Natuurvernieling Provincie Zeeland

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
meridabiker2012
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: zo 2 december 2012, 12:47
Mijn mountainbike: Cube Attention SL29/Bulls Pro 8.80 Racing

De laatste maanden hebben we hier in Zeeland (Zuid-Beveland) een serieus probleem dat er vele dijkjes en wandelpaden worden gebruikt door crossmotoren die het leuk vinden om onze paden de vernieling in te rijden en uit te baggeren.
Natuurlijk zullen er wel weer mensen zijn die zeggen: dat ik een lokaal geschil hebt met deze lieden, net zoals de vorige discussie met de ruiters/paarden, maar het lijkt me toch duidelijk dat iedere doelgroep donders goed weet waar één ieder mee bezig is.
De bebording geeft toch duidelijk aan waar welk pad geschikt voor is.
Normaliter trainen die gasten vaak op het industrieterrein bij de kerncentrale, waar er weinig mensen last van hebben.
Maar de laatste maanden hebben ze hun gebied aardig uitgebreid met als gevolg dat ze onze paden ook zijn gaan gebruiken. Het herstel van dit terrein is door natuurlijk herstel onmogelijk en ga hier wel verder mee met instanties, natuurbeheer, gemeente, politie, want dit kan zo niet langer.
De weinige paadjes die we mogen en kunnen gebruiken zijn straks niet langer voor ons beschikbaar.
Straks heb je een 29"er nodig om door de geulen te kunnen baggeren omdat je je er met een 26"er in
vastrijdt.

Misschien zijn er meer mensen die de crossers tegenkomen of er hinder van ondervinden.
Waar een wil is, is een weg.....en waar geen weg is kun je mountainbiken
Vizionary
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 25 januari 2015, 21:01

Ik ken het, hier in de buurt was dit ook het geval.
De paden/routes werden meer gebruikt op het laatste door quads, crossmoto's en jeeps dan door MTB'ers.
Ze hebben hier meteen de instanties ingeschakeld, vooral politie en natuurbeheer. Het heeft even geduurd maar met de nodige middelen en mansuren is het uiteindelijk toch gelukt om ze hier weg te krijgen.
Gewoon verder mee gaan, eventueel iemand aanspreken die wel wat meer "macht" heeft binnen de gemeente.
Vaak wordt er geen aandacht aan dit soort zaken gestoken. Maar je moet je erin vastbijten en niet meer lossen tot er iets aan gedaan wordt.
Hier is het nu weer mooi rustig voor de wandelaars/MTB'ers, en zelden of nooit geen crossers meer.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Ze proberen het ook wel eens op de route Dorst.
Laatst waren mtb-ers allert genoeg zodat de aanstormende polizei de trackkiller snel op de bon kon slingeren.
Dus spoor iedereen aan gelijk de politie te bellen als ze iets spotten.
Tegenwoordig mag daar ook 112 voor gebruikt worden.
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

112 gebruiken voor een crosser op een mountainbike parcours?? Dacht dat 112 alleen voor spoedgevallen was en daar valt dit toch niet onder neem ik aan?
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

inkoppertje

Eerst rag je die gast loeihard van z'n crosser en daarna bel je natuurlijk 112 :bier:
meridabiker2012
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: zo 2 december 2012, 12:47
Mijn mountainbike: Cube Attention SL29/Bulls Pro 8.80 Racing

Dank jullie wel jongens voor de feedback en steun. Het is echt doodzonde dat dit gebeurd.
Er is hier een crossbaan vlakbij van een vereniging, maarja, daar moet je voor betalen.
En het is niet alleen met het mountainbiken, maar ook mijn dochtertje van drie wil graag normaal kunnen wandelen in de natuur.

Afbeelding

Ik heb de gemeente een e-mail gestuurd en wacht het antwoord af.
Waar een wil is, is een weg.....en waar geen weg is kun je mountainbiken
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5583
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Dat pad is behoorlijk uitgeragd. Denk dat dit probleem in alle provincies zich voordoet.
meridabiker2012
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: zo 2 december 2012, 12:47
Mijn mountainbike: Cube Attention SL29/Bulls Pro 8.80 Racing

Vandaag bericht gehad van de gemeente en gelukkig kunnen ze er iets mee.

Op 26 januari 2015 hebben wij uw mail ontvangen inzake het met motoren rijden over dijkjes en paden. Ik wil graag eerst met de politie overleg plegen, daarna krijgt u een schriftelijke reactie van het college van burgemeester en wethouders. Ik streef er naar dat dit binnen een week gebeurt.

met vriendelijke groet,

gemeente Borsele


Ik hou jullie op de hoogte zodra er meer bekend is.
Waar een wil is, is een weg.....en waar geen weg is kun je mountainbiken
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10865
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

die gasten zijn natuurlijk zo snel dat ze niet te pakken zijn. Het enige is goed samenwerken met instanties en andere bier, wandelaars, ruiters etc.
Iedereen ziet iets. De een een half nummerbord, de ander een merk of model. Op een dag sluit het net.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Blijft altijd een plaag...
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

zenegroen schreef:Blijft altijd een plaag...
Zoals voor de wandelaars die raggende fietsers door het bos een plaag zijn, terwijl er in veel bosgebieden prachtige verharde fietspaden zijn aangelegd.
Net als motorcrossers zouden MTB-ers net zo goed verplicht kunnen worden op een gesloten circuit te trainen.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Dat is ook op heel veel plekken verplicht. Alleen is de impact in zowel schade als lawaai van een crossmotor wel vele malen groter, vind ik geen vergelijk met een mtb'er.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

zenegroen schreef:Dat is ook op heel veel plekken verplicht. Alleen is de impact in zowel schade als lawaai van een crossmotor wel vele malen groter, vind ik geen vergelijk met een mtb'er.
Klopt , maar het gaat mij er even om dat we ons ook eens in de positie van de wandelaar verplaatsen en die is enigszins vergelijkbaar met de positie van een MTB-er t.o.v. crossmotorrijders.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
meridabiker2012
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: zo 2 december 2012, 12:47
Mijn mountainbike: Cube Attention SL29/Bulls Pro 8.80 Racing

Vaak kom je wandelende mensen tegen, al dan niet met loslopende honden. Ik benader ze altijd rustig, zeg netjes goedendag omdat iedereen er voor zijn plezier op uit trekt.
En dat we wel eens paden meepakken van het wandelnetwerk, ja, mag ook eigenlijk niet, is ook wat van te zeggen. Maar dat staat niet in verhouding met wat de motorcrossers aan richten. Het gaat er mij om dat natuurlijk herstel simpelweg niet meer mogelijk is. Dit kost de gemeenschap geld en daar mogen wij aan meebetalen. Er is in Vlissingen-Oost een officiële crossbaan waar men kan trainen en crossen, maar daar moet men dan wel voor betalen.

Ik ben zelf ook van plan lid te worden van de mountainbike vereniging hier in de buurt, omdat hun een paar parcoursen bijhouden en onderhouden en dat is ook allemaal vrijwilligerswerk. En daar maken wij immers ook gebruik van.
Waar een wil is, is een weg.....en waar geen weg is kun je mountainbiken
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2995
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Bij ons in de omgeving zie je ze ook af en toe. De laatste tijd niet zo vaak (veel modder en water??). Maar inderdaad ze rijden alles naar de kl*ten, en met name die quads. Die maken vaak compleet nieuwe tracks omdat ze er over een singletrack niet langs kunnen. Ik heb iig een aantal maanden terug de boswachter (gewapend) zien controleren midden in het bos.

Mbt vergelijking wandelaars-MTB er zit wat in maar is niet volledig te vergelijken. Wandelaars maken ook behoorlijke sporen, en inderdaad loslopende honden.

Het verplicht rijden op een vaste route heeft ook nadelen want dan kan die route gaar worden gereden in plaats van dat het zich spreidt en de paden goed blijven. Het is een keuze en kwestie van beheer.

Crossmotoren horen in elk geval NIET in een natuurgebied en ook niet buiten brede boerenpaden (dus op dijken enz).
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Plaats reactie