Veldrijfiets of mountain bike?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Als ik zo eens wat videootjes bekijk op youtube van wat lokale cross competities die in de herfst/winter worden gehouden valt het me op hoeveel veldrijfietsen ermee rijden en hoe weinig mountainbikes.

En als ik dan de videos wat verder bekijk dan lijken bijna alle mountainbikes achterin te fietsen en de veldrijfietsen vooraan.

Nu is mijn vraag, hoe kan dit toch?

Waarom kan iemand op een MTB met totale controle over de bike, lekker breed stuur en voorvering iemand op een veldrijfiets niet bijhouden?
Zo'n fiets met onhandige zithouding en remmerij in het terrein, hoe is het mogelijk dat mensen zo'n ding sneller kunnen laten rondgaan dan een MTB'er?

Dit zonder tegen het zere been te schoppen van een veldrijder, maar het valt me op en ik vraag me dus af waarom.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Veldrijders zijn gewoon bikkels.
:-q

Maar een belangrijke factor is ook de ondergrond.
Zanderig en redelijk vlak, cyclo.
Technisch en meer korte stijle heuvels, mtb.
http://youtu.be/hf4prJL0fQ4" onclick="window.open(this.href);return false;

http://marubabike.sitespirit.nl/images/41/558.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?p=787539" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit team rijd zowel mtb als cyclocrossers.
De keuze voor de machine word bepaald door het parcours.
Hier een verslag.
http://www.bomventouxteam.nl/index.php/wedstrijden/P50/" onclick="window.open(this.href);return false;

Persoonlijk denk ik dat een crosser over de nodige behendigheid moet bezitten en dat is niet voor iedereen en/of beginners weggelegd.
Gebruikersavatar
two-one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 02:01
Mijn mountainbike: Van alles wat...

In de winter rij ik vooral op mijn singlespeeds... een 29er en een veldrijfiets. In de modder heeft de veldrijfiets voordeel, doordat de smalle bandjes snel door de modder snijden, en minder vastzuigen.
Rijden op een veldrijfiets is wel veel vermoeiender en stressvol dan op een mountainbike door de voorwaardse houding en het smalle stuurtje. Je hebt veel meer gewicht op je handen en daardoor moet je rug, schouders en armen zeker sterk en getraind zijn om minder vloeiend terrein te berijden. Vandaar dat ik voor een lange toertocht sneller mijn 29er pak, en voor een korte toertocht van 1-2 uur ik liever de crosser pak.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat wij hier in NL doen kun je feitelijk ook geen mountainbiken noemen, uitgezonderd de mogelijkheden in een stukje van Limburg. Het is hier gewoon niet technisch genoeg om de voordelen van een mountainbike t.o.v. een crosser uit te spelen.
Ga maar eens een leuk Ardennenrondje doen, dan zijn de rollen omgedraaid ;-)

Dat wil overigens niet zeggen dat in NL iedereen op een crosser sneller is dan op een mtb, een crosser vraagt wel meer van de berijder. Gewoon een kwestie van smaak waarmee je het liefst de bossen intrekt, voor de een is dat een cyclocrosser, voor de ander een starre singlespeed-mtb en voor een derde een 140mm allmountain-fully...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

+1 Kermit
Mooi voorbeeldje, rode en groene route Nijmegen, deze rijdt ik wel eens met een fietsmaat op een cyclecrosser en ik op de starre 29er. Groene route heb ik niks te vertellen en kan ik em op geen uur na bij houden, rode route wordt het al anders en zijn de rollen omgedraaid, pakken we nog wat extra technische stukjes buiten de vaste route om, ben ik hem helemaal kwijt.
Dus, wat zijn je plannen qua routes? Dan weet je pas welke fiets geschikt is.....
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
ted
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 837
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 13:09
Mijn mountainbike: RB Xeon 600 (2008) & Giant ATX 880 / Gazelle Skystar FS
Contacteer:

Weet dat proeffietsen het beste is bij mijn vraag, maar een hardtail MTB geeft toch ook/dus meer comfort dan een cyclocrosser ? Wil graag sneller fietsen uiteraard, maar als ik gebroken thuiskom na een ritje van 2 uur voor een iets hoger gemiddelde, tja, dan liever de MTB ....

Wel eens met racefiets op schelpenpad beland, dat vond ik al niets ;) (mtb normaal in noord-veluwe (hattem/heerde/epe) dus weinig uitdagend terrein .... )
Weg met die goudschaaltjes ! Live & let live :D
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

ted schreef:Weet dat proeffietsen het beste is bij mijn vraag, maar een hardtail MTB geeft toch ook/dus meer comfort dan een cyclocrosser ? Wil graag sneller fietsen uiteraard, maar als ik gebroken thuiskom na een ritje van 2 uur voor een iets hoger gemiddelde, tja, dan liever de MTB ....

Wel eens met racefiets op schelpenpad beland, dat vond ik al niets ;) (mtb normaal in noord-veluwe (hattem/heerde/epe) dus weinig uitdagend terrein .... )
Dat comfort haal je dan uit de lucht in je banden en een iets relaxtere zit. Een CX-er is dus niet voor comfort gebouwd en als je al met een racefiets op een schelpenpad niets vind.....dan kan ik je wel voor 90 % een MTB adviseren. Maar dat kun je het beste zelf ondervinden in een testritje...succes ermee :-q
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Een mtb kan alles wat een crosser kan.

Een mtb kan het meeste zelfs beter.

Een capabele fietser op een crosser kan bepaalde dingen sneller. (bijvoorbeeld een uurtje knallen op een redelijk vlak parcours met veel gras etc)
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
thja14
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: di 17 juni 2014, 11:55
Mijn mountainbike: Idworx SM met starre voorvork.

Bij alle veldtoertochten in Brabant ben ik sneller met de crosser en zeker in wedstrijdjes. Maar als ik op de crosser rijd kan ik de middag doorbrengen op de bank en voel ik mijn hele lichaam aan dag of twee drie. Op de MTB iets langzamer maar ik kan 's middag ook nog wat doen en de volgende dag zonder pijn weer op. De crosser pak ik eigenlijk bijna nooit meer gewoon meer plezier op de MTB. Stress is weg en lichaam heeft veel minder de lijden.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ik rij in de winter met mijn MTB 26" met cyclocross wielen hieronder gemonteerd. Dit geeft al een enorm verschil in snelheid samen met de betere stabiliteit vind ik dit een goede combinatie voor de winter. Ik wil liever niet elke keer in een andere houding trainen en de zit van een MTB is toch wel anders dan een cyclocross fiets. Zelfde geld eigenlijk voor de race fiets.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Top bedankt voor de reacties allemaal, weer wat geleerd!

Niet dat zo'n CX fiets iets voor mij is overigens :)
Gebruikersavatar
Aron B
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 11:31
Mijn mountainbike: Camber alles moet carbon

M'n collega's pakken weleens een crossertje mee op de Zeddamroute. Die stuiteren hard de berg af kan ik je zeggen. Sommige stukken zijn eigenlijk niet te berijden met zo 1. Maar, de mensen die zo'n ding pakken, kunnen er ook wel wat mee hoor. En op 't vlakke zijn ze weg bij je. Zo is 't ook.
HarrieD
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: di 21 april 2009, 20:42
Mijn mountainbike: Radon frame, eigenbouw afmontage

Als ik dit zo lees krijg ik toch weer de nodige twijfels over de bewering dat op een MTB een brede band beter rolt dan een smalle band. Ik lees hierboven dat een crosser op de zandparcoursen in NL over het algemeen in het voordeel is, maar ook beter door de modder snijdt. Dan blijven er niet veel ondergronden over waarop een brede MTB band in het voordeel is.
Zou in NL een lichte 29er met starre carbon vork en lichte wielen met smalle banden niet de snelste MTB zijn en dan in de buurt komen van een crosser?
Gebruikersavatar
thja14
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: di 17 juni 2014, 11:55
Mijn mountainbike: Idworx SM met starre voorvork.

HarrieD schreef:Als ik dit zo lees krijg ik toch weer de nodige twijfels over de bewering dat op een MTB een brede band beter rolt dan een smalle band. Ik lees hierboven dat een crosser op de zandparcoursen in NL over het algemeen in het voordeel is, maar ook beter door de modder snijdt. Dan blijven er niet veel ondergronden over waarop een brede MTB band in het voordeel is.
Zou in NL een lichte 29er met starre carbon vork en lichte wielen met smalle banden niet de snelste MTB zijn en dan in de buurt komen van een crosser?
Ik denk van wel.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik lees nergens dat een CX-er op zandparcoursen sneller zou zijn. Anders zouden strandraces ook allemaal op een CX-er worden verreden...

Qua modder zou het best wel waar kunnen zijn. Smalle bandjes snijden door de modder tot op de harde ondergrond.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie