stuur breedte

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Mooi om te lezen dat iedereen zijn eigen kijk erop heeft. En ook iedereen wat anders adviseert. Ik ga het een aantal ritten proberen. Hoop dat me rug klachten snel weg zijn kan ik er ook iets zinnigs over zeggen hier..
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Echt smal (zoals die 58cm) heeft echt geen voordelen zodra je ook maar iets gaat doen wat ook maar een beetje op echt mtb-en lijkt. (Waarmee ik niemand wil zeggen dat-ie breder moet, maar je doet jezelf tekort).

Je fiets reageert gewoon nerveuzer, elke cm die jij met je handen het stuur beweegt geeft een veel grotere wielbeweging dan met een breed stuur. De enige manier om dat nog een beetje controleerbaar te houden is om dan ook een lange stuurpen te monteren, die zwakt het weer enigzins af. Maar het is imo echt een teruggang naar de tijd dat mtb's nog erg op racefietsen leunden.

Hoe breed dan wel goed is is natuurlijk persoonlijk. Maar veel smaller als 70cm lijkt mij voor niemand optimaal, zolang we het tenminste over volwassenen hebben. Ik ben 1.70m met normaal postuur, mijn fietsen hebben een 74 resp. 76cm stuur (met 50mm stuurpennen). Voelt goed, maar nog breder zou voor mij niet hoeven.

@Koen, als je je stuur zo dicht bij de remmen pakt moet je je remmen wat meer naar binnen zetten. Je gebruikt ze optimaal als je (wijs)vingers als vanzelf het uiteinde van de hendel pakken (hefboomwerking). Als de hendels dan te ver weg staan kun je de reach iets indraaien.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Op mijn mountainbike heb ik een 740 mm flatbar stuur en een stuurpen van 70 mm. Geen spacers onder de stuurpen zodat ik een wat diepere zit heb.
Fietst wat mij betreft heerlijk.

Ik zit ook regelmatig op de racefiets, maar ik heb geen enkel probleem met die 740 mm op de mountainbike.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Mijn oude 26er kwam met een stuur van 54cm, erg smal voor een grote kerel. Omdat ik toch wat hoger wilde heb ik er een 66cm met 3cm rise opgezet. Wat een wereld van verschil! Nog breder zou op deze fiets niets zijn, maar voor en volgende fiets mag er zeker wel iets breder op.
Serofah2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 10 juni 2017, 12:04

kermit schreef: ma 8 april 2019, 09:18 Echt smal (zoals die 58cm) heeft echt geen voordelen zodra je ook maar iets gaat doen wat ook maar een beetje op echt mtb-en lijkt.
Dit is wel erg kort door de bocht! Over korte bochten gesproken, dat is nou juist het voordeel van een "smal" stuur. Het breedste van de fiets is het stuur en een smaller stuur betekend dat je strakker langs obstakels kan sturen. Een strakkere lijn rijden betekend dat je een hoger snelheid kan vast houden en dat is in mijn ogen een voordeel.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Maar juist bij die hogere snelheid is een breder stuur in het voordeel vanwege meer controle :roll:

Iedereen moet lekker mee rijden waar ze mee willen.
Het zal heel sterk van persoonlijke voorkeur, lichaamsbouw en rijstijl afhangen.

