Beste clipless pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Scottie2000 schreef: ma 31 december 2018, 13:24 @Makkelijk,

De plaatjes verwisselen geeft meer zijdelingse speling.
Ik meen standaard 13 graden en omgewisseld 17 graden speling.
O ja, nu weet ik het weer. Dat wilde k ook niet want met 13 graden kon ik nog maar nét uitklikken. Ik kan mijn rechtervoet simpelweg niet verder dan dat naar buiten draaien op de fiets omdat mijn knie standaard al flink naar binnen staat door x-benen. Eigenlijk was die 13 graden voor mij ook al een dingetje. SPD is geloof ik 8 en dat vind ik wel prima. Op mijn SPD's staat mijn rechter schoenplaatje nu gewoon anders dan mijn linker en dan is alles perfect :-q
Waar woke is, is vuur
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

Volgens de zoekfunctie zijn er meerdere mensen die met nukeproof horizon pedalen fietsen. Zouden jullie je ervaringen willen delen?
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

fleche schreef: di 5 maart 2019, 19:04 Volgens de zoekfunctie zijn er meerdere mensen die met nukeproof horizon pedalen fietsen. Zouden jullie je ervaringen willen delen?
Ik heb deze, de CS. Met de minder grote kooi. http://nukeproof.com/products/horizon-cs-pedal/ Bevallen erg goed. Klikken erg makkelijk in en uit. Ik gebruik nog de Shimano plaatjes die al onder mijn schoen zaten. Werkt prima. Voordelen, zowel in te klikken eerst voor dan achterkant van het schoenplaatje zoals bij Shimano maar ook andersom (duidelijk ?! :winkie: ) maar ook gewoon recht van boven erin. Genoeg bewegingsvrijheid om je voeten te bewegen zonder dat je direct uitklikt.

Grootste voordelen tov de xt trailpedalen, je hebt meer steun op het platform (ligt wel aan het type schoen dat je gebruikt) en je hebt relatief veel grip als je toch eens niet ingeklikt raakt. Ik heb de pinnen maximaal staan, dus het ringetje er onder uit gehaald. Handig als je moet vertrekken op een technisch stuk. Brouwkwaliteit is Nukeproof, dus gewoon goed.

Destijds voor 55 euro bij Wiggle gekocht.

Aanrader :-q
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ik heb nu behoorlijke speling op mijn 520 pedalen, na een kleine 2 jaar en "slechts" 3000 km.
De rest van de fiets is inmiddels ook aardig geupgrade, dus ook al is het met wat onderhoud weg te werken zit ik toch aan nieuwe pedalen te denken, XT zou de meest voor de hand liggende keuze zijn (drivetrain en remmen ook m8000), maar op de een of andere manier trekken de eggbeaters mij het meest.. is het nu zo dat sinds de laatste upgrade de onderhouds issues een stuk minder zijn? (af en toe uit elkaar en invetten vind ik niet zo'n probleem, alleen bij de 520 had ik het niet verwacht en daarom eigenlijk nooit naar gekeken (mijn vorige shimano spd pedalen zijn 20 jaar meegegaan..)

maar als ik dit topic mag geloven zijn de time pedalen de way to go.

Ik heb verder geen issues met de het mechanisme of (gebrek aan) platform van de 520, ik ben alleen op zoek naar iets nieuws/beters/lichters meer float lijkt me op zich wel prettig, maar geen ervaring mee.

Twijfel nu tussen time xc 6 of eggbeaters 3, qua gewicht en prijs vergelijkbaar, eggbeaters zijn mooier (persoonlijk). Wellicht dat bij de eggbeaters het complete gebrek aan ondersteuning merkbaar wordt, bij de time pedalen heb je wat meer contactvlak?

iemand ervaring met beide, en waarom blijven hangen bij de ene?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die 520's zijn (zoals alle Shimano's) wel nastelbaar, dat weet je?
Met zo'n tooltje draai je de hele as eruit, het is gewoon een cup-conusgelagerde as.

https://www.giga-bikes.nl/154057-shiman ... gJg1vD_BwE#

Maar als ze al te ver heen zijn houdt het natuurlijk op :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ga nog wel een poging wagen, maar heb ze met een inbus sleutel vooralsnog niet kunnen verwijderen.. bij ali maar een lange pedaal sleutel besteld, want die inbus is niet helemaal hoekig meer ben ik bang (hoewel de inbus sleutel zachter was en er waarschijnlijk slechter aan toe was).
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

One Only schreef: di 5 maart 2019, 19:50
fleche schreef: di 5 maart 2019, 19:04 Volgens de zoekfunctie zijn er meerdere mensen die met nukeproof horizon pedalen fietsen. Zouden jullie je ervaringen willen delen?
Ik heb deze, de CS. Met de minder grote kooi. http://nukeproof.com/products/horizon-cs-pedal/ Bevallen erg goed. Klikken erg makkelijk in en uit. Ik gebruik nog de Shimano plaatjes die al onder mijn schoen zaten. Werkt prima. Voordelen, zowel in te klikken eerst voor dan achterkant van het schoenplaatje zoals bij Shimano maar ook andersom (duidelijk ?! :winkie: ) maar ook gewoon recht van boven erin. Genoeg bewegingsvrijheid om je voeten te bewegen zonder dat je direct uitklikt.

