Canyon Lux CF 9.9 SL of Scalpel Si Carbon 2

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
ZandEronder
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: za 6 augustus 2016, 21:46

Hallo MTB experts,

Heb tot zo'n 10 jaar geleden veel op een MTB gezeten. Tijdje niets meer gedaan maar ben van plan het nu weer serieus op te gaan pakken. Ben erachter gekomen dat er heel wat is veranderd in de afgelopen 10 jaar. Heb nu nog een 26" IdWorx SM (X0 / XTR / Cross Max SL) maar ben nu op zoek naar een 29" fully die een beetje meer bij de tijd is.
Net een halve dag gespendeerd bij de LBS en die raadde mij een Scalpel Si Carbon x aan (even in het midden latend welke variant). Echter ik hoor een hoop positieve verhalen over e.g. Canyon Lux en vraag me toch af of dat niet een veel betere value for money is gezien de gemiddeld hogere afwerking.
Daarnaast heb ik in het verleden altijd met een beetje argwaan gekeken naar Cannondale vanwege (te hoge) prijzen en de toch vreemd ogende lefty.
Heeft de LBS het hier bij het rechte eind (dealer van Specialized / Cannondale / Sensa) en is Cannondale top (naast de Epic) of doet de Canyon Lux daar niet voor onder? Zal vooral in Nederland rijden met 1-2 x / jaar buitenland.

Alvast dank voor de tips!
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Waarom ook niet de YT Jeffsy in je lijstje opnemen?
Via internet te bestellen, goede afmontage en kwa prijs volgens mij bijna niet te kloppen.

Voor Cannondale en Specialized mag je centen neertellen voor het merk. (en ook wel de service, tenminste, dat mag je verwachten)
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Ik ken meerdere bikers die erg tevreden zijn over de Lux.

Zoals je zelf al schrijft is de prijs/kwaliteit van Canyon top. Veel waar voor je geld.
StAlTiCa
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

Scottie2000 schreef:Waarom ook niet de YT Jeffsy in je lijstje opnemen?
Via internet te bestellen, goede afmontage en kwa prijs volgens mij bijna niet te kloppen.

Voor Cannondale en Specialized mag je centen neertellen voor het merk. (en ook wel de service, tenminste, dat mag je verwachten)
Omdat de jefsy 140mm verweg heeft, en daarom niet vergelijkbaar is met de andere twee fietsen?

Ik rij zelf op een lux, ben er erg tevreden over, ook over de service van Canyon. Een ding valt mij erg tegen en dat is de duurzaamheid van de lagers, ik rijd het heel jaar door, ook in regen en dit heeft als gevolg dat alle lagers binnen 6mnd versleten waren. Ik verwacht trouwens niet dat dat bij de scalpel beter zou zijn hoor, maar wel iets om rekening mee te houden.
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

Scottie2000 schreef:Waarom ook niet de YT Jeffsy in je lijstje opnemen?
Via internet te bestellen, goede afmontage en kwa prijs volgens mij bijna niet te kloppen.

Voor Cannondale en Specialized mag je centen neertellen voor het merk. (en ook wel de service, tenminste, dat mag je verwachten)
Omdat de jefsy 140mm veerweg heeft, en daarom niet vergelijkbaar is met de andere twee fietsen?

Ik rij zelf op een lux, ben er erg tevreden over, ook over de service van Canyon. Een ding valt mij erg tegen en dat is de duurzaamheid van de lagers, ik rijd het heel jaar door, ook in regen en dit heeft als gevolg dat alle lagers binnen 6mnd versleten waren. Ik verwacht trouwens niet dat dat bij de scalpel beter zou zijn hoor, maar wel iets om rekening mee te houden.

Canyon heeft nu trouwens leuke aanbiedingen voor de lux.

Misschien ook nog iets om rekening mee te houden is dat xe scalpel een nieuw model is en de lux al een tijdje op de markt is, de scalpel heeft een moderne geometrie.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Oke, geen langere veerweg. Dan kom je meer op een race fully terecht naar mijn idee.

Modernere geo, de Focus O1E (one) in diverse afmontages leverbaar. Dacht in week 42. Gaat om een 2017 model dat behoorlijk licht is.
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Zelf ben ik ook in bezit van een Lux en deze bevalt mij erg goed. Zou zeker voor een Lux gaan prijs kwaliteit verhouding kan gewoon bijna niet beter!

Wat wil je qua schakelsysteem 1x11 misschien 1x12 of 2x11?

Deze is ook in aanbieding: Canyon Lux CF 9.9 Race
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Ik denk dat de Cannondale meer marge heeft. En dat hij daarom aangeraden word.
Als race/marathon fully zou ik een epic boven een Cannondale kiezen. Maar de Lux stijgt daar met kop en schouders bovenuit. Tenminste als je prijs/kwaliteit vergelijkt.
ZandEronder
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: za 6 augustus 2016, 21:46

Dank voor alle reacties. Lijkt erop dat de Lux er bovenuit steekt, zeker gezien de aanbieding die ze momenteel hebben lopen. Zat eens even te rekenen op de Canyon site, de hardtail Exceed 9.9 Pro voor 4000 en als je daar een ongeveer zelfde afgemonteerde Cannondale FSi voor zou zoeken kom je boven de 8000.....begrijp idd waarom ze Cannondale aanbevelen.
Vond overigens wel strak dat bij de 2017 Scalpel alle bekabeling binnendoor loopt en niet buiten zoals bij de Lux.

@crankstel: het liefst zou ik voor 2x10 gaan, moet echt weer opnieuw beginnen met conditie en heb denk ik een groter bereik nodig dan met 1 x 11 maar dat is op gevoel, niet op ervaring (Heb nu nog 3 x 9.....maar effectief gebruik ik denk ik maar 8 of 9 verschillende versnellingen)
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

De bekabeling van de LUX had een stuk mooier gekund helemaal mee eens!

Op mijn LUX RS-1 LTD heb ik zelf nog de standaard 2x10 zitten, maar zit al enige tijd te twijfelen of ik over ga stappen naar 1x11 of 1x12. Met een gear calculator kan je berekenen of je uit de voeten kunt met een bepaald verzet. Het meest ideale zou zijn om testen of 1 van beide systemen wat voor je is en natuurlijk gebruikers ervaringen te lezen.

Op de LUX CF 9.9 zitten de MAVIC CROSSMAX SL PRO wielen daar zit een maximaal rijders gewicht op van 85 kg dat is inclusief kleding en bepakking. Verder is de binnenbreedte van de velg erg smal naar mijn mening maar 19mm.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

niels.o schreef:Ik denk dat de Cannondale meer marge heeft. En dat hij daarom aangeraden word.
Als race/marathon fully zou ik een epic boven een Cannondale kiezen. Maar de Lux stijgt daar met kop en schouders bovenuit. Tenminste als je prijs/kwaliteit vergelijkt.
Ik denk dat de LBS niet anders kan dan de Cannondale adviseren.... De Canyon kan immers alleen rechtstreeks (zit geen dealer tussen wat meteen een verklaring is voor een deel van het prijsverschil).

Ben zelf geen Epic man (meer). Ik heb een Epic gehad en is/was zeker niet de best sturende XC-fully.... Tov mijn huidige XC fully was de Epic geen bocht door te krijgen....
Laatst gewijzigd door owwwwk op zo 7 augustus 2016, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
StAlTiCa
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

