Fox vorken.. Onduidelijkheid

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
hardtail99
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 11 augustus 2014, 20:24

Hallo allen,

Ik ben aan het kijken voor een nieuwe hardtail. Mijn oog is gevallen op de Scott Scale 710 2015. Deze heeft d'r volgende vork:

FOX 32 Float Factory CTD Air, CTD damper with 3 modes, 15mm QR axle / tapered steerer, reb. Adj. / 100mm travel

Met Rock Shox was ik voorheen altijd redelijk op de hoogte maar Fox heeft blijkbaar talloze uitvoeringen.

Kan iemand mij een beetje op weg helpen? Momenteel hen ik een Rock Shox Reba en ben daar erg tevreden mee.

Is deze vork bijvoorbeeld beter?
Fox 32 Float Evolution CTD Air CTD damper with 3 modes 15mm QR axle / tapered steerer reb. Adj. / 100mm travel


Evolution vs. Factory?

Alvast bedankt
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Zeker niet beter die fox vork, de reba is gewoon knappe vork
Bird Aeris 9 blurple
Nordin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 589
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 15:01
Mijn mountainbike: 29er only

De Factory is de top bij Fox, Evolution het laagste. Hiertussen zit nog de Performance. Ik heb een Reba en een Factory, de Fox is toch echt wel een slagje beter. Maar hij kost dan ook het driedubbele.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

De factory met kashima is idd beter, maar ben van de andere serie nog niet eentje tegen gekomen die beter veert, en geen stick slip heeft
Bird Aeris 9 blurple
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Sinds mijn Fox 34 Kashima 2015 internals heeft gekregen, nieuwe olie (moet Fox nog op de markt brengen) en nieuwe dust wipers, heb ik een vork die net zo soepel loopt als mijn oude DT XMC130, maar wel betere demping (en een paar tandjes stijver).

Voor iedereen die zijn Fox wat sticky vindt inveren, haal eens de spanning van je steekas af (hendel open) en kijk of hij dan beter veert, veel mensen zetten die steekas gewoon veel te vast.
Gebruikersavatar
Bushwackert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 16:15
Mijn mountainbike: 1000%

De Fox is dus niet beter, maar is de Fox vork dus vergelijkbaar/ minder dan de rockshox Reba?

Daar wordt geen duidelijkheid over gegeven.
'Be like water my friend'
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Luuc91 schreef:Voor iedereen die zijn Fox wat sticky vindt inveren, haal eens de spanning van je steekas af (hendel open) en kijk of hij dan beter veert, veel mensen zetten die steekas gewoon veel te vast.
Die moet je uitleggen, want volgens mij kan het te strak zetten van de steekas geen enkele invloed hebben op het inveren. Tenzij je de as zo strak zet dat je de as van de naaf aan het vervormen bent!

De naaf is namelijk 100 mm breed en die houdt de poten dus op constante afstand. De steekas vaster zetten brengt daar geen verandering in. Alleen helemaal los zetten zodat de naaf iets heen en weer zou kunnen zou invloed kunnen hebben.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Ik heb het niet zelf verzonnen, ben bij Sabma geweest en sommige naven willen inderdaad nog wel eens voor vervorming zorgen. Daar hebben we een Notubes ZTR naaf in mijn vork gestoken en je zag inderdaad de poten iets naar elkaar toe buigen waardoor de binnenpoten niet meer spanningsloos door de bushings gaan. Ook kan het zijn dat de toleranties van sommige fabrikanten niet dusdanig nauwkeurig zijn dat ze exact 100mm zijn.

Ik heb alleen maar kunnen zien dat het inderdaad verschil maakte met mijn F34. En nee, mijn F34 of die ZTR naaf vertoonden geen gebreken waarom het niet zou kloppen. Gewoon een functionerende nieuwe naaf uit doos en al met mijn vernieuwde internals, olie, dustwipers en buitenpoten.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hmmm, ik ga eens wat naven opmeten... Maar dat zou inderdaad een reden kunnen zijn.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
cannondalecarlos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 844
Lid geworden op: do 22 december 2011, 00:22
Mijn mountainbike: *BMC TE02 XO1 2014* *BMC TE01 X11 2014*

Te vast zetten vd as zorgt voor torderen vd as.
Dus dan kun je nagaan als je de vork inveert je verschil krijgt in links en rechts door 'stick'...dat is de reden.
Ik heb aan motorracen gedaan (wedstrijdverband) daar is het normaal dat je eerst de torsie vd as afhaalt voordat je de as vastzet.(hard inveren)
Nu denk ik dat het bij een atb vork niet zo heeel veel uitmaakt omdat je toch al verschil hebt in links en rechts.
(luchtkamer zit maar aan een kant bij een vork tegenwoordig)
Maar te vast zetten vd as is nooit goed.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Of je wel of geen torsie opbouwt bij het vastzetten hangt volgens mij af van hoe de as wordt vastgezet.
Bijvoorbeeld bij Fox en Manitou draai je de as niet vast, het uiteindelijke vastzetten gebeurd door een snelspanner.

Bij DT en X-Fusion draai je daadwerkelijk de as tot hij vast (genoeg) zit, dan zou je theoretisch torsie kunnen krijgen op de as zelf.

Maar ik geloof niet zo in het veroorzaken van een sticky vork door de as erg vast te zetten, tenminste niet zolang de vork en de naaf goed aan de maat zijn. Ik heb inmiddels enkele jaren ervaring met 15mm assen in diverse vorken (Fox, DT, Manitou, X_Fusion) en naven (Mavic, DT, Shimano, Easton, Hope) en heb niet het idee dat ik ooit problemen heb gehad met sticky vorken.
Maar misschien zet ik de assen ook wel niet extreem vast, ben iig niet zo heel sterk ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie