Ervaringen: van fully naar hardtail

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
BullS4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 27 november 2013, 21:46
Mijn mountainbike: BMC Trailfox Amp, BMC Urs

Ik heb vorige week mijn Canyon Nerve binnen gekregen. Ik heb deze voor erbij gekocht. Mijn andere is een Cube Reaction. Beiden in 27,5".

Moet zeggen dat de Canyon mij super bevalt. Ik kan niet zeggen, dat ik met de FS minder beleving heb dan op de HT. Je blijft toch de grenzen opzoeken.
Merk wel dat ik met de FS veel harder een technische afdaling pak, dan op de HT. Beiden hebben hun voordelen.
Zoek wat voor jouw het beste is en pas daar je fiets op aan. Ik ben niet overtuigd als iemand zegt, dat de ene beter is dan de andere.
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Heb sinds twee weken ook een fully (Canyon Nerve) voor erbij. Mijn eerste :winkie:
Heb hem aangeschaft ivm blijvende fysieke ongemakken. Echter mijn starre Niner EMD gaat echt niet weg! HT rijden en specifiek "star" is echt super! Elke trap is idd raak en ik kan er heerlijk mee gooien en smijten. Maar kan ook makkelijk met een gewicht van onder de 9 kg. Natuurlijk voel je daarentegen elke hobbel en bobbel meer dan met een geveerde, maar dat weetje nou eenmaal met een starre. Ik geniet alleen maar :winkie:
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

ik heb noodgedwongen een aantal weken op een HT moeten fietsen vanwege demper onderhoud, de KTM fully 29er 12,5kg omgeruild voor HT Bianchi 29 van kleine 10kg, ik was blij verrast met de klimsnelheid elke klim was ik een paar seconde sneller lang leve de strava.
Het grootste verschil is het gewicht en stijfheid wel meer last van het ruggetje maar dat is beetje wennen denk ik, aktiever fietsen
ik heb niet de mogelijkheid voor 2 fietsen dus hou het bij de fully anders zou er een HT bij komen
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Vanmiddag even een rondje op het asfalt gedaan op mn nieuwe Stumpjumper HT carbon.
Ik kom van een Specialized Camber 26" (fully dus) af.

Maar deze hardtail lijkt nog meer te veren dan mn fully, is dat normaal?

Had 1.9bar in mn banden.

Is dit normaal dat een hardtail zo veert of moet er meer lucht in de banden?
Of zou dit in het terrein wel goed zijn?

Ben overigens 65kilo en banden zijn Specialized Fast Trak
Gebruikersavatar
SugarFree
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 698
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 08:29
Mijn mountainbike: Als zo'n beest dat zich aan elke omgeving kan aanpassen. Op het eerste gezicht knalgroen.

Rayb81 schreef:Vanmiddag even een rondje op het asfalt gedaan op mn nieuwe Stumpjumper HT carbon.
Ik kom van een Specialized Camber 26" (fully dus) af.

Maar deze hardtail lijkt nog meer te veren dan mn fully, is dat normaal?

Had 1.9bar in mn banden.

Is dit normaal dat een hardtail zo veert of moet er meer lucht in de banden?
Of zou dit in het terrein wel goed zijn?

Ben overigens 65kilo en banden zijn Specialized Fast Trak
Ik zou geen enkele reden kunnen bedenken waarom je HT carbon meer 'veert' dan je Camber. Een vergelijking tussen een HT op het asfalt en een fully in het bos is sowieso niet 'handig'. Overigens is 1.9 (niet tubeless) op zich prima, maar met jouw gewicht kan er misschien nog iets van af (lees: uit).
Kracht door eenvoud
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Misschien had je de banden op je fully wat harder omdat de vering je toch comfort gaf? Opzich is 1.9bar geen raar getal. Het mag misschien zelfs lager (zoals SugarFree al zegt), maar dat hangt wel van veel factoren af zoals je bandenmaat, gewicht, terrein, eigen voorkeuren, etc. Dit slaat wel op offroad. Op asfalt voelt een dergelijke bandendruk misschien een beetje als 'pompen'. Probeer het eens op een bospad met wat wortels of zo. Misschien wil je dan nog wel een lagere bandendruk. Overigens kan je achter een iets hogere druk dan voor aanhouden omdat daar meer gewicht op rust.
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Denk dat het tussen de oren zit en dat je een 29er nog moet ervaren..
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Klinkt als twee gebroken seatstays:).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
SugarFree
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 698
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 08:29
Mijn mountainbike: Als zo'n beest dat zich aan elke omgeving kan aanpassen. Op het eerste gezicht knalgroen.

Bergbike schreef:Op asfalt voelt een dergelijke bandendruk misschien een beetje als 'pompen'. Probeer het eens op een bospad met wat wortels of zo. Misschien wil je dan nog wel een lagere bandendruk. Overigens kan je achter een iets hogere druk dan voor aanhouden omdat daar meer gewicht op rust.
Waarvan akte.
Kracht door eenvoud
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Bedankt voor de reacties, het voelde idd als pompen!

En klopt, op de Camber had ik de banden wat harder omdat ik daar vering op had zitten (die overigens ook redelijk hard stond afgesteld)

Ik hoop het deze week in het terrein te ervaren, ben benieuwd hoe het dan aanvoelt.
jvde99
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: zo 30 juni 2013, 19:23
Mijn mountainbike: toert 2-3 keer per week door Zuid Limburg

Heb je de druk in je voorvork niet lager dan eerst? Dit kan ook overkomen als 'pompen'
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

SugarFree schreef:maar met jouw gewicht kan er misschien nog iets van af (lees: uit).
Hahaha hier las ik eerst overheen, maar heel subtiel. :D
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Nou vandaag op Schoorl gereden.
Het viel me meteen op dat de banden te hard waren, wat een gestuiter, heb er dan ook maar wat lucht uit gelaten.
Denk dat ik ze voortaan op 1.7voor en 1.8 achter zet.

Maar het zal wel zo horen maar ik heb nog steeds het gevoel dat de achterkant "wipt" net als bij een slecht afgestelde fully.
Krijg constant een schop onder m'n kont zegmaar.

Het zal wel zo horen zeker dan bij het 29er rijden?
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Vervelend dat je de fiets nog niet als goed ervaart. Toch zijn je berichten wat tegenstrijdig. Eerst vond je hem veren maar als ik je laatste bericht lees is die keihard.

Als de achterkant wipt betekent het vaak dat je beter het zadel uit moet gaan en moet meewerken...

Ga tubeless en rij met wat minder lucht in je banden..
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dat "schop onder je kont-gevoel" hoort niet bij 29er rijden, ook niet bij 26er rijden, maar je hebt het zelf in de hand. Gewoon meer uit je zadel komen. Als je zadel net iets te hoog staat kun je dit effect sterker ervaren. Dus: actiever op die fiets zitten! Ik moet het ook weer leren, na overstap van 26er fully naar 29er HT.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie