Tweede fiets. Een fully. Tips?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

16610 schreef:In een afdaling blijf ik ook nooit op m'n zadel zitten want dan flikker ik voorover. Zou meer travel aan de voorkant dat verhelpen, of moet je dan een andere geometrie hebben?
Dit moet je met een fully ook niet doen!!

Hoe lang fiets je al en wat voor tochtjes maak je? Want ik heb het idee dat je nog niet zo lang op de fiets zit, klopt dat?
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Voordat je 3k uitgeeft aan een andere fiets kan je misschien beter eerst eens wat gaan lezen over fietsmeting en geometrie. Je bent 1.87 en je hebt een Trek van 21.5". De maat lijkt me al wat aan grote kant, en de Trek die je hebt is vrij lang gebouwd. Op kleinere maat van een wat korter gebouwde fiets met met een korte stuurpen en een rizerbar krijg je een vergelijkbare zithouding als op die Cube. Dat daalt waarschijnlijk al een stuk prettiger.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Maatvoering is slechts een volgend punt, eerst eens een fiets die bij je past. En je moet wielbasis wel in verhouding zien. Korter is inderdaad wendbaarder, maar je moet er wel goed op zitten. De juiste maat dus. En daarnaast heeft de bocht om komen voor een groot deel met rijtechniek te maken. Een cursusje zou hier wat verbetering kunnen brengen. (als je namelijk ziet waarmee downhillers de bocht om komen, dan kan het aspect geometrie als invloed op sturen de prullenbak in!)

Je hebt al een hardtail, dus een long travel hardtail gaat geen wereld van verschil maken. Hooguit in geometrie, maar ook dat zijn geen grote stappen. (voor een hardtail wel, maar nog werelden weg van een beetje 'fully' met vergelijkbare geometrie, je mist bij een hardtail op snelheid gewoon de controle omdat de fiets lekker heen en weer aan het springen is)

Volledig geveerd dus. Je geeft aan dat je Limburg en Zuid Duitsland er mee wilt rijden. In Limburg heb je hooguit het comfort van de vering nodig en voldoet een sportieve fully al prima. In Zuid Duitsland komt niet alleen ruiger terrein, maar ook hogere snelheid om de hoek kijken. Meer veerweg is dan lekker, maar fietsen met meer veerweg hebben ook een heel andere geometrie. Die twee samen zorgen voor een heel stuk meer controle en snelheid.

Kiezen voor een bepaalde veerweg is in dit geval dan ook kiezen voor een bepaalde geometrie. Fietsen met 100 mm hebben geen geometrie die meer op downhill gericht is en fietsen met 150 mm zijn niet zo nerveus als xc-wedstrijdfietsen. Nu is het dus niet zo dat je met die vlakkere geometrie geen bocht doorkomt, dat gaat ook met een vlakke balhoofdhoek (bijvoorbeeld 67 graden, ten opzichte van 70 graden voor een XC-racer) heel erg goed.

Komt daarbij de zithouding van je Trek (gooi er een vlakkere stuurpen op, wel kort en dan een riser stuur, staat veel beter!!), waar je een laten we zeggen, een enduro-achtige zithouding op hebt. Die dus heel erg overeenkomt met wat fabrikanten hun 140+ mm fietsen meegeven. En gezien de zithouding is maximale snelheid op het vlakke of omhoog ook niet je eerste doel. In dat opzicht ver wegblijven van alles met 100 mm veerweg: je moet net als bij de Trek gaan ombouwen en dit beïnvloed ook het rijgedrag van je fiets. Niet meteen negatief, maar wel behoorlijk anders en wel meestal een stuk minder. Zelfs veel fietsen met 120 mm veerweg zitten stukken sportiever, maar wees voorzichtig, je kunt veerweg niet helemaal aan geometrie koppelen!

Je hebt al op die Cube Stereo gezeten. Dat is er eentje van de nieuwste generatie enduro fietsen. Daarmee moet je naast onbehoorlijk hard naar beneden ook zelf mee omhoog fietsen (als het om enduro wedstrijden gaat). De veersystemen zijn zo uitgekiend en afgesteld dat dat ook daadwerkelijk kan. Het is niet of nauwelijks zo dat er echt veel meer energie in fietsen met meer veerweg verloren gaat (wat sowieso al in de marge zit, dat energieverlies...). Het is vooral de zithouding die minder efficiënt is voor klimmen. Maar je zit dan dus vergelijkbaar als op je Trek, dus je kunt prima inschatten hoe je daarmee kunt fietsen: het is waarschijnlijk niet zo dat je niet vooruit komt.

Die Stereo is een extreem capabele alleskunner, dus je zou het in die hoek kunnen zoeken. Goede fietsen in dat segment heb je al voor € 2000,-. Ook al bij Cube, maar ook de internetmerken als Rose en Canyon. Ook merken als Ghost hebben zulke fietsen en dat is een merk wat (helaas voor Ghost) niet uitverkocht is (geluiden die je dus wel over Cube en Canyon hoort). Daar valt misschien nog een hele mooie deal te maken met een 2014 fiets. En er is nog veel meer keuze.

27,5" of 29"? Ja, de meeste 27,5" fietsen zijn speelser. Maar 29" gaat ook heel behoorlijk. Ik zou de grotere wielmaat niet helemaal uitschakelen. Ik heb jongens met een Cube Stereo 140 (=29") dingen zien doen die mij niet lukken met een 27,5". En dan heb ik het over het gooien en smijten met zo een fiets. Dus wederom heeft een rijder een zeer grote invloed. Maar ik kom in dat opzicht toch beter uit de voeten met de kleinere wielmaat.

Goed, ook ik stuur je een beetje naar een type fiets toe, maar ik hoop je genoeg info te hebben gegeven zodat je zelf een betere keuze kunt maken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie