Wasborden rijden

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik rijd toch al een hele tijd en ik kan niet echt van mezelf zeggen dat ik slecht rij, maar wasborden rijden lukt me erg slecht. Je kent ze wel, bultjes van een metertje hoog, en een meter of 2 uit elkaar, veelal op plekken waar veel motorcrossers komen. In Eersel en omstreken heb je er echt mega veel. En ik verlies daar zoveel snelheid op...

En dan bedoel ik van deze:
Afbeelding

Niet van deze:
Afbeelding

Wat ik tot nu toe altijd deed is een beetje pompen. Door de knieën zakken bij het omhoog rijden, en strekken bij omlaag rijden. Maar het lukt me niet goed om snelheid te houden, in ieder geval niet zodanig dat ik daar tevreden over ben. Na een stuk of 6 van die bulten is de snelheid er een heel eind uit, en dan komen er nog een paar :) Ik wil dus door trappen, maar de bult op heb je dan vaak een te zware versnelling, en bult af te lage. Dus nog een zwaardere versnelling? Of hoe doen jullie dat?
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

hoge cadans, staan en je bike duwen en trekken met armen en benen.
Hierdoor versnel je enorm.
als je niet meer harder kunt trappen zwaarder schakelen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7391
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Met een meter hoog mag ik hopen dat ze verder dan een 2m uit elkaar liggen...

Als ze echt aangelegd zijn om met een crossmoter van top naar top te gaan, kan het lastig worden. De exemplaren die voor een fiets zijn aangelegd heeft trappen zelden tot nooit zin; pompen, manual'en of springen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

naar bikepark Utrecht gaan om ze in de pumptrack te oefenen.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Idd, pumpen gaat veel harder dan trappen. Ik versnel juist op die dingen.

Maar je rijd zeker met de fully? Dan gaat het een stuk minder efficiënt
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3890
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

:tong die humor mag ik wel.

Maar ot, wat is een goede pump techniek? Hier hebben we niet van die grappen. Maar laatst in Brabant ging ik er op stuk.
◼︎ Go round the outside.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Die diepe in Eersel hebben net zoveel ritme als ik, wat ze redelijk irritant maakt, net als .. :winkie:

Andere wasborden zijn in ieder geval makkelijker om sneheid op te maken.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Tijgerhaai schreef::tong die humor mag ik wel.

Maar ot, wat is een goede pump techniek? Hier hebben we niet van die grappen. Maar laatst in Brabant ging ik er op stuk.
Waar is hier?
Bijna elke gemeente heeft nog wel ergens een old skool box baantje liggen met die dingen ;)
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3890
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Wieringermeer. BMX baan is hier al jaren weg. (zal de jaren '80 geweest zijn)
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Die dingen hier in het Eerselse/Luyksgestelse bos zijn niet aangelegd en hebben ze, zoals @zeroground zo elegant zegt, niet echt ritme. Dus de ene is wat hoger, soms zit er een wortel in het gat, soms loopt het omhoog, etc. Pompen doe ik en ik merk ook dat de snelheid daardoor beter op peil blijft dan wanneer je gewoon door die gaten rolt. En ik rij idd op een fully. Maar ik krijg het bv niet voor elkaar om tijdens het pompen ook nog te trappen. Het is dus pompen of verzui.. trappen.
jankoets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: zo 22 juli 2007, 22:59
Mijn mountainbike: Surly Straggler SS, Giant XTC 29er, Giant TCR Advanced

In tegenstelling tot Hans zou ik juist een zwaar verzet kiezen. Je wilt als je bijna boven bent met één trap genoeg vaart kunnen maken om weer naar de volgende te gaan. Zoals je zegt is trappen tijdens het pompen lastig dan wel onmogelijk, dus je wilt met zo min mogelijk trappen zoveel mogelijk effect bereiken. Het pompen is trouwens een vrij agressieve beweging, je doet het niet snel te overdreven denk ik, ook al voelt dat wel zo.
Verdere tips zal je denk ik al wel doen. Gewicht ook goed naar achteren en naar voren verplaatsen. Je zadel niet aanraken. BMX wedstrijden bekijken ;-)
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Zwaar of licht verzet maakt helemaal niet uit, want je hoeft niet te trappen op die dingen.

Er is ook een cyclo cross waar ze over een wasbordje gaan, Weet ff niet welke, bv Stybar en Nys kunnen daar echt een behoorlijke winst pakken op de wat mindere pompers.
L3X
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 826
Lid geworden op: zo 13 augustus 2006, 15:03
Mijn mountainbike: S-Works Stumpjumper & Epic

japie carbon schreef:Zwaar of licht verzet maakt helemaal niet uit, want je hoeft niet te trappen op die dingen.

Er is ook een cyclo cross waar ze over een wasbordje gaan, Weet ff niet welke, bv Stybar en Nys kunnen daar echt een behoorlijke winst pakken op de wat mindere pompers.
Cross in Loenhout heeft dat inderdaad, kan je zat over op youtube vinden. Zij trappen niet en er is super veel snelheidsverschil... puur techniek dus. Op Youtube kan je sowieso genoeg vinden, gewoon zoeken op pumptrack techniques oid.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7391
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

japie carbon schreef:Weet ff niet welke, bv Stybar en Nys kunnen daar echt een behoorlijke winst pakken op de wat mindere pompers.
Niet geheel toevallig beide leren fietsen op een BMX (Nys was meervoudig Belgisch kampioen, Stybar wereld in een van de amateurklasses)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
BigNiner
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: wo 30 januari 2013, 14:25
Mijn mountainbike: Bulls

Ik heb het probleem ook met die kl*te bultjes. Ook ik fiets vaak in Eersel/Bladel en Luijksgestel en die bulten zijn gemaakt door motoren. Een paar gaat nog wel, maar omdat er geen ritme en veel verschil in grootte en lengte in zit ga je er gegarandeerd op kapot. Zeker in de zomermaanden al het mul is. Het enige wat zou helpen zijn die motoren proberen te weren op de route, maar ja.... Waar wij kunnen komen, komen zij ook.
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=119829" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie