Hallo forumleden,
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met het gebruik van tubeless banden tijdens cross-country tochten.
Na de zoveelste lekke band dit jaar ben ik toch wel benieuwd naar de voor- en nadelen. Wie?
Ervaringen met tubeless banden
- crankstel
- Pro Biker
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
- Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes
Tubeless rijdt echt een stuk beter als binnenbanden, het geeft een stuk meer grip, je kan op lagere druk rijden en het scheelt aanzienlijk in gewicht.
Nadelen zijn er natuurlijk ook, namelijk niet iedere band is even snel Tubeless te krijgen, ook kan het voorkomen dat je tijdens de ritten druk verlies hebt en de band kan door een burp van de velg komen. Soms is de lek te groot om door de vloeistof gedicht te kunnen worden, maar een beetje schudden met het wiel doet wonderen. Echter heb ik dit alles, maar 1x keer meegemaakt in de zovelen ritten die gereden zijn dus de kans is vrij klein dat er iets gebeurd.
Wat wel een tip is om een binnenband, bandenlichters en een pompje mee te nemen voor het geval dat.
Nadelen zijn er natuurlijk ook, namelijk niet iedere band is even snel Tubeless te krijgen, ook kan het voorkomen dat je tijdens de ritten druk verlies hebt en de band kan door een burp van de velg komen. Soms is de lek te groot om door de vloeistof gedicht te kunnen worden, maar een beetje schudden met het wiel doet wonderen. Echter heb ik dit alles, maar 1x keer meegemaakt in de zovelen ritten die gereden zijn dus de kans is vrij klein dat er iets gebeurd.
Wat wel een tip is om een binnenband, bandenlichters en een pompje mee te nemen voor het geval dat.
Zijn ongeveer 100.000 topics over geschreven. Even de zoekfunctie gebruiken en je hebt voor 3 weken leesvoer.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 847
- Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
- Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build
+1crankstel schreef:Tubeless rijdt echt een stuk beter als binnenbanden, het geeft een stuk meer grip, je kan op lagere druk rijden en het scheelt aanzienlijk in gewicht.
Nadelen zijn er natuurlijk ook, namelijk niet iedere band is even snel Tubeless te krijgen, ook kan het voorkomen dat je tijdens de ritten druk verlies hebt en de band kan door een burp van de velg komen. Soms is de lek te groot om door de vloeistof gedicht te kunnen worden, maar een beetje schudden met het wiel doet wonderen. Echter heb ik dit alles, maar 1x keer meegemaakt in de zovelen ritten die gereden zijn dus de kans is vrij klein dat er iets gebeurd.
Wat wel een tip is om een binnenband, bandenlichters en een pompje mee te nemen voor het geval dat.
helemaal mee eens met bovenstaande! Heb een paar keren gehad dat het gat te groot was voor de latex om te dichten, maar dan stop ik er een binnenband in. Eenmaal thuis aangekomen heb ik de buitenband van binnen kunnen dichtplakken met bandenplak
Voor mij ideaal
- crankstel
- Pro Biker
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
- Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes
Was nog wat vergeten tijdens het monteren is het handig om een compressor te gebruiken en de core van het ventiel te verwijderen dan knalt de band gelijk goed op de velg en om te zorgen dat hij nog sneller luchtdicht is kan je band ontvetten met brake cleaner.
-
- Moderator
- Berichten: 16805
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ik merk dus echt niks qua verschil in rijgedrag tussen biba's en tubeless. De enige reden dat ik tubeless rijd is de lekbescherming, voor de rest is het gewoon meer gedoe. Met meerdere bikes en twee keer per jaar latex verversen is het ook een stuk prijziger dan met biba's rijden.
Ja, de ondergrens qua druk ligt lager dan met binnenbanden, maar die zoek ik toch niet op. Onder de 1,5 bar vind ik het niet prettig meer rijden (2.35 Schwalbes, 70kg).
Dit even ter relativering, voordat je verwacht dat je fiets alleen door wat latex verandert van een Panda in een Ferrari
Ja, de ondergrens qua druk ligt lager dan met binnenbanden, maar die zoek ik toch niet op. Onder de 1,5 bar vind ik het niet prettig meer rijden (2.35 Schwalbes, 70kg).
Dit even ter relativering, voordat je verwacht dat je fiets alleen door wat latex verandert van een Panda in een Ferrari
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1602
- Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
- Mijn mountainbike: GHOST tacana 5
Mee eens die schwalbes gaan bij een lage druk heel vervelend rijgedrag vertonen...kermit schreef:Ik merk dus echt niks qua verschil in rijgedrag tussen biba's en tubeless. De enige reden dat ik tubeless rijd is de lekbescherming, voor de rest is het gewoon meer gedoe. Met meerdere bikes en twee keer per jaar latex verversen is het ook een stuk prijziger dan met biba's rijden.
Ja, de ondergrens qua druk ligt lager dan met binnenbanden, maar die zoek ik toch niet op. Onder de 1,5 bar vind ik het niet prettig meer rijden (2.35 Schwalbes, 70kg).
Dit even ter relativering, voordat je verwacht dat je fiets alleen door wat latex verandert van een Panda in een Ferrari
Ik vind overigens wel dat de fiets. Iets lichtvoetiger geworden is. Het is minimaal maar toch.
En prijziger durf ik niet te zeggen.. 2x lek in 1 week kost ook een tientje aan biba, en dat kost bijvullen ook ongeveer. Met de leuke bijkomstigheid dat lekrijden bijna niet meer voorkomt.
- Elvander
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2134
- Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
- Mijn mountainbike: Spider SL
Ik rij met liteskin, die worden door menigeen bestempeld als banden die snel lek gaan.
Heb er zelf nog geen problemen mee gehad, even afkloppen.
Met de lichte variant binnenband erbij is het een licht setje, moet wel vaker m'n banden oppompen.
Heb er zelf nog geen problemen mee gehad, even afkloppen.
Met de lichte variant binnenband erbij is het een licht setje, moet wel vaker m'n banden oppompen.
Performance krijg je ook tubeless mits ontvetten met brake cleaner en eventueel insoppen met een zeepsopje...Lewis schreef:Dan toch maar Schwalbes Performance line? (niet tubeless). Een heel stuk goedkoper en ook nog lichter. Of rij je dan alsmaar lek?