Camelbak of Bidon

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ik ben lui aangelegd en drink daardoor alleen water uit mijn waterzak.
Als ik thuis kom laat ik het beetje water wat er nog in zit gewoon zitten en spoel hem netjes uit als ik hem weer ga gebruiken.
Nu gebruik ik hem ook minstens twee keer per week, toen ik hem minder gebruikte maakte ik hem wel elke keer droog.
Dat is trouwens nog best makkelijk en niet zo tijdrovend als je zou denken.
Meestal leegde ik hem, trok de drinktuit er af en legde hem weg met een plastic bekertje er in oid (zodat de wanden niet tegen elkaar liggen) en liet hem zo netjes drogen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
NatteKrant
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 19:58
Mijn mountainbike: Wilier 501 XN

MacReal schreef: Dat is trouwens nog best makkelijk en niet zo tijdrovend als je zou denken.
Meestal leegde ik hem, trok de drinktuit er af en legde hem weg met een plastic bekertje er in oid (zodat de wanden niet tegen elkaar liggen) en liet hem zo netjes drogen.
Of je koopt iets anders als Camelbak :bier:

Het hydrapak resevoir van mijn Shimano Unzen kun je geheel binnenstebuiten keren waardoor hij makkelijk droogt/droog te maken is. Werkt (op dat vlak) een stuk makkelijk dan het resevoir van Camelbak.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

M1983 schreef:
Voordeel van een bidon, Hop in de vaatwasser en schoon de kast in.
Die drinkrugzak is toch best een heel ding om goed schoon te maken en steeds op te ruimen.
Ik leeg hem, blaas hem even door en dan in de vriezer. Al met al 1 minuutje werk.
M1983
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Aspect 910

Dice Oldskool schreef:
M1983 schreef:
Voordeel van een bidon, Hop in de vaatwasser en schoon de kast in.
Die drinkrugzak is toch best een heel ding om goed schoon te maken en steeds op te ruimen.
Ik leeg hem, blaas hem even door en dan in de vriezer. Al met al 1 minuutje werk.
Dan heb je het over de zak met drinktuit / slang. Ik draag de rugzak waar die in zit ook over mijn kleding, dat zit het meest comfortabel, maar hij wordt dan ook vies van modder en opspattend water.
Daarom gebruik ik de drinkrugzak alleen voor langere tochten of bij echt warm en droog weer als ik hem echt nodig heb.
Voor al het kortere werk volstaat een bidon meer dan prima.

Het is ook allemaal maar net wat je persoonlijke voorkeur is. Niets is fout in deze.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

M1983 schreef: Ik draag de rugzak waar die in zit ook over mijn kleding, dat zit het meest comfortabel, maar hij wordt dan ook vies van modder en opspattend water.

Ik ben ook nog nooit iemand tegengekomen die zijn rugzak onder zijn kleding draagt. :tong
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Onder een regenjasje dan weer wel.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Klopt VT, maar dan heb je ook geen last van modder en opspattend water op je rugzak. 8)
_ferry_
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: do 17 juli 2014, 10:24

Mede met dank aan dit topic een osprey viper 9 besteld. De Camelbak lobo vond ik iets te klein als ik buiten de pechset ook een lunchpakketje oid wil meenemen. Vermoed dat de viper dat wel kan herbergen. Ook nog gekeken naar de modellen van Decathlon, maar die zijn toch wat spartaans uitgevoerd.
Beardie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 12 september 2014, 20:04
Mijn mountainbike: Special-Z Stumpjumper WC 2015

Ik neem altijd de CB mee op pad,zowel met de mtb en als met de racefiets.
darkdepth
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 24 april 2011, 18:41

_ferry_ schreef:Mede met dank aan dit topic een osprey viper 9 besteld. De Camelbak lobo vond ik iets te klein als ik buiten de pechset ook een lunchpakketje oid wil meenemen. Vermoed dat de viper dat wel kan herbergen. Ook nog gekeken naar de modellen van Decathlon, maar die zijn toch wat spartaans uitgevoerd.
Dat is fijn om te horen, veel mooie kilometers toegewenst.
Als ik tot aanschaf van een nieuwe camelbak ga koop ik wel zo'n regenhoes er bij.
geletaxi
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 27 maart 2015, 21:35

Dan heb je het over de zak met drinktuit / slang. Ik draag de rugzak waar die in zit ook over mijn kleding, dat zit het meest comfortabel, maar hij wordt dan ook vies van modder en opspattend water.
Daarom gebruik ik de drinkrugzak alleen voor langere tochten of bij echt warm en droog weer als ik hem echt nodig heb.
Voor al het kortere werk volstaat een bidon meer dan prima.

Het is ook allemaal maar net wat je persoonlijke voorkeur is. Niets is fout in deze.[/quote][/quote]


Ik spoel de hele CB-rugzak gewoon uit onder de douche in zulke gevallen...
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik dacht altijd dat de echte pro's met bidons reden…

Tot ik afgelopen week mijn eerste marathon reed en zelfs een aantal van de snelle rijders met een camelbak zag fietsen, vond ik wel verassend eigenlijk :)

Rijd zelf altijd met een CB, vind het een stuk makkelijker dan dat gepiel met bidons.
de rob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 23 mei 2014, 14:41
Mijn mountainbike: on one parkwood, on one SS, canyon DUDE

Gebruik altijd een CB van 2 liter water, bidon met sportdrank erbij want op de mtb ben je toch makkelijk uren weg.
Grotere CB voor in het buitenland.

Nou zweet ik wat meer dan gemiddeld, maar lange(re) stukken rijden terwijl je water op is lijkt me voor iedereen ongezond.
Of zijn er mtbers die niet voor 55-60% uit water bestaan?
Kan me een blog herinneren van een sportfysio die vond dat kleine bidons verboden moesten worden.
Ook gelezen dat je beter met tussenpozen paar flinke slokken kunt nemen dan de hele tijd mini slokjes: in dat laatste geval komt de wateropname vanuit je maag minder goed op gang en kan het gaan klotsen (leuk tijdens een afdaling :o ).
Wat ik ook belangrijk vind van een CB is dat je je eigen spullen (tooltje, biba, enz) bij je hebt en niet afhankelijk van anderen bent bij pech.

En de drinkzak goed schoonhouden (bacteriën), de CB zelf moet maar tegen de blub kunnen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Bij een marathon gebruik ik meestal een combinatie van bidons en de CB.
Eerst drink ik de bidon leeg, daarna begin ik aan de CB. Dan kan ik bij een verzorgingspost de bidon weer vullen, met een CB gaat dat toch wat lastiger als er een wedstrijd element aan vast zit ;)

Als ik "gewoon" een langere tocht ga rijden blijft de bidon vaak thuis of in de auto. Dan heb ik tenslotte tijd zat om de CB even onderweg te vullen.

Op kortere tochten de CB gewoon wat minder vol, werkt ook prima.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

In de winter 1 of 2 bidons van 0,5 of 0,75 liter; meestal komen die niet op.
Bij warm weer een camelbak van 3 liter, in een Vaude Hyper 14+3 (ook nog plek voor telefoon, portemonee, sleutels en een lunchpakket / snacks). Bij erg warm weer dan nog eens een extra bidon. Beter wat te zwaar bepakt dan niet genoeg water om de inspanning vol te houden.

Af en toe doe ik een intervaltraining, dan ben ik een half uurtje weg. Ik kan dan als het moet wel zonder, maar neem dan alsnog 1 bidon met water mee.
Plaats reactie