Meest technische route ?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Nico_M
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 154
Lid geworden op: wo 10 oktober 2007, 15:17
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Welke route in Nederland is de meest technische route ?
Welke route is de meest technische zonder de Limburgse routes.
Waarom is die bepaalde route de meest technische, wat maakt dus deze route technisch.
Fr@venture
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:39
Mijn mountainbike: Bulls Wild Edge 2

Leuke idee voor een topic zeg!

Ik heb er geen verstand van hoor maar als Limburg niet mee mag doen zou ik de aftrap willen doen met de route van Overloon.
Leuke klimmetjes (vooral in het begin van de route) en verder id het één leuke single trail waar je aardig moet sturen om een snelle tijd te kunnen realiseren. Jammer van de twee stukken asfalt....
Knappe jongen als je deze route meteen zonder afstappen kunt rijden!
Als je de 32km in anderhalf uur kunt rijden doe je het goed!

Als je met Limburgse routes vooral Zuid Limburg bedoelt en niet Noord Limburg dan is de route Horst ook erg leuk en technisch.
Één lange single track van 17 km met een paar gemene klimmetjes. De klimmetjes zijn niet lang maar je moet wel snelheid hebben om ze op te kunnen. Ook is de ondergrond soms best vervelend om echt op snelheid te rijden. Als je deze de route in een uur kunt rijden zonder af te stappen ben je echt wel goed bezig!

Ben heel benieuwd wie er nog leukere routes kent want ik wil ook wel eens wat anders :-)
Lekker crossen door de bossen,
met de motor of de ATB,
als er maar geen asfalt ligt,
want dan doe ik niet mee!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Qua vaste routes denk ik dat Bergschenhoek dan toch hoog scoort. Qua gebied zeg ik omgeving Nijmegen en Malden eo. Maar dan niet de vaste routes ;-)

Waarom Bergschenhoek?
Korte felle klimmetjes, behoorlijk technische afdalinkjes met trappen en dropjes. Leuke technical trailfeatures. En bijna 200 hm in 7km.

Waarom Nijmegen off route?
Flinke hoogteverschillen, lange technische afdalingen met kombochten, drops en jumps. Mooie wortelpaden, zowel omhoog als omlaag. Route zoals ik hem meestal rij is rond de 50 km en 900hm.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Fr@venture schreef:Leuke idee voor een topic zeg!

Ik heb er geen verstand van hoor maar als Limburg niet mee mag doen zou ik de aftrap willen doen met de route van Overloon.
Leuke klimmetjes (vooral in het begin van de route) en verder id het één leuke single trail waar je aardig moet sturen om een snelle tijd te kunnen realiseren. Jammer van de twee stukken asfalt....
Knappe jongen als je deze route meteen zonder afstappen kunt rijden!
Als je de 32km in anderhalf uur kunt rijden doe je het goed!

Als je met Limburgse routes vooral Zuid Limburg bedoelt en niet Noord Limburg dan is de route Horst ook erg leuk en technisch.
Één lange single track van 17 km met een paar gemene klimmetjes. De klimmetjes zijn niet lang maar je moet wel snelheid hebben om ze op te kunnen. Ook is de ondergrond soms best vervelend om echt op snelheid te rijden. Als je deze de route in een uur kunt rijden zonder af te stappen ben je echt wel goed bezig!

Ben heel benieuwd wie er nog leukere routes kent want ik wil ook wel eens wat anders :-)
Helemaal mee eens. :-q (kleine correctie: route Horst is: 19 km)

De route Horst ligt hemelsbreed ook maar 5 km van de provinciegrens met N-Brabant af.
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Overloon en Horst,
De route van Overloon zit alles in, klimmen, dalen, techniek en snelheid. Jammer van de asfalt verbindingsstukken, of even lekker bij komen op het asfalt, het is maar hoe je er tegenaan kijkt.
Als ik lekker technisch wil fietsen ga ik naar deze route, en de flow want er zitten lekkere stukken in.

