Veldrijfiets of mountain bike?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Glenn-biker schreef:Trouwens, een zeurpiet op een mtb is een evengrote zeurpiet als op een cx. Maakt echt niet uit op wat voor fiets je rijd.
:-q Zou de wereld toch snel een stuk beter van worden, als zeurpieten opeens toffe peren worden zodra je ze een mtb tussen de benen zet.
Give me little bits of / more than I can take
MTB D
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 20 november 2015, 14:43
Mijn mountainbike: OUD

Aron B schreef:Meeste jongens die ik ken zijn wegracers (top amateurs) en die gaan nu de crosser op.
Die hebben een bere conditie idd.
daarom gaan ze mij altijd voorbij
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

ak-77 schreef:
Glenn-biker schreef:Trouwens, een zeurpiet op een mtb is een evengrote zeurpiet als op een cx. Maakt echt niet uit op wat voor fiets je rijd.
:-q Zou de wereld toch snel een stuk beter van worden, als zeurpieten opeens toffe peren worden zodra je ze een mtb tussen de benen zet.
Haha inderdaad :lol: .
Rob olympia
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 4 november 2015, 09:26

Nadat ik van de week mijn crossfiets hebt opgehaald die ik heb ingeruild voor mijn MTB en er twee bos ritten over onverharde paden mee hebt gemaakt zeg ik crossfiets.

Maar ik denk dat dat zeer persoonlijk is,ben eigenlijk wegrenner misschien komt het daar door.
Olympia Ikon ultegra
Cannondale Caadx ultegra
Biancht Infinito ultegra
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

< 1 a 2 uur: cross fiets > 2 uur: MTB
PaganiProductions

Lauf forks maakt geveerde voorvork voor een gravel bike/cyclocrosser met 3 cm veerweg
Dan is het al beetje beter te doen dan met een starre voorvork zoals normaal in een cx fiets zit.
https://www.youtube.com/watch?v=R5OnKtZnqQg" onclick="window.open(this.href);return false;
leov
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 21:55
Mijn mountainbike: 26 HT en 26 Fully
Contacteer:

https://www.youtube.com/watch?v=qRF8XasCpS0" onclick="window.open(this.href);return false;
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2917
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

zonoskar schreef:< 1 a 2 uur: cross fiets > 2 uur: MTB

Denk eerder dat het parcours doorslag gegevnd is dan de tijdsduur.
Bird Aeris 9 blurple
Merlijn
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 6 januari 2010, 14:23

Voor mij (en waarschijnlijk ook voor een groep anderen) geldt dat ik na zo'n 10 jaar flink mtb'en wel eens wat nieuws wil proberen. Ooit op de mountainbike begonnen, later kwam er een racefiets, nu staat de mountainbike al een tijd in de schuur en trekt de 'gravelracer'-trend. Het lijkt me wel wat, zo'n mooi en slank raceframe, maar dan met stoere dikke banden erop. Vet toch.

En over 5 jaar pak je waarschijnlijk weer de mountainbike ;-)
Gebruikersavatar
john k
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 16 december 2013, 14:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Merlijn schreef:Voor mij (en waarschijnlijk ook voor een groep anderen) geldt dat ik na zo'n 10 jaar flink mtb'en wel eens wat nieuws wil proberen. Ooit op de mountainbike begonnen, later kwam er een racefiets, nu staat de mountainbike al een tijd in de schuur en trekt de 'gravelracer'-trend. Het lijkt me wel wat, zo'n mooi en slank raceframe, maar dan met stoere dikke banden erop. Vet toch.

En over 5 jaar pak je waarschijnlijk weer de mountainbike ;-)

+1
Op het gemak, de ketting strak !!
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

john k schreef:
Merlijn schreef:Voor mij (en waarschijnlijk ook voor een groep anderen) geldt dat ik na zo'n 10 jaar flink mtb'en wel eens wat nieuws wil proberen. Ooit op de mountainbike begonnen, later kwam er een racefiets, nu staat de mountainbike al een tijd in de schuur en trekt de 'gravelracer'-trend. Het lijkt me wel wat, zo'n mooi en slank raceframe, maar dan met stoere dikke banden erop. Vet toch.

En over 5 jaar pak je waarschijnlijk weer de mountainbike ;-)

+1
Mijn mtb's weg en vanavond de CX voor mij enkel nog min 4.0" banden en voor een enkele keer 29x3.0
dimitrid
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: di 5 januari 2016, 12:37

Op veldtoertochten waar het heuvelachtiger is, merk je soms dat mensen met een cx-fiets moeilijkheden ondervinden. Dit vooral in klimmetjes waar wortels het moeilijk maken. Mijn vaste fietsmaat heeft zowel een cx als een hardtail en benoemt vooral meer comfort het hebben op de hardtail.
Gebruikersavatar
Jawie
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 24 december 2010, 12:08

Een CX is veel minder vergevingsgezinder. Je hebt alleen die dunne bandjes die wat opvangen en de rest moet je zelf doen. Zeker als je als max 33mm banden hebt. (De max van de UCI). Dus waar je met een MTB gewoon over een wortel heen kan rollen, zul je met een CX zelf wat moeten doen.
Overigens ga je naar mijn mening op een MTB ook harder als je een actieve houding hebt, in plaats van als een zoutzak tegen elk obstakel te rijden.

Door zand zijn de dikke banden van een MTB makkelijker, maar door modder snijdt een dunne CX band weer makkelijker (hoewel je tig verschillende soorten modder hebt).

Een klimmetje rij je op een MTB eerder op met een hoge cadans en kleine versnelling, waar je op een CX juist voor de klim snelheid maakt en dan op een zwaarder verzet boven probeert te komen. Dus bij een toertocht zitten de veldrijders en MTBers elkaar wel eens in de weg. Met een MTB kan je langer blijven fietsen dan met een CX. Als het te steil wordt ga je lopen. Dan gaat met een MTB weer lastiger.

Met de komst van de gravelracers is er een hele nieuw categorie. Ander geometrie dan een klassieke veldrijfiets (meer rechtdoor, minder bochtjes) en dikkere banden.
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Jawie schreef:Een CX is veel minder vergevingsgezinder. Je hebt alleen die dunne bandjes die wat opvangen en de rest moet je zelf doen. Zeker als je als max 33mm banden hebt. (De max van de UCI). Dus waar je met een MTB gewoon over een wortel heen kan rollen, zul je met een CX zelf wat moeten doen.
Overigens ga je naar mijn mening op een MTB ook harder als je een actieve houding hebt, in plaats van als een zoutzak tegen elk obstakel te rijden.

Door zand zijn de dikke banden van een MTB makkelijker, maar door modder snijdt een dunne CX band weer makkelijker (hoewel je tig verschillende soorten modder hebt).

Een klimmetje rij je op een MTB eerder op met een hoge cadans en kleine versnelling, waar je op een CX juist voor de klim snelheid maakt en dan op een zwaarder verzet boven probeert te komen. Dus bij een toertocht zitten de veldrijders en MTBers elkaar wel eens in de weg. Met een MTB kan je langer blijven fietsen dan met een CX. Als het te steil wordt ga je lopen. Dan gaat met een MTB weer lastiger.

Met de komst van de gravelracers is er een hele nieuw categorie. Ander geometrie dan een klassieke veldrijfiets (meer rechtdoor, minder bochtjes) en dikkere banden.
Lopen??? Ik fiets overal naar boven met mn fullfat :lol:
Gebruikersavatar
Jawie
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 24 december 2010, 12:08

Dat is dan ook geen CX
Plaats reactie