Precies, het werkt 2 kanten op. Argumenten voor en tegen te over.
Alleen ging het hier over de vraag voor een xc-bike. En dan is er dus geen argument tegen spd.
Prachtig! Dat lukt zelfs Sam Hill niet!
Precies, het werkt 2 kanten op. Argumenten voor en tegen te over.
Prachtig! Dat lukt zelfs Sam Hill niet!
Dit dus, pro's rijden vooral met spd om tijdwinst te kunnen halen. Daarom vond ik dat een non argument, vergelijk je andere materialen ook met pro's, nee toch hoop ik. Btw als je dan toch aan het vergelijken bent, bekijk de meeste youtube kanalen eens. Daar is het gebruik van flats vs spd al een pak meer gespreid dan in het pro circuit. Dat lijkt me beter om mee te vergelijken.downhilldirtbike schreef: ↑wo 2 januari 2019, 15:43Hoezo een rare opmerking?
Voor mindere goden hoeft een minieme tijdwinst, geen doorslaggevend argument te zijn om voor klikkers te kiezen.
De meesten van ons meten onze ritten niet eens, maar zijn gewoon voor de lol aan het rijden.
Neehee, de pro's rijden met spd om niet van hun fiets te stuiteren.
Om tijdswinst te halen dus, wat je ook in je laatste zin zegt.Lars TB schreef: ↑vr 4 januari 2019, 00:24Neehee, de pro's rijden met spd om niet van hun fiets te stuiteren.
En om extra gebruik te maken van het feit dat je vast zit. Bijvoorbeeld naast de techniek die je gebruikt om te springen met flat's kun je nu ook je fiets verplaatsen door aan de pedalen te trekken. Meer mogelijkheden om te corrigeren dus.
En ja, voor profs levert die extra controle tijdswinst op, maar voor een hobbyist dus gewoon meer controle.
Gebrek aan correcte techniek??hurck schreef: ↑vr 4 januari 2019, 12:10
Om tijdswinst te halen dus, wat je ook in je laatste zin zegt.
En dat gedeelte in cursief is gewoon een gebrek aan correcte techniek als je je spd's daarvoor gebruikt. Zowat iedereen is het er over eens dat je technieken om te springen, manual, bunny hop,.... best leert op flats om de techniek onder de knie te krijgen. Tuurlijk kan je gewoon aan de pedalen trekken, maar leg dat maar aan de hele meute spd gebruikers uit dat dat eigenlijk niet de juiste manier is, en dat zeker zijn limieten heeft.
Nee, dat is gewoon een domme opvatting. Botter kan ik het niet zeggen en dat soort onzin moet gewoon niet verder verspreid worden.hurck schreef: ↑vr 4 januari 2019, 12:10 En dat gedeelte in cursief is gewoon een gebrek aan correcte techniek als je je spd's daarvoor gebruikt. Zowat iedereen is het er over eens dat je technieken om te springen, manual, bunny hop,.... best leert op flats om de techniek onder de knie te krijgen. Tuurlijk kan je gewoon aan de pedalen trekken, maar leg dat maar aan de hele meute spd gebruikers uit dat dat eigenlijk niet de juiste manier is, en dat zeker zijn limieten heeft.
38x10 schreef: ↑vr 4 januari 2019, 16:37 Zo ingewikkeld is het toch niet allemaal? Voor XC rijden is er letterlijk niets dat niet met clipless kan en wel met flats. Andersom kun je met clipless wel dingen die je met flats niet gaan lukken. Dus is clipless voor XC de meest voor de hand liggende keuze. Vind je het belangrijk om er supercool uit te zien, ben je bang niet meer je voet op tijd bij de grond te kunnen (bij vallen is dit een non issue, zoals al meermaals aangegeven, en zelf meermaals ondervonden ik trouwens...), of ga je graag nog een rondje rennen direct nadat je van je bike bent afgehopt: kies dan flats.
Mwah, bij de 'technieken' waarbij je echt aan je pedalen trekt breng je in de regel je gewicht naar voren om je achterwiel omhoog te krijgen. ... Om je achterwiel tegen een stoeprand op te krijgen (bij lage snelheid), over een boomwortel waar je wiel als het ware achter blijft haken, etc... is het inderdaad een techniek die in zekere mate "extra" is en op z'n minst nauwelijks inspanning vergt met SDP ten opzichte van flats (wat fijn is wanneer vermoeidheid een rol gaat spelen of je 20 andere dingen hebt waar je eigenlijk je aandacht op wilt richten).
Om makkelijk te kunnen opstappen, bijvoorbeeld tijdens een klim, een afdaling of in de zware drek.