Gewone helm of Fullface?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
ZuidLimburgBiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 1 augustus 2014, 18:33
Mijn mountainbike: KTM Peak 1.0. 27,5 Inch.

Hey allemaal,

gezien ik al een tijdje mountainbike en dit niet alleen in Nederland doe, maar ook in België en Oostenrijk beschik ik over twee soorten helmen. Natuurlijk de wel bekende mountainbike helm, maar ook over een fullface helm.

Mijn vraag is nu of ik singletracks (vooral dalende bospaden) in Nederland beter met mijn fullface of beter met mijn gewone helm kan rijden. Het ziet natuurlijk raar uit om ingepakt door het bos te gaan, maar het geeft wel een extra bescherming tegen laaghangende takken etc.

Iemand ervaringen hiermee?

Greetz!
Every ride has victories, challenges and trials
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Gewoon doen als jou dat een veilig gevoel geeft, maar ik rij in ieder geval met een gewone helm. :wink: Voor takken heb ik mijn klep die zeker 95% weg filtert...
ZuidLimburgBiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 1 augustus 2014, 18:33
Mijn mountainbike: KTM Peak 1.0. 27,5 Inch.

Het klepje op mijn helm filtert de takken dus niet, zou best kunnen dat dit aan de dichtheid van het bos ligt. Thanks voor je reactie!
Every ride has victories, challenges and trials
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Als je het doet voor de bescherming tegen laaghangende takken, zou ik vooral niet vergeten om ook vooral met goggles te rijden voor het geval er nog een tak tussen klep en "kinbeschermer" terecht komt...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
ZuidLimburgBiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 1 augustus 2014, 18:33
Mijn mountainbike: KTM Peak 1.0. 27,5 Inch.

Goede tip! Goggles heb ik van nog wel ergens liggen!
Every ride has victories, challenges and trials
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

ik rij in NL eigenlijk alleen maar met de "normale" en buiten onze land lijnen met de fullface.. nu heb ik hier in het bos ook wel regelmatig wezen raggen met de fullface maar dat is behoorlijk zweten want het meeste zal er braaf getrapt moeten worden.. echter ben ik wel eens flink op me plaat gegaan en was ik blij dat ik de fullface op had.. tis een beetje een persoonlijk afweging denk ik.. ik ken je trails verders niet maar je moet lekker doen waar je je fijn/veilig bij voelt.. :-q

hier ging ik v/d week lekker ontspannen met de normale helm en kreeg ik een tak recht in me mond in de bocht.. ff bladeren spugen en zielig zijn omdat de mondhoeken aardig gevoelig waren.. door de regel gebeurt dat soort onzin mij zelden.. heb wel altijd een ballistic bril op want krijg regel matig takken in me face nu alles lekker dicht begroeid is maar das niet van zodanig dat ik daar de fullface voor op ga doen.. die heb ik alleen op als ik wat serieuzer ga raggen :D

M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Gebruikersavatar
sieger
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 807
Lid geworden op: za 5 januari 2008, 20:11
Mijn mountainbike: Sonder Signal St + Pace RC129
Contacteer:

Bij overhangende takken gewoon ff naar beneden kijken. En idd bril op, zorg dan wel dat deze buiten het kin bandje zit, je zal niet de eerste zijn die met een val de glazen in zijn gezicht heeft staan
Sonder Signal -> 12.95 Kg

Mijn Strava
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Rij overal in Zuid Limburg, Voerstreek, omgeving Vise. Geen idee waarom ik hier ergens een full face helm nodig zou hebben. Doorkruis de dichtste bosjes, takken geen issue. Gewoon goed kijken, bukken, of remmen. Fullface helm is me veel te heet bij al die trap-inspanning, en te zwaar.
Fullface zou ik alleen opzetten in een bikepark, of bij downhillen etc, waar de snelheden en risico's nog groter worden, waarbij je oha meer bergaf dan bergop gaat, of af en toe eens letterlijk vliegt.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
maRIOOL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 15 april 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Cannondale 29 Scalpel 2

In NL met XC nog nooit een fullface gezien. Is warmer, zwaarder en beperkter zicht aan de zijkanten.
Uiteraard voor de ruigere tracks in buitenland een goed extra investering.
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

In NL rij ik alleen op de mini-DH met Full-Face, en dan nog alleen als ik er speciaal voor heen ga; Aan het einde van een XC rondje pak ik hem ook wel mee zonder extra protectie, maar dan doe ik het toch wat rustiger aan.
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Plaats reactie