Ervaringen: van fully naar hardtail

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Je deint niet op een HT, je krijgt hoogstens inderdaad steeds een schop onder je kont als je achterkant omhoog stuitert op je HT. Kwestie van juiste bandenspanning (zachtere band=minder klappen) en juiste techniek, actief zoeken naar de juiste balans als je over oneffenheden rijdt. Evenwicht wat verder naar achteren brengen, uit je zadel komen, je voorwiel en achterwiel over een worteltje trekken, etc.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Rayb81 schreef:Nou vandaag op Schoorl gereden.
Het viel me meteen op dat de banden te hard waren, wat een gestuiter, heb er dan ook maar wat lucht uit gelaten.
Denk dat ik ze voortaan op 1.7voor en 1.8 achter zet.

Maar het zal wel zo horen maar ik heb nog steeds het gevoel dat de achterkant "wipt" net als bij een slecht afgestelde fully.
Krijg constant een schop onder m'n kont zegmaar.

Het zal wel zo horen zeker dan bij het 29er rijden?
Klnkt een beetje cynisch en niet objectief. (maar ik kan het ook verkeerd begrijpen natuurlijk)
Een 29" achterwiel rolt soepeler over hobbels dan een 26" achterwiel, maar het kan natuurlijk niet het gemis van +10cm veerweg goedmaken.
Hierboven werd al iets over je banden geroepen.
Hoe breed zijn ze en hoeveel druk zit er in ?
Wellicht zijn ze wat smal en/of harder dan noodzakelijk.
Banden zijn na vering de bepalende factor als het om comfort gaat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Dat wippen van de achterkant had ik ook op het asfalt en het zadel staat niet te hoog.

Heb gekeken of de achterband wel goed om de velg zit maar die lijkt goed te zitten.

Voorband: Specialized S-Works fast Trak 2.2 (staat nu op 1.7 bar)
Achterband: Specialized Fast Trak control 2.0 (staat nu op 1.8)

Standaard binnenbandjes (denk ik)
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Achter 1.8 bar dus. "8" & ")" wordt 8)... :winkie:

Het zal even zoeken worden naar de bandenspanning die je wilt. Je zit nu op een compleet andere fiets, dus alles wat je weet uit ervaring op je vorige fiets mag -pfffiiieet- aan de kant. Misschien ligt het ook een deel aan de geometrie. Daar zou je, als je aanleiding hebt te vermoeden dat het een vooruitgang zou zijn, bijvoobeeld met een andere lengte stuurpen nog iets aan kunnen finetunen. Maar zoals al gezegd, banden zijn belangrijker.

Mijn ervaring op HT (mijn enige ervaring) is dat ik de achterband maar iets harder heb dan dat oneffenheden een klap tegen de velg zouden geven.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een HT kan niet wippen, tenzij er iets beweegt.
Wat kan er bewegen ?
Band en velg (of je hebt een heeeel flexibele zadelpen).
Als er iemand achter je rijdt, wat ziet die van dat wippen ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Een goede hardtail zou ik ook wel weer willen.

Heb sinds deze zomer een 170 mm veerweg all-mountain die verrassend veelzijdig inzetbaar is. Enige dat ik mis is lockout van de vering. Ik gebruik em zelfs af en toe voor naar het werk. En bikeparks. En gewone tochten (zo technisch mogelijk aub). Nog een U-turn in de vork en dan is ie weer wat geschikter voor het nederlandse landschap.
Die fiets heeft me doen realiseren dat de hardtail die ik daarvoor had serieus gebreken had. Ook na wat nieuwe onderdelen.
Volgend jaar eens gaan kijken naar wat/hoe, dan denk ik aan zelf opbouwen.
vierwielaandrijving betekent dat je blijft steken op een plek waar de takelwagen niet kan komen....
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

ThaSingleTrackMastah schreef:Een HT kan niet wippen, tenzij er iets beweegt.
Wat kan er bewegen ?
Band en velg (of je hebt een heeeel flexibele zadelpen).
Als er iemand achter je rijdt, wat ziet die van dat wippen ?
Er rijdt niemand achter me dus daar kan ik geen uitspraak over doen.

