Beste clipless pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik rijd eigenlijk voornamelijk Shimano en alles door elkaar. Valt me inderdaad op dat de goedkopere minder snel speling hebben dan de duurdere. XTR en XT sta ik ieder half jaar weer bij te stellen. De goedkoopste Shimano's meestal meer 1x per 2 jaar (en het is niet zo dat ik die minder gebruik).

Alleen vroeger, toen in ook Time reed, toen heb ik nog nooit speling gehad op die pedalen, gingen zo 5 jaar mee. Dus als je iets duurzaams wilt... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Ik rijd al weer een tijd flatpedals maar heb jaren met die dingen van crankbross gereden.

Op de Epic heb ik ze nog steeds (eggbeaters Ti), grootste voordeel vind ik dat je er heel snel in stapt, je hebt "4 posities" en dus grote kans dat je raakt trapt. Plaatjes slijt je een set per jaar, maar liever je plaatjes dan je pedalen denk ik dan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ironhorse Erik schreef:Ik rijd al weer een tijd flatpedals maar heb jaren met die dingen van crankbross gereden.

Op de Epic heb ik ze nog steeds (eggbeaters Ti), grootste voordeel vind ik dat je er heel snel in stapt, je hebt "4 posities" en dus grote kans dat je raakt trapt. Plaatjes slijt je een set per jaar, maar liever je plaatjes dan je pedalen denk ik dan.
Toch wel bizar dat het enige product waar jij geen problemen mee hebt bovenaan de lijst staat met producten met problemen. :~
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
TopLodi
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: di 17 januari 2017, 22:57
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

+1 voor Eggbeaters / Candy SL

Heb deze op al mijn offroad fietsen (> 10 jaar en vele fietsen) zonder problemen
Voor mij is met name de bewegingsvrijheid een positief punt waardoor ik geen last krijg van mijn knieen
Ik heb op de beachracer ook een Eggbeater versie van Look, zelfde concept maar ander materiaalgebruik
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef:
Ironhorse Erik schreef:Ik rijd al weer een tijd flatpedals maar heb jaren met die dingen van crankbross gereden.

Op de Epic heb ik ze nog steeds (eggbeaters Ti), grootste voordeel vind ik dat je er heel snel in stapt, je hebt "4 posities" en dus grote kans dat je raakt trapt. Plaatjes slijt je een set per jaar, maar liever je plaatjes dan je pedalen denk ik dan.
Toch wel bizar dat het enige product waar jij geen problemen mee hebt bovenaan de lijst staat met producten met problemen. :~
Ik fiets altijd met een ruime boog om de producten van CB heen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Mijn xtr 970s gaan ondertussen ook alweer 10 jaar mee geloof ik en beginnen nu (zonder ooit onderhoud te hebben gehad) een klein beetje speling te vertonen. 980s en nieuwer schijnen dan weer stukken minder duurzaam te zijn. Mijn 780's hadden in ieder geval na een jaar al meer speling dan 970s nu...
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Wordt een beetje eentonig, maar time atac xc4. :-)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:Ik fiets altijd met een ruime boog om de producten van CB heen.
Oh ja, dan moet ik natuurlijk nog vertellen wat ik wel fijn vind.
Mijn voorkeur gaat uit naar de trail pedalen van Shimano.
XT en Deore.
XTR heeft in het verleden wat problemen gehad met de Ti as, schroefdraad in het pedaal brak af, waardoor de lagers uit elkaar vielen.
Dat zal ondertussen wel zijn opgelost, maar ik vind ze de meerprijs niet waard.
De Shimano SPD pedalen hebben cup conus lagers (Shimano gebruikt die graag).
Ouderwets, maar met een paar grote voordelen.
Je kan de lagers eenvoudig afstellen, schoonmaken en smeren.
Als je dat op tijd doet, dan heb je er jaren plezier van.

Wil je geen Shimano (of SPD) dan is Time een optie.
Zou mijn voorkeur hebben boven CB.
(Ben geen liefhebber van CB, tot nu toe alleen goede ervaring met hun multitool.)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Voor mij ook Time Atac, en nooit meer iets anders.

Inderdaad simpel kwa ontwerp maar zeer doeltreffend.
Vooral de bewegingsvrijheid op het pedaal is zeer knie vriendelijk. Dat wat ik ook nodig heb om pijnvrij te kunnen fietsen.
Canyon Neuron CF9 2022
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Mijn duit in het zakje: SPD.

Wel eens een XTR met een gebroken as gehad, als door TSTM beschreven. Verder gewoon prima, tenminste, als je die neemt met een cartridge as. As er uit > spelingsvrij stellen > voldrukken met vet > in elkaar schroeven > overtollig vet en meuk wegvegen > seal weer terugdrukken en klaar.

Ik kan er natuurlijk ook blind voor kiezen omdat ik sinds de PD-M525 (1991 ofzo) er mee rijd....
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb Time ATAC XC8 op mijn gravelbike gehad. 2 ritten maar liefs en sindsdien te verstoffen (moeten nog te koop..)
Ik vind het helemaal niks, kreeg een portie pijn in m'n knieën. Ik moet een cleat onder mijn schoen precies zoals ik wil kunnen positioneren maar dat gaat met Time niet! Het idee van Time is dat je zoveel float hebt dat het niet nodig is, alleen staat mijn rechtervoet standaard al ongeveer 10 graden naar buiten waardoor de speling toch vrij beperkt werd...

Gauw terug gehuppeld naar XT.
Laatst gewijzigd door Makkelijk op di 18 september 2018, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar woke is, is vuur
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Makkelijk schreef:Ik heb Time ATAC XC8 op mijn gravelbike gehad. 2 ritten maar liefs en sindsdien te verstoffen (moeten nog te koop..)
Ik vind het helemaal niks, kreeg een portie pijn in m'n knieën. Ik moet een cleat onder mijn schoen precies zoals ik wil kunnen positioneren maar dat gaat met Time niet! