Geometrie race/normaal

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
d4v1d
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 25 april 2011, 16:21

Ik wil graag een nieuwe cros country fiets kopen en daarvoor heb ik op een aantal fietsen gezeten in de showroom. Te weten:

Trek Superfly
Scott Scale
Merida Big Nine
BMC (weet even niet meer welke)
Cube Elite

Nu moet ik zeggen dat ik alle bikes prima vind "zitten" maar het valt me op dat vooral de Cube eigenlijk het meest vertrouwd zit. Eigenlijk bijna zoals mijn stadsfiets zit.

Volgens de verkoper is dit omdat Cube hele recht toe recht aan geometries hanteert die geschikt is voor de massa. Terwijl Amerikaans georiënteerde merken zoals Trek en Scott vaak lange bovenbuizen gebruiken voor een meer race geometrie. Je zit daarom wat meer naar voren.

Kijk ik kan ze niet uitproberen op een mtb parcour maar om nu te gaan voor een Cube omdat ik hier lekkerder op zit in de showroom vind ik ook een beetje kort door de bocht! Het is misschien een kwestie van wennen.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Zo'n race geo met wat langere wielbasis schijnt beter te klimmen en te accelereren terwijl een wat meer rechtop fiets naar mijn idee fijner is voor lange toertochten. Ik wil de fiets inzetten echt voor de parcours en niet voor hele lange ritten op vlakke grond.

Kunnen jullie mij helpen bij de juiste keuze?

Bedankt
Gebruikersavatar
floris Zwitserland
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 10:03
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 2015,voorheen:Cannondale super raven 2000sl
Contacteer:

je kan het beste natuurlijk een fiets proberen op het parcour waar je fietst, erop ziiten in de winkel heb je echt niks aan, das meer voor de juiste maat, je kan bij een goede lbs een fiets testen waar je maar wilt, kost meestal 50 euries per dag maar dan weet je wat je wilt.
Vandaag weer eens heel hard, langs de sportschool gefietst
d4v1d
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 25 april 2011, 16:21

floris Zwitserland schreef:je kan het beste natuurlijk een fiets proberen op het parcour waar je fietst, erop ziiten in de winkel heb je echt niks aan, das meer voor de juiste maat, je kan bij een goede lbs een fiets testen waar je maar wilt, kost meestal 50 euries per dag maar dan weet je wat je wilt.
Ik ben dan benieuwd waar dat dan kan. Maar dan nog is het niet heel praktisch want dan zou ik zo'n 200 euro kwijt zijn aan het testen van fietsen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4076
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Mijn ervaring:
Het gaat feitelijk om bovenbuislengte gekoppeld aan je zitlengte. Kort en wat hoger stuur geeft je zeker in het begin wat meer controle in korte bochtjes en technische stukken. Ik ben ook pas sinds kort wat langer en dieper gaan zitten omdat ik dan wat meer kracht genereer en beter klim.
Je kunt gaandeweg heel wat aanpassen met stuur en zadelpen, maar een erg lange fiets en te korte vorkbuis is geen goed idee. Stuurhoogte gelijk aan zadel is een goede 'beginners" uitgangspositie vlgs mij.
d4v1d
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 25 april 2011, 16:21

bedankt voor de informatie

Het is dus meer een kwestie van wennen als het frame verder goed is voor jouw lengte? Is het zo dat een meer voorover gebogen geo ook weer meer rugbelasting geeft?
d4v1d
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 25 april 2011, 16:21

fiets komt heel goed uit de test
http://www.bikeradar.com/mtb/gear/categ ... -13-47370/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hij is zoals je kan zien wel erg lang wat betreft wielbasis en bovenbuis
Gebruikersavatar
floris Zwitserland
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 10:03
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 2015,voorheen:Cannondale super raven 2000sl
Contacteer:

Ik ben dan benieuwd waar dat dan kan. Maar dan nog is het niet heel praktisch want dan zou ik zo'n 200 euro kwijt zijn aan het testen van fietsen.http://www.schmid-velosport.ch/testbikes.php
Vandaag weer eens heel hard, langs de sportschool gefietst
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Bij Dekkers tweewielers in Wanssum heb ik en kun je Trek testen, en misschien ook wel Cube.
Of dat het het model is wat je wilt kopen weet ik niet, maar je krijgt wel een idee van je positie op de fiets.
In 2011 heb ik daar een Trek X-caliber getest, vrijdags gehaald en op dinsdag 300 km verder terug gebracht.
Deze LBS hoort onder de Bike totaal familie, dus misschien eens bij een bike totaal informeren.
Ik weet niet wat de kosten zijn en of er kosten zijn, voor mij niet toen.
Gebruikersavatar
KettingZweep
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 4 mei 2015, 13:11

Er zijn verschillende MTB routes waarbij je ook een MTB verhuur kunt vinden. Bijvoorbeeld Bergschenhoek, waar ze Cubes verhuren voor een aanzienlijk lager bedrag dan wat hierboven genoemd werd.

Is je huidige fiets meer race- of meer comfort georiënteerd? Een aantal van de dingen die je zegt kloppen, althans naar mijn eigen waarneming: een wat meer race-georienteerde geo helpt bij klimmen en acceleratie, en geeft een ander soort belasting van niet alleen rug, maar ook nek, schouders, armen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

d4v1d schreef:om nu te gaan voor een Cube omdat ik hier lekkerder op zit in de showroom vind ik ook een beetje kort door de bocht! Het is misschien een kwestie van wennen.
Helemaal mee eens!
d4v1d schreef:Kijk ik kan ze niet uitproberen op een mtb parcour
Waarom niet? Dan zou ik naar een andere LBS gaan. Ik heb wel eens een fiets een weekend of zelfs 2 weken kunnen testen.

Zeker als je nog niet zo veel ervaring hebt met verschillende fietsen blijft het een gok. Niet alleen voor de "zit", maar ook voor de maat (indien je tussen 2 maten in zit). Cube heeft ook fietsen met een meer racy geo (meestal de wat duurdere).

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1396
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Zoals Jan zegt kun je bij een goede LBS een mtb lenen en deze gewoon mee naar het bos nemen.

Zo heb ik bij mijn LBS een Specialized Stumpjumper mee gekregen om te proberen tijdens een toertocht in een nat weekend. Dan krijg je echt het beste beeld van een fiets.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Zo heb ik een keer een proefrit gemaakt op een KTM. Kosten waren 25 euro. Rond gefietst over de Holterberg. 's morgens de fiets opgehaald en men zei dat we maar terug moesten komen als we uitgefietst waren. We hadden 2 fietsen gehuurd). Mochten ook de fiets meenemen naar Deventer om de route te fietsen die we vaker hadden gefietst om het verschil met de eigen 26" te vergelijken. Hadden 27,5'gehuuurd.
Rond een uur of twee de fietsen teruggebracht en we hoefden ook niets af te rekenen. Kennis heeft daar later ook zijn fiets gekocht.
Plaats reactie