Dagtrips All-Mountain - XCountry

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Hi All,

Ik ben op zoek naar een aantal leuke spots om te gaan fietsen in de weekenden. Op dit moment fiets ik veel in de regio Den Bosch - Drunese Duinen - Best. Ik krijg nu graag wat tips voor meer uitdagende routes die op ongv. 2 - 2,5 uur rijden liggen en die wat meer uitdaging bieden. Vanuit Den Bosch kun je veel kanten op maar ik rijd liever zo kort mogelijk zodat er meer tijd blijft voor het biken.

Ben graag 2-4 uur aan het fietsen, KM en HM heb ik geen voorkeur voor.
Ik zie het liefst routes met singletracks, switchbacks, dropjes en een mooie omgeving. (vanaf vandaag in bezit van GPS)

Wie heeft er goede suggesties voor dag / ochtend / middag bestemmingen? Links naar gpx zijn ook welkom
Laatst gewijzigd door Timo op vr 14 juli 2017, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Deze volg ik even!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Sowieso op 2 uur rijden de ardennen. Nideggen kan ook, daar heeft Up/down magazine een mooie route voor op hun site staan.
Er zijn vast nog legio mogelijkheden.
Edit: Sauerland, Eifel, etc etc allemaal 2 uur of 2 uur en een beetje rijden.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een paar puntjes waar ik zelf vreemd tegenaan kijk.
Tot 5 uur in de auto voor max 4 uur fietsen, dat lijkt mij uit verhouding.
In de Ardennen of Eifel ben je vaak langer onderweg, zeker op de interessante (gps) routes.
Stel je in op een paar uur extra.

Koop zelf een gps. Allleen als je er veel mee bezig bent leer je m goed genoeg kennen om alles er uit te halen wat er in zit.

Goed punt om te starten is Houffalize.
Wel een eindje rijden, maar de routes zijn goed uitgepijld.
Niveau is vrij laag, maar goede volgende stap na Brabant.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En nog legaal, in tegenstelling tot de Lowies Rides etc. waar tegenwoordig dus ook strenger wordt gecontroleerd...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Zoiets lijkt mij inderdaad een van de trails die goed passen bij wat ik in gedachten heb.
ThaSingleTrackMastah schreef:Een paar puntjes waar ik zelf vreemd tegenaan kijk.
Tot 5 uur in de auto voor max 4 uur fietsen, dat lijkt mij uit verhouding.
In de Ardennen of Eifel ben je vaak langer onderweg, zeker op de interessante (gps) routes.
Stel je in op een paar uur extra.

Koop zelf een gps. Allleen als je er veel mee bezig bent leer je m goed genoeg kennen om alles er uit te halen wat er in zit.

Goed punt om te starten is Houffalize.
Wel een eindje rijden, maar de routes zijn goed uitgepijld.
Niveau is vrij laag, maar goede volgende stap na Brabant.
Ach ergens vreemd tegen aankijken is niets geks ;) Ik heb de reistijd bedacht omdat er in mijn dag helaas maar 24 uur zit. Met een tocht van 4-5 uur en reistijd van 4 uur ben je zo door het daglicht heen. Daarnaast is het puur een indicatie van maximale reistijd en indicatie van de sporttijd. Een tocht mag langer duren en de reistijd mag minder zijn ;)
Houffalize ben ik bekend, leuke routes om te biken maar vind ze net als de Limburgse routes weinig uitdagend op technisch gebied, voor de hoogtemeters zijn ze erg leuk. Het kan natuurlijk zomaar zijn dat ik net de verkeerde routes heb gedaan.
Voor de beeldvorming heb ik wel ervaring met Ardennen ( La roche , houffalize), Duitsland (zwarte woud, Eiffel rondom Cochem), Zwitserland (Uitlopers zwarte woud), Oostenrijk (Saalbach/hinterglemm :-q )

Een GPS aanschaffen is zeker een optie, de leen GPS kapen of met een clubje mee rijden vind ik ook gezellig! Nog tips voor een GPS? Leentoestel dat ik heb is een Garmin GPSMAP 64.

Mijn doel van dit topic is om een aantal leuke bestemmingen te verzamelen om op de bucketlist te zetten. Eventueel om wat bikeafspraken te maken en met een klein clubje nieuw terrein te gaan verkennen.
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Gertjanw schreef:Sowieso op 2 uur rijden de ardennen. Nideggen kan ook, daar heeft Up/down magazine een mooie route voor op hun site staan.
Er zijn vast nog legio mogelijkheden.
Edit: Sauerland, Eifel, etc etc allemaal 2 uur of 2 uur en een beetje rijden.
Is dat toevallig dit artikel? http://updown.soulonline.nl/leesvoer/an ... telenberg/" onclick="window.open(this.href);return false;

(leuke site trouwens! kende deze nog niet)
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Timo, als je het ervoor over hebt om tot 4u in de auto te zitten om te gaan fietsen in het buitenland, dan zou ik op zeker zelf een GPS apparaat aanschaffen.
Apparaten waarmee jij kunt doen wat je wil (groot scherm, tracks uploaden en volgen) kun je al goed met apparaten van EUR 140-170 (teasi one, polar v650).
Dan kun je rijden waar je wil en wat je wil. Dat geeft enorm veel vrijheid in je doen en laten.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zuid-Limburg vaste routes zijn niet zo heel technisch, al heeft Parkstad heel wat moois aangelegd recent. Pietersberg komt er ook aan, die vergunningen zijn nu rond, daar gaat Patrick Jansen wat mee bedenken, start in het najaar.
Maar als je een GPS hebt zijn er genoeg uitdagende trails te vinden, in het grensgebied daar:
Voerstreek, Aachenerwald-Preuswald, Vise-Luik-Chaudfontaine-Banneux.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Dan moet ik toch maar eens naar een GPS gaan kijken! Dit roep ik inmiddels ook alweer 1.5 jaar maar wellicht dat het er nu echt van komt. Voorkeur gaat denk ik uit naar de Polar V650. Rijd nu rond met de M450 en met name tevreden over de software van Polar en het gebruiksgemak.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Kapitein Iglo schreef:.....de Lowies Rides etc. waar tegenwoordig dus ook strenger wordt gecontroleerd...
Da's niet best :(( :-{ :evil:
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Misschien ook eens een keertje naar de Utrechtse Heuvelrug? Uiteraard niet zo uitdagend als Nideggen, maar goed aan te rijden en zeker de moeite waard.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

UHR klinkt goed, zie dat er meerdere routes liggen. Welke mag ik echt niets missen?
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Timo schreef:
Gertjanw schreef:Sowieso op 2 uur rijden de ardennen. Nideggen kan ook, daar heeft Up/down magazine een mooie route voor op hun site staan.
Er zijn vast nog legio mogelijkheden.
Edit: Sauerland, Eifel, etc etc allemaal 2 uur of 2 uur en een beetje rijden.
Is dat toevallig dit artikel? http://updown.soulonline.nl/leesvoer/an ... telenberg/" onclick="window.open(this.href);return false;

(leuke site trouwens! kende deze nog niet)
Nee deze: http://updown.soulonline.nl/nieuws/route-nideggen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het leukste mtb blad van NL, abo is niet duur en goed aan te raden! Ook erg leuke mensen die er achter zitten :)
Plaats reactie