Meest technische route ?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Blastfromthepast schreef: do 10 oktober 2019, 12:14 Kan best, maar jouw zoontje van 6 is geen referentie. Daarnaast is toch algemeen bekend dat de UHR routes zo gemaakt zijn dat ze voor iedereen, van beginner tot expert te rijden zijn. Beetje overbodige toevoeging dus. Daarnaast heb ik er als 41 jarige prutser er erg veel lol in om de technische stukjes een voor een te nemen op LV, of op andere routes. En dan zit ik ook niet aan mijn max hoor, maar ik heb wel lol. Laat het daar nu net om gaan.

Lol staat altijd voorop, en staat verder los van niveau
De 5 en 6 jarigen van nu zijn wel de toekomst, daar mogen we best rekening mee houden. Ik vraag ook altijd om opties bij routes, met een eenvoudigere lijn voor de beginners of de mensen die "het nu wel goed genoeg vinden" :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Zand over wortels gooien heeft vaak een andere reden dan om het weer makkelijker te maken. Vaak juist om de wortel te beschermen tegen breken óf om het boompje niet te laten sterven.

Bovendien hebben hier een aantal een compleet verkeerd beeld van mtben in Nederland. Ik nodig jullie ook eens van harte uit om tijdens een klusdag op de heuvelrug mee te observeren, hoe het niveau van de Nederlandse MTBer is. Ik zal je dan ook laten zien hoe vaak alle technische elementen van de baan worden omzeilt. Ik zal ook laten zien hoe verkeerd mensen bochten rijden.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Waar ik op hoop:
Dat er waar dan ook meer technischere routes worden aangelegd, voor degenen die dat leuk vinden. Als next step, en om dezelfde reden, omdat zij dat gewoon leuk vinden. Dat er nog meer te kiezen valt. En ja, als het aanbod er is, worden 'we' er vanzelf ook allemaal een beetje beter door, los van de fun.
Waarschuwingsbord erbij, desnoods klappoortje bij elke 'ingang', zodat je niet mis te verstaan gewaarschuwd bent dat het een technische route betreft die niet voor beginners geschikt is, die extra risico met zich kan meebrengen, en die je (zoals altijd en overal al, ook niks nieuws aan) op eigen verantwoordelijkheid rijdt.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Horsthil schreef: do 10 oktober 2019, 12:38k zal je dan ook laten zien hoe vaak alle technische elementen van de baan worden omzeilt. Ik zal ook laten zien hoe verkeerd mensen bochten rijden.
Daarvoor hoef je niet, langs de baan te gaan staan.
De sporen, of liever gezegd hét spoor, zegt genoeg; keurig netjes laverend tussen wortels en andere hindernissen kaliber molshoop door.
Om maar niet te spreken over het afsnijden van de mooiste bochtjes.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Horsthil schreef: do 10 oktober 2019, 12:38 Zand over wortels gooien heeft vaak een andere reden dan om het weer makkelijker te maken. Vaak juist om de wortel te beschermen tegen breken óf om het boompje niet te laten sterven.

Bovendien hebben hier een aantal een compleet verkeerd beeld van mtben in Nederland. Ik nodig jullie ook eens van harte uit om tijdens een klusdag op de heuvelrug mee te observeren, hoe het niveau van de Nederlandse MTBer is. Ik zal je dan ook laten zien hoe vaak alle technische elementen van de baan worden omzeilt. Ik zal ook laten zien hoe verkeerd mensen bochten rijden.
Mountainbike al 32 jaar en doe al tientallen jaren onderhoud (vnl Schoorl en GMA) en ik ben mij meer dan bewust van het (gebrek aan) niveau van grote groepen "gebruikers"
Wat ik eerder al aan gaf, elke Nederlander kan fietsen "dus door het bos fietsen zal ook wel lukken" ...... sorry, maar voor die groep maak en onderhoud ik geen MTB routes daar zijn fietspaden voor :wink:

Als je basis routes als de hele UHR niet kunt fietsen dan neem je les of ga je zelf oefenen anders ben je gewoon geen mountainbiker.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Blastfromthepast schreef: do 10 oktober 2019, 12:14
Kan best, maar jouw zoontje van 6 is geen referentie. Daarnaast is toch algemeen bekend dat de UHR routes zo gemaakt zijn dat ze voor iedereen, van beginner tot expert te rijden zijn. Beetje overbodige toevoeging dus. Daarnaast heb ik er als 41 jarige prutser er erg veel lol in om de technische stukjes een voor een te nemen op LV, of op andere routes. En dan zit ik ook niet aan mijn max hoor, maar ik heb wel lol. Laat het daar nu net om gaan.
Alhoewel mijn 6-jarige en die van yo-eddy goed aan elkaar gewaagd zijn (referentie of niet), ben ikzelf ook (maar) een 41-jarige prutser hoor. Maar wel eentje die zichzelf graag uit blijft dagen en wil blijven leren. En daaruit ontstaat vanzelf de behoefte naar technischer lastigere stukken. Stukken waar je trots op jezelf bent als je zonder afstappen gepasseerd bent, en die ook niet altijd lukken. Misschien dat die in Limburg te vinden zijn, maar ik ken er in ieder geval geen een, en da's jammer.

