Cyclocrosser of gravelbike naast mtb?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Drees
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 21:01

Sinds een jaar of vier zit ik wekelijks een paar keer op de mtb. Ik denk er nu over om er een cyclocrosser of gravelbike bij te kopen. De mtb gebruik ik op de mtb-route in Montferland. Dat is erg leuk, maar ook behoorlijk intensief (vrouw, 46, niet bijzonder sportief aangelegd, ik vind het gewoon erg leuk). Ik wil er een fiets bij om wat meer relaxte rondjes te rijden buiten de mtb-route, op voornamelijk onverharde paden, maar ook wel wat meer asfalt tussendoor. Fietsen met mijn mtb op asfalt vind ik niks.

Het leukst van onverhard fietsen vind ik de singletracks, maar ook de lange rechte stukken, zeker als er water of modder ligt. Ben dus geen mooiweer-rijdster. Ik ben voorzichtig op de afdalingen en ga sowieso niet erg hard. Ik zal blijven mtb-en, maar zoek dus iets voor erbij voor de meer relaxte zomeravond-rondjes en voor het crossen door de modder en plassen als ik niet in mijn eentje het bos in durf (bij slecht weer is er niemand...). Met een fiets die wat fijner fietst op asfalt kan ik ook eens de paden pakken die wat verder van huis liggen. Nu duik ik zo snel mogelijk het bos in en doe dus altijd hetzelfde rondje.

Past een cyclocrosser of gravelbike bij deze wensen? En zo ja, wat voor type dan? Ik heb als mtb een Scott Contessa. Fietst heerlijk. Ben geen diepzitter of prestatiegerichte rijder. Comfort en genieten is het belangrijkst voor mij.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Lastig te zeggen... .

Afhankelijk van de bandenkeuze is een een CX of GR een heel snelle fiets op asfalt. Maar ik betrap mezelf er op dat ik dan een stukje comfort ga missen, zeker op onverhard. Laatst een klein stukje met een Kona Rove met 47 mm slicks gereden. Dat rijdt zowel op asfalt als het terrein erg lekker.


Maar persoonlijk zit ik dan te denken dat ik toch een recht stuur zou willen voor wat meer controle en misschien ook nog wel een geveerde vork. En als we dan toch bezig zijn, doe dan ook meteen maar achtervering. Dan kan ik tenminste echt het terrein in!


Mijn CX/GR staat dus ook te koop... :lol:

Dan gewoon maar iets langzamer op het asfalt op de mountainbike!


Probeer eens een set slicks op je mountainbike. Kijk eens of dat je iets brengt. Iets tussen de 40 en 50 mm breed. En als dat bevalt, overweeg een 2e wielset met een vlakkere cassette. Bijvoorbeeld.


Maar het zou best kunnen dat je een CX/GR heel leuk vindt. Dat kunnen wij lastig voor je bepalen. Probeer eens wat te lenen voor een proefrit!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ik heb naast de mtb en de racefiets afgelopen najaar een crosser gekocht. Enerzijds om te zien of ik dat gravellen een beetje leuk zou vinden en anderzijds voor winters woon-werkverkeer. Ik merk dat ik het erg leuk vind om met de crosser op stap te gaan. Ik gebruik de MTB graag op de meer technische trails (voor NL begrippen uiteraard) zoals de UHR. Maar het lokale rondje is (nog) van ouderwetse snit en ik vind het erg leuk om dat met de crosser te doen.

Daarnaast merk ik dat ik het erg leuk vind om gewoon vrij te zijn in de paden die ik hier in de buurt kies. Een stuk asfalt, slecht fietspad en bospad, het kan allemaal. Uiteraard kan dat ook op een MTB, maar ik vind een racer of crosser op asfalt nou eenmaal veel prettiger rijden. Voor mij is de MTB op asfalt toch een soort van afwachten tot het echt leuk wordt ;-)

Een andere ervaring dus dan die van Lars TB, maar zijn advies onderschrijf ik van harte: je weet het pas als je het probeert. Dus leen een crosser of gravelaar en ga er een middagje op uit. Als dat lastig is kun je natuurlijk ook voor weinig een 2e hands crosser scoren. Afhankelijk van hoe het bevalt kun je die altijd weer verkopen als het niet bevalt of upgraden als het juist erg goed bevalt. Voordeel van die optie is dat je even de tijd hebt om aan de dunnen bandjes en het gebrek aan vering te wennen. Ik had daar iig echt een paar ritjes voor nodig.
Drees
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 21:01

Dankjewel!

Klaast, ik denk dat ik het ook leuk vind om vrij te zijn in de paden en inderdaad toch wat lekkerder te fietsen op de weg. Ik woon vlakbij het bos, maar wil wel graag wat meer keuze hebben en niet per se meteen het bos in moeten duiken. MTB op de weg vind ik echt niet leuk.

Lars, ik denk ook wel dat ik voor wat meer comfort ga (als dat te vinden is), dus ik snap je opmerkingen wel goed. Ik ben helemaal niet technisch (en mijn man nog minder), dus wielen wisselen en zo is denk ik een utopie. Ik moest ook opzoeken wat slicks zijn ;)

Ik ga inderdaad eerst maar eens kijken of ik hier in de buurt een proefritje kan maken. Volgens mij zijn dit soort fietsen in mijn maat (standaard vrouwenverhoudingen) nogal schaars en worden ze al helemaal niet verhuurd. Maar misschien mag ik wel een uurtje op een nieuwe fietsen. Ik heb wat onderzoek gedaan en mij lijkt het dat gravelbikes wat comfortabeler zijn dan de cyclocrossers. Meer vering en zo.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Zelfde mening hier als Klaast.

