Full carbon zadel

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

pietervl schreef: zo 8 november 2020, 18:04 Zonder leren dek hebben ze soms beste scherpe randen. Dat geeft problemen als je bij drops, afdalingen en dergelijke achter je zadel gaat. Tijdens het jaar dat ik er mee gereden heb heeft het mij een kapotte fietsbroek en een paar lichte schaafwonden opgeleverd. Je moet dus heel goed op het ontwerp letten.
Tis idd wel handig om te checken op dat soort zaken. Gelukkig heb ik daar op de mijne geen last van. Wel een goede tip voor de toekomst :-q
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Klopt op mijn racer heb ik een Berk lupine en op de MTB de padded versie.

Randen zijn inderdaad scherp. Ik schuur ze wel iets rond af met een papiertje, maar dan nog.
Hoe er bij bv dit zadel wel rekening mee als je valt en het zadel raakt iets is het echt wel kapot.

Na twee jaar op de racer komen er ook scheurtjes in het dek dat is na 12.000km
Nu vind ik het prima want ik heb nog nooit zo lekker gezeten.
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Shaggadellick schreef: za 7 november 2020, 00:52 Voor mijn allereerste zelfbouw project (hardtail) wilde ik niet al teveel geld uitgeven aan onderdelen. Heb daarom oa een full carbon zadel gekocht uit China. Dat was bijna vijf maanden geleden. Rij er sindsdien regelmatig op. Op de weg maar ook MTB tracks. Op mijn andere 2 bikes (fullsuspension) heb ik een Ritchey wcs streem carbon zadel (inmiddels vervangen voor een korte carbon zadel voor de vrouw) en een Selle italia slr kit carbonio flow. Beide full Carbon met een dun lapje leer. Dus dacht ik dat zo’n full carbon zonder leer wel mee zou vallen. En tot mijn verbazing was dat ook zo! Ik vind hem heerlijk zitten. Ik draag verschillende kwaliteiten zeem broekjes. Zoals Castelli, Assos maar ook twee goedkope van de Decathlon. Tot nu toe geen enkel last of pijn ermee gehad. En dat op een HT.
Ik weet nu wel waar ik de andere twee voor gaat vervangen zodra ze versleten zijn? Scheelt me dan toch weer een dik 200 tot 300 euries :lol:
De vrouw ook weer blij :-q :winkie:
Heb je een linkje? Heb wel interesse om het eens te proberen.
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

way2go schreef: wo 18 november 2020, 21:15
Shaggadellick schreef: za 7 november 2020, 00:52 Voor mijn allereerste zelfbouw project (hardtail) wilde ik niet al teveel geld uitgeven aan onderdelen. Heb daarom oa een full carbon zadel gekocht uit China. Dat was bijna vijf maanden geleden. Rij er sindsdien regelmatig op. Op de weg maar ook MTB tracks. Op mijn andere 2 bikes (fullsuspension) heb ik een Ritchey wcs streem carbon zadel (inmiddels vervangen voor een korte carbon zadel voor de vrouw) en een Selle italia slr kit carbonio flow. Beide full Carbon met een dun lapje leer. Dus dacht ik dat zo’n full carbon zonder leer wel mee zou vallen. En tot mijn verbazing was dat ook zo! Ik vind hem heerlijk zitten. Ik draag verschillende kwaliteiten zeem broekjes. Zoals Castelli, Assos maar ook twee goedkope van de Decathlon. Tot nu toe geen enkel last of pijn ermee gehad. En dat op een HT.
Ik weet nu wel waar ik de andere twee voor gaat vervangen zodra ze versleten zijn? Scheelt me dan toch weer een dik 200 tot 300 euries :lol:
De vrouw ook weer blij :-q :winkie:
Heb je een linkje? Heb wel interesse om het eens te proberen.
Heb je pb gestuurd.
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Ik heb met carbon zadels gereden op de racefiets en de mountainbike. Op de racefiets vond ik ze vaak verrassend comfortabel. Op de mountainbike daarentegen heb ik er nooit aan kunnen wennen. De continu schokken die je achterwerk krijgt zonder demping van gel of iets dergelijks, maakte dat ik al snel te veel zadelpijn kreeg om fijn te kunnen fietsen. Overigens zou ik wel adviseren om een zadel te komen met wat ingebouwde vering, dus waarbij het carbon flexibel is. Veel van de alie express zadels zijn knetterstijf en dat is geen pre op de mtb.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Op mijn racer had ik een Fizik Antares nogwat die full carbon was. Dat zadel heeft van die zijgleuven erin om je beenbeweging efficiënter te maken. Ik reed met vrij hoge snelheid over een stuk slecht asfalt en stuiterde op mijn zadel terug, krak ! Zitschaal in tweeën.

Op de MTB een keer een brug zadelbrug in tweeën gereden, Selle Italia SLR met titanium rails...

Sindsdien, gewoon lekker een zadel met een stalen zadelbrug op de MTB !
(En op de racer geen Fizik meer)
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Het is natuurlijk voor iedereen heel persoonlijk. Ik rij bij voorbeeld t liefst met een hard (carbon) zadel. Ik rij op al mijn fietsen een speed needle,en dan de gewone,de Marathon is mij net te breed. Met daarbij een fietsbroek met een dikke 'pamper'. Daarmee bedoel ik een vrij dikke zeem van een goede kwaliteit. Ik heb 2 fietsbroeken(toevallig beide Nike )met een hele dunne zeem, ooit gekocht voor t spinnen. Als ik daarmee fiets krijg ik wel last van mijn zitbotjes.Als ik in t begin van het seizoen dan weer langere stukken rij ,tot 80-90 km Mtb, en 150km race,dan heb ik de eerste paar ritten ff wel wat last van mijn zitbotjes, maar naar een paar ritten is dat weg. S'winters rij ik meestel niet meer dan 50km Mtb, dan heb ik eigenlijk nooit last. Mijn indruk is dat mensen bij zadelpijn vaak zoeken naar een zachter, breder zadel, maar dat lang niet altijd de oplossing is.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een zadel dat lekker zit, fiets kl0te.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

ThaSingleTrackMastah schreef: za 24 juli 2021, 18:54 Een zadel dat lekker zit, fiets kl0te.
Je bedoelt dat doordat je pijn aan je k*nt hebt, van je zadel, je sneller gaat fietsen zodat je eerder thuis bent?
:lol:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:tong
Nee, lekker zitten en lekker fietsen zijn 2 verschillende zaken.
En een zadels die in het begin lekker zitten zijn bij mij op lange termijn juist niet fijn gebleken.

Van een zadel dat lekker zit zou je een barkruk kunnen maken.
Van een zadel dat fijn fietst niet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 26 juli 2021, 19:06 :tong
Nee, lekker zitten en lekker fietsen zijn 2 verschillende zaken.
En een zadels die in het begin lekker zitten zijn bij mij op lange termijn juist niet fijn gebleken.

Van een zadel dat lekker zit zou je een barkruk kunnen maken.
Van een zadel dat fijn fietst niet.
Misschien hoort deze vraag dan meer thuis in 'Techniek&Onderhoud';
Maar hoe zet ik een barkruk vast aan mijn zadelpen?? :winkie: :winkie:

Voor de rest geef ik je helemaal gelijk :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie