Snelheid Niner ten aanzien van oude epic S-Works

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd. :tong
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Real Epic '89 schreef:En dat een 29er veiliger afdaalt. Daar heb ik weer problemen mee. Dit hangt VEEL meer af van de geometrie dan van de wielmaat.

Maar het verslag van onze Mtb-topper was dan weer VEEL duidelijker.
Zeker waar.

Maar laten we als eerste stellen dat, ongeacht de wielmaat, de berijder in de meeste gevallen zal bepalen wat de fiets kan. Een zeer technische rijder kan op een eenvoudige fiets de meest gave dingen doen terwijl een onkundige rijder op de duurste fiets niets paraat maakt.

Daarna komen zaken als geometrie, wielmaat en gewicht van de fiets pas "om de hoek"; wat mij betreft ook in die volgorde.

Als laatste, maar/en volgens mij lopen er inmiddels inmiddels tig topics over dit onderwerp, denk ik dat ook de lengte van de berijder nog van invloed is.

Heb overigens op zowel 26" als 29" nog steeds voldoende plezier.
StAlTiCa
Mtb-topper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 september 2009, 11:17

Zoals zovelen van jullie melden denk ik ook dat een 29er en nu weer de 650b puur marketing is.
Ik was en ben gewend aan mijn Epic. Zoals ik al eerder heb aangegeven zit deze fiets mij vanaf minuut 1 als een oude broek. Prima dus! Het gevolg is dat ik dus volledig op de grens kan rijden van deze Epic en sterker nog vaak erover heen ben gegaan in zowel binnen als buitenland. Alles wat ik deed en wilde kon ik. Ook waar je eigenlijk een enduro fiets voor nodig had. Dat de Niner op mijn path kwam was puur toeval en ik kreeg dus een kans om deze op te bouwen. Of deze mij tegenviel. Hmm ja kan je wel zeggen maar kwam meer door de afstelling en wat andere zaken. Nu ben ik wel om voor het merk NIner maar zal mijn Epic daarvoor niet laten staan. Voor mij zijn het beide nu geweldige fietsen met elk zijn eigen kwaliteiten. Ik weet van mijzelf dat ik technisch vrij veel kan en ook dat lukt op de Niner wel. Wat ik nu ook weet dat ik afhankelijk wat ik ga doen de juiste fiets pak en zo heeft elk nadeel zijn voordeel maar eigenlijk heb ik dus geen nadeel. Denk dat ik nu bevoorrecht ben dat ik kiezen kan. Groot verschil bij mij is natuurlijk ook dat de één een fully is en de andere niet. Zou de Niner een fully zijn denk ik er misschien weer heel anders over. Kortom ik denk dat het wel of niet lekker rijden aan veel dingen ligt maar zeker ook tussen de oren. Ik ben nu gewend aan beide bikes maar wat ik ook weet dat ik in het buitenland behoorlijk wat tekortkomingen heb met de Niner die ik niet heb met de Epic. Voor mij is de conclusie dan ook dat ik de Epic meer allrounder vind als de Niner. Ik heb echt wel dingen gedaan in Italië met de Niner die je normaal niet doet maar ik doe het liever met de Epic. Maar dat kan bij andere mensen anders voelen.
Mijn mening is, als je een bike hebt waar je prettig op voelt lekker blijven rijden en je niet gek laten maken door marketing of leuke filmpjes of artikels. Ga zelf rijden en voelt het goed dan doen, ongeacht of het een 26, 27,5 of een 29 is, maar hou rekening met je eigen beperkingen op je huidige bike en hou rekening met wat je gaat biken in de toekomst!
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Hoewel niet meer van toepassing, toch even mijn ervaring delen, heb namelijk ook de stap gemaakt van 26 inch Epic naar 29 inch EMD.

Vooral uit nieuwsgierigheid eigenlijk, na een paar jaar op de Epic die nog steeds prima bevalt wilde ik wel eens iets nieuws proberen.

Moet zeggen dat de eerste ervaring toch anders was dan ik had verwacht of eigenlijk niet zo groot of spectaculair. Een van de redenen dat ik zo verknocht ben aan de Epic is het nerveuze en directe stuurgedrag, kan lezen en schrijven met dat ding, heb er super veel lol mee gehad tijdens marathons en in het buitenland en er heeft altijd in mijn hoofd gezeten dat ik daarop zou moeten inleveren met een 29'er.

Eerlijk is eerlijk, ik heb geen verschil van dag en nacht ervaren, het is alleen (een beetje) anders.

Ben over de weg naar de vaste route van Zeist gereden en heb daar een uur lang over de singletracks gereden. Hoewel ik (eerst) lekker rustig aan heb gedaan en mijn enige doel was de fiets leren kennen heb ik zeker niet het gevoel gehad nou zo verschrikkelijk veel op de alom beschreven wendbaarheid in te leveren, ook niet bij het snellere rijden. Ook het korte draaien, keren en accelereren vanuit stilstand is mij niet tegengevallen, dit voelde wel anders maar slechts een heeeeel klein beetje, zeker niet storend en een lichte wielset heb ik ook nog niet.

Wat ik heb ervaren;

- inderdaad iets makkelijker rollen over een reeks boomwortels, met het voorwiel althans. Tractie achter is met een hardtail toch echt minder dan met een fully, ongeacht de wielmaat, doortrappen is er vaak niet meer bij.
- snelheid wat makkelijker vasthouden, zowel heuvel(tje) op als op het vlakke
- in vergelijking met de Epic minder gemakkelijk te corrigeren met alleen gewichtsverplaatsing.
- in navolging hierop, als ik een lijn kies is het lastiger om "over te schakelen" op een alternatief, hier voel ik het verschil in wendbaarheid denk ik.
- op lagere snelheidheid scherp draaien en explosief aanzetten kan prima maar moet dan wel op een iets andere manier met mn balans omgaan t.o.v. de 26' Epic, das even wennen.
- in mul zand spoort het op lagere snelheid beter dan met kleinere wielen, logisch, op hogere snelheid merk ik alleen weer minder of bijna niets van dat voordeel.
- "lange" afdalingen heb ik nog niet ervaren maar kan me nu wel voorstellen dat de grotere wielen je een stabiel gevoel geven en iets minder bokken, hoop alleen niet dat dit de kick en het gevoel van controle uit de "uitdaging" halen, we gaan het zien....


Verder opgemerkt dat het stuurgedrag zelf wat minder scherp leek maar dat is even goed toe te schrijven aan de (70cm) riser die er nu (tijdelijk) op zit, zo gauw mn nieuwe flatbar binnen is gaat die er op, heb persoonlijk toch weinig met risers vrees ik.

Al met al heb ik dus niet echt iets onoverkomelijks ervaren maar ook zeker geen halleluja of wow-ervaring. Het is gewoon een beetje anders.

Heb nu een beeld hoe het stuurt op een speelse singletrack, binnenkort ook eens proberen in zeddam, rheden en gulpen, dan weet ik pas of hij blijft :-)

Oh ja, hij zit trouwens wel onwijs lekker!!
Mtb-topper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 september 2009, 11:17

@vasquez
Goed omschreven en gevoel is wederzijds.

Nu ondertussen wel zover dat ik erover denk om de epic de deur it te doen.
Ik heb deze nog wel net helemaal laten reveriseren. Lagers achter vervangen cranck lagers ook etc. Kortom staat er weer bij als nieuw. Met de Epic ook nog Mergelheuvelland tweedaagse gereden en was maar wat blij met mijn epic daar. Zag veel mensen zeker de 2e dag klooien met hun 29er. Merendeel mensen met 2 x 10. Heb ook niet het idee gehad dat ik tekort kwam daar met de epic integendeel. Meest afdalingen en klimmen haalde ik veel in met een 29er. 2e dag lastig om wat van te zeggen daar hoor. was vanaf km 1 tot 70 alleen maar modder dus met welke fiets je ook reed daar het kwam toch op kracht en techniek uit.

Afijn zoals net gezegd denk ik toch de Epic te koop aan te bieden, tenminste als ik er wat voor terug krijg. Zo niet blijft deze voor mijn zoon. Verdien ik er nog wat op dan misschien een Niner Jet RDO. Volgens mij moet het goedkomen dan. Mijn huidige Niner fietst nu prima en na de laatste aanpassingen geen problemen meer gehad. Wil alleen nog naar 3 x 10 af inruil.
Kortom Topic niet echt meer actueel maar leuke reacties wel gehad.
Plaats reactie