Meest technische route ?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Stunning schreef: zo 26 juni 2022, 09:59
cheeta schreef: zo 26 juni 2022, 00:22 ... maar is het nu technisch of fysiek zwaar omwille van intensiteit?
Ik denk dat dat sowieso de 'Million Dollar Question' is voor Nederland...

De routes zijn per definitie niet technisch, echter kan je ze technischer maken door meer op de limiet van je fysieke vermogen te gaan rijden.

Even los van in welke mate je getraind bent, je technische vaardigheden en materiaal natuurlijk. Netersel (ik ben er nog nooit geweest), is wellicht in ene ook minder technisch op een volgeveerde enduro bak met dikke 2.6 banden.
Ik denk vooral fysiek, technisch gezien is er zo weinig in Nederland waar je echt een complete skill-set voor uit de kast moet trekken.

Maar wederom, Netersel is hier een uitzondering op, hier heb je geen minuut fysieke rust, maar ook nog eens een hele hoge technische moeilijkheidsgraad.

Steil klimmen (met obstakels), kort indraaien net voor of zelfs tijdens het dalen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

Peelrijder schreef: zo 26 juni 2022, 12:15 Maar wederom, Netersel is hier een uitzondering op, hier heb je geen minuut fysieke rust, maar ook nog eens een hele hoge technische moeilijkheidsgraad.
"Hele hoge moeilijkheidsgraad" vind ik nu ook wel weer overdreven. IMO zitten er hooguit twee technisch lastige stukjes in, de grote rockgarden achterin, het nieuwe uphill rockgarden ding [*]. De rest is allemaal van het niveau leuk te rijden / dit soort stukken zou je eigenlijk op elke route (mogelijk in optionele lusjes) moeten hebben. Het technisch niveau van 99% van de routes in Nederland (inclusief veel van de nieuwe 2.0 routes) is helaas dramatisch laag dat het opvalt dat er hier juist wel iets leuks te rijden is.

[*] Disclaimer: et is een maandje terug geweest dat ik er voor het laatst was; dus heb de allernieuwste feature (het monkey whatever stuk) nog niet gereden.

Desalniettemin; Netersel is een super tof (maar wel ook fysiek erg intensief) rondje.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Noin schreef: vr 1 juli 2022, 23:04 "Hele hoge moeilijkheidsgraad" vind ik nu ook wel weer overdreven. IMO zitten er hooguit twee technisch lastige stukjes in, de grote rockgarden achterin, het nieuwe uphill rockgarden ding [*]. De rest is allemaal van het niveau leuk te rijden / dit soort stukken zou je eigenlijk op elke route (mogelijk in optionele lusjes) moeten hebben. Het technisch niveau van 99% van de routes in Nederland (inclusief veel van de nieuwe 2.0 routes) is helaas dramatisch laag dat het opvalt dat er hier juist wel iets leuks te rijden is.
Jij rijdt de trappen in landgraaf ook moeiteloos af en met 2 vingers in de neus erlangs naar boven?

Als je een wedstrijdrijder van respectabel niveau bent dan zou bovenstaande opmerking nog begrijpelijk zijn.

In de Ardennen e.d. zitten soortgelijke stukjes, maar dan niet zo kort achter elkaar.
Misschien dat door de hoge intensiteit het technisch niveau hoger lijkt dan?

Anders is het maar dom gelul
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

Peelrijder schreef: vr 1 juli 2022, 23:25 Jij rijdt de trappen in landgraaf ook moeiteloos af en met 2 vingers in de neus erlangs naar boven?
'Niet dat ik de relevantie van deze vragen echt in zie maar:

een trap naar beneden rijden is niet bijster lastig/technisch. Dus ja die trappen in landgraaf kan ik best naar beneden rijden. Ik wil niet garanderen dat ik erlangs makkelijk omhoog rijd, er zijn best steile stukken daar.
Als je een wedstrijdrijder van respectabel niveau bent dan zou bovenstaande opmerking nog begrijpelijk zijn.
Ik rijd bij de amateurs en doe het respectabel al zeg ik het zelf. Al zijn er helaas nog maar erg weinig deelnemers bij de 3NationsCup wedstrijden :(
In de Ardennen e.d. zitten soortgelijke stukjes, maar dan niet zo kort achter elkaar.
In de Ardennen zijn nog veel lastigere stukjes te vinden.....
Misschien dat door de hoge intensiteit het technisch niveau hoger lijkt dan?
Dat zou goed kunnen.
Anders is het maar dom gelul
Waarom zou dit dom gelul zijn. Ik heb ook een paar jaar in Denemarken gewoond. Op vrijwel alle routes die ik daar gereden heb waren wel stukken van gemiddeld niveau netersel te vinden (en vaak ook wel van het niveau van de lastigere stroken). In vergelijking is het hier dus dramatisch; en dat zou niet nodig moeten zijn IMO...
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Nederland (en Vlaanderen) hebben nu eenmaal een wielertraditie. Het atb-en werd populair om te overwinteren in de bossen. Het begrip TTF bestond niet. Zo min mogelijk uitdaging, zo hard (en rechtdoor) als mogelijk stoempen.
Dit laatste decennia is een grote 2.0 transformatie zichtbaar. De routes worden leuker, sommige zelfs iets technischer maar idd: 90% van de routes heeft nog steeds dat atb karakter. Alle uitdaging eruit geramd. Het zit te diep geworteld ben ik bang.

Ik zit in de Algarve en heb de laatste dagen wat trails gereden, waarvan 1 dag met een paar locals. Zwaar m’n grenzen verlegd, vooral op en af de cliffs over stenen formaat rugbybal. Die gasten reden lachend omlaag, ik met poep in de broek.
Cultuurverschil, simpel. Die gasten kennen niets anders.

Nou heb je hier ook geen huiverige terreinbeheerders, of regelterreur, je rijdt gewoon rond in ‘t wild. Vorig jaar op Kos downhills gereden die wél zijn aangelegd, maar ook daar goed technisch en gevaarlijk. Eigen risico, en dat accepteer je.
Ik snap de wensen, die heb ik ook, en ik begrijp ook de wil (en belemmeringen) bij routebouwers, maar voorlopig zullen we ‘t als atb-ers in NL moeten doen met de huidige zandfietspaden. Of je zoekt die 10% routes op die wel wat lastiger zijn.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

‘Het is te diep geworteld’.
Wat er niet is, is er niet. Ze liggen meestal onder de grond, onze wortels.
Nl is vlak en makkelijk.
En is iets aangelegd, dan is het in 95% vd gevallen ook makkelijk want/en voorspelbaar. Vanwege het begrijpelijk mikken op de grootst mogelijke gebruikersgroep, aansprakelijkheden, etc. Goed onderhouden, ook.

De meest technische stukken vind je eventueel naast vaste routes, als je vrij kunt rijden, in geaccidenteerd terrein.
Kuilen, steile afdalingen en klimmen, wortels, geulen, keien, omgevallen bomen, met de seizoenen wisselende ondergrond. Als je daar fietst, het daar leert, weet je niet beter, wordt je vanzelf een technische fietser. Hoe onvoorspelbaarder, hoe uitdagender… je moet steeds de juiste lijnen zien, je zien te redden, continu spelen met je balans. Hoe onvoorspelbaarder, hoe uitdagender, hoe scherper je moet zijn. Heerlijk rijden!!

Wat niet wil zeggen dat zorgeloos flowen ook niet ontzettend genieten kan zijn!

Maar het wordt voor mij pas technisch als er een factor ‘onvoorspelbaarheid’ bij komt kijken, waarbij je ‘t steeds weer net anders moet zien op te lossen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Bux
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 10 mei 2020, 20:04
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega

Giant-E schreef: za 2 juli 2022, 10:54 Dit laatste decennia is een grote 2.0 transformatie zichtbaar. De routes worden leuker, sommige zelfs iets technischer maar idd: 90% van de routes heeft nog steeds dat atb karakter. Alle uitdaging eruit geramd. Het zit te diep geworteld ben ik bang.

