Snelheid Niner ten aanzien van oude epic S-Works

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ik denk dat de geometrie belangrijker is in dit geval dan de wielmaat. Die oude Specialized 26" uit 2003 had vaak nog een 71 graden balhoofd hoek. Als je met een 26" met 69 graden op pad had gegaan had je hetzelfde verbeterde gevoel gehad.

Maar goed dat is niet waar dit topic over gaat.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Vandaar dat ik het even aanstip.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Waarom is een 29er een grotere fiets?? Alleen de wielen zijn groter, de bovenbuis enzo zijn vaak net zo lang.

En door lagere balhoofden en grotere bracket drop zit je net zo hoog als een 26er. Vaak zijn de chainstay's ook niet bijster veel langer door gebogen zadelbuizen.
Gebruikersavatar
AussieCyclist
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 1 augustus 2014, 22:55

Wat het meest telt, vooral met klimmen, zijn je w/kg...

Dat eenmaal gezegd. In het algemeen is mijn 29" sneller dan de vorig 26" die zhij verving, maar niet altijd.


In mulle zand, lange stukken, rock gardens, daar wint de 29.
In heel scherp bochtenwerk, heeel technisch klimmetjes, daar won de 26.

Mijn 29 is een 2013 Jet9RDO, de fiets die hij verving was een S-Works stumpie FSR van 2009.
Mtb-topper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 september 2009, 11:17

Grappig om zo gesprek te volgen op het forum en dat iedereen het anders beleefd.
Ik ondertussen terug van vakantie in Italië. Ik heb dit jaar mijn Niner meegenomen om dat mijn Epic een kapot cracklager had. Moet wel zeggen dat ik echt spijt heb gehad. In Nederland begin ik nu te wennen aan de niner en kan er redelijk hard mee maar in Italië in de bergen kom je echt tekort hoor. Kan mij voorstellen dat er mensen zijn die langer zijn als ik(176) wel oed uit de voeten kunnen met een 29'r maar volgend jaar gaat toch echt de 26'r weer mee. Blijkbaar voor het vele klim en klauterwerk door rivierbeddingen omhoog en omlaag is de epic beter opgewassen terwijl deze daar niet eens geschikt voor is. Afijn. Ook met wat locals gesproken en die waren unaniem eens dat een 29'r niet veel toegevoegde waarde had daar. Een 27.5 zien ze wel zitten en lijkt ook wel te gaan komen daar. In ieder geval het topic waarover ik begonnen ben is voor mij niet meer echt actueel. Ik heb nu andere banden(Maxxis Icon) en een iets langere stuurpen en alles lijk voor mij nu opgelost. Zeker de banden hebben veel uitgemaakt. Ben wel achter dat ik afhankelijk wat ik ga doen in Nederland bepaal welke bike meegaat.
SugaHoneyIceTea
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 12:54
Mijn mountainbike: Kona Coilair Supreme 2007

Een niner is anders, niet sneller, niet langzamer maar gewoon anders....
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1395
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

+1 voor SugaHoneyIceTea

Volgens mij ligt de afwijking vaak bij de berijder en niet bij het materiaal....
Hoewel het makkelijker is om het materiaal de schuld te geven van iemands tekortkomingen..
Wat niet wegneemt wat SugaHoneyIceTea zegt.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
raffar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: di 31 augustus 2004, 13:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 2013, GT Xizang 2014, GT Zaskar 96, GT Zaskar LE 92, GT Karakoram 90, Giant Seek
Contacteer:

Kijk hier eens naar: https://www.youtube.com/watch?v=vTcKuqZNM_Q" onclick="window.open(this.href);return false;

Best een objectief filmpje en volgens mij heeft deze man de antwoorden prima gegeven.
Even if you’re on the right track, you’ll get run over if you just sit there.
horzel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 3 mei 2008, 10:22
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper 2012 fsr expert carbon EVO 26 Specialized Stumpjumper 2014 comp carbon 29

Zeker een objectief filmpje, zeker tussen al die andere halleluja filmpjes!

Al hoor je wel steeds meer verhalen over het feit dat de hele 29 hype opgezet is met één doel, en dat is alleen maar omzet ( geld verdienen! ).

Geeft allemaal niets, maar de halleluja stemming wordt nu wel meer omgezet in een meer realistische signaal....
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Volgens mij was vooral de consument in een halleluja stemming!

Ik vind het filmpje nogal overdreven: met een 26 trek je VEEL sneller op, met een 26 ben je VEEL wendbaarder.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

En dat een 29er veiliger afdaalt. Daar heb ik weer problemen mee. Dit hangt VEEL meer af van de geometrie dan van de wielmaat.

Maar het verslag van onze Mtb-topper was dan weer VEEL duidelijker.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ja idd, ook dat is niet juist. Eigenlijk is dit juist een heul slecht filmpie ;)
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Maar dit is wel het gebruikelijke verkooppraatje wat de gemiddelde biker te horen krijgt in een bikeshop.
horzel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 3 mei 2008, 10:22
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper 2012 fsr expert carbon EVO 26 Specialized Stumpjumper 2014 comp carbon 29

was!!!!, het verkoop praatje..... nu weer geleuter over 650b!!! Het was dan ook een oud filmpje :-)

Tussen 26 en 27,5 ga je al helemaal geen verschil merken!!!!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

horzel schreef:was!!!!, het verkoop praatje..... nu weer geleuter over 650b!!! Het was dan ook een oud filmpje :-)

Tussen 26 en 27,5 ga je al helemaal geen verschil merken!!!!
Behalve ik dan weer :winkie: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie