Camelbak of Bidon

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Dat mag zeker.
Maar ik heb meer water nodig bij tochten van 3 a 4 uur dan 1 bidon spreek ik uit ervaring en het voordeel van de bidon niet te hoeven pakken net zoals bij een camelbak sprak mij wel aan. Fiets al jaren met bidons wil een drinkrugzak wel eens proberen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Dit lezend:
Giant-E schreef:Een goede bidon vol water is voor een paar uur biken echt meer dan genoeg.
Komt op mij over dat je dat in het algemeen voor iedereen vind.

Giant-E schreef:Voor mij is een liter water voor 2 uur biken meer dan voldoende.
Zo lezend is het duidelijk dat je dat puur voor je eigen persoon vind.

En dat recht heb je natuurlijk. :-q
Seán
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 27 mei 2007, 01:56
Mijn mountainbike: RM Vertex en Coiler in af/opbouw

Camelbak zodra ik echt serieus ga fietsen, uberhaupt makkelijker om tijdens technische stukjes wat te drinken.
Gerwinator
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 22:06
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Als ik een klein rondje ga fietsen, dus minder dan 1,5 uur neem ik een bidon mee.

Ga ik verder weg of langer fietsen neem ik altijd mijn Camelbak Mule mee, meestel met 2 liter water en een aantal energierepen. Camelbak Mule gebruik ik trouwens ook voor de wintersport, ideaal om ook wat extra spullen mee te nemen.

Er gaat alleen water in de Camelbak, dan houd je hem netjes schoon.
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

Het ligt aan de bike waar ik op ga fietsen. Op de Ripley zit maar 1 bidonhouder dus moet wel aan de CB (2L). Met de Apex kan ik met 2 bidons rijden.

Mijn ervaring is dat je met een CB veel efficienter drinkt. Bij lange ritten (marathons, wedstrijden of raids) altijd 1 kleine bidon met voeding (2 gelletjes in water opgelost) en een extra bidon of een CB met dorstlesser/sportdrank.
Bij marathons of raids moet je altijd bijvullen, dan heb ik wat extra gelletjes en soms ook dorstlesser (in een zakje) bij me.

Gemiddeld drink ik zo'n 700 a 800 ml per uur. Constant kleine slokjes drinken (dan is een CB ideaal) werkt voor mij het beste. Belangrijkste is dat je de dorst voor blijft. Net zoals bij eten, krijg je honger/trek dan ben je te laat en zal het lichaam minder goed presteren.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er kan ook prima iets anders dan water in een CB hoor. Ik heb er vrijwel altijd siroop/water/magnesiumtabletje in. Na thuiskomst goed uitspoelen, drogen en in de vriezer ermee, nooit last van schimmels oid.

Af en toe (1 x p/m) een keer reinigen met een tablet kan ook geen kwaad. Daarvoor kun je de prijzige tabletten van CB zelf kopen, of de goedkoopste kunstgebit reinigingstabletten uit de supermarkt. Die werken ook.

Bidons zijn voor op racefietsen, die gebruik ik dus ook alleen bij wegritten.
Al zou ik ze op de mtb willen gebruiken, ik heb maar één mtb waarop ik een bidon kwijt kan...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
wst
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: za 4 januari 2014, 20:51
Mijn mountainbike: Specialized Carve Expert 29"

Grote Bidon met isotone drank en dat kan van alles zijn.

Naar gelang het weer (hoe warm is het) en afstand neem ik 1 tot 2 liter water mee in de CB en ik neem liever iets meer mee dan minder (iets met schade en schande enzo.....)
Gebruikersavatar
Tim043
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: do 20 december 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Pyga OneTen29 /\ Zealous Division
Contacteer:

Altijd met Camelbak gewoonweg dat er meer water in kan dan bidons en plaats voor wat gereedschap en dergelijke.

Zou blijft het frame lekker strak!
scamid
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 6 juli 2011, 07:35

Eigenlijk altijd een Camelback me. Afhankelijk van de toch gaat die vol of minder vol mee.
Natuurlijk ook altijd een reserve bandje en wat gereedschapjes mee in de camelback.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

he een camelbidon
:lol:

http://www.bikerumor.com/2015/02/28/bac ... er-bottle/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

Had ik ook gezien ja.
Maar dan zou je ook een SWAT-vest van Specialized kunnen kopen.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
Gebruikersavatar
linkeballer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: di 12 november 2013, 17:38

Ook Raceface maakt tegenwoordig soort van (hele fijne) camelbaks: :bier:
Afbeelding
Afbeelding
Education is important, but riding your bike is importanter!
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Deze discussie is als "oude wijn in nieuwe zakken".
Camelbak dus :roll: .
En wat is hier het praktisch nut van?
alkyone
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 23:58
Mijn mountainbike: Giant xtc team,Trek 6700 voor op het strand

Volledig afhankelijk van de situatie.
Maar normaal gesproken ga ik enkel met een grote bidon opstap.
Maar dat is dan wel in de wat koudere jaargetijde.
Anders gaat ook de KZ (Kamelen Zak) mee.
Dan is de bidon gevuld met een smaakje en de OGIO cb met water.
Als ik op Bonaire ga fietsen dan zijn beide heel snel leeg.
Belangrijk is dan om ook veel te drinken voordat je gaat fietsen.
En na afloop.
Het voordeel van de OGIO is dat de slang ook geisoleerd is zodat het water wat in de slang zit niet te warm word of bevriest in de winter.
M1983
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Aspect 910

Regelmatig drinken voor de inspanning scheelt ook veel is mijn ervaring. Ik heb er baat bij om in de uren voor de instpanning al wat extra vocht tot mij te nemen.

Wat ik meeneem op de fiets is afhankelijk van wat ik ga doen. Voor een rondje "rond de kerk" volstaat een bidon prima. Er zijn in de rondes die ik dan fiets stukken asfalt waar ik niet omheen kan om op het volgende stuk onverhard te komen. Op deze stukken asfalt kun je prima fietsend drinken uit de bidon.

Ga ik naar een technischer parcours dan is de drinkrugzak wel makkelijk. Zo kun je eigenlijk altijd en overal kleine hoeveelheden drinken.
Naar een parcours ga ik vaak met vrienden. Een bidon was dan toch eigenlijk ook geen bezwaar. Je wacht regelmatig op elkaar en dan heb je tijd om te drinken. Voordeel van de drinkrugzak is dat er meer in kan als je langer weg gaat.

Voordeel van een bidon, Hop in de vaatwasser en schoon de kast in.
Die drinkrugzak is toch best een heel ding om goed schoon te maken en steeds op te ruimen.
Plaats reactie