Een paar jaar geleden was ik in Denemarken. Nou niet bepaald een land dat bekend staat om z'n enorme hoogteverschillen. Maar toevallig was er een MTB rondje in de buurt (deze om precies te zijn). Dat bestond uit een blauw basislusje dat inderdaad niet erg ingewikkeld was, met optionele rode en zwarte uitbreidingen. Rood was leuk en over het algemeen ingewikkelder dan wat in NL als "technisch" te boek staat. Zwart heb ik toen overgeslagen (dat had er alles mee te maken dat ik een maand daarvoor mijn pols gebroken had :o ), maar zag er uitdagend uit. Het zou echt heel vet zijn als we in Nederland ook die kant op kunnen, dan kan iedereen zelf kiezen hoeveel uitdaging hij/zij wil en lol hebben op z'n eigen manier.

EDIT: terwijl ik dit aan het schrijven was is er een hoop bij getikt door anderen:
aurelius schreef: do 10 oktober 2019, 12:44 Waar ik op hoop:
Dat er waar dan ook meer technischere routes worden aangelegd, voor degenen die dat leuk vinden. Als next step, en om dezelfde reden, omdat zij dat gewoon leuk vinden. Dat er nog meer te kiezen valt. En ja, als het aanbod er is, worden 'we' er vanzelf ook allemaal een beetje beter door, los van de fun.
Waarschuwingsbord erbij, desnoods klappoortje bij elke 'ingang', zodat je niet mis te verstaan gewaarschuwd bent dat het een technische route betreft die niet voor beginners geschikt is, die extra risico met zich kan meebrengen, en die je (zoals altijd en overal al, ook niks nieuws aan) op eigen verantwoordelijkheid rijdt.
Precies, dat zou echt heel mooi zijn!
Horsthil schreef: do 10 oktober 2019, 12:38 Zand over wortels gooien heeft vaak een andere reden dan om het weer makkelijker te maken. Vaak juist om de wortel te beschermen tegen breken óf om het boompje niet te laten sterven.
Weet ik eigenlijk ook wel, zeker in dit specifieke geval. Maar bijvoorbeeld in de klim na de hooi en bosweg(??) afdaling zat ook zo'n tricky wortel, en die is er volgens mij gewoon uitgezaagd om de klim niet te moeilijk te maken. Of heb ik het mis dat de trail op plekken bewust makkelijk gehouden wordt? Ik snap het argument daarvoor wel hoor, maar des te groter de vraag om lastigere optionele stukjes.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

38x10 schreef: do 10 oktober 2019, 12:47 Weet ik eigenlijk ook wel, zeker in dit specifieke geval. Maar bijvoorbeeld in de klim na de hooi en bosweg(??) afdaling zat ook zo'n tricky wortel, en die is er volgens mij gewoon uitgezaagd om de klim niet te moeilijk te maken. Of heb ik het mis dat de trail op plekken bewust makkelijk gehouden wordt? Ik snap het argument daarvoor wel hoor, maar des te groter de vraag om lastigere optionele stukjes.
Ik weet de situatie en afwegingen daar niet, maar in principe wordt de trail niet bewust makkelijk gehouden. Eerder de mogelijkheid tot een alternatief. Soms wordt wel eens iets aangepakt als er veel mensen op hun plaat gaan, maar dat is ook zelden. Het principe van het werken aan de trail is verbeteren en meer leuke elementen bouwen of oude herstellen. Makkelijk maken is geen sprake van
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

sinterklaas schreef: do 10 oktober 2019, 09:04
Lars TB schreef: wo 9 oktober 2019, 20:30 Gezien de foto's van de Trailtour zijn de routes in NL meer dan voldoende technisch voor 99% van de rijders!
Beetje overdreven niet? Behoor jij tot die 1% dan? Dat voor het overgrote deel van de NL rijders de huidige routes al meer dan voldoende uitdagend zijn is een gegeven, maar.... zonder progressie staat iedereen stil en nieuwe fietsen worden steeds capabeler, juist ook xc fietsen (longer ,lower, slacker). Toch een beetje sneu als je dan het potentieel van je nieuwe moderne xc fiets nog maar nauwelijks kan benutten op een NL route.
Maakt toch niet uit waar ik bij behoor. Ik zie alleen dat er zelfs bij de Trailtour hele volksstammen afstappen, zij dus dat soort obstakels duidelijk voorbij de limiet vinden. Ik constateer dat er op de diverse parcoursen in NL best wat geinige 'uitdagingen' liggen, maar dat het paadje er omheen het meest bereden is of er een afkorting langs is gemaakt. Het overgrote deel - en ik denk er met 99% niet ver naast te zitten - wil het niet eens rijden. En heeft er dus blijkbaar geen behoefte aan het potentieel van hun fiets te ontdekken.


