Zadelhoogte --> te klein Frame???

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
bult´nbroezer
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 26 juli 2010, 19:07
Mijn mountainbike: Kubus & Spook

Uiteraard blijft de bbl gelijk, daarom ook mijn twijfel over een te hoog zadel op de 26er of te laag zadel op de 29er. Verder al een aantal keren de opmerking gezien dat de lengte v/d zitbuis minder interessant is voor de zitpositie. Daarmee ben ik het op zich eens, maar als de lengte zitbuis een beperking geeft voor je zadelhoogte ivm min. insert zadelpen in frame is dit wel degelijk een belangrijke maat.

Vanavond de "bikefit" gedaan op competitivecyclist.com. Dit leverde een zadelhoogte op van 79cm. Morgenavond ga ik eens een tocht maken met het zadel op deze hoogte. Verder heb ik nog even de hak-op-pedaal methode toegepast. Ook hieruit bleek dat mn zadels eigenlijk te hoog afgesteld stonden.

Achteraf verklaard dat misschien toch een hoop. De 5 ritten die ik toe nu op mn 29er heb gemaakt had ik echt het gevoel weer net als "vroeger" goed te kunnen knallen op de bike qua tempo. Ik heb steeds gedacht dat dit vooral door de grote wielen kwam maar misschien heeft de lagere zadelhoogte wel net zoveel invloed hierop gehad. Morgen ook maar eens een paar rondjes op de 26er proberen met het zadel op 79cm. Verder heb ik de laatste 6 mnd veel last gehad van zadelpijn, terwijl ik al jaren mtbike zonder deze problemen. Misschien is dit dan veroorzaakt door het steeds iets verder verhogen van de zadelstand.
hatsikidee
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Wat je nu van plan bent is het tegenovergestelde van wat ik heb gedaan. Ik ook vond mijn zadel te laag, maar heb uiteindelijk een langere pen erin gedaan. Dat voelde beter, voorkwam pijn in de knie, en heeft echt aanzienlijk geholpen tegen zadelpijn die bij mij al binnen het uur kwamen met de standaard pen. Zie
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 3&t=102697" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarna heb ik eens gevraagd of andere mtbers ook een langere pen hadden, zie http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 1&t=102882" onclick="window.open(this.href);return false;. Meerdere met langere pen. Mijn zadel staat 7cm hoger dan mogelijk met de standaard pen!

Overigens, mijn zadel staat wel maximaal vooruit, en ik zou dat eigelijk iets meer willen. Dat is dan een combinatie van bovenbuislengte en relatief hoog zadel, en misschien ook wel het zadel zelf. De framemaat was volgens meerdere regels geschikt voor mij.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Tot op zekere hoogte kun je een langere zadelpen gebruiken. Hierbij moet je sowieso rekening houden met minimale insert in je frame (dus niet kijken op de zadelpen maar in het boekje van je frame).

Bij een heel lange zadelpen, bijvoorbeeld 45cm, die maar minimaal in het frame steekt zal je denk ik vroeg of laat ook problemen krijgen door het moment. Hangt uiteraard ook behoorlijk af van je gewicht en je rijstijl (actief of reactief)
StAlTiCa
bult´nbroezer
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 26 juli 2010, 19:07
Mijn mountainbike: Kubus & Spook

