Flats pedals of klik pedalen op een Carbon XC Hardtail

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gesloten
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Hurck volgens mij gaat daar wat mis met quoten.
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Ik heb echt jaren met klikkers gereden maar tijdens een harde crash ging mijn pedaal toch niet los wat heeft geresulteerd in een botkneuzing in de knie en de overstap naar flats. Het is dus gewoon niet waar dat mensen die weten hoe je met klikpedalen moeten fietsen altijd los komen in een reflex. Het kan gewoon mis gaan. Is dat een reden om over te stappen? Voor mij wel, voor anderen niet.

Ik ben nu niet langzamer (ook zeker niet sneller) maar ik heb een goed gevoel met de fiets, heb controle en soms wat coole beschadigingen op de schenen.
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hurck schreef: di 1 januari 2019, 23:40
Lars TB schreef: di 1 januari 2019, 19:58 Feit blijft dat de meest serieuze rijders voor het overgrootste deel gewoon met spd rijden en dat zal wel een reden hebben. Wil je dat zelf niet, dan moet je het niet doen.

Wat een non argument. De meeste serieuze rijders zouden elke dag hun ochtendurine opdrinken mocht dat 1% voordeel opleveren.
Wat is dat nou voor een rare opmerking? Die jongens en meiden rijden wat het beste werkt en hebben goede argumenten om met spd te rijden. Argumenten die ook voor mindere goden op gaan... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Drink jij je urine dan niet op voor een ritje, Lars?

Valt me tegen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kapitein Iglo schreef: wo 2 januari 2019, 14:20 Drink jij je urine dan niet op voor een ritje, Lars?

Valt me tegen.
Ik wilde er niet over beginnen... Leidt alleen maar af :-{
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Lars TB schreef: wo 2 januari 2019, 13:42 Wat is dat nou voor een rare opmerking? Die jongens en meiden rijden wat het beste werkt en hebben goede argumenten om met spd te rijden. Argumenten die ook voor mindere goden op gaan... .
Hoezo een rare opmerking?
Voor mindere goden hoeft een minieme tijdwinst, geen doorslaggevend argument te zijn om voor klikkers te kiezen.
De meesten van ons meten onze ritten niet eens, maar zijn gewoon voor de lol aan het rijden.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Tijdswinst is absoluut niet de enige meerwaarde van SPD.
Je voeten kunnen bijna niet meer van je pedalen komen en je voet staat altijd op precies dezelfde plek.
Dat zouden voor mij overigens de sterkste argumenten zijn om op SPD te rijden.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

MacReal schreef: wo 2 januari 2019, 18:32 Tijdswinst is absoluut niet de enige meerwaarde van SPD.
Je voeten kunnen bijna niet meer van je pedalen komen en je voet staat altijd op precies dezelfde plek.
Dat zouden voor mij overigens de sterkste argumenten zijn om op SPD te rijden.
Ik merkte ook vooral veel pedal strikes toen ik mijn SPD met flats verwisselde
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

downhilldirtbike schreef: wo 2 januari 2019, 15:43
Lars TB schreef: wo 2 januari 2019, 13:42 Wat is dat nou voor een rare opmerking? Die jongens en meiden rijden wat het beste werkt en hebben goede argumenten om met spd te rijden. Argumenten die ook voor mindere goden op gaan... .
Hoezo een rare opmerking?
Voor mindere goden hoeft een minieme tijdwinst, geen doorslaggevend argument te zijn om voor klikkers te kiezen.
De meesten van ons meten onze ritten niet eens, maar zijn gewoon voor de lol aan het rijden.
Wie heeft het over tijdwinst?

Bijvoorbeeld: iedere flatpedal rijder heeft het er over dat je druk moet houden op de pedalen. Hoeft niet bij spd. Gewoon concentreren op je rijden.

Daarbij ken ik meer mensen die zeggen zoveel meer vertrouwen te hebben sinds ze op spd over zijn gestapt dan dat ik mensen ken die het andersom zeggen. (Wat overigens niet betekend dat spd beter is, alleen dat er erg veel mensen erg tevreden zijn over spd!).



Maar waar het mij om gaat is dat al die flatpedal-fanboys doen alsof er maar 1 waarheid is. Beide systemen is veel voor en een beetje tegen te zeggen. En voor beide systemen gaan om 1 of andere reden precies dezelfde argumenten op in sommige gevallen... . In NL is er geen enkel argument tegen spd te noemen, tenzij je gaat stunten. Sowieso is er in het geval van xc geen enkel argument tegen spd te noemen. En daarna hangt het een hele poos van persoonlijke voorkeur en soms gewenning af wat je kiest.


Dus probeer deze discussie niet te winnen. Die valt niet te winnen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Lars TB schreef: wo 2 januari 2019, 19:59 In NL is er geen enkel argument tegen spd te noemen, tenzij je gaat stunten. Sowieso is er in het geval van xc geen enkel argument tegen spd te noemen.


Dus probeer deze discussie niet te winnen. Die valt niet te winnen.
:D
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Lars TB schreef: wo 2 januari 2019, 19:59 Dus probeer deze discussie niet te winnen. Die valt niet te winnen.
Zeker wel. Spd's kun je niet krijgen in kekke geanodiseerde kleurtjes. Bam, flats gewonnen!
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Afbeelding

Nu jij weer! ;-)

Overigens is spd, zoals alles van Shimano, inferieur aan andere oplossingen. (in dit geval time ATAC)

[/olieophetvuur]
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 897
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Lars, ik merk toch echt dat SPD een soort reli-gekkies zijn, alleen hun waarheid is de waarheid en niks anders.

Mij kan het echt niks schelen wat een ander op z'n fiets heeft, al waren het lederen riempjes.
Maar dat gezanik over flats dat je zoveel verliest aan kracht en weet ik wat. Dat vind ik bullshit. Daarom ga ik er tegenin. Ja, je kunt lekker trekken aan je pedaal tijdens een klim maar dat deed ik toch al niet, dus SPD heeft voor mij geen nut.

En ik hoef echt geen druk op mijn pedalen te houden, ik heb nu Fiveten Freerider Pro en die dingen zitten zo ontzettend vast op het pedaal dat ik er nooit afschiet. En staat mijn voet ietwat verkeerd geeft het geen fuck, want ik rij gewoon door tijdens downhill en dat gaat goed.
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Lars TB schreef: wo 2 januari 2019, 19:59

Dus probeer deze discussie niet te winnen. Die valt niet te winnen.
Precies. Het gaat niet om beter of slechter, maar om persoonlijke voorkeur.

Het grootste voordeel van flats is wat mij betreft dat wanneer je stil valt bij een technische klim of afdaling je niet eerst eerst weer hoeft in te klikken als je weer verder gaat. Direct controle dus.

Het grootste voordeel van "klikkers" voor mij is dat mijn voeten gelijk goed staan wanneer ik ingeklikt bent. Met flats zit ik eerst een tijd te klooien voor ik de goede positie heb gevonden.

Omdat ik slechte knieën heb weegt het voordeel van de klikkers voor mij zwaarder.

Gewoon een persoonlijke afweging, geen waardeoordeel.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

38x10 schreef: wo 2 januari 2019, 21:07 Afbeelding

Nu jij weer! ;-)
Dat is niet geanodiseerd.
Gesloten