wielen voor Epic expert.

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
gevellux
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 5 september 2018, 14:42

Hallo mede MTB fanaten.

Als redelijk fanatieke cross country rijder ben ik afgelopen zomer overgestapt naar een full suspension.
Mijn keus is gevallen op een specialized Epic Expert.
Aangezien ik een zware fietser ben (110 kg) met een gemiddelde snelheid van rond de 24 kmH in het bos merk ik dat de wielen het zwaar te verduren hebben.
Ik heb geen idee met welk wiel ik dit eventueel kan verbeteren.
Het is de bedoeling dat het wiel dus aangepast wordt aan mijn gewicht.
Heeft iemand dezelfde ervaring of tips hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Dit geldt ook voor de achterdemper die met het elastiek redelijk aan het eind zit.
Hoever kun je eigenlijk een demper oppompen.
Of is het misschien handig een langere demper te plaatsen (weet niet eens of dat wel kan ).

Bij voorbaat thx voor de tips.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Wat voor een demper heb je?
Een belangrijke stelregel voor een demper is dat hij terwijl je er gewoon opzit, ongeveer 20/25% ingeveerd moet zijn.
Dit heet sag, en is ervoor bedoelt dat je wiel bij kleine kuiltjes ook wat kan uitveren, en dus beter contact met de grond houd.
Ik weet niet wat je met het elastiek bedoelt, maar elastomeren worden niet toegepast bij dempers en voorvorken.

Over de wielen, welke zitten er nu op, en op welk rijdersgewicht zijn ze gespecificeerd?
Als we dit weten kunnen we je wel verder helpen.
Sneeuwmonster
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mmm, de hele fiets is verre van bedacht op rijders boven de 90 kg. Hij zal niet breken, maar de stijfheid is ver onder de maat... . Je merkt het al bij de wielen. Je merkt het ook bij de vork, maar dat heb je nog niet door... . Net zo min als je door hebt dat het frame niet heel stijf is en het stuur en de stuurpen waarschijnlijk ook niet... .


Maar goed, de wielen. Het beste ga je naar een wielbouwer die voor jou een setje op maat bouwt. Dat betekent geen dunne spaken, misschien beter geen aluminium nippels. En een wat degelijkere velg. Met carbon gaat het gewicht nog binnen de perken blijven, met aluminium zou ik niet het lichtste model uit de serie nemen. En iets met een interne breedte van rondom de 26 mm. Je zou met iets van 2.25 moeten rijden (smaller moet je te hard oppompen) en daar past een 26 mm velg het beste bij. Je kunt dan met relatief lage druk rijden zonder dat het risico op doorslaan hoger is en ook de rolweerstand neemt dan nauwelijks toe.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Als het goed hebben ze de demper op jouw gewicht ingesteld. Misschien anders in de winkel opnieuw aflaten stellen en de demper 1klikje van "firm' instellen?
Op een epic uit 2018 zit een Rockshox demper met brain. En daar kun je niet zomaar aan klooien. Langere demperweg gaat niet passen. En ik denk ook niet dat je tokens kan plaatsen omdat de demper en brain 1 geheel zijn qua systeem. Zeker weten. Doe ik dat niet.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Gewoon wat meer lucht erin, dan maar iets minder Sag.

Maar als de hele veerweg wordt gebruikt zonder doorslaan is er toch niet veel aan de hand?
Ben wel benieuwd wat voor rondjes je rijdt met 24 gem.
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

110kg op een epic is prima te doen.
Ik ook heren die er op rijden en die toch redelijk meekomen tijdens wedstrijden en marathons in NL.

Denk eerder dat de demper niet goed afgesteld is zoals zou moeten.
Er zit een "autoSAG" functie op je demper.
300PSI erin pompen, op de fiets gaan zitten in de goede houding en dan via het andere ventiel(die parallel aan de demper loopt) de overtollige druk verwijderen.
Een slecht afgestelde en dus niet functionerende demper maakt de hele fiets nutteloos helaas.
Die zal als een dweil door de bochten gaan en over obstakels op de route.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

[EDIT]dubbel :bier: [/EDIT]
Laatst gewijzigd door MadMax12 op do 6 september 2018, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
gevellux
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 5 september 2018, 14:42

Hartelijk dank voor de reacties.
Hoeveel psi kan er in een demper
Ik heb er nu 250 inzitten.
De manier zoals madmax aangeeft heeft mijn fietsenmaker ook gedaan maar dan zit het elastiekje (dat roze ding om de demper die aangeeft hoever de demper neergaat), bijna aan het eind.
hoeveel PSI mag je eigenlijk in een demper pompen maximaal (is dat nadelig).

Even voor de duidelijkheid.

Ik heb de fiets al eens geprobeerd bij de testdag van Ten Tusscher en was er toen al van gecharmeerd.
In vergelijking met mijn hardtail (cannondale FSI) vindt ik de Epic stukken beter fietsen.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Volgens mag er max. 300psi in. Denk ook niet dat er veel meer in kan. Weet niet hoeveel tegendruk het brain-systeem kan hebben en wat er dus gebeurt als je er meer psi in stopt.

En wanneer bereikt dat elastiekje het einde van de demper? Bij stilstand al of na een ritje?
Bij mij zit dat ringetje na een rit ook vaak tot het eind of net er voor, afhankelijk van hoe hobbelig de gereden route is.