Ik zeg niet dat ik het ook niet wil, ik constateer alleen dat de meesten het wel prima vinden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

aurelius schreef: do 10 oktober 2019, 12:44 Waar ik op hoop:
Dat er waar dan ook meer technischere routes worden aangelegd, voor degenen die dat leuk vinden. Als next step, en om dezelfde reden, omdat zij dat gewoon leuk vinden. Dat er nog meer te kiezen valt. En ja, als het aanbod er is, worden 'we' er vanzelf ook allemaal een beetje beter door, los van de fun.
Waarschuwingsbord erbij, desnoods klappoortje bij elke 'ingang', zodat je niet mis te verstaan gewaarschuwd bent dat het een technische route betreft die niet voor beginners geschikt is, die extra risico met zich kan meebrengen, en die je (zoals altijd en overal al, ook niks nieuws aan) op eigen verantwoordelijkheid rijdt.
Eigenlijk bedoel je dat we het net zo gaan doen als de rest van de wereld op plekken waar mountainbiken populair is? :winkie:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: do 10 oktober 2019, 16:28 Het overgrote deel - en ik denk er met 99% niet ver naast te zitten - wil het niet eens rijden. En heeft er dus blijkbaar geen behoefte aan het potentieel van hun fiets te ontdekken.

Ik zeg niet dat ik het ook niet wil, ik constateer alleen dat de meesten het wel prima vinden.
Het is duidelijk dat je geen kids hebt en weinig ervaring hebt met OPVOEDEN! :winkie: :bier:
MacReal schreef: do 10 oktober 2019, 16:51
aurelius schreef: do 10 oktober 2019, 12:44 Waar ik op hoop:
Dat er waar dan ook meer technischere routes worden aangelegd, voor degenen die dat leuk vinden. Als next step, en om dezelfde reden, omdat zij dat gewoon leuk vinden. Dat er nog meer te kiezen valt. En ja, als het aanbod er is, worden 'we' er vanzelf ook allemaal een beetje beter door, los van de fun.
Waarschuwingsbord erbij, desnoods klappoortje bij elke 'ingang', zodat je niet mis te verstaan gewaarschuwd bent dat het een technische route betreft die niet voor beginners geschikt is, die extra risico met zich kan meebrengen, en die je (zoals altijd en overal al, ook niks nieuws aan) op eigen verantwoordelijkheid rijdt.
Eigenlijk bedoel je dat we het net zo gaan doen als de rest van de wereld op plekken waar mountainbiken populair is? :winkie:
:-q niets meer, niets miner
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Lars TB schreef: do 10 oktober 2019, 16:28 Maakt toch niet uit waar ik bij behoor. Ik zie alleen dat er zelfs bij de Trailtour hele volksstammen afstappen, zij dus dat soort obstakels duidelijk voorbij de limiet vinden. Ik constateer dat er op de diverse parcoursen in NL best wat geinige 'uitdagingen' liggen, maar dat het paadje er omheen het meest bereden is of er een afkorting langs is gemaakt. Het overgrote deel - en ik denk er met 99% niet ver naast te zitten - wil het niet eens rijden. En heeft er dus blijkbaar geen behoefte aan het potentieel van hun fiets te ontdekken.


Ik zeg niet dat ik het ook niet wil, ik constateer alleen dat de meesten het wel prima vinden.
Je bent niet de enige die het constateert
Jan Willem schreef: do 10 oktober 2019, 12:46 De sporen, of liever gezegd hét spoor, zegt genoeg; keurig netjes laverend tussen wortels en andere hindernissen kaliber molshoop door.
Om maar niet te spreken over het afsnijden van de mooiste bochtjes.
Precies en het grootste gevolg ervan is dat leuke dingen verdwijnen doordat ze niet gebruikt worden of kapotgereden. Bochtes worden vlakgereden of door de waterput gefietst. Slingerpaden worden rechtdoor gereden, omdat men niet kan sturen...kan nog wel even doorgaan. Je moet echt moeite doen soms om mensen te dwingen met het rijden van de juiste lijnen te rijden. Ik experimenteer daar ook mee op verschillende manieren.