Ik moet wel lachen, van de week zei ik nog tegen iemand dat in op m'n (Enduro) hardtail een iets smaller stuur heb, omdat hij dan wat speelser aanvoelt.
(het stuur op m'n hardtail is 76cm)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Serofah2 schreef: di 9 april 2019, 23:24
kermit schreef: ma 8 april 2019, 09:18 Echt smal (zoals die 58cm) heeft echt geen voordelen zodra je ook maar iets gaat doen wat ook maar een beetje op echt mtb-en lijkt.
Dit is wel erg kort door de bocht! Over korte bochten gesproken, dat is nou juist het voordeel van een "smal" stuur. Het breedste van de fiets is het stuur en een smaller stuur betekend dat je strakker langs obstakels kan sturen. Een strakkere lijn rijden betekend dat je een hoger snelheid kan vast houden en dat is in mijn ogen een voordeel.
:-{ Je bedoelt heel nerveus en onrustig. Ik ben klein met 1.76 maar smaller dan 68cm komt de eigenschappen van de fiets echt niet ten goede. Breeder is veel stabieler, maar vraagt een andere manier van insturen omdat de fiets iets minder snel/nerveus reageert op stuurbewegingen. Overigens stuur je met je stuur zo min mogelijk, dit doe je namelijk vanuit je heupen en armen om zo je zwaartepunt recht boven de fiets te houden ipv in de bocht te hangen. Ook hier biedt een breder stuur meer voordelen. Ik hou zelf van een wat speelsere fiets, met name met xc en de wat smallere trails omdat ik de fiets dan wat makkelijker/sneller van positie kan wisselen.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Volgens mij hangt het nogal van de geo van je bike af wat het lekkerste fietst. Mijn vorige MTB (Canyon hardtail, relatief korte reach, 90 mm stuurpen) werd geleverd met 72 cm stuur. Vond ik niets en heb ik al vrij snel afgezaagd naar 68 cm, waarmee de fiets voor mij precies zo stuurde als ik wilde. Mijn nieuwe bike (SC Tallboy, relatief lange reach, 55 mm stuurpen, 2 graden slacker dan de Canyon) werd ook geleverd met een 72 cm stuur (ex-demo bike, om een mij niet geheel heldere reden voorzag de LBS alle demo-bikes van een 72 cm breed stuur). Vond ik ook niets, maar in dit geval omdat het vreemd genoeg te smal aanvoelde. Afgelopen weekend vervangen voor een 76 cm breed stuur. Heb alleen nog maar de tijd gehad om een beetje te kloten in de buurt (trappetjes afrijden enzo), maar heb het gevoel dat dit veel beter is. Van het weekend maar eens echt testen. (NB: ben 1m79, met relatief lang bovenlijf en bredere schouders, maar heb niet het idee dat dit echt een rol speelt)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Het is echt dat ik gvd nog zon last van me rug heb anders had ik graag me stuur even getest in de bossen..
Ga vanavond wel een asfalt ritje maken maar daar zal ik niet echt wat gaan merken denk ik .

Blijf het mooi vinden om iedereenzijn eigen mening te horen in het verhaal hier..
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Daar is het een forum voor. Het mooie van zo'n forum is dat je hier terug kan zoeken tot, volgens mij, 2003.
Als je op onderwerpen als dit gaat zoeken in topics uit die tijd, kan het zomaar zijn dat je reacties leest die 180º tegen de meningen van nu ingaan, schitterend :-q
Rug lekker rustig laten herstellen, voorzichtig wat testen en pas na een aantal echte MTB ritten besluiten of je die pijpensnijder wel echt in je stuur wil zetten.
Beterschap :bier:
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Jan Willem schreef: wo 10 april 2019, 10:29 Daar is het een forum voor. Het mooie van zo'n forum is dat je hier terug kan zoeken tot, volgens mij, 2003.
Als je op onderwerpen als dit gaat zoeken in topics uit die tijd, kan het zomaar zijn dat je reacties leest die 180º tegen de meningen van nu ingaan, schitterend :-q
Rug lekker rustig laten herstellen, voorzichtig wat testen en pas na een aantal echte MTB ritten besluiten of je die pijpensnijder wel echt in je stuur wil zetten.
Beterschap :bier:
Ja dat maakt het zeker leuk hier!!
Maar ook dat de een zijn waarheid een hel is voor een ander prachtig!
en komt goed met de rug! Nu 1,5 week verder en gaat echt de goed kant op.. Nog nooit gehad erg vervelend
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Serofah2 schreef: di 9 april 2019, 23:24
kermit schreef: ma 8 april 2019, 09:18 Echt smal (zoals die 58cm) heeft echt geen voordelen zodra je ook maar iets gaat doen wat ook maar een beetje op echt mtb-en lijkt.
Dit is wel erg kort door de bocht! Over korte bochten gesproken, dat is nou juist het voordeel van een "smal" stuur. Het breedste van de fiets is het stuur en een smaller stuur betekend dat je strakker langs obstakels kan sturen. Een strakkere lijn rijden betekend dat je een hoger snelheid kan vast houden en dat is in mijn ogen een voordeel.
Als je schuin in de bocht hangt, dan is je stuur niet de beperking om vlak langs een obstakel te rijden... . Tenzij het toevallig een paaltje is dat precies tot stuurhoogte komt, maar meestal is het een boom. En dan zit je schouder dus meer in de weg dan een stuur.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

