace, etc. maar.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Ja mooi apparaat he? Zal eens kijken of ik binnenkort ff wat pics kan plaatsen.. Maar volgens mij is de 740 de eerste "echte" 27,5 die je in de winkel kan kopen. Gehele geometrie is ontworpen voor deze wielmaat. Voordeel van deze wielmaat is dat het ook kan passen in een 26" . En wat Aurelius zegt is watt ik lees op internet waar.. veel merken komen later dit jaar met nieuwe 650b modellen.. dus ja, is er voor deze "nieuwe" derde maat een toekomst https://www.dropbox.com/sc/r3pkgw0ayme83yi/LJIGRwxV8N" onclick="window.open(this.href);return false; (hopelijk werkt deze link :-{
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hier, wat positieve bekrachtiging.... Eens in de zoveel keren geeft Bikeradar 5 sterren voor een Bike... Test van de Scale 710....
http://m.bikeradar.com/mtb/gear/categor ... 0-13-47370" onclick="window.open(this.href);return false;.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

aurelius schreef:Hier, wat positieve bekrachtiging.... Eens in de zoveel keren geeft Bikeradar 5 sterren voor een Bike... Test van de Scale 710....
http://m.bikeradar.com/mtb/gear/categor ... 0-13-47370" onclick="window.open(this.href);return false;.

:D alleen is de 710 wel de carbon versie.. maar wel zelfde geo. Toch was mijn portemonnee nie zo dik.. mr de 740is idd vergelijkbaar. Alleen alu ipv carbon en slx\xt afmontage. Btw.. deed de link het?
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hij doet het!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Jouw Tomac Carbide is trouwens ook niet verkeerd! Ik denk dat 650b een soortgelijke weg gaat als de 29er. Steeds meer marketing en modellen omdat het echt een toevoeging is van wat al beschikbaar is. (Imho). Ik haal gewoon een hogere avg snelheid. Het comfort en controle van de spark 20mis ik tot nu toe niet.. maar heb tot nog toe alleen in nl gefietst.
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Er komt wel een hele mooie Spark 650b aan! Wil ik best wel eens aan de tand voelen...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

https://www.dropbox.com/sc/r3pkgw0ayme83yi/LJIGRwxV8N." onclick="window.open(this.href);return false;. heb wat meer foto`s toegevoegd.. (als het werkt )
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
RayB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 18 juni 2011, 03:03
Mijn mountainbike: Spec. Camber Elite 2011 26"

Van mij mag 650B de markt overnemen als 26" dan echt gaat verdwijnen.
Die uit de kluit gewassen 29" fietsen (wielen) vind ik persoonlijk geen gezicht ;)
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

effe wat marketing folks 8)

themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Ja zeker. 26 inch is oud en 29 is nieuw. Het gat van 3 inch is erg groot en laat 27,5 nu precies het gat dichten .... en dan promoot je dat als zijnde alle voordelen van 29-er zonder de nadelen en ook nog eens de voordelen van een 26-er!

Wauw! Dat is dan toch een mien, mien supermachine! Kopen, kopen, kopen!

Afijn, Giant vertolkt het heel mooi. Je benoemt de negatieve aspecten tov de 26-er niet (zwaarder, wielen, iets minder stijf etc.) maar je spiegelt het af tov de 29-er en je wint op alle vlakken! Wauw! ;-)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Themaniac, als jij nou eens op de Scott Scale 710 een proefrondje gaat rijden (of de Spark 650b), en je indrukken post tov je eigen Scale (26" of 29", maakt niet uit)? Ben benieuwd!

Het mooie is dat je pas iets hoeft te kopen zodra je pas weer een nieuwe bike nodig hebt.
En dat je dan kunt proefrijden op 27,5" en 29" en kunt kiezen voor wat het beste bevalt.
Wat wil je nog meer?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

@ Themaniac :lol: tja marketinglui kunnen het altijd mooi brengen das waar. Mr gewicht zegt niet alles. Mijn Spark 27,5 weegt "slechts" 11,2 kg standaard. Das toch best netjes... quote: aspecten tov de 26-er niet (zwaarder, wielen, iets minder stijf etc.)
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
Plaats reactie