Horst, tja hier zit ook alles in korte klimmetjes, afdalingen, kombochten, wortels MAAR hier vind ik moet je echt de aandacht erbij houden, doe je dat niet dan val je stil, haal je de klim niet, vlieg je uit de bocht. Dus hier de aandacht erbij houden, vooruit kijken, tijdig schakelen, gewicht verdelen en tempo houden.
Hier fiets ik graag als ik kapot wil gaan, doet mij een beetje aan BMXen denken trekken aan het stuur, voorwiel optrekken over een boomwortel, kort langs bomen de bocht nemen.

samenvattend: Overloon 32km technische route met mogelijkheid voor herstel.
Horst 18 km technische achtbaan geen rust.
Gebruikersavatar
SugarFree
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 698
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 08:29
Mijn mountainbike: Als zo'n beest dat zich aan elke omgeving kan aanpassen. Op het eerste gezicht knalgroen.

Denk ook dat Bergschenhoek hoog moet scoren dan. Iemand hierboven schreef dat je een knappe jongen bent als je Overloon in 1x rondt, zonder af te stappen (dat vind ik ook), maar ik denk dat de moeilijkheidsgraad van Bergschenhoek daar nog bovenuit gaat, al is ie uiteraard veel korter. Het zit 'm in de 'felheid'.

Als je onder "technisch" in elk geval ook "sturen" verstaat, zou Dorst ook nog wel in het lijstje mogen. Geen 'gevaarlijk' technisch werk, ook niet voor gevorderden, maar als je snel wilt, zul je goed moeten kunnen sturen.

Ik verwacht dat ook Oostvoorne in het rijtje mag, als het waar is wat ik er over lees (ben er zelf nog niet geweest).
Kracht door eenvoud
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Tja. Ben bang dat hier geen "winnaar" uit zal komen..... Wat is "technisch"? Zoveel mensen zoveel meningen. Ik denk dat er in NL best aantal niet-officiële "routes" zijn die technischer zijn dat Horst en Overloon.

@Fr@venture: Horst is Noord-Limburg en ligt maar klein stuk bij Overloon vandaan (wat net in Noord-Brabant ligt). Van Horst naar provinciegrens met NB is iig "stuk" verder dan van Overloon naar Limburg.
Laatst gewijzigd door owwwwk op za 30 november 2013, 01:25, 2 keer totaal gewijzigd.
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

owwwwk schreef:Tja. Ben bang dat hier geen "winnaar" uit zal komen..... Wat is "technisch"? Zoveel mensen zoveel meningen.

@Fr@venture: Horst is Noord-Limburg en ligt maar klein stuk bij Overloon vandaan (wat net in Noord-Brabant ligt). Van Horst naar provinciegrens met NB is iig "stuk" verder.
Huh, Wat bedoel je nu precies? Is Overloon nou dichter bij Horst of Horst verder van Brabant? Of hoe lees ik het nou.... :~
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Googlemaps is your friend :-), maar even uit mijn hoofd (geschat):
- Horst naar Overloon zal, via de A73, ongeveer 20 tot 22Km zijn
- Horst naar grens met Noord-Brabant zal, via de kortste weg, denk ik ongeveer 7 tot 10Km zijn
- Overloon naar grens met Limburg zal, via de kortste weg, denk ik ongeveer 3 tot 5Km zijn
StAlTiCa
cvoc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 348
Lid geworden op: vr 20 augustus 2010, 20:30
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR 29
Contacteer:

Voor mij is een route pas echt technisch als je minimaal een paar keer in je broek sch**t van schrik omdat je bijna de controle kwijt was en met je hele hebben en houden van een berg lazerde. Helaas hebben we dat soort routes niet echt in Nederland. Zuid Limburg komt er dan wel het dichtst bij in de buurt.

Overloon heb ik gereden, maar daar is de technische uitdaging vooral om al die bochten zo hard mogelijk te nemen. Opzich is dat ook wel weer een kunst, maar in principe kan iedereen die route veilig rijden.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Technische route wil in mijn ogen zeggen: het vereist techniek en stuurmanskunst om overal, zonder afstappen en toch nog vlot, boven of beneden te komen, doordat de ondergrond zo lastig is. Stenen, keien, wortels, geulen, los zand, modder, beekjes, trappen, flinke hoogteverschillen, steile klimmen, afdalingen die zo steil zijn dat onderweg afstappen niet/nauwelijks mogelijk is, etc. Zuid-Limburg en Voerstreek dus, maar die mochten niet meedoen :winkie: .
Ik vind het het mooiste als het ook nog puur natuur is, dus liever niets aangelegd, maar gewoon bestaande paden en trails, en dan niet de vaste routes.

En op vlakkere Nederlandse routes: een parcours dat tenminste nog wat stuurmanskunst vereist, wil je het vlot kunnen rijden (omdat het aan de hierboven genoemde ingrediënten nou eenmaal vaak ontbreekt).
Horst is een en al bochten draaien (aangelegd), bijna te. Overloon kent als afwisseling nog wat stukken waar je af en toe ook even rechtdoor kunt rijden, paar asfalt kilometers als verbinding.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

owwwwk schreef:Googlemaps is your friend :-), maar even uit mijn hoofd (geschat):
- Horst naar Overloon zal, via de A73, ongeveer 20 tot 22Km zijn
- Horst naar grens met Noord-Brabant zal, via de kortste weg, denk ik ongeveer 7 tot 10Km zijn
- Overloon naar grens met Limburg zal, via de kortste weg, denk ik ongeveer 3 tot 5Km zijn
Ik woon in Horst.... :winkie: zoals je het nu zegt snap ik t ook..... :-q
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

cvoc schreef:Voor mij is een route pas echt technisch als je minimaal een paar keer in je broek sch**t ...
Da's niet technisch maar smerig...

Eigenlijk zie je 'technisch'eigenlijk al in twee richtingen opsplitsen:
a) de controle over de fiets om een bepaald parcous ueberhaupt fietsend af te leggen,
b) de controle over de fiets om een bepaald parcours af te leggen op de snelheid die terplaatse redelijkerwijs mogelijk is...

Bij a) gaat het veelal om het nemen van obstakels in veelal geaccentueerd terrein, waarbij je de goede lijn te pakken moet hebben om niet in de problemen te komen en er wordt doorgaans (maar niet altijd!)l low-speed behendigheid gevraagd (trial-achtige technieken). Zal dus altijd lastig te rijden zijn... Wanneer je zandbakken niet meetelt, schieten echt goede natuurlijke voorbeelden in NL me niet te binnen (al kan je hier en daar wel een aantal meters vinden, buiten routes om)...
Hetgeen hier hoog scoort (voor mij althans) is datgene waar je ofwel je broek smerig maakt ofwel waar je tenminste de eerste 10x meteen wilt omdraaien omdat de perfecte lijn toch echts anders loopt... Als je dat gevoel niet hebt, zeker de eerste keer zonder echt ieder zandkorrel te voet te hebben verkend, heeft het niets in deze categorie te zoeken.

De hindernissen die bij b) te overwinnen zijn, zijn an sich niet moeilijk wanneer je ze met sterk gereduceerde snelheid kan nemen, wanneer je een ideale aanloop hebt of de ideale versnelling, etc... De kunst is alleen om alles 'vloeiend' achter elkaar te nemen zonder gekke omwegen om ideaal uit te komen of onnodig remmen. Dat lijken de routes die genoemd worden ook gemeen te hebben.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
SugarFree
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 698
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 08:29
Mijn mountainbike: Als zo'n beest dat zich aan elke omgeving kan aanpassen. Op het eerste gezicht knalgroen.

@ Cheeta. Mooie verhandeling :) maar als je toch een route moet noemen, welke dan? (want dat wil de TS weten).
Kracht door eenvoud
Fr@venture
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:39
Mijn mountainbike: Bulls Wild Edge 2

De route van LageVuursch....hoe kon ik die vergeten!
Erg leuk en is beslist ook een technische route.
Ruim 10km single trail met wisselende ondergrond. Vervelende wortels en los klapzand, je komt het er allemaal tegen en je moet er echt geconcentreerd rijden. De keer dat ik er was was het wel erg druk. Ik denk dat iedereen de route twee of drie keer rijdt want hij is wel kort (maar omdat hij zo leuk is is dat geen straf :-)
Laatst gewijzigd door Fr@venture op za 30 november 2013, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Lekker crossen door de bossen,
met de motor of de ATB,
als er maar geen asfalt ligt,
want dan doe ik niet mee!
Plaats reactie