Heb pas nog een gescheurd Cannondale frame gezien, waarschijnlijk ook veroorzaakt door een te lange zadelpen en daardoor te grote krachten op het frame. Frame is gelast maar daarna toch weer gescheurd. Daarom lijkt me een langere zadelpen geen ideale oplossing en pas ik dit liever niet toe. Zoals gezegd ga ik de komende tijd een aantal ritten rijden met het zadel op 79-80cm. Mocht dit niet bevallen en wil ik een zadelhoogte van 83cm aanhouden dan frees ik dat een groter frame de enige veilige oplossing is. Hopelijk is dat niet nodig!
hatsikidee
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Idd, en geef je benen even de tijd om te wennen aan die lagere zadelstand. In het begin heb je het gevoel op een kinderfiets te zitten, maar dat went. Ik heb nl hetzelfde gehad.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Laat vooral je zadelhoogte even inwerken inderdaad!
Toen ik mijn zadel ietsje lager zette voelde het ook als een kinderfiets, maar toen ik eenmaal een uurtje onderweg was voelde het eigenlijk veel prettiger.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Ik heb een bbl van 88 en heb het zadel op 78cm staan. Op de racefiets staat hij hoger, maar op de mtb lager omdat dat fijner rijdt (kan wat meer bewegen). Dit was op een hardtail. Zodra ik m'n fully heb zal hij waarschijnlijk wat omhoog gaan, zeker als daar ook een dropper in komt. Let bij het mountainbiken op dat de hoogte van je zadel niet altijd het effectiefst staat(zoals bij een racer van belang is) maar op zo'n hoogte dat je genoeg kan bewegen. Zeker bij een hardtail op stukken waar je veel uit het zadel moet (denk aan kleine hobbels de hele tijd) om toch genoeg snelheid te houden. Daar heb je profijt van wat meer ruimte en ga je je niet meer storen aan het misschien te lage zadel.

Maar mbt maten: elk merk interpreteert dat anders, misschien dat hetzelfde merk zelfs verschillend werkt binnen types. Zeker als je een beetje tussen 2 maten valt.
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Waar ik me wel over verbaas zijn de smalle zadels die er op mtbs zitten. Dat gaat er vanuit dat je zitbotten dicht bij elkaar zitten, ofwel dat je goed voorover gebogen zit. Een diepe houding met hoog zadel dus. Mij maakt het niet veel uit, ik zit graag op een (kennelijk) relatief hoog zadel.
bult´nbroezer
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 26 juli 2010, 19:07
Mijn mountainbike: Kubus & Spook

Gisteren zo'n 55km gemaakt met het zadel op 80cm. Op zich goed vol te houden, maar wel even wennen. Gevoel in knieën en rug is anders, maar misschien moet ik hier gewoon aan wennen. De zadelpen zit nog wel 1cm boven limiet v/d zadelpen dus 11cm in het frame. In het handboek staat dat de minimale insert 10cm moet zijn volgens Cube.

Morgen staat de volgende tocht gepland. Het zadel blijft voorlopig op 80cm...
hatsikidee
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

we kijken even naar een filmpje :-)

◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

owwwwk schreef:De zithoogte, dus c/c bracket tot aan de bovenkant van het zadel moet hetzelfde zijn als bij je andere fiets. Of de een staat te laag óf de ander staat te hoog. Je binnenbeenlengte blijft immers gelijk, ongeacht de fiets waar je op zit (zithoogte is gebaseerd op BBL).
...
Dat lijkt mij dus ook.
Je kan informeren en rekenen tot je een ons weegt, maar op je oude fiets vond je 83cm een fijne hoogte.
Mijn ervaring:
Zadel te laag, last vd bovenbenen, te snelle vermoeidheid en verzuring.
Zadel te hoog, last vd knieen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Als je het mij vraagt is 19'' met jouw lengte en bb lengte te klein en moet je een 21'' hebben.
Ben namelijk even groot en heb zelfde bb lengte en kan bij de Duitse bikes niet op een 19''. Bij Speci en Cannondale wel, aangezien deze veel langer gebouwd zijn.
M.i. kun je wel iets bijsturen met zadelpen en stuurpen, maar dat blijven noodsprongen die het 'kinderfiets-gevoel' niet wegnemen.

Heb je de geo's al eens goed naast elkaar gelegd? Ws is je zadelhoogte afwijkend omdat je ergens in de lengterichting anders zit om het te kleine frame te compenseren.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ik ben net zo lang en moet er niet aan denken om op een 21er te rijden...
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Tijgerhaai schreef:we kijken even naar een filmpje :-)
Als ik zo kijk staat zn zadel aardig hoger dan zn stuur, dat heb ik ook, en zou ik nooit kunnen met de standaard zadelpen.
ThaSingleTrackMastah schreef:Zadel te hoog, last vd knieen.
Dat heb ik precies andersom. Bij een te laag zadel krijg ik last van mn knieen.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

japie carbon schreef:Ik ben net zo lang en moet er niet aan denken om op een 21er te rijden...
Jij vindt een lefty ook een kl*tevork...dus wat referenties betreft.... :lol:
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Plaats reactie