En misschien heb je net pech en heb je een defecte demper of hebben ze m niet eerst goed ontlucht voordat ze hem instelden op jouw gewicht.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Ryan_86
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 29 augustus 2018, 12:53
Mijn mountainbike: 2023 Cannondale Scalpel

Ik heb de comp versie van dezelfde fiets maar ben veel lichter.. in het boekje staat wel hoeveel druk er max in mag. Gewoon een rondje gaan fietsen, pomp mee en uitproberen. Het elastiekje mag met jouw gewicht wel bijna aan het einde van de demper zitten, zolang je maar niet de demper "maxt". SAG op 20-25% is een goede uitgangsregel maar gaat lang niet voor iedereen op, er is ook zoiets als persoonlijke voorkeur etc daarom lekker van alles uitproberen.

Wielen kan ik je niet mee helpen, daar heb ik echt nul verstand van! :winkie:

Ben ook wel benieuwd op welke route jij zulke gemiddelde snelheden in het bos haalt trouwens.. :P
Laatst gewijzigd door Ryan_86 op di 11 september 2018, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
- 2023 Cannondale Scalpel Carbon 2
- 2022 Trek Procaliber 9.8 (retired)
-2021 Trek Supercaliber 9.7 (retired)
-2018 Specialized Epic Comp (retired)
- 2017 Canyon Neuron AL 6.9 (retired)
- Merida Big Seven 100 (retired)
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

En toen ze de demper afstelden volgens de methode van oppompen en druk eraf laten met dat ventieltje.
Kwam je toen merkbaar omhoog? Zo niet, dan was de demper niet goed ontlucht en hadden ze jouw even moeten laten fietsen in de winkel of parkeerplaats en de procedure nog eens moeten doen.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Er zit ergens een stickertje op je demper waarop staat wat er maximaal in mag. Verder helpt je rijstijl ook in wat je vering doet/aankan. Als je als een zoutzak blijft zitten krijgt het meer op z'n flikker als dat je actief rijd. Ik zeg altijd je moet zet zo op je fully rijden als op je hardtail. a.k.a. waar je op je hardtail gaat staan moet je dat ook op je fully doen. De vering is voor controle, bandjes aan de grond. Niet voor een comfortabel ritje als in een Franse auto. :D Om de handel goed af te regelen zie onderstaat clipje.



Verder als je lekker fanatiek rijd en wat aan je voeding doet ben je zo een paar kilo kwijt. Goedkoper, en rijd beter. :-q Zelf zat ik op een gegeven moment ook op 103Kg, nu ben ik 1,96 maar dat is toch echt aan de zware kant. Ondertussen terug op 90Kg en dat rijd zoveel makkelijker. Uiteraard zijn goede wielen een mooie update ik heb ze bijvoorbeeld van Wheel-Tec. Maar zorgen dat je op een mooi gewicht zit is de beste upgrade van allemaal.
◼︎ Go round the outside.
lennartb82
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: di 1 maart 2016, 11:53

gevellux schreef:Hartelijk dank voor de reacties.
Hoeveel psi kan er in een demper
Ik heb er nu 250 inzitten.
De manier zoals madmax aangeeft heeft mijn fietsenmaker ook gedaan maar dan zit het elastiekje (dat roze ding om de demper die aangeeft hoever de demper neergaat), bijna aan het eind.
hoeveel PSI mag je eigenlijk in een demper pompen maximaal (is dat nadelig).
De demper van de epic (rij zelf ook met een expert) mag je tot max 300psi oppompen. De autosag vind ik persoonlijk erg soft dus pomp hem zelf op (90kg) naar 270psi. Nu heb ik ook meer het idee dat de 4 standen veel invloed hebben en zit ik niet telkens tot de bodem. Kortom, pomp hem eens wat harder. Advies van mijn dealer was ook om die sag niet te gebruiken en gewoon experimenteren tot het lekker voelt.

Voor wat betreft de wielen. Het zijn al carbon wielen. Is dat niet wat zonde om deze te vervangen? Ik heb ze wel na laten trekken na een paar maanden maar verder is er weinig mis mee toch? Zit 2 jaar garantie op dus lekker mee doorrossen ;-)
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

lennartb82 schreef:
Advies van mijn dealer was ook om die sag niet te gebruiken en gewoon experimenteren tot het lekker voelt.

Lekker advies, koop je een dure fiets ga je systemen niet gebruiken zoals het bedoeld is. Als je dat ding snoei hard oppompt had je net zo goed een hardtail kunnen kopen. Bandjes ook lekker hard want minder rolweerstand op de weg... Het is geen raketwetenschap zo moeilijk is het allemaal niet. Vooruit nog een clipje:

◼︎ Go round the outside.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Epic Expert, vd website geplukt, wielset:
Roval Control Carbon, 22mm internal width, tubeless-ready,
achternaaf Specialized disc, sealed cartridge bearings, 12x148mm spacing, 32h,
voornaaf Specialized, sealed cartridge bearing, 15x110mm spacing, torque caps, 32h,
spaken DT Swiss Industry, stainless, 2.0.

Tot welk gewicht heeft Specialized zijn wielen vrijgegeven? Evt na te vragen bij je LBS.
Wil je evt een nog sterker/stijver wiel, dan zou ik mijn wensen kenbaar maken bij een wielbouwer en voor handgebouwd gaan. Ook voor jouw 100+ kg is er iets goeds en stevigs te maken. (Pm... frame zelf wordt er niet stijver van, 110kg blijft een aardige kluif voor een Epic frame, zoals Lars ook al opmerkte :wink: ).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie