Full carbon zadel

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
john k
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 16 december 2013, 14:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Iemand ervaring met een full carbon zadel op de MTB?

Mijn huidige Fizik Tundra M1 zadel past niet op mijn nieuwe bike.
Vandaar ben ik aan het kijken om of een nieuw hetzelfde zadel te kopen met ovale rails of een full carbon. Gewicht is natuurlijk een dingetje en vind het er ook mooi uitzien. Maar weet niet of dit fijn zit en of dit ook tegen een stootje kan.

Graag jullie ervaring/mening.
Op het gemak, de ketting strak !!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lijkt me ideaal op de single-speed, want dan sta je toch het grootste deel vd tijd op de pedalen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
SpeedyZ
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1897
Lid geworden op: zo 17 oktober 2004, 20:20
Mijn mountainbike: Geen meer :-(
Contacteer:

Ik rij al jaren met een Speedneedle Marathon. Carbon en 2 lapjes leer. 109 gram. Nog nooit een fijner zadel gehad!
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik heb een vol carbon zadel op mijn racefiets en dat vind ik prima zitten. Ik durf hem eigenlijk niet op mijn mtb te zetten.
ellongo
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: za 19 november 2011, 19:38
Mijn mountainbike: cannondale scalpel

ik heb een speedneedle zadel van tune 95 gram zit pefect ook voor 100 plus tochten. weeg zelf 100 kg geen probleem
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Natuurlijk krijg je hier alleen positieve ervaringen, niemand gaat zeggen "Ik heb hem er al 3 jaar op zitten en heb na iedere rit zo een ongelofelijke pijn aan mijn kont!".

:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Met leer zonder leer. Comfort valt of staat met een goede wielerbroek.

Meeste van mijn MTB's hebben een carbon zadel. Waarom. Niet gewicht of mooi maar gewoon praktisch. Na een ritje in de regen kan een leren zadel vaak al weggooit worden op weggesleten zijkanten. Daarnaast blijven ze na een jaar er nog gewoon netjes uit zien.

Oh ja, carbon rails past niet op elke zadelpen. (De rails is meestal niet compleet rond.) Ik rij alleen met SLR zadels waarvan ik de pasvorm geweldig vind. bv. een Flight Evolution uit half jaren '90 vond ik dan weer niks. Overigens ook de leren versie niet.

Flight Evolution;
Afbeelding
Gebruikersavatar
SFrits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 9 april 2014, 17:22
Mijn mountainbike: Mach 4SL V2, Diverge comp

..maar het belangrijkste, ga het zadel lekker proberen. Niemand kan vertellen welk zadel jij lekker/comfortabel vindt.
Huggiedug
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 28 februari 2004, 22:22
Mijn mountainbike: sworks

ik heb wèl een negatieve ervaring, er zat een carbon zadel op mn nieuwe SWORKS, een phenom. Ik had na een half uur echt last van m'n achterste, zodanig dat je er aan gaat denken en verzitten. Dan ga je niet beter fietsen. Heb em vervangen door een Phenom comp van 79€ (de carbon versie is 300€+), gewoon van plastic.

Heerlijk, geen last meer gehad. Wel wat zwaarder, maar fuk it.
rammen met die bak
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Ik rij al jaren met carbon zadels op m'n mtb's.
Selle Italia SLR Kit carbonio flow, lekker licht en het blijft nog heel ook.
Op m'n racer wil ik ze niet, te smal, maar op de mtb met een actieve houding zijn ze goed te hebben.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Verschillende :

Fizik huppeldepup 00, blijft heel zit goed, geheel carbon.
Fabric, type weet ik niet, een wat zachter zadel, zit goed, rails snel gebroken (oa door een val)
Goedkoop volledig carbon aliexpress zadel : gigantische blauwe/zwarte plekken in m'n liezen, snel er weer af gehaald.

Wat real epic zegt, hangt van broek af, of zoals ik zelf vaak zeg : Als je last van het zadel hebt, moet je harder op de pedalen duwen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Ik rij met een full carbon zadel van SMUD Carbon. Gast uit Polen maakt ze zelf. 69 gr. Ik heb van alle grote merken zadels gehad en die zijn allemaal kapot gegaan, Zadeldek of rail gebroken. Dit zadel is het lichtste tot nu toe en de beste. Geeft geen krimp,..heeft een goede flex en rijdt heerlijk op de mtb. Op een mtb beweeg je erg veel en ben je ook veel uit het zadel dus ik ervaar het nooit als hard.
bennie83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 14 oktober 2013, 11:41
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 29 plus

Ik heb zo carbon zadeltje van Aliexpress, koste 15,- geloof ik.
Had hem vooral gekocht om het eens te proberen en omdat ik het gewoon mooi vind. Maar na bijna een jaar zit hij nog steeds op mijn mtb dus hij bevalt wel (in ieder geval beter dan het standaard Bulls zadel)
Ik fiets met verschillende fietsbroeken van goedkope decathlon broekjes tot 80,- Sportfull bib shorts en dat zit allemaal wel prima.
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Voor mijn allereerste zelfbouw project (hardtail) wilde ik niet al teveel geld uitgeven aan onderdelen. Heb daarom oa een full carbon zadel gekocht uit China. Dat was bijna vijf maanden geleden. Rij er sindsdien regelmatig op. Op de weg maar ook MTB tracks. Op mijn andere 2 bikes (fullsuspension) heb ik een Ritchey wcs streem carbon zadel (inmiddels vervangen voor een korte carbon zadel voor de vrouw) en een Selle italia slr kit carbonio flow. Beide full Carbon met een dun lapje leer. Dus dacht ik dat zo’n full carbon zonder leer wel mee zou vallen. En tot mijn verbazing was dat ook zo! Ik vind hem heerlijk zitten. Ik draag verschillende kwaliteiten zeem broekjes. Zoals Castelli, Assos maar ook twee goedkope van de Decathlon. Tot nu toe geen enkel last of pijn ermee gehad. En dat op een HT.
Ik weet nu wel waar ik de andere twee voor gaat vervangen zodra ze versleten zijn? Scheelt me dan toch weer een dik 200 tot 300 euries :lol:
De vrouw ook weer blij :-q :winkie:
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Zonder leren dek hebben ze soms beste scherpe randen. Dat geeft problemen als je bij drops, afdalingen en dergelijke achter je zadel gaat. Tijdens het jaar dat ik er mee gereden heb heeft het mij een kapotte fietsbroek en een paar lichte schaafwonden opgeleverd. Je moet dus heel goed op het ontwerp letten.
Plaats reactie