38x10 schreef: wo 10 april 2019, 09:32 Volgens mij hangt het nogal van de geo van je bike af wat het lekkerste fietst. Mijn vorige MTB (Canyon hardtail, relatief korte reach, 90 mm stuurpen) werd geleverd met 72 cm stuur. Vond ik niets en heb ik al vrij snel afgezaagd naar 68 cm, waarmee de fiets voor mij precies zo stuurde als ik wilde. Mijn nieuwe bike (SC Tallboy, relatief lange reach, 55 mm stuurpen, 2 graden slacker dan de Canyon) werd ook geleverd met een 72 cm stuur (ex-demo bike, om een mij niet geheel heldere reden voorzag de LBS alle demo-bikes van een 72 cm breed stuur). Vond ik ook niets, maar in dit geval omdat het vreemd genoeg te smal aanvoelde. Afgelopen weekend vervangen voor een 76 cm breed stuur. Heb alleen nog maar de tijd gehad om een beetje te kloten in de buurt (trappetjes afrijden enzo), maar heb het gevoel dat dit veel beter is. Van het weekend maar eens echt testen. (NB: ben 1m79, met relatief lang bovenlijf en bredere schouders, maar heb niet het idee dat dit echt een rol speelt)
Het heeft zeker met je zithouding te maken!

Als je voorover zit is de natuurlijke houding van je armen met je handen wat dichter bij elkaar. En kantel je dan naar achteren, dan draaien je armen wat verder naar buiten.

Dus lang-diep is smaller stuur. En kort-hoog is breder stuur. Wat dan de optimale maat is hangt van zowel de precieze houding af, van de fiets (-geometrie) als ook een beetje van voorkeur.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
PaganiProductions

Voor mij is een stuur tussen 70 en 72 cm breed ideaal stuurt perfect en kan overal tussendoor in combinatie met een 70 mm stuurpen geweldig ben 1.78 meter en redelijk breed
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

38x10 schreef: wo 10 april 2019, 09:32 Volgens mij hangt het nogal van de geo van je bike af wat het lekkerste fietst. Mijn vorige MTB (Canyon hardtail, relatief korte reach, 90 mm stuurpen) werd geleverd met 72 cm stuur. Vond ik niets en heb ik al vrij snel afgezaagd naar 68 cm, waarmee de fiets voor mij precies zo stuurde als ik wilde. Mijn nieuwe bike (SC Tallboy, relatief lange reach, 55 mm stuurpen, 2 graden slacker dan de Canyon) werd ook geleverd met een 72 cm stuur (ex-demo bike, om een mij niet geheel heldere reden voorzag de LBS alle demo-bikes van een 72 cm breed stuur). Vond ik ook niets, maar in dit geval omdat het vreemd genoeg te smal aanvoelde. Afgelopen weekend vervangen voor een 76 cm breed stuur. Heb alleen nog maar de tijd gehad om een beetje te kloten in de buurt (trappetjes afrijden enzo), maar heb het gevoel dat dit veel beter is. Van het weekend maar eens echt testen. (NB: ben 1m79, met relatief lang bovenlijf en bredere schouders, maar heb niet het idee dat dit echt een rol speelt)
Afgelopen donderdag uitgeprobeerd op de UHR. Ik heb het idee dat ik meer controle heb / agressiever kan insturen, alleen heb ik niet echt op de limiet kunnen (durven) sturen omdat de ondergrond vrij stoffig was, en dus weinig grip gaf (paar keer een wegglijdend voorwiel).
Overigens wel 2x een boompje meegepakt met het brede stuur :o , maar volgens mij is dat meer een kwestie van "herkallibreren" dan dat ik echt te breed ben geworden om tussen de boompjes te passen
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Plaats reactie