Zadelpen is de standaard alu versie, staat wel op een paar mm na op de minimum insertion, maar zakt niet, zit getorqued vast.
Wiel zit ook goed vast, is een 15mm steekas.

Gevoel is ene beetje lastig te beschrijven.
Op mn camber had ik wat speling in mn demper als ik de achterdemper op lock-out zette. (een lock was dus niet vast, maar veerde nog steeds een paar mm)
Daardoor veerde de demper wel, maar heel snel heen en weer omdat ie op lockout stond en dus praktisch niet verder kon steeds.
Dat snelle heen en weer veren voelde toen als wippen (daarom reed ik op de weg ook altijd zonder lock-out), dit wippen voel ik dus ook in mn HT.

Lastig verhaal.
Sorry trouwens dat ik het topic vervuil.
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Is dat niet gewoon met een heel hoge cadans rijden, waardoor je bij elke slag met je kont loskomt van het zadel?
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Rayb81 schreef:
ThaSingleTrackMastah schreef:
Gevoel is ene beetje lastig te beschrijven.
Op mn camber had ik wat speling in mn demper als ik de achterdemper op lock-out zette. (een lock was dus niet vast, maar veerde nog steeds een paar mm)
Daardoor veerde de demper wel, maar heel snel heen en weer omdat ie op lockout stond en dus praktisch niet verder kon steeds.
Dat snelle heen en weer veren voelde toen als wippen (daarom reed ik op de weg ook altijd zonder lock-out), dit wippen voel ik dus ook in mn HT.
Ik herken precies wat je zegt. Op mijn GT Sensor 9r Fully heb ik het zelfde gevoel als ik de achterdemper op lock-out zet en lekker doortrap op Asfalt. Ik rij dan nog liever met de demper open, Lock-out gebruik ik nu alleen op lange, niet technische klimmen over gravelpaden.

Sinds kort heb ik ook de beschikking over een XTrail 29er HT (eigenlijk van mijn vrouw, maar leuk om af en toe even te pakken) en ik voel het zelfde wippende gevoel op het ritme van de trapfrequentie (niet de rijsnelheid!). Als de cadance omhoog gaat wordt het erger. Oorzaak is vrijwel zeker de achterband, deze zie ik gewoon vervormen terwijl ik trap. Het veranderd ook met de bandenspanning. Rond de 1,8/2,0 bar is het het ergst, onder de 1,7 wordt het minder en boven de 2,5 ook niet. Ik rij met een Maxis Aspen 2.1 achter (Verrassend fijne band trouwens, maar dit terzijde) en weeg 90Kg.
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Gebruikersavatar
SugarFree
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 698
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 08:29
Mijn mountainbike: Als zo'n beest dat zich aan elke omgeving kan aanpassen. Op het eerste gezicht knalgroen.

Denk nu ook dat het in de cadans moet worden gezocht (gevonden ;)). Dan wel benieuwd wat je cadans is.
Kracht door eenvoud
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Snelste manier van uitsluiten is de band een bar of 3 geven en een stukje over asfalt rijden.
Waarschijnlijk weet je het al voor je de straat uit bent :-q
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dunc@n schreef: Oorzaak is vrijwel zeker de achterband
Ik zou eerder zeggen, oorzaak is dat je niet soepel genoeg rondtrapt. Hoe "wilder" je trapt, hoe meer je beweegt en die bewegende massa veroorzaakt het deingevoel.
Soepeltjes rondtrappen en het zal grotendeels weg zijn.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Mwah, kans is groot dat het bij de achterband zit hoor. Had het ook bij m'n Superfly 7, vanaf de eerste rit. Thuis ff gekeken, zwengeltje aan het wiel en de "deuk" in de band was duidelijk waarneembaar. Kostte wel wat zeepsop en luchtdruk om 'm goed te laten ploppen. Maar nu is het weg.

Het effect werd wel sterker door niet soepel trappen. Maar je moet natuurlijk wel gewoon kunnen zitten en aanzetten zonder de "kick in the butt" te krijgen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Kermit heeft een Thudbuster, dus hij voelt uberhaupt niks. :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Al niet meer gebruikt sinds mijn 26er hardtail overleden is (eind mei) en ik op een 29er ht rijd.
Zonder te deinen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie