Herst/winter banden

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RN010
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 4 april 2014, 08:57

Fietsmaten,

Heb nu een tijd een paar Schwalbe Thunder Burt banden erop.
Bevalt me erg goed, fijne snelle banden en toch redelijk grip.

Nu realiseer ik me wel dat deze banden niet voldoen als het weer wat slechter wordt.

Wat voor een banden raden jullie mij aan? (Liefst Schwalbe)

Heb er ook aan gedacht, alleen een nieuwe voorband met redelijk veel grip op te doen, en om achter gewoon de Thunder Burt laten zitten. Of wordt dit een glijpartij?

Ik hoor het wel weer!
Thx
MTB'er TC Heerde - ATB Oldebroek

Voeg toe: http://www.strava.com/athletes/4392325" onclick="window.open(this.href);return false;
jankoets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: zo 22 juli 2007, 22:59
Mijn mountainbike: Surly Straggler SS, Giant XTC 29er, Giant TCR Advanced

Als je het zo formuleert (graag Schwalbe) zou ik beginnen met voor een Rocket Ron leggen. Moet het met z'n wat grotere noppen beter in de modder doen. Of je achter ook een andere band wilt leggen kan je prima nog later beslissen. Trial and error. Niks mis mee.
Gebruikersavatar
hitrax
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 462
Lid geworden op: za 29 mei 2010, 13:12
Mijn mountainbike: Giant XTC composite 2
Contacteer:

Ik zou gewoon net zo lang door rijden tot je het gaat merken. Jouw fiets gaat je dan ook het antwoord geven of achter ook vervangen moet worden. Overigens ook weer compleet afhankelijk van waar je rijdt.
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Vorig jaar heb ik tot november met freds gereden zelfs, maar uiteindelijk red je het daar niet meer mee. Mijn wintercombi is RoRo/RaRa (2.1).
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2917
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Ieder zijn ding, ik rijdt in de winter met roro achter en dirty dan voor, die dirty dan geeft helemaal idioot veel grip onder natte omstandigheden, en loopt lang zo slecht niet.
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Heb met thunder burts in slechte omstandigheden gereden aan de achterzijde. Voordeel van die band is dat hij niet vol loopt. Omdat het nergens tussen kan :winkie: .

Advies is gegeven. Voor een wat ruigere band steken en kijken hoe achter houd! Meestal doet de ralph in de winter wonderen!
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2917
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Ik persoonlijk vindt de rara drama in de wintermaanden, dan liever een roro voor en achter
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

novaterra schreef:Ik persoonlijk vindt de rara drama in de wintermaanden, dan liever een roro voor en achter
Helemaal mee eens!

Ik rij met 4 banden het jaar rond. In de zomer RoRo/RaRa, Winter RoRo/RoRo SnakeSkin en NoNi SS/RoRo SS in het buitenland (ardennen/alpen ect). Alles in 2.25 breed (29er)

De RoRo op het voorwiel is zonder SnakeSkin, omdat ik die merkbaar lichter vindt lopen dan de RoRoSS. Achterop voel ik minder verschil en de SnakeSkin geeft, in combinatie met een NoNi SS voor, meer bescherming tegen een ongeplande voettocht in rotsachtig gebied zoals bv in de Ardeche maar ook sommige stukken in de Ardennen.
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Gebruikersavatar
RN010
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 4 april 2014, 08:57

Allemaal bedankt voor jullie antwoord!
Rij vooral veel op de veluwe en weinig op rotsen (alleen af en toe bij wedstrijden)
Denk dat ik eerst alleen voor de RoRo erop doe.
Zal ik dan een 2.10 of een 2.20(2.25) band doen?

Het gaat me er vooral om dat ik een snelle band heb met goede grip
Laatst gewijzigd door RN010 op di 9 september 2014, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
MTB'er TC Heerde - ATB Oldebroek

Voeg toe: http://www.strava.com/athletes/4392325" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
RN010
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 4 april 2014, 08:57

En snakeskin is met name tegen het lekrijden toch?
MTB'er TC Heerde - ATB Oldebroek

Voeg toe: http://www.strava.com/athletes/4392325" onclick="window.open(this.href);return false;
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Klopt. Altijd aan te bevelen voor de achterband. Voren minder belangrijk.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
jankoets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: zo 22 juli 2007, 22:59
Mijn mountainbike: Surly Straggler SS, Giant XTC 29er, Giant TCR Advanced

Ik zou op de Veluwe wel zonder snake skin durven rijden, ook achter. Eigenlijk overal wel in Nederland. Een 2.25 geeft meer grip en kan je met minder druk rijden. Dat is fijn en geeft minder rolweerstand. Wel weer wat zwaarder, dus je moet even zelf de afweging maken wat je belangrijker vindt.
stefan-tuut
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 5 mei 2014, 10:35

Mijn bandenwissel wilde ik reeds voor vorig weekend doen, maar dacht nog wel even met mijn TB's over het natte/drekkige parcours te kunnen gaan. Ik heb het geweten..... Salto Mortale de bramen in :( , gelukkig is lijf en leden nog heel en daarna héél snel mijn RR's er weer opgezet.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Afgelopen winter (was niet zo nat) door gereden met raceking racesport.
Beetje tunen met de druk en gewoon goed te doen in NL.
Zelfs de mega modderritten waren qua band te doen (remmen gaven er 1 x de brui aan dus toen een keer afgebroken).
Gebruikersavatar
RN010
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 4 april 2014, 08:57

stefan-tuut schreef:Mijn bandenwissel wilde ik reeds voor vorig weekend doen, maar dacht nog wel even met mijn TB's over het natte/drekkige parcours te kunnen gaan. Ik heb het geweten..... Salto Mortale de bramen in :( , gelukkig is lijf en leden nog heel en daarna héél snel mijn RR's er weer opgezet.
aaiiiii, het is nu idd wel tijd om met gemak in ieder geval een nieuwe voorband erop te zetten.
Het slippen op de TB's heeft ook wel wat, maar de RoRo bevalt me goed als voorband.
Achterop laat ik voorlopig gewoon de TB zitten
MTB'er TC Heerde - ATB Oldebroek

Voeg toe: http://www.strava.com/athletes/4392325" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie