apps voor op de fiets.

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Mijn oude iPhone 4 heb ik bevorderd tot MTB telefoon. (stopt toch wat makkelijker weg dan de 6) Naast dat het domweg een back-up lijntje is voor als je eens hulpdiensten of zo nodig hebt wil ik er ook apps op zetten die misschien wel eens handig kunnen zijn op de MTB. Dus ik ben eens benieuwd wat jullie zo al gebruiken en handig vinden.

Zelf heb ik de volgende er op staan.

Strava
https://itunes.apple.com/app/strava-cyc ... 26309?mt=8" onclick="window.open(this.href);return false;

Topo GPS
https://itunes.apple.com/nl/app/topo-gps/id578960575" onclick="window.open(this.href);return false;

MTB routes
https://itunes.apple.com/nl/app/mtbrout ... mt=8&;uo=4" onclick="window.open(this.href);return false;

EHBO
https://itunes.apple.com/nl/app/ehbo-ro ... 06332?mt=8" onclick="window.open(this.href);return false;
◼︎ Go round the outside.
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Als je strava gebruikt en je houd van een overkill aan data analyse, kijk dan eens naar veloviewer.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ben niet bekend met de Apple apps maar toen ik afgelopen week in het donker hopeloos verdwaald was heeft Google Maps mij de weg weer gewezen. ;-)
Fun Racer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 19 december 2011, 18:07
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF SL 7, Canyon Grail CF SL 8

Strava is toch wel mijn ding.........hardlopen, fietsen, zwemmen.......... (welke sport niet eigenlijk)

Een voor mij zeer bruikbare app en tevens Logboek... !!!
Gebruikersavatar
SugarFree
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 698
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 08:29
Mijn mountainbike: Als zo'n beest dat zich aan elke omgeving kan aanpassen. Op het eerste gezicht knalgroen.

2 apps, die voor mij alles leveren wat ik nodig heb.

1. Wahoo
Deze (gratis) app gebruik ik in combinatie met de Wahoo speed- en cadanssensor. Op deze manier heb ik van m'n iPhone een échte kilometerteller gemaakt (want meting met spaakmagneet). En dus ook een cadanssensor. Gegevens lees ik uiteraard af van de telefoon (bevestigd op het stuur). Er staat nog een hartslagmeter (van Wahoo) op het lijstje. Uiteraard vind je ook die gegevens in dezelfde app op het stuur. Ik gebruik(te) ook Strava, als app, maar Wahoo heeft een exportmogelijkheid naar Strava. Strava zet ik dus niet meer apart aan.

2. Motion-X GPS
Je iPhone wordt een outdoor gps-apparaat. GPX-files laad je in op de app, en nagiveren maar. Aflezen uiteraard ook vanaf het stuur. Enig nadeel: tijdens het aflezen van de Motion-X app, heb je geen beschikking over hartslag-, cadans, en snelheidsgegevens (hoewel de Motion-app wel snelheid aangeeft, maar dan via GPS gemeten). Deze app gebruik ik echter weinig. Wahoo staat normaliter de hele rit aan. De accu gaat zo'n 3 tot 4 uur mee (continue aan).
Kracht door eenvoud
Gebruikersavatar
jan old skool
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: za 16 juni 2012, 21:50
Mijn mountainbike: Giant Anthem Pro

Endomondo sinds n paar jaar. Simpel maar effectief
Goed man. Prima
Maurice-1981
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: di 7 oktober 2014, 17:37
Mijn mountainbike: Cube Reaction HPA Pro

viewranger (gratis)

Dit is een app welke OSM kaarten offline kan downloaden.
Erg handig om de weg terug te vinden. (het is geen navigatie)
--------------------------------------

https://www.strava.com/athletes/4760570" onclick="window.open(this.href);return false;
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

BBB heeft een nieuwe app. Klinkt wel handig, ik ga m eens proberen. Schijnt erg zuinig met batterij van iPhone om te gaan...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Monster
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 2 mei 2012, 10:19
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7

Dice Oldskool schreef:Ben niet bekend met de Apple apps maar toen ik afgelopen week in het donker hopeloos verdwaald was heeft Google Maps mij de weg weer gewezen. ;-)
Dat werkt fantastisch als je internet dekking hebt. Ik heb wel eens midden op de veluwe gestaan zonder internet, op zoek naar de kortste route naar de auto, dan zijn offline maps wel handig. Maar gelukkig stikt het in nederland van de wegen en fietspaden met bewegwijzering (paddestoelen, fietsroutenetwerk).
Gebruikersavatar
SugarFree
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 698
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 08:29
Mijn mountainbike: Als zo'n beest dat zich aan elke omgeving kan aanpassen. Op het eerste gezicht knalgroen.

Monster schreef:
Dice Oldskool schreef:Ben niet bekend met de Apple apps maar toen ik afgelopen week in het donker hopeloos verdwaald was heeft Google Maps mij de weg weer gewezen. ;-)
Dat werkt fantastisch als je internet dekking hebt. Ik heb wel eens midden op de veluwe gestaan zonder internet, op zoek naar de kortste route naar de auto, dan zijn offline maps wel handig. Maar gelukkig stikt het in nederland van de wegen en fietspaden met bewegwijzering (paddestoelen, fietsroutenetwerk).
Ook hiervoor kan je Motion-X GPS gebruiken. Er is een mogelijkheid kaarten te downloaden. Handig voor je van huis gaat, even in 3 stappen de kaart van het gebied op je telefoon zetten. Maximale zoom instellen voordat je gaat downloaden, en je hebt super gedetailleerde informatie, zonder dat je internetdekking nodig hebt. Later kan je zo'n gedownloade kaart makkelijk weer uit de app verwijderen. Een gemiddelde download is hooguit een paar mb.
Kracht door eenvoud
R-T-B
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 6 mei 2009, 21:13
Mijn mountainbike: Orbea Oiz H30

Gaat je mobiel niet heel snel leeg als je de hele rit meerdere apps laat draaien?
Gebruikersavatar
SugarFree
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 698
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 08:29
Mijn mountainbike: Als zo'n beest dat zich aan elke omgeving kan aanpassen. Op het eerste gezicht knalgroen.

R-T-B schreef:Gaat je mobiel niet heel snel leeg als je de hele rit meerdere apps laat draaien?
Met een app als Wahoo of BBB of Topeak hoeft dat niet. Die exporteert naar bijv. Strava, Endomondo, of wat je wilt.

Afgelopen zaterdag 3,5 uur gefietst, met vrijwel continue de Wahoo-app aan. Aan het eind van de rit nog ong. 15% over. Niet veel dus. Maar wel genoeg ;).

@ Kapitein Iglo. Goeie. Heb 'm gedownload. Klinkt veelbelovend. Wat het mooie is aan de app, dat je het bikeboard kan aanpassen met de gegevens die je wilt zien. Dat kan bij Wahoo niet. En het mooist zou zijn als ie energiezuinig is, inderdaad. Binnenkort post ik het wel.
Kracht door eenvoud
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik heb de BBB app nu een aantal keer gebruikt. Als je uiteindelijk post naar Facebook (bv), maakt-ie van het kaartje een afbeelding. Je kunt dus niet doorklikken naar een "zoombare" kaart. Is eigenlijk ook wel aardig. Naast het plaatje staan dan afstand, tijd, en gemiddelde snelheid.

Saillant detail: je kunt dat ook weer doorsturen naar Strava. Strava komt dan met een grotere afstand en een hogere snelheid:).

Ik laat 'm er nog even op staan, hij werkt lekker snel en lijkt inderdaad vrij zuinig. Hoewel Strava afgelopen zaterdag in 3,5 uur m'n iPhone 4s nog niet voor de helft leegtrok. Vond ik ook niet verkeerd.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
SugarFree
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 698
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 08:29
Mijn mountainbike: Als zo'n beest dat zich aan elke omgeving kan aanpassen. Op het eerste gezicht knalgroen.

Apart, dat ie, na versturen, een ander resultaat geeft - welke klopt, volgens jou? Anders neem ik ook Facebook ;).

Die 3,5 uur is met het scherm uit, neem ik aan?
Kracht door eenvoud
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ja, drie uur is met het scherm uit. Gewoon in het achterzakje. Ik gebruik 'm verder niet voor navigatie ofzo.

En ja, welke klopt... Ik had het idee dat de BBB wel accuraat was. Misschien dat als ik de rit via Strava zelf had opgenomen, in plaats van daarnaartoe geëxporteerd, ze wél overeenkomen. Wie zal het zeggen, met die algoritmes van tegenwoordig:).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie