Keuzes keuzes... Trek Fuel EX 8 of Specialized Camber Evo

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
mountainbikert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 13 april 2015, 20:35
Mijn mountainbike: Specialized Camber Evo FSR 29

Na jaren rondgecrosst te hebben op mijn 26 inch bike is ie hoognodig aan vervanging toe. Ik heb gebaseerd op ervaringen de keuze weten terug te brengen tot 2 potentiële kanshebbers: De Trek Fuel EX 8 2015 en de Specialized Camber Evo. Specs van beide bikes zijn dik in orde, wordt voornamelijk in Nederland gebruikt, maar we komen ook wel eens in Houffa of het Zwarte Woud terecht. Ik ben niet iemand voor geprepareerde jumps en extreme afdalingen, maar vooral lekker veel en hard fietsen. Heb een hoop reviews doorgelezen, maar kan de vinger er niet op leggen, dus hier maar eens proberen.

Wie heeft specifieke ervaringen met bovenstaande modellen (2015 model!) en zou dus de keuze tussen deze twee wel weten? Wat zoek ik in een bike: Fun, prettige zithouding, maar vooral scherp sturen. Zompig gedrag is aan mij niet besteed. Ik ben benieuwd! alvast bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

Zou in jou geval niet voor de EVO versie van de Camber gaan, maar de gewone.
Die is meer gericht op het "snelle" werk dan de EVO, die is meer voor afdalen gemaakt.
Voor het wat agressievere werk.

Verder beide erg goede en snelle fietsen.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
mountainbikert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 13 april 2015, 20:35
Mijn mountainbike: Specialized Camber Evo FSR 29

Bedankt voor je reactie! Maar wat maakt dan de verschillen tussen die 2 versies? Voor zover ik kan zien heeft de EVO een wat betere afmontage t.o.v. de Comp, maar zijn de frames en dempers gelijk. Ik ben overigens geen lichte biker, dus het mag van mij best wat steviger/grover uitgevoerd zijn. Heb op huidige bike ook aantal zaken moeten vervangen omdat ik ze anders kapot trapte :D
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

De EVO heeft 120mm veerweg, net als de Fuel Ex overigens, en een iets vlakkere(68.8 graden) stuurbuis.
De 'gewone' heeft 110mm veerweg en een iets steilere(70 graden) stuurbuis dan de EVO.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

'Voornamelijk in Nl gebruikt', schrijf je.
Dan de Camber, en niet de -meer bergafgeorienteerde- Evo, en -om dezelfde reden- ook de Fuel niet.
En kom je eens in het door jouw genoemde buitenland, dan doe de Camber het daar ook perfect.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
froggy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: di 29 juni 2010, 19:11

Heb zelf een camber evo en mijn vader een trek fuel ex waar ik ook ooit op rijd.
Ze rijden alle twee redelijk gelijk, ik heb het idee dat de camber net iets sneller is, maar dit kan ook het gevoel zijn omdat ik hier vaker op rijd.

Bij de camber heb ik vaak op singletrack echt het gevoel dat ik op rails rijd, zeker door kom bochten kan je echt heel hard doorheen, de trek is hier net wat zenuwachtig en net wat lastiger te sturen. Echter is de camber iets minder als het gaat om krappe bochten, daar stuur je de trek weer net wat makkelijker doorheen. Daarnaast merk je dat het voorwiel van de camber net wat eerder wegschuift in vlakkere of losse bochten, hier heb je op de trek minder snel last van.

Echter rijd je naar beneden is de camber weer net wat meer in het voordeel en voel je hier echt dat hij net wat stabieler is. Drops, jump, wortels en stenen stuur er maar overheen want de fiets zorgt echt wel dat je er weer goed uit komt.

De achterdemper van de trek voelt wel wat zachter aan in het begin en dempt de kleine schokken beter,wel ze je hier dat bij staand aanzetten de demper van de camber net wat minder pompt.

Al met al lijken de fietsen toch erg veel op elkaar en kunnen ze zeker meer aan dan wat je er hier in Nederland op een xc rondje mee gaat doen, daarom zou ik kijken of je bij de winkel de fiets eens mee kunt nemen voor een testritje ( in het bos) om zo te kijken welke voor jou het beste zit en rijd.
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Ik heb geen ervaringen met de Trek Fuel EX maar wel met een EVO Camber en een 'gewone' Camber. Als je voornamelijk in NL rijdt kan ik je van harte de gewone Camber aanraden. Het is dan wel jammer dat de specs op de EVO beter zijn, misschien kan je wat regelen met je LBS.

De non-EVO Camber vind ik een stukje prettiger klimmen en is wat prettiger in de vlakkere stukken, waar we hier in NL veel van hebben. Let ook even op de maatvoering: de EVO is een stuk slacker; daardoor is de reach een aanzienlijk stuk korter (~1,5cm) in dezelfde maat. Als je net tussen twee maten in zit (zoals ik) kan dit net het verschil maken.
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

De trek fuel EX is een prima fiets, maar zeker geen XC fiets, dus minder geschikt voor hardrijden in Nederland. De camber ken ik niet, maar is vergelijkbaar met de fuel. Waarom ga je niet voor de superfly (trek) of de epic (specialized) als het om deze 2 merken gaat? Volgens mij zijn die beter geschikt om te crossen in Nederland dan de fuel of de camber.
Gebruikersavatar
Dennis1974
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: di 12 april 2011, 19:42
Mijn mountainbike: Scott Spark 910 '15, Cannondale F-si, Scott Scale 930 '15 & Ghost HTX 29

Wellicht heb je hier wat aan: http://m.mountainbike-magazin.de/test/b ... 8456.2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Niet helemaal de door jouw voorgestelde uitvoeringen, maar het verduidelijkt misschien wel t 1 en ander :-q
Fun is not a straight line....
mountainbikert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 13 april 2015, 20:35
Mijn mountainbike: Specialized Camber Evo FSR 29

Gisteren maar eens bij de Specialized LBS geweest en daar stonden meerdere modellen waaronder ook de Comp en Comp Evo. Daar brachten ze onder woorden wat hier ook al geroepen wordt. De Evo is niet de beste, snelste fiets voor XC in Nederland, maar ga je ermee naar het buitenland dan heb je de hele dag een dikke grijns op je gezicht. Nu wil het toeval dat ik komende zomer twee weken naar Oostenrijk ga, dus dat ie goed gebruikt gaat worden is zeker. Ik ben gewoon niet precies genoeg om een graad stijging in boven (of onderbuis) te vertalen naar een verschil in mijn zithouding. Ik zit eigenlijk overal wel lekker op. Ben daarnaast ook vrij lang (193) dus val niet in de vedergewichtsklasse. Heb daarnaast door gewicht en kracht de neiging wel eens wat kapot te trappen, dus het mag van mij allemaal wel net een tandje steviger. Ook downhill is goede remkracht erg welkom. Ik ben ook niet zo'n tuner die van alles verbouwd aan zijn fiets, dus een goedkopere uitvoering nemen en dan een hoop aanpassen om tot een bepaald resultaat te komen. Als het niet voldoet rij ik het op en vervang het dan voor wat anders.

Maar wel fijn dat jullie op alle vlakken meedenken :D De test waar Dennis me op wees, erg handig! Goeie conclusie ook voor de Camber Carbon:
Fahrspaß-Garantie! Wie kein anderes Bike im Test liebt das Specialized Camber FSR Comp Carbon das Trail-Abenteuer, präsentiert sich aber auch als sehr komfortabler, ausdauernder Tourenbegleiter.
Froggy01: Bedankt voor je vergelijk. Is dat wegschuiven in de bochten niet debet aan de bandenkeuze?
froggy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: di 29 juni 2010, 19:11

Froggy01: Bedankt voor je vergelijk. Is dat wegschuiven in de bochten niet debet aan de bandenkeuze?
Heb meerder banden geprobeerd, hij blijft vaak toch wat schuiven. In Nederland rij ik bijna altijd met een Rocket Ron voor met ongeveer 1.7 bar er in.
Op singeltracks merk je er ook weinig van, het zijn vaak de vlakkere bochten waar je het merk. Misschien zit hier ook nog een verschil in tussen de camber evo of de gewone camber ik verwacht dat dit op de gewone iets minder zal zijn door de net wat steilere balhoofd hoek.

Heb zelf nog nooit spijt gehad van deze fiets, ook op de gewone xc rondjes of toertochten kan ik goed meekomen en je krijgt er wel een hoop lol voor terug op de bochtigere en technische stukken
mountainbikert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 13 april 2015, 20:35
Mijn mountainbike: Specialized Camber Evo FSR 29

Ik zie net dat je uit Best komt, dat is om de hoek bij mij :D Ik denk dat ik mijn keuze wel heb gemaakt. Prima fiets voor alle omstandigheden. Dan zal ik Best-groen en rood ook wel rapper rijden!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Met de gewone Comp heb je ook de hele dag een dikke smile op je gezicht in Oostenrijk, hoor.
Je fiets 95% vd tijd in Nl, dus die gewone Comp past hier gewoon veel beter, terwijl je in Oostenrijk helemaal niets tekort komt. Tegen de tijd dat de fiets daar tegen zijn grenzen oploopt ben je zelf waarschijnlijk allang in de remmen gegaan :winkie: . Denk dat het baasje daar de beperkende factor wordt, niet de fiets, de gewone comp! Geometrie is belangrijker dan de afmontage...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

Ik heb zelf een Camber EVO, alles is waar wat er is geschreven. Smile all over the place, ik heb initieel voor de EVO gekozen voor de specs. Ik heb wel test gereden op een gewone Camber, wel een kleinere maat, maar ik vond EVO "relaxter" rijden, oh ja en de gele kleur knalt er lekker uit :winkie:
Ik ben in de zomer ook meestal een paar weken in Oostenrijk en dat vooruitzicht heeft ook nog wel meegewogen tussen normale en EVO versie.
Een ding is zeker, je gaat plezier hebben van de fiets.
Mtb-topper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 september 2009, 11:17

ik sinds een maand eigenaar van een Camber EVO en ik kan niet anders zeggen wat een super fiets.
Heb in het verleden altijd op een Epic s-works gereden. Voor mij destijds het ultieme. Toch geswitcht naar een hardtail Niner. Reed ook fijn maar ben lang bezig geweest met het zoeken van de juiste houding. Uiteindelijk wel gelukt hoor. Afijn dus een nu sinds een maand de Camber en nu weer het gevoel wat ik ook had als bij mijn Epic. Ik trek gewoon een oude broek aan en dat is het fijne als het zo voelt. De camber is een totaal andere fiets als een Epic. Epic en Niner waren meer racers en nodigde je ook uit om elke keer weer hard te gaan maar op een 3 daagse tocht van 70 km per dag is dit toch vermoeiend. Nu de Camber en deze is verslavend. Bike is iets zwaarder als mijn oude bikes maar ja heb er ook een Pike voorvork en een dropper in en op zitten, dus als ik lichter wil kan dit maar qua fietsen merk ik het niet. Rechte stukken kan je hard maar het gevoel van de bike geeft je dat het niet hoeft totdat het technische wordt dan veranderd de Camber in een fantastische bike. Grenzen van de fiets liggen erg ver en heb ik nog niet ontdekt terwijl ik met de Epic en Niner altijd op hun grenzen reed.
De Trek heb ik geen ervaring mee. Wel op proef gereden maar op één of andere manier was het gevoel niet goed. Ik merk dat als ik op een fiets stap het gevoel in één keer er moet zijn zeker nadat ik flink aan het klooien geweest ben met de Niner.
Als Racefiets echter he ik wel een Trek en dat voelde ook meteen goed.
Ik kan nu in ieder geval niet wachten om de Camber mee te nemen naar het buitenland.
Plaats reactie