Grootste voordelen tov de xt trailpedalen, je hebt meer steun op het platform (ligt wel aan het type schoen dat je gebruikt) en je hebt relatief veel grip als je toch eens niet ingeklikt raakt. Ik heb de pinnen maximaal staan, dus het ringetje er onder uit gehaald. Handig als je moet vertrekken op een technisch stuk. Brouwkwaliteit is Nukeproof, dus gewoon goed.

Destijds voor 55 euro bij Wiggle gekocht.

Aanrader :-q
Ben je een jaar later nog steeds enthousiast over deze pedalen? Of wil je toch terug naar Shimano?

Ik lees namelijk gemixte ervaring online. De meeste reviews van sites MBTR, Pinkbike, ect zijn positief, alleen sommige gebruikers op Chain Reaction Cycles zijn minder positief. Ongeveer 5-7% van de Nukeproof gebruikers is negatief tov 2-3% van de Shimano gebruikers. (XT PD-M8120)
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Ik heb ruim 50.000 km gereden op twee sets shimano 970's. Zonder enig onderhoud..... Een set heeft nu wat speling, de ander niet. Wat uiteindelijk wel slijt zijn de 'berenklemmen', ik weet geen beter woord, die de clips vasthouden. Als die uitslijten ga je makkelijker uit je pedalen bij jumps, drops en bunnyhops. Dat is op die kleine pedalen niet fijn, maar het is nooit misgegaan. Ik heb ze daarom nu vervangen door Shimano 9000 en 530 en voel mij sindsdien een stuk zekerder in de lucht. Als die minder robuust blijken ga ik kijken of ik mijn 970's kan restaureren.
Laatst gewijzigd door pietervl op wo 30 september 2020, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: za 15 september 2018, 11:20
Ironhorse Erik schreef:Ik rijd al weer een tijd flatpedals maar heb jaren met die dingen van crankbross gereden.

Op de Epic heb ik ze nog steeds (eggbeaters Ti), grootste voordeel vind ik dat je er heel snel in stapt, je hebt "4 posities" en dus grote kans dat je raakt trapt. Plaatjes slijt je een set per jaar, maar liever je plaatjes dan je pedalen denk ik dan.
Toch wel bizar dat het enige product waar jij geen problemen mee hebt bovenaan de lijst staat met producten met problemen. :~
Hij rijdt nooit op die fiets :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

pietervl schreef: wo 30 september 2020, 13:23 Ik heb ruim 50.000 km gereden op twee sets shimano 970's. Zonder enig onderhoud..... Een set heeft nu wat speling, de ander niet. Wat uiteindelijk wel slijt zijn de 'berenklauwen', ik weet geen beter woord, die de clips vasthouden. Als die uitslijten ga je makkelijker uit je pedalen bij jumps, drops en bunnyhops. Dat is op die kleine pedalen niet fijn, maar het is nooit misgegaan. Ik heb ze daarom nu vervangen door Shimano 9000 en 530 en voel mij sindsdien een stuk zekerder in de lucht. Als die minder robuust blijken ga ik kijken of ik mijn 970's kan restaureren.
970 is beste serie die ze gemaakt hebben van XTR spd's

Hier inmiddels Time atac trail pedalen aan het proberen. Gelijk mijn schoenplaatjes meer naar achteren geschoven dus inklikken nog beetje onwennig :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48


Ben je een jaar later nog steeds enthousiast over deze pedalen? Of wil je toch terug naar Shimano?

Ik lees namelijk gemixte ervaring online. De meeste reviews van sites MBTR, Pinkbike, ect zijn positief, alleen sommige gebruikers op Chain Reaction Cycles zijn minder positief. Ongeveer 5-7% van de Nukeproof gebruikers is negatief tov 2-3% van de Shimano gebruikers. (XT PD-M8120)
Ja na meer dan een jaar nog meer dan tevreden. Pedalen zijn goed gebruikt en soms mishandeld bij diverse bikepark bezoeken waar een aantal harde impacts op de rotsen de pedalen niets hebben gedaan.

Fijnste is nog altijd dat bij niet ingeklikt komen (wat zeer sporadisch eens voorkomt) je toch nog een bepaalde mate van grip hebt.
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Reactie is net te laat. Toch maar voor het vertrouwde Shimano’s gegaan. Deze keer de trail uitvoering.

En ze waren goedkoper als de normale xt pedalen. Ik zeg win-win :wink:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Brul78 schreef: zo 4 oktober 2020, 17:26 Reactie is net te laat. Toch maar voor het vertrouwde Shimano’s gegaan. Deze keer de trail uitvoering.

En ze waren goedkoper als de normale xt pedalen. Ik zeg win-win :wink:

Afbeelding
Oeh, interessant. Waar besteld als ik vragen mag?
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Pbro schreef: zo 4 oktober 2020, 19:49 Oeh, interessant. Waar besteld als ik vragen mag?
https://www.bike-components.de/en/Shim ... ls-p71486/

En nog op voorraad, want bij veel andere wegschopt zijn ze uitverkocht.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Rij al jaren naar tevredenheid op de voorgangers.
Af en toe open maken, nastellen en nieuw vet op de lagers. (De as kan zelfs op de crank blijven bij XT en XTR)
Erg simpel, klodder vet er op en dan dichtschroeven. Het oude vet komt er dan vanzelf langs de as uit.
Wel opletten, de moer heeft rechts L-draad en links R-draad.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie