Snelheid Niner ten aanzien van oude epic S-Works

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Waaaah !!!
3 pagina's 26" vs 29" om er achter te komen dat de lagers gaar zijn :winkie:
Wiel draaide zonder belasting blijkbaar nog soepel (maar met lawaai).
Met de TS in 't zadel was dat blijkbaar niet meer het geval.
Mooi, opgelost, dan kan ik nu met een gerust hart verder fietsen op m'n 29"
En dan kletsen we hier weer verder...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:3 pagina's 26" vs 29"
Nee hoor. 3 pagina's Niner EMD vs 26 Epic S-works. Zoals altijd in het leven, het ligt genuanceerder. 8)
Mtb-topper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 september 2009, 11:17

Gister nieuwe lagers in Niner gedaan en rijden maar. Helaas, helaas geen verschil met voorheen. Zadel nog wat afgesteld maar ook niet. Ben na thuiskomst meteen op de Epic gestapt en tja meteen thuiskomen. grr. Ik verdenk toch het gewicht van de wielen. Ga kijken of ik een testsetje bij mijn localdealer los kan peuteren om een rondje mee te doen.
leov
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 21:55
Mijn mountainbike: 26 HT en 26 Fully
Contacteer:

Gewoon je 26 inch wielen erin :) Probleem opgelost LOL.
Mtb-topper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 september 2009, 11:17

Ha zou het haast doen. Ach uiteindelijk zal het wel oplossen. Krijg in ieder geval genoeg tips en is allemaal uit te proberen, tenminste als ze al niet gedaan waren, maar dubbel check is nooit weg.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Lichtere wielen maken echt geen wereld van verschil hoor. Denk dat t gewoon in je hoofd zit.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, het zit tussen de oren, daarom doen je benen het niet.
Maar ik geeft 500 euro voor die Niner (als complete fiets uiteraard) :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

aurelius schreef:Hoe lang ben je eigenlijk?
Dit is een hele relevante vraag. Een 29-er is niet voor iedereen de betere keuze.
De geometrie van de fiets is uiterst belangrijk en moet je passen. Er bestaat niet zoiets als "de perfecte geometrie", die is namelijk voor iedereen anders. Denk maar aan het vinden van de juiste zit. Een lastige klus die tijd vergt. Hoogte zadelpen, zadelpositie, cranklengte 170, 172,5 of 175 mm, lengte voorbouw. Het is allemaal heel persoonlijk.

Het is duidelijk dat jouw Niner een andere geometrie heeft als je S-works. Kennelijk past de S-works je gewoon beter.
Mtb-topper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 september 2009, 11:17

Cyclist schreef:
aurelius schreef:Hoe lang ben je eigenlijk?
Dit is een hele relevante vraag. Een 29-er is niet voor iedereen de betere keuze.
De geometrie van de fiets is uiterst belangrijk en moet je passen. Er bestaat niet zoiets als "de perfecte geometrie", die is namelijk voor iedereen anders. Denk maar aan het vinden van de juiste zit. Een lastige klus die tijd vergt. Hoogte zadelpen, zadelpositie, cranklengte 170, 172,5 of 175 mm, lengte voorbouw. Het is allemaal heel persoonlijk.

Het is duidelijk dat jouw Niner een andere geometrie heeft als je S-works. Kennelijk past de S-works je gewoon beter.
Ik ben zelf 176 en beide fietsen zijn een M uitvoering. Op zich zitten ze prima en als ik op de Niner wegga heb ik ook het gevoel dat ik prima zit maar zoals ik al eerder aangeef is het gevoel dat ik de snelheid die ik zou willen niet kan vasthouden terwijl dat dus op de epic en mijn race wel kan. Of het tussen de oren zit?? Tja zou kunnen maar op een parcours waar ik veel moet draaien en keren is het gevoel juist prima en kan ik uitstekend uit de voeten. Rijd ik echter een lange tocht met veel lange stukken tja dan is het een ander verhaal!!
Dat lichtere wielen wel wat uitmaken weet ik wel zeker want heb met mijn Epic tijdelijk een ander setje gehad die zwaarder waren als dat ik wilde. Ik blijf nog maar even afstellen denk ik en ooit zal het goed komen, De echte tip nog niet gehad maar wat niet is kan nog komen.
pronkrug
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: di 25 oktober 2011, 21:14
Mijn mountainbike: Merida ninety-six rc XT
Contacteer:

het gevoel van snelheid vasthouden op een 29-er komt mij wel bekend voor, ik heb nu thunder bird's voor en achter in plaats van rocket ron's en, misschien zit dat ook wel tussen de oren, maar ik kan m'n snelheid veel beter vasthouden/accelereren.
Ik rij trouwens met lichte wielen(mavic slr).
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Als je met kort draaien en keren geen last hebt, maar juist bij langere stukken moeilijk je snelheid vast kan houden, zou je juist denken dat de wielen te licht zijn.
Zwaardere wielen houden tenslotte de snelheid beter vast, maar zijn slechter in snelheid wisselen...
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Jongens, zo heel veel verschil maken de wielen echt niet hoor. Dat is echt niet het verschil tussen wel of niet je snelheid vast kunnen houden.
Mtb-topper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 september 2009, 11:17

Ik denk dat de wielen van de Niner inclusief banden al gauw 650 gr zwaarde zijn als die van mijn Epic. Kan mij niet wijzmaken dat dit niks uitmaakt. Heb al een setje lichter banden liggen en die gaan er eerst eens op. Als dit het niet is dan probeer ik een set lichter wielen te lenen om te testen. Ik heb wel eregns gelezen(weet niet meer waar) dat de meningen over de contin's die ik er nu heb onderliggen erg verdeeld zijn. de één zegt dat ze zwaar rollen en de ander weer wat anders. Op mijn epic rijd ik al jaren met Maxxis Crosmax. Heb nu voor de 29er deze ook liggen.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

MacReal schreef:Als je met kort draaien en keren geen last hebt, maar juist bij langere stukken moeilijk je snelheid vast kan houden, zou je juist denken dat de wielen te licht zijn.
Zwaardere wielen houden tenslotte de snelheid beter vast, maar zijn slechter in snelheid wisselen...
Hier ben ik het mee eens. Op een recht stuk en op kruissnelheid gaat het gewicht van je wielen niet veel doen. Dan moet je het qua materiaal zoeken in rolweerstand en interne wrijving.
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

Lars TB schreef:
Mr. Htb. schreef: -Stel je fiets qua stack, reach en stuurdrop exact af als je vorige.
Weer dat stack en reach... Als je dit advies opvolgt, kan je zadel zomaar helemaal verkeerd staan... Stack en reach is onvolledig.
Excuses, ik wilde betrokkene niet lastig vallen met een complete fiets afstelling. Maar inderdaad je zadel moet ook de juiste terugstand hebben vanaf het hart van de trapas, dit komt uit je bovenbeenlengte met je schoenmaat en de cranklengte. Ik ging er een beetje vanuit dat de TS zijn fiets wel goed af kon stellen.
Oooeeessss
Plaats reactie