Ik zit in de Algarve en heb de laatste dagen wat trails gereden, waarvan 1 dag met een paar locals. Zwaar m’n grenzen verlegd, vooral op en af de cliffs over stenen formaat rugbybal. Die gasten reden lachend omlaag, ik met poep in de broek.
Cultuurverschil, simpel. Die gasten kennen niets anders.

Nou heb je hier ook geen huiverige terreinbeheerders, of regelterreur, je rijdt gewoon rond in ‘t wild. Vorig jaar op Kos downhills gereden die wél zijn aangelegd, maar ook daar goed technisch en gevaarlijk. Eigen risico, en dat accepteer je.
Ik snap de wensen, die heb ik ook, en ik begrijp ook de wil (en belemmeringen) bij routebouwers, maar voorlopig zullen we ‘t als atb-ers in NL moeten doen met de huidige zandfietspaden. Of je zoekt die 10% routes op die wel wat lastiger zijn.
Het viel mij juist laatst op, dat als er iets technisch in de route zit, je bijzonder veel sporen eromheen ziet :D Ook bij de 2.0 routes. Ontwijkend rijden zit kennelijk ook diep geworteld. Denk dat er ook een verschil zit tussen de gemiddelde Nederlandse mountainbiker en iemand die op dit forum zit.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Noin schreef: vr 1 juli 2022, 23:40
Peelrijder schreef: vr 1 juli 2022, 23:25 Jij rijdt de trappen in landgraaf ook moeiteloos af en met 2 vingers in de neus erlangs naar boven?
'Niet dat ik de relevantie van deze vragen echt in zie maar:

een trap naar beneden rijden is niet bijster lastig/technisch. Dus ja die trappen in landgraaf kan ik best naar beneden rijden. Ik wil niet garanderen dat ik erlangs makkelijk omhoog rijd, er zijn best steile stukken daar.
Als je een wedstrijdrijder van respectabel niveau bent dan zou bovenstaande opmerking nog begrijpelijk zijn.
Ik rijd bij de amateurs en doe het respectabel al zeg ik het zelf. Al zijn er helaas nog maar erg weinig deelnemers bij de 3NationsCup wedstrijden :(
In de Ardennen e.d. zitten soortgelijke stukjes, maar dan niet zo kort achter elkaar.
In de Ardennen zijn nog veel lastigere stukjes te vinden.....
Misschien dat door de hoge intensiteit het technisch niveau hoger lijkt dan?
Dat zou goed kunnen.
Anders is het maar dom gelul
Waarom zou dit dom gelul zijn. Ik heb ook een paar jaar in Denemarken gewoond. Op vrijwel alle routes die ik daar gereden heb waren wel stukken van gemiddeld niveau netersel te vinden (en vaak ook wel van het niveau van de lastigere stroken). In vergelijking is het hier dus dramatisch; en dat zou niet nodig moeten zijn IMO...
De relevantie was om aan te geven dat er op verschillende vlakken wel degelijk uitdagingen te vinden zijn in Nederland.

Dat je hierbij ook al aangeeft dat je geen vreemde bent van wedstrijdniveau is dan ook volledig in lijn met hoe je er over denkt in zijn algemeenheid, het stelt al snel een stuk minder voor als je op een bepaald niveau zit en waarschijnlijk ook bewust vaker met dit soort zaken in aanraking komt (wedstrijden of trainingen).

En ja in de Ardennen zijn ook lastigere stukken te vinden, in het Reichswald ook, sterker nog in de omgeving van Venlo/ Swalmen/ Roermond liggen stukken die ik nog maar een enkeling heb zien rijden.

Hoe dan ook, wat Giant-E ook zegt: het is maar net wat je gewend bent.

Daarbij is ook het materiaal waarmee je dit probeert te trotseren een factor om rekening mee te houden.

Ik sla vaak bewust dingen over omdat ik er niet op zit te wachten een setje carbon xc velgen te slopen op een jump o.i.d., maar dat neemt niet weg dat veel van de 'technische' stukken in Nederland maar door een klein percentage van het totaal aantal mountainbikers worden gezien als 'normaal' of 'te doen'.

Ook weer 'het is maar net wat je gewend bent'.

Ik kan absoluut niet klimmen, er zijn hier ook nauwelijks hoogteverschillen die er toe doen en daarmee zal ik er altijd opgelegd worden door iemand die hier vaker komt.

Toen ik streetraces reed viel het me op dat het gros vooral niet goed kon (in)sturen, daar win je dan wel weer flink terrein op.

Zo zal het overal iets zijn, maar voor puur inheemse rijders is al snel iets 'teveel' omdat ze het ATB karakter gewend zijn.

Het zal vast ooit beter worden, maar eer het gros daar kundig genoeg in is zijn we wel een aantal jaar verder.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Bux schreef: za 2 juli 2022, 13:36
Giant-E schreef: za 2 juli 2022, 10:54 Dit laatste decennia is een grote 2.0 transformatie zichtbaar. De routes worden leuker, sommige zelfs iets technischer maar idd: 90% van de routes heeft nog steeds dat atb karakter. Alle uitdaging eruit geramd. Het zit te diep geworteld ben ik bang.

Ik zit in de Algarve en heb de laatste dagen wat trails gereden, waarvan 1 dag met een paar locals. Zwaar m’n grenzen verlegd, vooral op en af de cliffs over stenen formaat rugbybal. Die gasten reden lachend omlaag, ik met poep in de broek.
Cultuurverschil, simpel. Die gasten kennen niets anders.

Nou heb je hier ook geen huiverige terreinbeheerders, of regelterreur, je rijdt gewoon rond in ‘t wild. Vorig jaar op Kos downhills gereden die wél zijn aangelegd, maar ook daar goed technisch en gevaarlijk. Eigen risico, en dat accepteer je.
Ik snap de wensen, die heb ik ook, en ik begrijp ook de wil (en belemmeringen) bij routebouwers, maar voorlopig zullen we ‘t als atb-ers in NL moeten doen met de huidige zandfietspaden. Of je zoekt die 10% routes op die wel wat lastiger zijn.
Het viel mij juist laatst op, dat als er iets technisch in de route zit, je bijzonder veel sporen eromheen ziet :D Ook bij de 2.0 routes. Ontwijkend rijden zit kennelijk ook diep geworteld. Denk dat er ook een verschil zit tussen de gemiddelde Nederlandse mountainbiker en iemand die op dit forum zit.
Corona-bikers...
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Ik denk niet dat het persé Corona bikers hoeven te zijn ?

Persoonlijk vind ik veel van de 2.0 routes juist minder uitdagend geworden. Er zit vaak zo'n flow in, dat als je de routes een klein beetje kent en je precies de juiste snelheid aanhoudt, je vaak bij het volgende heuveltje of bochtje dat zich aandient niet eens meer hoeft te trappen. Je vliegt gewoon vanzelf omhoog.

Voor mij staan de flow routes juist voor rijders, Corona rijders of niet, die pas zijn gaan rijden juist omdat er flow routes zijn gekomen. Ik zal nu vast wel iemand tegen z'n schenen trappen en ik maak alvast mijn excuses hierom :wink: , maar het beeld wat ik bij de gemiddelde flow route heb, is de midlife crisis rijder met een net iets te hoog BMI getal en op peperdure fully rijdt of een millennial die het liefst half op de route staat geparkeerd met een enduro bak en naar z'n smartphone zit te staren. Voeg daarbij dat sommige routes (met een goede reden of niet) zo goed worden gesoigneerd, dat inderdaad, als je dan al iets technisch tegenkomt of als er een wortel uitsteekt, je dit eigenlijk automatisch gaat vermijden.

Neem de Marmottenbak van Amerongen. Tijdens Amerongen 1.0 was dat best wel een redelijk lekker technisch stukje. Helemaal als het wat geregend had. Tegenwoordig staat iedereen te juichen als dat stukje weer is glad gestreken. Ironisch genoeg zijn dat dan ook de mensen die afgeven op de zogenaamde 'Boswielrenner'. Interessant gegeven als je er over nadenkt.

Anyway, daarom ook mijn topic over de semislicks. Als je daarmee volle bak over de flow routes jakkert, ja, dan wordt het vanzelf wel iets uitdagender...
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Stunning schreef: za 2 juli 2022, 20:33
Neem de Marmottenbak van Amerongen. Tijdens Amerongen 1.0 was dat best wel een redelijk lekker technisch stukje. Helemaal als het wat geregend had. Tegenwoordig staat iedereen te juichen als dat stukje weer is glad gestreken. Ironisch genoeg zijn dat dan ook de mensen die afgeven op de zogenaamde 'Boswielrenner'. Interessant gegeven als je er over nadenkt.
Huh? :~ Hier ben ik je even kwijt. De marmotterbak 1.0 was juist altijd een blubberzooi. Een bwr mudfest. Niet doorheen te ploegen. Daar komt die bijnaam namelijk ook vandaan.
De 2.0 versie is juist veel leuker geworden. Vooral ‘t stuk omlaag vanaf de P. Natuurlijk wordt ‘t soms weer gladgestreken maar dat heeft helaas een reden.

Kortom, als er al iemand staat te juichen als ‘t weer eens is gladgestreken dan zijn ‘t zeker niet de “bwr bashers”. Integendeel juist.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Giant-E schreef: za 2 juli 2022, 20:56
Stunning schreef: za 2 juli 2022, 20:33
Neem de Marmottenbak van Amerongen. Tijdens Amerongen 1.0 was dat best wel een redelijk lekker technisch stukje. Helemaal als het wat geregend had. Tegenwoordig staat iedereen te juichen als dat stukje weer is glad gestreken. Ironisch genoeg zijn dat dan ook de mensen die afgeven op de zogenaamde 'Boswielrenner'. Interessant gegeven als je er over nadenkt.
Huh? :~ Hier ben ik je even kwijt. De marmotterbak 1.0 was juist altijd een blubberzooi. Een bwr mudfest. Niet doorheen te ploegen. Daar komt die bijnaam namelijk ook vandaan.
De 2.0 versie is juist veel leuker geworden. Vooral ‘t stuk omlaag vanaf de P. Natuurlijk wordt ‘t soms weer gladgestreken maar dat heeft helaas een reden.

Kortom, als er al iemand staat te juichen als ‘t weer eens is gladgestreken dan zijn ‘t zeker niet de “bwr bashers”. Integendeel juist.
Inderdaad veelal een blubberbad, maar toch ook tijdens droge periodes staken de wortels eruit, waren de schuine stukjes vanaf de kant echt schuin of met flinke geulen (evt met de wortels of niet) en hij liep voor geen meter. Althans, dit was mijn in perceptie van de situatie destijds. Zo kan ik mij ook nog dat soort stukjes herinneren van LV1.0 herinneren. Maar wellicht ligt het aan het feit dat ik toen nog 26" reed, met een iets te steile balhoofd hoek en 1.95" bandjes die op 2.5 bar stonden opgepompt :wink:

Nu heb ik altijd met de Marmottenbak zoiets van, oh, dat was 'm alweer, jammer ! :bier:
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Tsjah, zelfs in de marmottenbak zit een drop van meer dan een halve meter en twee sprongen
Je moet ze alleen wel zien/rijden!

En zo is het wel meer met die 2.0 routes.
Als je goed kijkt kun je hier en daar nog best leuk spelen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

MacReal schreef: zo 3 juli 2022, 07:19 Tsjah, zelfs in de marmottenbak zit een drop van meer dan een halve meter en twee sprongen
Je moet ze alleen wel zien/rijden!

En zo is het wel meer met die 2.0 routes.
Als je goed kijkt kun je hier en daar nog best leuk spelen.
I know :-D

Maar daar zit 'm nu net de nuance denk ik. Spelen, drops en sprongetjes (ik weet welke je bedoelt) op een gladgestreken stukje bospad word ik niet echt vrolijk van. De stuurmanskunsten die ik nodig had- en het inschatten van mijn snelheid wat ik daar in het verleden nodig had, is meer mijn ding en wordt mijn techniek aangesproken. We mogen blij zijn dat de drops en sprongetjes er zijn, begrijp mij niet verkeert, maar de 2.0 routes zijn er soms niet technischer op geworden. Waarbij soms de perceptie is dat ze dat wel zijn tov de 1.0 routes. Speelser, dat wel.
Plaats reactie