Crosscountry (XC), lichte trails rijden.
Meer hebben we hier in het wild in Nl ook niet, en wat vaste, aangelegde, routes betreft gaat het ook meestal niet verder dan dat (om veiligheidsredenen, ‘iedereen moet heel blijven’, men wil geen gedoe met aansprakelijkheid).
Hier en daar worden er wat bikeparkjes, parcoursjes, aangelegd met wat features als rockgardens, pumptracks, nortshore elementen (houten bouwsels), springheuvels. Dat kan afhankelijk van de zwaarte en het vereiste technische niveau van alles inhouden. Met elementen van XC, Trail, AM, tot wat Enduro.
Dit is wel een topic kick van 15 jaar ! En een topic met een wat aparte titel ...
Er is nogal wat veranderd in die periode.
Het verschil tussen Cross Country?
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29835
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Maar het gaat om het verschil tussen cross en country
Wat Aapjes tig jaar geleden al schreef: Blijf het een erg sterke titel vinden...
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Maar, zoals ik NL ken (en dat is eerlijk gezegd redelijk beperkt tot UHR, Dorst/Oosterhout/Teteringen en LDD) kun je hier dus eigenlijk geen XC (Cross Country) rijden.
Zodra er ergens in een route gaten ontstaan, dan worden deze al snel weer dichtgemaakt, waardoor het een hele gladde en soepele track wordt/blijft .Kom je wortels tegen die een mooie drop kunnen gaan worden, dan wordt die lijn met lint afgezet omdat het te gevaarlijk is....
Als ik kijk naar wat XC in houdt in andere delen van de wereld (ik kijk b.v. naar Kate Courtney) dan zijn die routes die zij rijdt totaal niet te vergelijken met de routes in NL.
Voorbeeldjes van Kate:
https://www.instagram.com/p/B3W76xQJv_F/
https://www.instagram.com/p/B3O3PHNnblJ/
https://www.instagram.com/p/B1rP7AGHf9G/
Overigens ken ik vrouwen die nog veel grotere drops en rockgardens nemen dan zij doet, en die staan niet aan de wereldtop. Dus dat excuus gaat niet op
Zodra er ergens in een route gaten ontstaan, dan worden deze al snel weer dichtgemaakt, waardoor het een hele gladde en soepele track wordt/blijft .Kom je wortels tegen die een mooie drop kunnen gaan worden, dan wordt die lijn met lint afgezet omdat het te gevaarlijk is....
Als ik kijk naar wat XC in houdt in andere delen van de wereld (ik kijk b.v. naar Kate Courtney) dan zijn die routes die zij rijdt totaal niet te vergelijken met de routes in NL.
Voorbeeldjes van Kate:
https://www.instagram.com/p/B3W76xQJv_F/
https://www.instagram.com/p/B3O3PHNnblJ/
https://www.instagram.com/p/B1rP7AGHf9G/
Overigens ken ik vrouwen die nog veel grotere drops en rockgardens nemen dan zij doet, en die staan niet aan de wereldtop. Dus dat excuus gaat niet op
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4658
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Dat is geen cross country .. dat is een speciaal aangelegd wereldbeker parcours met technische uitdagingen zodat het niet alleen aankomt snelheid en sprint ..
Crossen door de country dus door je achtertuin. Daar kan je idd in NL niet heel veel geks tegenkomen.
Crossen door de country dus door je achtertuin. Daar kan je idd in NL niet heel veel geks tegenkomen.
- Ook Peter
- Pro Biker
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
- Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)
Cross/Crossen; het op een tweewieler met hulpmotor op een onverhard parcours rondjes rijden.
Country; landschap, gebied, muziekstijl
Of haal ik nu echt een oud kalf uit een sloot?
Maar ja, in Nederland beginnen over mountain biken .... en jezelf serieus nemen .... eigenlijk is cross country bij ons gewoon wielrennen.
Country; landschap, gebied, muziekstijl
Of haal ik nu echt een oud kalf uit een sloot?
Maar ja, in Nederland beginnen over mountain biken .... en jezelf serieus nemen .... eigenlijk is cross country bij ons gewoon wielrennen.
Lekker fietsen!
Ook Peter schreef: ↑ma 11 november 2019, 20:43 Cross/Crossen; het op een tweewieler met hulpmotor op een onverhard parcours rondjes rijden.
Country; landschap, gebied, muziekstijl
Of haal ik nu echt een oud kalf uit een sloot?
Maar ja, in Nederland beginnen over mountain biken .... en jezelf serieus nemen .... eigenlijk is cross country bij ons gewoon wielrennen.
- Jurf
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2163
- Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
- Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo
Volgens mij zijn het geen keihard gedefinieerde begrippen dus ik snap de grief niet zo.
Zelf zou ik het omschrijven als:
XC: mtben gericht op max snelheid op vlak en omhoog mits je de daarvoor bijpassende techniek en kracht hebt en met compromissen bij afdalen. Echt goede rijders compenseren dat met techniek. veerweg 120/100. qua rijstijl wel de wielrenners in het bos.
Trail: Meer allround, iets meer rechtop, makkelijker rijdend als XC maar ook qua max snelheid trappend iets minder efficient als XC.
Daarentegen veel vergevingsgezinder op technische stukken en met dalen. Met iets minder techniek, kracht wellicht net zo snel als een XC bike. veerweg +/-: 120-150 voor en 110-150 achter
Allmountain: sommige merken gebruiken die term voor stevigere trail fietsen/trailbikes met at meer veerweg. Fietsen waarmee je overal incl hooggebergte nog goed omhoog en naar beneden komt. Steviger als trail met wat meer veerweg. Misstaan ook niet bij wat bikepark dagen.
Veerweg +/- voor 140-160 achter 130-160, Samen met de trailbikes zijn dit wel de allrounders.
Enduro: steeds meer Downhill fietsen waarmee je ook nog omhoog kunt fietsen.
Veel veerweg luiere (slackere) balhoofdhoek voor veel stabiliteit op hoge snelheid naar beneden.
Bij enduro wedstrijden heb je de tijd om van de ene afdaling naar de andere te fietsen maar worden alleen de afdalingen echt getimed. het accent ligt dus heel erg op hard naar beneden en efficient genoeg bij de volgende afdaling aankomen.
Veerweg: 150/170 is inmiddels redelijk normaal.
Downhill: dubbele kroon, max veerweg, hele luie balhoofdhoek en een laag zadel dat niet in de weg zit als je bij het dalen op je pedalen staat. Eigenlijk ook niet meer normaal mee te trappen.
DH is puur bedoeld om met de lift naar boven te gaan en naar beneden te rollen. trappen doe je om gang te maken of te houden, maar niet voor een rondje door het bos.
Veerweg: 200+ en achter.
In NL kun je alles wel met XC rijden maar ik heb meer lol met trail bikes.
Zelf zou ik het omschrijven als:
XC: mtben gericht op max snelheid op vlak en omhoog mits je de daarvoor bijpassende techniek en kracht hebt en met compromissen bij afdalen. Echt goede rijders compenseren dat met techniek. veerweg 120/100. qua rijstijl wel de wielrenners in het bos.
Trail: Meer allround, iets meer rechtop, makkelijker rijdend als XC maar ook qua max snelheid trappend iets minder efficient als XC.
Daarentegen veel vergevingsgezinder op technische stukken en met dalen. Met iets minder techniek, kracht wellicht net zo snel als een XC bike. veerweg +/-: 120-150 voor en 110-150 achter
Allmountain: sommige merken gebruiken die term voor stevigere trail fietsen/trailbikes met at meer veerweg. Fietsen waarmee je overal incl hooggebergte nog goed omhoog en naar beneden komt. Steviger als trail met wat meer veerweg. Misstaan ook niet bij wat bikepark dagen.
Veerweg +/- voor 140-160 achter 130-160, Samen met de trailbikes zijn dit wel de allrounders.
Enduro: steeds meer Downhill fietsen waarmee je ook nog omhoog kunt fietsen.
Veel veerweg luiere (slackere) balhoofdhoek voor veel stabiliteit op hoge snelheid naar beneden.
Bij enduro wedstrijden heb je de tijd om van de ene afdaling naar de andere te fietsen maar worden alleen de afdalingen echt getimed. het accent ligt dus heel erg op hard naar beneden en efficient genoeg bij de volgende afdaling aankomen.
Veerweg: 150/170 is inmiddels redelijk normaal.
Downhill: dubbele kroon, max veerweg, hele luie balhoofdhoek en een laag zadel dat niet in de weg zit als je bij het dalen op je pedalen staat. Eigenlijk ook niet meer normaal mee te trappen.
DH is puur bedoeld om met de lift naar boven te gaan en naar beneden te rollen. trappen doe je om gang te maken of te houden, maar niet voor een rondje door het bos.
Veerweg: 200+ en achter.
In NL kun je alles wel met XC rijden maar ik heb meer lol met trail bikes.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2393
- Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
- Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE
Volgens mij zit het verschil ook voornamelijk in recreatief vs competitief.
Trail vs Xc = recreatief vs competitief
All mountain vs Enduro = recreatie vs competitief.
Vroegah toen enduro nog niet zo bekend was, was biken in ruig gebergte allmountain
Door de komst van enduro wedstrijden (op all mountain bikes) is men dit ook enduro rijden gaan noemen, slimme marketing om een extra model te slijten
Net als trail nog niet zo lang bestaat,
Dit was ook all mountain.
Volgende type bike zie je ook al weer verschijnen, XC+ . Een xc met iets meer veerweg, comfort etc, eigenlijk de marathon bikes die vroeger nog wel een eigen model hadden.
Trail vs Xc = recreatief vs competitief
All mountain vs Enduro = recreatie vs competitief.
Vroegah toen enduro nog niet zo bekend was, was biken in ruig gebergte allmountain
Door de komst van enduro wedstrijden (op all mountain bikes) is men dit ook enduro rijden gaan noemen, slimme marketing om een extra model te slijten
Net als trail nog niet zo lang bestaat,
Dit was ook all mountain.
Volgende type bike zie je ook al weer verschijnen, XC+ . Een xc met iets meer veerweg, comfort etc, eigenlijk de marathon bikes die vroeger nog wel een eigen model hadden.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Interessante websitefunride schreef: ↑ma 11 november 2019, 22:35 https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0.
Vraag me af waar de technische route Dorst geplaatst wordt.... Ik zou blauw zeggen. wat denken jullie?
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
@Mark-V ja, denk dat je op weinig plekken in NL boven blauw uitkomt.
deze beschrijving van rood:
dus mogen we een rondje Dorst weer gewoon mountainbiken noemen
deze beschrijving van rood:
is vrijwel nergens van toepassing in NL (op enkele uitzonderingen na uiteraard).A wide range of climbs and descents of a challenging nature will be present. Expect boardwalks, berms, large rocks, medium steps, drop-offs, cambers, water crossings.
dus mogen we een rondje Dorst weer gewoon mountainbiken noemen
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2393
- Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
- Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE
Groen denk ikMark-V schreef: ↑di 12 november 2019, 08:56Interessante websitefunride schreef: ↑ma 11 november 2019, 22:35 https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0.
Vraag me af waar de technische route Dorst geplaatst wordt.... Ik zou blauw zeggen. wat denken jullie?
Zeker de moeite waard om eens een trail center in Wales of Schotland te bezoeken.
Dan zie je wat er allemaal mogelijk is op een vaste XC/trail route en zie je dat het bij ons nog in de kinderschoenen staat met de trails 2.0
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;