Als je de blaadjes niet wegblaast of harkt rijd je ze met nat weer allemaal naar de humus en ben je weer bij af ..
Dus in deze tijd van het jaar, door regenval/kou een harde toplaag en aangeharkt (bij enthousiaste vrijwilligersploeg) liggen ze er denk ik het meest strak bij.
Toevallig maandag nog een ritje gereden deels over de nieuwe tracks van Ede en deels over oude singletracks in het Lunterse buurtbos. De laatste tracks waren in de bochten helemaal kapot en blubberig gereden terwijl de andere tracks er goed bij lagen. Wortels laten wij waar mogelijk zitten om structuur en stevigheid van de tracks te behouden. Ikzelf houdt wel van een worteltapijtje op z’n tijd
Meest technische route ?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2393
- Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
- Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE
Dat is afhankelijk van het type ondergrond, bij bosgrond of donker zand is het zeker aan te radenEnrico schreef: ↑wo 30 oktober 2019, 11:00 De humus (toplaag) niet verwijderen is vragen om modderpaden. Een enkeling vindt het leuk om daar dwars doorheen te raggen. Het merendeel zal de modder echter ontwijken....en voor je het weet is de singletrack ontaard in een autobaanbreed fietspad
Los daarvan ben ik het wel eens met de constatering dat sommige mtb-routes er “te aangeharkt” bij liggen.
maar op stukken met wit of geel zand niet.
Hier wil je juist een bovenlaag die vocht vast houd tegen de erosie (mul zand) op heel veel routes 2.0 zie je stukken veranderen in een zandbak omdat de bovenlaag is weggehaald. Op sommige plaatsen op de UHR zelfs zo erg dat klimmetjes nu al bijna een meter zijn uitgesleten.
Als je een singletrack tussen krappe bomen struiken aanleg kan hij nooit autobaanbreed worden. Neem al voorbeeld 1.0 rondjes die als singletrack zijn aangelegd....hier zie je inderdaad wel modder maar zijn deze 50cm brede singletracks 3m brede paden geworden?
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
- Horsthil
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1749
- Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
- Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk
Ookal zou je de hummuslaag laten zitten bij mulle ondergronden, op den duur zal die toch bij klimmetjes gaan slijten. Je schiet er nog niks mee op. Wat wel werkt is die mulle klimmen met leemhoudendzand versterken of door zooi er doorheen te gooien als bagger uit de waterputten. Wat tot slot helemaal goed zou helpen is iedereen klimles geven, want de grootste schade aan klimmen komt van afstappers. Die ploegen de boel om, waardoor de track er langer over doet om ingereden te worden.
Verder zijn op LV1.0 veel stukken wel behoorlijk breed geworden door modder. Laatst nog een oud filmpje gezien van de gehele route, waarin je kon zien dat er sommige delen overduidelijk breder waren dan de 2.0 singletrack. Punt van modder is is gewoon dat men er omheen gaat rijden, dat is gewoon de realiteit en er zijn talloze voorbeelden van geweest waar ingrijpen noodzakelijk was om te voorkomen dat je een woeker aan sporen kreeg. Nu moet ik wel weer toegeven dat zo'n woeker wel een technische bijdrage kan leveren, maar of het echt iets is wat we moeten willen is een tweede. Men zal altijd de snelste route kiezen, dus ik denk nee
Verder zijn op LV1.0 veel stukken wel behoorlijk breed geworden door modder. Laatst nog een oud filmpje gezien van de gehele route, waarin je kon zien dat er sommige delen overduidelijk breder waren dan de 2.0 singletrack. Punt van modder is is gewoon dat men er omheen gaat rijden, dat is gewoon de realiteit en er zijn talloze voorbeelden van geweest waar ingrijpen noodzakelijk was om te voorkomen dat je een woeker aan sporen kreeg. Nu moet ik wel weer toegeven dat zo'n woeker wel een technische bijdrage kan leveren, maar of het echt iets is wat we moeten willen is een tweede. Men zal altijd de snelste route kiezen, dus ik denk nee
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2393
- Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
- Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE
Ja het afstappen sloopt inderdaad de klim maar dit komt vooral omdat de bescherm laag weg is gehaald en je al het zand kapot trapt imho.Horsthil schreef: ↑wo 30 oktober 2019, 20:08 Ookal zou je de hummuslaag laten zitten bij mulle ondergronden, op den duur zal die toch bij klimmetjes gaan slijten. Je schiet er nog niks mee op. Wat wel werkt is die mulle klimmen met leemhoudendzand versterken of door zooi er doorheen te gooien als bagger uit de waterputten. Wat tot slot helemaal goed zou helpen is iedereen klimles geven, want de grootste schade aan klimmen komt van afstappers. Die ploegen de boel om, waardoor de track er langer over doet om ingereden te worden.
