Gimme Shelter

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
RatTrap
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 00:33
Mijn mountainbike: Project 12

Vet. Respect.
Ride it like you stole it!
Project 12 Victor MKII

Project 12 | |Salsa Cycles | SingleBe | The Radavist
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Alle 4 de films zitten kijken. Gave route, en lekkere frisse edit ook.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
linkeballer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: di 12 november 2013, 17:38

Superbeelden! Erg gaaf over die bergrug ook!! :-q
Education is important, but riding your bike is importanter!
Gebruikersavatar
SchaakVaak
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: di 16 september 2014, 17:03

Rrrrrrrrrespect!

Echt hele mooie beelden van zo te zien een epische trip :-q
.

Volo et Valeo
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het wordt saai hier, al die complimenten ;-)
Maar da's niet voor niks natuurlijk, echt mooi in beeld gebracht.

Kan me ook goed voorstellen dat je in sommige situaties wat eerder afstapt om al te grote risico's te vermijden. Op je bek gaan is nooit leuk, maar het is toch wat anders om dat in het hooggebergte mee te maken met niemand erbij om je te helpen dan in (bijvoorbeeld) een bikepark...

Ik heb nog niet alles over je trip gezien, maar heb je ook wat info over je bagage? Wat nam je zoal mee, hoe zat het precies aan je fiets, hoeveel kg? Ben zelf ook eens twee weken alleen door de Alpen gefietst, maar dat was (voornamelijk) over de weg en met een BOB achter m'n mtb, dan kun je toch "iets" meer meenemen (veel te veel in mijn geval, te weinig ervaring en geen echt lichtgewicht uitrusting. Er hing dus 28kg aan mijn achteras :D :oops: )
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
alma1165
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 248
Lid geworden op: zo 21 april 2013, 10:29

kermit schreef:Het wordt saai hier, al die complimenten ;-)
Maar da's niet voor niks natuurlijk, echt mooi in beeld gebracht.

Kan me ook goed voorstellen dat je in sommige situaties wat eerder afstapt om al te grote risico's te vermijden. Op je bek gaan is nooit leuk, maar het is toch wat anders om dat in het hooggebergte mee te maken met niemand erbij om je te helpen dan in (bijvoorbeeld) een bikepark...

Ik heb nog niet alles over je trip gezien, maar heb je ook wat info over je bagage? Wat nam je zoal mee, hoe zat het precies aan je fiets, hoeveel kg? Ben zelf ook eens twee weken alleen door de Alpen gefietst, maar dat was (voornamelijk) over de weg en met een BOB achter m'n mtb, dan kun je toch "iets" meer meenemen (veel te veel in mijn geval, te weinig ervaring en geen echt lichtgewicht uitrusting. Er hing dus 28kg aan mijn achteras :D :oops: )
Nee hoor, complimenten worden nooit saai :-D

Een tocht als deze is zelfs met lichte bepakking al erg zwaar, omdat de fiets over steile hellingen omhoog gesleept en gedragen moet worden. Ik heb in de voorbereiding dan ook veel tijd besteed om het gewicht tot een minimum te beperken. Een aantal onderdelen van mijn bikepacking- en camerauitrusting heb ik ook zelf gemaakt en voor vertrek aan de nodige praktijktests onderworpen. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een totaalgewicht van 18kg (fiets compleet met bepakking en rugzak, exclusief eten en drinken). Dit had had ik op de volgende manier over mijn fiets en rug verdeeld:
1>Rol aan stuur: tent (Vaude Lizard Gul), matje (Exped synmat UL) en kussentje.
2>Rol achter zadelpen (Ortlieb Drybag XS): slaapzak (Vaude) en kleding.
3>Onthoofde petfles in houder onder onderbuis: reserve binnenband, pompje, plakspullen en regenkleding (regenjas Vaude Spray, regenbroek Vaude Drop2, overschoenen en helmmuts).
4>Tasje aan zitbuis: sleutelsetje, vorkpompje, olie, zaklamp en twee statiefjes.
5>Rugzak: eten, camera's en toebehoren, laders, reservebatterijen, tentstokken, brilledoosje, telefoon, zonnebrandcrème, slotje.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

1:17 :o :lol: Ik ken geen Italiaans maar men is er wel goed in geslaagd om de boodschap duidelijk over te brengen (bij mij althans :roll: ).
Dat het heel fraaie beelden zal onderhand wel duidelijk zijn :-q
Als je de te volgen route bij dit soort trips uitzet, hoe bepaal je dan dat de paden een beetje passen bij je hardtail of hou je in je planning rekening met waarschijnlijke loopstukken?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
alma1165
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 248
Lid geworden op: zo 21 april 2013, 10:29

Jan Willem schreef:1:17 :o :lol: Ik ken geen Italiaans maar men is er wel goed in geslaagd om de boodschap duidelijk over te brengen (bij mij althans :roll: ).
Dat het heel fraaie beelden zal onderhand wel duidelijk zijn :-q
Als je de te volgen route bij dit soort trips uitzet, hoe bepaal je dan dat de paden een beetje passen bij je hardtail of hou je in je planning rekening met waarschijnlijke loopstukken?
Ik wist dat het veel lopen zou worden, dat kun je verwachten als je een route uitstippelt over bergpaadjes. Waar je bij het uitzetten vooral op let, is of het überhaupt te doen is, lopend dan wel fietsend. Dus geen supersteil klauterwerk over puinhellingen, stukken Via Ferrata en dat soort dingen. Over het algemeen heb ik dat aan de hand van de kaarten redelijk goed in kunnen schatten. Slechts een keer werd het echt onverantwoord. Toen moest ik mijn fiets een steile bergkam vol losse stenen over slepen. Een misstap en je lag een paar honderd meter lager. Een stuk van 500 meter heeft me toen een uur zware arbeid gekost. Twee of drie stappen, sleurend aan je fiets, en je was buiten adem, echt loodzwaar...

De keuze tussen een fully of een hardtail is trouwens een lastige. Met een fully worden de afdalingen een stuk leuker, maar de klimmen nóg zwaarder.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Vooral dat laatste maakt het grote verschil tussen dit soort trajecten en de Alpentrips zoals ik die gewend ben waarbij het accent op technisch klim- en afdaalwerk ligt; je hebt een totaal ander doel en vergeleken met de 'standaard' dagjes biken met incidenteel een overnachting in een hut, wordt de bepakking nu een punt om serieus rekening mee te houden.
Bij dit soort trajecten komen de eisen aan je bike ook op een heel ander vlak te liggen.
Er zijn wel AM fully's met geweldig klimgedrag maar als ik je beelden bekijk vraag ik me af of je dat moet willen, alles klopt hier imho :-q .
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
jan old skool
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: za 16 juni 2012, 21:50
Mijn mountainbike: Giant Anthem Pro

Echt super gaaf. Top gedaan. Groot gelijk dat je af en toe afstapt. Wat heb je eraan als je alleen op zo'n berg ligt met een gebroken ledemaat of erger. Het is niet dat er om de 5 minuten iemand voorbij fietst. Heb het zelfde gedaan bij het Garda meer. Kwam na de Monte Baldo op een eeuwenoud pad terecht met alleen losse rotsen. Better safe than sorry.
Goed man. Prima
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Adembenemende tocht. Prachtig!

Een totaalgewicht van 18 kg is een grote prestatie. In een (te) ver verleden, waarin ik zelf een aantal mooie tochten heb gemaakt woog mijn mtb met bagage ongeveer 25 kg. Dat werd bereikt door alleen de (naar je eigen mening) hoogstnoodzakelijke spullen te selecteren, en daar vervolgens de helft van thuis te laten :-D
alma1165
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 248
Lid geworden op: zo 21 april 2013, 10:29

@ Cyclist: tegenwoordig is het spul allemaal een stukje lichter geworden. Ik weet niet wat voor jou een ver verleden is, maar in mijn verre verleden woog het lichtste tentje nog altijd anderhalf kilo, terwijl ik nu een tentje heb van nog geen 700 gram. Datzelfde geldt voor matjes, slaapzakken, camera's etc. Dan nog is het lastig om op 18 kilo uit te komen, maar niet langer onmogelijk.
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Ik maakte die tochten eind jaren tachtig en in de negentiger jaren :oops: Mijn tentje woog toen inderdaad anderhalve kilo (een McKinley) en behoorde daarmee tot de lichtste tentjes die er waren. Het spul was inderdaad allemaal een stuk zwaarder, maar ikzelf woog denk ik 15 kg minder en zo bleef het totaalgewicht van berijder en materiaal nog binnen de perken :D
wst
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: za 4 januari 2014, 20:51
Mijn mountainbike: Specialized Carve Expert 29"

Wederom Top film!
Plaats reactie