ZandEronder schreef:Dank voor alle reacties. Lijkt erop dat de Lux er bovenuit steekt, zeker gezien de aanbieding die ze momenteel hebben lopen. Zat eens even te rekenen op de Canyon site, de hardtail Exceed 9.9 Pro voor 4000 en als je daar een ongeveer zelfde afgemonteerde Cannondale FSi voor zou zoeken kom je boven de 8000.....begrijp idd waarom ze Cannondale aanbevelen.
Lijkt mij heel onwaarschijnlijk dat dit klopt.... 5 minuten zoeken en... De F-SI hi-mod team kost volgens mij rond de € 5.999,-. Dan heb je Enve carbon wielen, de Lefty carbon en de Hollowgram crank. De Exceed 9.9 Pro kost € 4.899,-. Ook mooie carbon wielen en net als de Cannondale XX1. Remmen zijn hetzelfde. Wat mij betreft zijn de cranks en Lefty een goede verklaring voor het prijsverschil en zo bezien is de Cannondale best scherp qua prijs. De Enve wielen heb ik "hoger" zitten als de DT's. Verder kun je bij de Cannondale ook nog wat onderhandelen met je LBS, dat kan bij Canyon volgens mij niet :wink: Beide zijn overigens erg mooie en fijn sturende fietsen!
ZandEronder schreef: Vond overigens wel strak dat bij de 2017 Scalpel alle bekabeling binnendoor loopt en niet buiten zoals bij de Lux.
Tja... Of je van kabels binnendoor echt vrolijk wordt..... Ik iig niet (!). Buiten dat het optisch mooier uitziet alleen maar nadelen.
ZandEronder schreef: @crankstel: het liefst zou ik voor 2x10 gaan, moet echt weer opnieuw beginnen met conditie en heb denk ik een groter bereik nodig dan met 1 x 11 maar dat is op gevoel, niet op ervaring (Heb nu nog 3 x 9.....maar effectief gebruik ik denk ik maar 8 of 9 verschillende versnellingen)
Voor in NL kun je overal met 1x11 / 1x12 uit de voeten. In de Ardennen en Alpen kan ik zelf iig niet lekker rijden met 1x"iets". Zelf ben ik dan heel blij met mijn 2x10/2x11! (net week in Saalbach geweest en een van ons had 1x11; was niet "heel" blij ermee....)
StAlTiCa
ZandEronder
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: za 6 augustus 2016, 21:46

@owwwk: waarschijnlijk vergelijk ik dan niet helemaal eenzelfde uitvoeringen maar ik heb hier naar gekeken:
Exceed CF SLX 9.9 Pro is nu in de aanbieding voor EUR 3999:
https://www.canyon.com/en-nl/mtb/exceed ... 9-pro.html" onclick="window.open(this.href);return false;
SRAM XX, SRAM Guide Ultimate en DT Swiss carbon wielen

Ik zocht op een gelijkwaardige uitvoering van de FSi en vond deze, misschien dan de verkeerde:
http://www.tentusscher.nl/product/canno ... -mod-team/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kost EUR 7999, ook met XX1, SRAM Guide Ultimate en carbon wielen. Koop je dus precies 2 Exceeds voor.

@crankstel: dat ga ik helaas net niet halen (84kg zonder wielerkleding) maar ik heb vrijwel al mijn vorige fietsen met Crossmax SL gereden en nooit een probleem gehad. Zijn dit specifieke verise die nog lichter zijn / minder gewicht kunnen verdragen?


Overigens gaf de LBS aan dat de prijs onderhandelbaar was (10-15% korting) wat uiteraard niet kan bij de Canyon.
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Een 29 inch wiel is wel even wat anders dan een 26 inch wiel, mij (weeg 75kg) werd het door enkele forum-leden afgeraden om voor een fiets te gaan met die wielset. Hier in het linkje staat het maximum rijders gewicht: https://www.canyon.com/nl/service/suppo ... 141&page=1" onclick="window.open(this.href);return false;
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Die aanbieding bij Canyon is idd strak en had ik niet gezien (maar blijft een hoop geld). De Cannondale zal na korting denk ik net boven de 5k zijn (je moet niet vergelijken met de Ultimate). Beide top!

Gewichtlimiet wielen is idd wel "handig" om op te letten. Al heeft een wielset dat geschikt is voor max 75KG weinig te zoeken op een grote maat fiets. 190cm en 75KG (incl. kleding ed) is nogal biafra.... :o Ik mag er iig niet mee rijden :lol: :lol:
StAlTiCa
Plaats reactie