Verder zijn op LV1.0 veel stukken wel behoorlijk breed geworden door modder. Laatst nog een oud filmpje gezien van de gehele route, waarin je kon zien dat er sommige delen overduidelijk breder waren dan de 2.0 singletrack. Punt van modder is is gewoon dat men er omheen gaat rijden, dat is gewoon de realiteit en er zijn talloze voorbeelden van geweest waar ingrijpen noodzakelijk was om te voorkomen dat je een woeker aan sporen kreeg. Nu moet ik wel weer toegeven dat zo'n woeker wel een technische bijdrage kan leveren, maar of het echt iets is wat we moeten willen is een tweede. Men zal altijd de snelste route kiezen, dus ik denk nee
Dat leemhoudend zand ben ik niet zo'n voorstander van, is toch een beetje de route asfalteren.
LV 1.0 had natuurlijk wel brede modderstukken maar dit waren vooral de paden die van zichzelf al breed waren.
Neem als voorbeeld het eerste stuk vanaf de start langs de hei, dit is nog een oud stuk en is echt geen 3m brede modderstrook geworden.
Hier nog een stukje geschiedenis LV 1.0
https://www.youtube.com/watch?v=-IC1iFxccq0
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8042
- Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Met stuur
1.0 werd 2.0, er kwamen in de tussentijd een hoop bikers bij. Een bredere doelgroep met een breed gemiddelde.
De weg naar differentiatie is in gezet. Dat kost tijd. En zie wat er in die tijd is gebeurd? Harry Slinger was nog niet eens bedacht ten tijde van 1.0
Verandering gaan voor pioniers altijd te langzaam. Echter die hebben tot 3.0 het nakijken in NL. Zoek je heil over de grens. O enne als je gaat, leuk geef elkaar een seintje, gaan we samen
De weg naar differentiatie is in gezet. Dat kost tijd. En zie wat er in die tijd is gebeurd? Harry Slinger was nog niet eens bedacht ten tijde van 1.0
Verandering gaan voor pioniers altijd te langzaam. Echter die hebben tot 3.0 het nakijken in NL. Zoek je heil over de grens. O enne als je gaat, leuk geef elkaar een seintje, gaan we samen
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
De meest technische route.
Harry Slinger, Je Loog Tegen Mij
Harry Slinger, Je Loog Tegen Mij
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Horsthil
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1749
- Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
- Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk
In de eerste 2 minuten zie je al 4 stukken waar precies wordt geïllustreerd wat ik bedoel. Allereerst had het lekkere hobbelstuk onder de bomen vanaf de kuil allemaal verschilldende paden ipv een strakke track. Vervolgens zie je het stukje splitsing. In het stuk daarna zie je dan 3 keer een olifantenpad links of rechts van de track. Dat is er niet voor niets ontstaan. En ik weet voldoende plekken nog op de route waar datzelfde is gebeurd.funride schreef: ↑wo 30 oktober 2019, 20:57Ja het afstappen sloopt inderdaad de klim maar dit komt vooral omdat de bescherm laag weg is gehaald en je al het zand kapot trapt imho.Horsthil schreef: ↑wo 30 oktober 2019, 20:08 Ookal zou je de hummuslaag laten zitten bij mulle ondergronden, op den duur zal die toch bij klimmetjes gaan slijten. Je schiet er nog niks mee op. Wat wel werkt is die mulle klimmen met leemhoudendzand versterken of door zooi er doorheen te gooien als bagger uit de waterputten. Wat tot slot helemaal goed zou helpen is iedereen klimles geven, want de grootste schade aan klimmen komt van afstappers. Die ploegen de boel om, waardoor de track er langer over doet om ingereden te worden.
Verder zijn op LV1.0 veel stukken wel behoorlijk breed geworden door modder. Laatst nog een oud filmpje gezien van de gehele route, waarin je kon zien dat er sommige delen overduidelijk breder waren dan de 2.0 singletrack. Punt van modder is is gewoon dat men er omheen gaat rijden, dat is gewoon de realiteit en er zijn talloze voorbeelden van geweest waar ingrijpen noodzakelijk was om te voorkomen dat je een woeker aan sporen kreeg. Nu moet ik wel weer toegeven dat zo'n woeker wel een technische bijdrage kan leveren, maar of het echt iets is wat we moeten willen is een tweede. Men zal altijd de snelste route kiezen, dus ik denk nee
Dat leemhoudend zand ben ik niet zo'n voorstander van, is toch een beetje de route asfalteren.
LV 1.0 had natuurlijk wel brede modderstukken maar dit waren vooral de paden die van zichzelf al breed waren.