Wat betreft crosser of GR denk ik dat de gravelracer je wat meer comfort gaat bieden wat de geometrie betreft (relaxter).
Drees
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 21:01

Rayb81 schreef:Zelfde mening hier als Klaast.

Wat betreft crosser of GR denk ik dat de gravelracer je wat meer comfort gaat bieden wat de geometrie betreft (relaxter).
Dat denk ik ook. Ga morgen eens rondbellen.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Ik ben ook een mtb-ster maar sinds februari dit jaar heb ik er een kona rove bij gekocht. Volgens mij valt die onder de noemer "gravelbike" en ik heb er gisteren de teutoburgerwaldtocht (toertocht voor racefiets in Duitsland, 120 km) mee gefietst. Over verharde paden maar wel "slecht" asfalt met los grind en zand, klein stukje door de blubber... het kan gewoon allemáál !

Oke, de Kona rove heeft geen enkele vering, iets lucht uit de bandjes hielp al wel een beetje maar ik merk dat als je actief rijd en dus af en toe even met je achterste uit het zadel gaat, er niets aan de hand is.
Wel heb ik de bike helemaal op maat laten maken bij een goede bikefitter (smaller stuur en kortere crancks) en dat scheelt een heel eind.

Daarnaast mtb ik ook veel hoor maar inderdaad, voor het woon-werk verkeer en voor lekkere duurtraining rondjes is de rove goed geschikt.
ericb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 709
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 20:13
Mijn mountainbike: Norco Torrent 7.1FS,Norco Search Gravelracer

Kijk eens uit naar de Norco Search,niet te duur een een mooie all rounder ,ik rij er alles mee,behalve Enduro.
Ik hoor een zwijn,ik zie een zwijn,ik eet een zwijn..........
En soms voel ik mij als een zwijn,vies en dwars door de bush


We Are Basta!!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een gravelracer kan doorgaans ook bredere banden aan dan een cyclocrosser, dat scheelt ook veel in comfort. Ik denk dat van die twee opties de gravelracer sowieso de betere keuze is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Van jou had ik eigenlijk als antwoord verwacht dat hij gewoon beide moest aanschaffen :winkie:

Ik doe mee met Lars, gewoon een 2e mtb.
De ene voor wilde tochten, de andere voor brede paden en de weg.
Bijv. een FS en een HT, AM en XC.
Maar kromme sturen zijn dan ook niet mijn ding.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Twee mtb's, een gravelracer en een cyclocrosser kan natuurlijk ook.
En dan na een half jaartje de twee verkopen die je amper gebruikt ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Drees
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 21:01

Ha, daar is ons schuurtje niet groot genoeg voor :)

Ik ben vandaag gaan proefrijden en heb een Liv Rove, een Specialized Sirrus en een Specialized Crosstrail geprobeerd. De Liv vond ik er niet uitzien met dat bochtje in de buis en dat babyblauwe kleurtje. Denken ze nu echt dat vrouwen daar lekker mee door de modder gaan raggen? Bij de Sirrus miste ik de vering en de Crosstrail heeft die wel. Dat fietst wel heel lekker, moet ik zeggen. De Norco valt dan ook wel af. Ik zie mezelf niet zonder vering twee uur over de kiezels en boomwortels rijden.

Ik ben er ook achter gekomen dat geen enkele fiets met een racestuur vering heeft. Dus dat racestuur laat ik denk ik maar los. Ik ga nog wel even kijken bij mijn 'eigen' mtb-shop. Die gaven aan geen gravelracers te hebben, maar dachten ook aan een tweede mtb met andere opbouw. En ik wil toch ook nog wel een racestuur uitproberen, maar dan voor op de weg. Wie weet vind ik dat toch ineens heel geweldig. Dan wordt het weer een heel ander verhaal. Ik ben er dus nog niet uit...
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Op zich is een crosser ook niet gemaakt om over kiezels en boomwortels te rijden, daar pak je de MTB voor.
Kiezels, grind zou nog wel kunnen maar wortels zijn niet echt comfortabel.

Overigens de Specialized Diverge heeft vering onder de stuurpen, hoe en of het werkt geen idee.

Overigens rijd ik op mijn gravelracer met 33mm bandjes gewoon prima over parcoursen als Apeldoorn en gedeeltes van de Utrechtse Heuvelrug.
Beetje de betere paden uitzoeken.
Drees
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 21:01

Rayb81 schreef:Op zich is een crosser ook niet gemaakt om over kiezels en boomwortels te rijden, daar pak je de MTB voor.
Kiezels, grind zou nog wel kunnen maar wortels zijn niet echt comfortabel.

Overigens de Specialized Diverge heeft vering onder de stuurpen, hoe en of het werkt geen idee.

Overigens rijd ik op mijn gravelracer met 33mm bandjes gewoon prima over parcoursen als Apeldoorn en gedeeltes van de Utrechtse Heuvelrug.
Beetje de betere paden uitzoeken.
Welke heb je?
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Drees schreef:Welke heb je?
Hier heb je wat inspiratie voor gravelracers: LINK
Ik heb eerst met een soort omgedraaide omafiets stuur gereden, maar ik heb later een racestuur gemonteerd wat beter bevalt. Een gravelracer bevalt mij erg goed, ik heb er veel lol mee. Vooral langere afstanden over van alles wat paden (routes plannen via https://routeplanner.fietsersbond.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; met optie natuurroute).

Ook rondjes met de familie of buurmannen op de lokale mtb route vind ik soms leuker op de gravelracer.
Plaats reactie