Meest technische route ?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bergschenhoek is voor mij al een aantal jaren geleden, maar was toen zeker niet zo lastig als Netersel.
Maar B'hoek vraagt wel wat meer rijtechniek dan veel andere routes. Routes als op de UHR en bij Nijmegen zijn in feite niet technisch, een beginner komt daar ook wel rond zij het op een lager tempo. De uitdaging daar komt pas met het oplopen van de snelheden.

Ik kan me niet voorstellen dat een beginner Netersel rijdt zonder (heel vaak...) af te moeten stappen. Er zitten obstakels in die op zichzelf al lastig zijn, de rockgarden uphill bijvoorbeeld, die zullen niet veel mensen de eerste keer volledig rijdend doen. En meerdere situaties waar je op tijd de goede versnelling moet schakelen om niet stil te vallen.
Er zijn steile klims met switchbacks, en een bocht die tegen een helling ligt waar je zelfs vanaf zou kunnen donderen als je er met te weinig snelheid op af komt. Ik werd er door verrast toen die routeaanpassing net gedaan was :oops: :D

Maar de laatste keer dat ik er was zagen we er ook een wedstrijdrijder en die blafte wel zo ontaard hard een steile klim op... vol stampend op een versnelling waarmee ik na anderhalve meter geparkeerd zou staan. Voor ons als hobbyrijders is het daar op het koffiemolentje naar boven peddelen.
Van het stuk dat ik hem zag rijden kreeg ik niet de indruk dat het voor hem een erg lastige route was :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Netersel is idd een stuk lastiger dan Bergschenhoek, Kermit. Ik ben er nog niet geweest maar al wel div filmpjes ervan gezien.

(Zit in mijn achterhoofd voor een zekere meeting, maar moet niet té lastig zijn)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vijf rondjes daar, da's iig geen kattepis! :D
En neem ook een paar pleisters mee naast de BBQ-spullen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Giant-E schreef: vr 24 juni 2022, 09:03 Bergschenhoek en Oostvoorne zijn al een stuk technischer dan de meeste NL routes, maar Zoetermeer is imo nog wat meer een uitdagend rondje. Zeker als je alle rode lijntjes meepakt.

Probeer ‘t eens, zo ver rijden is ‘t ook weer niet voor de meesten hier. Wij rijden tenslotte ‘t ritje regelmatig andersom. :wink:
Oostvoorne is me net te ver en daar ben ik al zo veel geweest toen ik aan sportduiken deed.... :o

Bergschenhoek is net iets beter aan te rijden voor mij. Ik beloof dat ik 'm eens ga rijden in mijn vakantie volgende maand :-D
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Netersel is sinds een maandje weer op diverse punten aangepast en zijn er dingen bijgemaakt.

Boven op de bult komt nog een groot stuk northshore, maar dasr waren ze nog mee bezig toen ik ben geweest.

Netersel wordt vrijwel continue veranderd en aangepast, dit maakt het niet alleen een buitengewoon technisch rondje, maar ook een uitdaging als je er al eens ooit komt want elke keer is er weer iets anders.

Watersley idem, maar die is fysiek zwaarder en technisch iets minder
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Stunning schreef: vr 24 juni 2022, 20:50
Giant-E schreef: vr 24 juni 2022, 09:03 Bergschenhoek en Oostvoorne zijn al een stuk technischer dan de meeste NL routes, maar Zoetermeer is imo nog wat meer een uitdagend rondje. Zeker als je alle rode lijntjes meepakt.

Probeer ‘t eens, zo ver rijden is ‘t ook weer niet voor de meesten hier. Wij rijden tenslotte ‘t ritje regelmatig andersom. :wink:
Oostvoorne is me net te ver en daar ben ik al zo veel geweest toen ik aan sportduiken deed.... :o

Bergschenhoek is net iets beter aan te rijden voor mij. Ik beloof dat ik 'm eens ga rijden in mijn vakantie volgende maand :-D
That’s the spirit. :-q

Verwacht geen superzwaar of uitdagend rondje, het wordt pas lastig na een paar rondjes door de non-stop interval.
Of op tempo, iemand die altijd volle bak rijdt (ik zeker niet) zal ‘t hier na 1 rondje (7 km) al lastig krijgen. Je kan bijna nergens herstellen.
En let op, hier ligt geen UHR zandfietspad maar een tricky repak ondergrond. In de snelle bochten omlaag moet je dus goed opletten.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Giant-E schreef: za 25 juni 2022, 09:09
Stunning schreef: vr 24 juni 2022, 20:50

Oostvoorne is me net te ver en daar ben ik al zo veel geweest toen ik aan sportduiken deed.... :o

Bergschenhoek is net iets beter aan te rijden voor mij. Ik beloof dat ik 'm eens ga rijden in mijn vakantie volgende maand :-D
That’s the spirit. :-q

Verwacht geen superzwaar of uitdagend rondje, het wordt pas lastig na een paar rondjes door de non-stop interval.
Of op tempo, iemand die altijd volle bak rijdt (ik zeker niet) zal ‘t hier na 1 rondje (7 km) al lastig krijgen. Je kan bijna nergens herstellen.
En let op, hier ligt geen UHR zandfietspad maar een tricky repak ondergrond. In de snelle bochten omlaag moet je dus goed opletten.
Ok top :-q

Ja, ik ben wel zo'n volle bak Sjonnie rijder :wink: ik zal het eerste rondje dan sowieso even rustig aan doen. Interval rondjes zijn leuk, maar denk dat ik er na drie of vier dan ook wel klaar mee ben :D

Die repak ondergrond ken ik, kan heel verradelijk zijn idd.

Leuk !
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

De keuze voor repac vind ik kostentechnisch begrijpelijk, maar veiligheidstechnisch.......
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Veiligheid, daar ben je zelf bij. Mountainbiken is een risicosport!
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het leven is niet veilig, je gaat eraan dood :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ik vond dat Bergschenhoek relatief (voor een vuilnisbelt) wel veel vlakke stukken heeft. Je hebt tussen de bergen een stuk fietspad en ook op de berg is het soms vrij vlak. Alle vuilnisbelt routes hebben vaak wat lastigere stukken dan de zandroutes. Zand blijft niet goed liggen als het te steil wordt en druk wordt bereden. Soms legt men er dan matten op. Daar wordt het niet technischer van. Vasthouden met stammetjes is dan al leuker, maar is meer werk.
Netersel is inderdaad technischer, maar ik vind het eerder een MTB- baan (vergelijkbaar met een cx baan) dan een MTB- route. Er is niks mis met zo een baan, biedt mogelijkheid tot herhaling.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Willem Altes schreef: za 25 juni 2022, 23:32 Ik vond dat Bergschenhoek relatief (voor een vuilnisbelt) wel veel vlakke stukken heeft. Je hebt tussen de bergen een stuk fietspad en ook op de berg is het soms vrij vlak.
Die paar vlakke stukken zijn hooguit 1 minuut. In alle gevallen kom je daar aan met een behoorlijk hoge hartslag. Het kan ook aan mij liggen (55 jaar, astma) maar mijn hartslag zakt daar niet heel ver omlaag voor de volgende steile klim.
Het enige stuk waar ik enigszins herstelt is op de “singletrack langs het water”. Die duurt een paar minuten, en is relatief vlak. Maar écht kapot gaan komt gelukkig niet vaak meer voor want een pr-poging doe ik nog hooguit 1 of 2x per jaar. :wink:
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

... maar is het nu technisch of fysiek zwaar omwille van intensiteit?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

cheeta schreef: zo 26 juni 2022, 00:22 ... maar is het nu technisch of fysiek zwaar omwille van intensiteit?
Ik denk dat dat sowieso de 'Million Dollar Question' is voor Nederland...

De routes zijn per definitie niet technisch, echter kan je ze technischer maken door meer op de limiet van je fysieke vermogen te gaan rijden.

Even los van in welke mate je getraind bent, je technische vaardigheden en materiaal natuurlijk. Netersel (ik ben er nog nooit geweest), is wellicht in ene ook minder technisch op een volgeveerde enduro bak met dikke 2.6 banden.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

cheeta schreef: zo 26 juni 2022, 00:22 ... maar is het nu technisch of fysiek zwaar omwille van intensiteit?
Vooral ‘t laatste. Dus offtopic, sorry. :winkie:
Plaats reactie