Neem als voorbeeld het eerste stuk vanaf de start langs de hei, dit is nog een oud stuk en is echt geen 3m brede modderstrook geworden.
Hier nog een stukje geschiedenis LV 1.0
https://www.youtube.com/watch?v=-IC1iFxccq0
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Zodra de afwatering of onderhoud van een track niet goed is ontstaan er bypass-en. Zelfs op een net nieuw aangelegde route zie je dat verschijnsel. Is soms ook een uitdaging niet willen aangaan (heuveltje omzeilen of slinger om bomen heen). En dat heeft te maken met de stuur en rijvaardigheid van mensen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2393
- Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
- Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE
Dat eerste stuk hobbelpad onder de bomen was juist een van de mooiste stukken LV 1.0 met verschillende opties met stronken en wortels waar je over heen kon.Horsthil schreef: ↑do 31 oktober 2019, 09:51 In de eerste 2 minuten zie je al 4 stukken waar precies wordt geïllustreerd wat ik bedoel. Allereerst had het lekkere hobbelstuk onder de bomen vanaf de kuil allemaal verschilldende paden ipv een strakke track. Vervolgens zie je het stukje splitsing. In het stuk daarna zie je dan 3 keer een olifantenpad links of rechts van de track. Dat is er niet voor niets ontstaan. En ik weet voldoende plekken nog op de route waar datzelfde is gebeurd.
tja en die paar olifantenpaadjes is dat nou zo erg? iedereen roept altijd maar dat een niet onderhouden track veranderd in een breed modderpad
van 3m maar die zie ik echt niet terug in deze beelden.....
Op de Posbank is een stukje zo aangelegd zoals ik het graag vaker zou zien in een nieuw rondje, het stukje plaggentrail is denk ik met de hand gebouwd (40cm breed) en niet ontdaan van de bovenlaag. laten we daar over een jaar gaan kijken, ben ik benieuwd of het een modderstrook is geworden van 3m breed.
Wat ik sowieso wel erg goed vind in die route dat ze verschillende stukken een verschillend karakter hebben gegeven en niet het hele nieuwe route dezelfde bouwwijze hebben toegepast zoals track and trails dat wel doet.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
Je kan niet zomaat tracks vergelijken . Het type zand, bodemopbouw en vegetatie heeft veel invloed hoe de situatie zich ontwikkeld.
.
.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
IMHO een 'cultureel' probleem. Ik heb Fransen op de meest kansloze prutfietsen terror afdelingen af zien stuiteren/lopen met een brede grijns. De gemiddelde gewone, boze, hardwerkende Nederlander zal never, ever teruglopen om iets een tweede keer te proberen. Dan liever klagen bij de trailcrew/club dat iets niet goed is.hanjovdberg schreef: ↑do 31 oktober 2019, 15:20Is soms ook een uitdaging niet willen aangaan (heuveltje omzeilen of slinger om bomen heen). En dat heeft te maken met de stuur en rijvaardigheid van mensen.
Meer lijnkeuze zou voor bovenstaand probleem misschien een oplossing zijn. Ik heb nu een paar mooie bestaande secties platgewalst zien woorden door de flowtrailcrew, wat ik toch jammer vind van het quasi-technische dat er lag. Ik snap dat dit soms gewoon over het hoofd gezien wordt, maar maar vind alsnog zonde Als er een simpeler alternatief naast ligt dan voorkomen we daarmee wellicht dat de doorrijders naast het pad rijden of de boel verrot lopen.
Stamppot with weaksauce!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
Wat ik uit de voorgaande discussies en opmerkingen mee krijg. Is dat de trailcrews in spagaat gaat tussen de uitersten: Mountainbiker in hart en nieren en uitvoerend beheerder onder curatele van de land eigenaar. Dus interessante elementen in het parcours houden of maken en het voldoen aan de eisen van de landeigenaar. Die behoud van bos en paden wil.
Veiligheid is hierin een verhaal apart. Omdat de sommige bikers hier niet mee om kunnen gaan. Lees : over hun grens gaan en zich zelf in gevaar brengen, door over hun grens te gaan.
In praktijk wordt een leuk wortelklimmetje onder geschept om de situatie niet meer te laten slijten. Na een paar maanden komt het uitdagende weer te voor schijn.
Veiligheid is hierin een verhaal apart. Omdat de sommige bikers hier niet mee om kunnen gaan. Lees : over hun grens gaan en zich zelf in gevaar brengen, door over hun grens te gaan.
In praktijk wordt een leuk wortelklimmetje onder geschept om de situatie niet meer te laten slijten. Na een paar maanden komt het uitdagende weer te voor schijn.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !