Cross Country met de Hond - MTB route Best - Joe Mann

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Een paar maanden geleden kon ik de mijne er dus nog uit rijden, omdat hij niet boven de 45km/u uit kwam. Inmiddels wel.

Het is een kruising witte herder/rottweiler.

Afbeelding
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

MacReal schreef:zelfs op t eind met 35 per uur kwam ze me nog voorbij gerend.
Heb mijn hond geleerd dat hij niet voor me mag komen als ik ga aanzetten (dat snaptie gelukkig).
Laatst probeerde ik hem weer eens zoek te rijden in een afdaling, maar 50km/u is tegenwoordig geen probleem voor meneer :o
Heel herkenbaar.
Onze (bijna) 3 jarige vlooienbaal doet ook met gemak 35 km/h. Alleen als meneer achter
de ganzen aan zit schakelt hij pas over naar de 5e versnelling. Wel gaaf om te zien dat de
rug dan knetterstrak staat en hij er met 50 in het uur vandoor schiet ;) vooral in de pof krijg
je dan een leuk roadrunner effect.

Alleen bij lange afstanden fietsen kom ik niet boven de 15 km/h.
dan kan hij op het gemak hobbelen.

Het is dus de achterste van die twee (ook een collie maar dan een Schotse Korthaar(Blue Merle). Tuck)
Op de voorgrond zie je Moby, zijn vriendje. ( schat van een beest, heel hoog knuffelgehalte ;) )
Afbeelding

Wat een chaos, een lading kortharen op het strand.
Afbeelding
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Wat ik vaak wel een dingetje vind, is waar je nu met je hond mag fietsen. En dan vooral offroad natuurlijk.
Ik snap dat je niet op een drukke zondagmorgen over een druk bezochte route moet gaan fietsen, maar het lijkt mij ook dat het niet zomaar overal mag...

Vanuit huis heb ik inmiddels een leuk rondje wat ik een beetje in afstand kan variëren, maar hoe doen jullie dat?
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
MTBob
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: do 13 juni 2013, 11:50
Mijn mountainbike: Scott Spark 930
Contacteer:

Ik wacht tot het wat rustiger is, en als er toch iemand wil passeren netjes aan de kant ;) Al vind mijn hond t niet zo leuk om ingehaald te worden. Voor de rest is t gewoon doen, goed communiceren en blijven oefenen tot het perfect naar je zin gaat.
No Risk, No Fun http://www.mtbjunky.nl
Follow me on Strava http://www.strava.com/athletes/mtbjunky" onclick="window.open(this.href);return false;
Xtreme Bike Lighting http://www.hilox.eu
Gebruikersavatar
Bernhardxt
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 31 december 2014, 23:12
Mijn mountainbike: een zwarte...........

MTBob schreef:
Bernhardxt schreef: Gelukkig is dit een makkelijk lerende hond en gaat hij dus ook regelmatig mee met lange tochten.

Afbeelding
Die ziet er erg snel uit zo'n border collie! Wat is bij jou een lange tocht als ik vragen mag? En de gemiddelde snelheid? :)
Lange tocht is rond de 50 kilometer, met hond is dat genoeg.
Gemiddelde snelheid weet ik eigenlijk niet, maar ligt zeker een stukje lager dan normaal zonder hond.

Dit zijn wel afstanden die je moet gaan trainen met de hond, dus niet in 1 keer zo veel gaan fietsen. Rustig opbouwen vooral als hij alleen maar gewend is om met je te wandelen.
Belangrijk is goed naar de hond te kijken en te luisteren, veel honden willen zo graag met je rennen dat ze zich over de toeren rennen. Conditie van de hond moet net zoals bij ons wel getraind worden.
sik schreef:
Bernhardxt schreef:Je kunt elke hond zo trainen dat je ze op de centimeter kan sturen.

Echter bij de ene gaat dat wat makkelijker dan de ander, maar het is mogelijk.
[/url]
heb je wat tips om dat te trainen?
Verschilt heel erg per hond, deze border collie is erg makkelijk en heeft weinig training nodig.
Hiervoor waren het twee herders die vaak mee gingen en ja tegelijk, daar doe je ietsje langer over om die fatsoenlijk mee te laten rennen zonder al te veel correcties.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Dat opbouwen herken ik wel ;)
"We" zitten nu zo rond de 15km, in de winter gaat het opbouwen wat makkelijker (minder snel overhit).
Helaas door een stuk glas in zijn zooltje kunnen we alleen zo'n beetje overnieuw beginnen...
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Als je dan toch wilt fietsen met de hond: http://rundog.nl/45-bikejoring, doe het dan goed.
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Lijkt me lastig springen als de hond vast aan je fiets zit ;).
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
jeroen mud 7.0
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 728
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 10:58
Mijn mountainbike: Canyon Exceed 7.0 , Canyon nerve AL 29 (retired) Grand Canyon CF SL retired , Canyon Exceed 7.0 2020

Vriend van me doet ook aan bikejoring , leuk om te zien hoor maar niet op een bochtig parcours dat lijkt me gevaarlijk
Canyon Nerve 9.9 2014 (
Retired)


Grand Canyon 7.9 CF SL

specialized pitch comp 650B


yesterday does not matter
Gebruikersavatar
Ockelz
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 5 november 2015, 21:07
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei Hei

Hallo allemaal, ben nieuw hier. * nederige groet aan iedereen.

Wat een topfilmpje met de herder! Heb zelf ook een herder met een enorm energiepeil. Ik doe ook regelmatig een stukje op de MTB met haar (boerenpaadjes, meestal aangelijnd, sommige stukken los als het rustig is) maar ik was er zelf nog nooit opgekomen om een MTB parcours met haar te doen. Het idee lijkt me geweldig en ik zou het heel graag willen proberen, maar ik ben een beetje huiverig om het te doen omdat er ook een hoop mountainbikers niet echt gesteld zijn op loslopende honden. En ik ben niet zeker van de regelgeving hierover. Als MTB'er vind ik het al lastig genoeg om te bepalen waar je wel en niet mag fietsen en vriendelijk met alle medebosgebruikers rekening te houden. En daar komt nu ook nog een wel of niet aangelijnde hond bij.
Johangr schreef:Als je dan toch wilt fietsen met de hond: http://rundog.nl/45-bikejoring, doe het dan goed.
http://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisch ... ndenverbod
Ontheffing nodig
Wilt u een hond gebruiken als trekkracht bij een activiteit waar geen vrijstelling voor geldt? Dan heeft u een ontheffing nodig. Dit geldt bijvoorbeeld voor bikejoring (mountainbiken met een aangelijnde hond) en waterwerk (trekken van boten, voorwerpen en personen in het water).
Volgens mij moeten honden meestal aangelijnd zijn in het bos, maar wanneer je de hond aanlijnt ben je dan niet aan het 'bikejoring'? Persoonlijk denk ik van niet omdat je de hond niet gebruikt als trekkracht.

Sorry dat mijn eerste post hier misschien een beetje azijnpisserig overkomt, maar omdat het idee mij wel enorm aanspreekt ben ik toch wel benieuwd hoe anderen hier over denken.
Gebruikersavatar
Retep87
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1168
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 11:13
Mijn mountainbike: BMC FS02/ragley piglet II/On One Inbred

MTBob schreef:Vandaag weer ff lekker gebiked met m'n herder Hera, niet te stoppen dat beest... 8)

https://www.youtube.com/watch?v=vJ1iTvcUGPc" onclick="window.open(this.href);return false;

(K)aktie vanaf 04:29 :-p
Leuk fimpje!

Maarre...je hond kakt midden op het pad en je rijdt lekker door?? Lekker dan voor de volgende biker :-q . Of zie ik dat verkeerd?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ockelz schreef:Sorry dat mijn eerste post hier misschien een beetje azijnpisserig overkomt, maar omdat het idee mij wel enorm aanspreekt ben ik toch wel benieuwd hoe anderen hier over denken.
Dat vind ik niet azijnpisserig, ik vind het alleen maar te waarderen dat je rekening houdt met het feit dat niet iedereen graag honden op een mtb-route ziet :-q
Eerlijk gezegd zit ik er zelf iig niet op te wachten, zeker niet als het redelijk druk is.

Het probleem in NL is dat we met teveel mensen op een klein oppervlak zitten. Als een of twee mensen een keer met hun hond een mtb-rondje doen, no problem. Maar zodra zoiets populairder wordt krijg je wel problemen...

Ik denk ook niet dat je hond zich druk maakt om welk pad je met hem/haar fietst ;-) , dus ik zou voorstander zijn van het mijden van uitgepijlde mtb-routes. Op sommige is het sowieso expliciet verboden, zoals in de Loonse en Drunense Duinen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
peterreuvers
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: za 8 december 2012, 13:15
Mijn mountainbike: Cube pro 29er

Super!!!
allardn
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 24 januari 2010, 11:51
Mijn mountainbike: BMC Fourstroke FS02

Ik heb laatst ook samen met een vriend van me een filmpje gemaakt met zijn hond. Rijden met een hond is erg leuk om te doen!

Je kan het filmpje wat wij gemaakt hebben hier vinden:
https://www.facebook.com/ernstjan.vanda ... nref=story" onclick="window.open(this.href);return false;
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Prachtig filmpje en prachtige hond!
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
Plaats reactie