Als je de route technischer maakt gaat men de obstakels vermijden ipv trotseren. Dat is de mentaliteit van de NLse MTBer. Jammer maar de realiteit. Daarom ben ik ook groot voorstander van optionele lijnen zoals de (niet meer, maar binnenkort weer wel) technische trail op de vuursche, of op Leersum de paar optionele jumpjes. Laat de boswielrenners en de recreatieve fietser maar genieten van de natuur en de mountainbiker spelen.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Lars TB schreef: do 10 oktober 2019, 16:28 Het overgrote deel - en ik denk er met 99% niet ver naast te zitten - wil het niet eens rijden. En heeft er dus blijkbaar geen behoefte aan het potentieel van hun fiets te ontdekken.
Ik beschouw mezelf als een fietser die niet altijd de makkelijke route fietst maar hier op de huisroutes liggen wel dingetjes genoeg waar ik niet af durf omdat ik ze te gevaarlijk vind :tong Meestal steile afdalingen die met de rem bijna vol in genomen moeten worden en waar je als het ware al slingerend naar beneden glijdt. Een collega van me neemt die afdalingen wel maar gaat daar ook regelmatig op z’n bek, en daar heb ik niet zo’n zin in. :winkie: De routes worden hier vanzelf steeds moeilijker ( berg op ) en spannender ( berg af ) omdat er veel op gefietst wordt en er steeds meer wortels bloot komen te liggen, bovendien is het met elk seizoen weer anders, nu weer veel regengeulen en minder losse zand.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

theemutz schreef: do 10 oktober 2019, 19:15
Lars TB schreef: do 10 oktober 2019, 16:28 Het overgrote deel - en ik denk er met 99% niet ver naast te zitten - wil het niet eens rijden. En heeft er dus blijkbaar geen behoefte aan het potentieel van hun fiets te ontdekken.
Ik beschouw mezelf als een fietser die niet altijd de makkelijke route fietst maar hier op de huisroutes liggen wel dingetjes genoeg waar ik niet af durf omdat ik ze te gevaarlijk vind :tong Meestal steile afdalingen die met de rem bijna vol in genomen moeten worden en waar je als het ware al slingerend naar beneden glijdt. Een collega van me neemt die afdalingen wel maar gaat daar ook regelmatig op z’n bek, en daar heb ik niet zo’n zin in. :winkie: De routes worden hier vanzelf steeds moeilijker ( berg op ) en spannender ( berg af ) omdat er veel op gefietst wordt en er steeds meer wortels bloot komen te liggen, bovendien is het met elk seizoen weer anders, nu weer veel regengeulen en minder losse zand.
Wat is jouw thuisroute ter referentie?
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De winter komt er weer aan, dus het percentage kan de komende maanden gerust worden bijgesteld naar 99,9%
Enjoy...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

theemutz schreef: do 10 oktober 2019, 19:15
Lars TB schreef: do 10 oktober 2019, 16:28 Het overgrote deel - en ik denk er met 99% niet ver naast te zitten - wil het niet eens rijden. En heeft er dus blijkbaar geen behoefte aan het potentieel van hun fiets te ontdekken.
Ik beschouw mezelf als een fietser die niet altijd de makkelijke route fietst maar hier op de huisroutes liggen wel dingetjes genoeg waar ik niet af durf omdat ik ze te gevaarlijk vind :tong Meestal steile afdalingen die met de rem bijna vol in genomen moeten worden en waar je als het ware al slingerend naar beneden glijdt. Een collega van me neemt die afdalingen wel maar gaat daar ook regelmatig op z’n bek, en daar heb ik niet zo’n zin in. :winkie: De routes worden hier vanzelf steeds moeilijker ( berg op ) en spannender ( berg af ) omdat er veel op gefietst wordt en er steeds meer wortels bloot komen te liggen, bovendien is het met elk seizoen weer anders, nu weer veel regengeulen en minder losse zand.
‘Rem bijna vol in en slingerend naar beneden glijden’ :winkie: ...
Rollende wielen = grip = controle. Blokkeer je je wielen, dan wordt het geglij, dan is de regie al snel foetsie.

Als het steil is: rustig aanrijden, dan gecontroleerd naar beneden blijven rollen, want zolang je rolt kun je sturen!
Accepteren dat je snelheid evt wat toeneemt, niet erg... aan het eind van het steile stuk gewoon wat harder remmen, wederom zonder wielen te blokkeren, zodra het wat afvlakt, dan haal je daar de controle gewoon weer terug.

Banden met grip wel zo handig (nop, breedte, juiste lagere druk)...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie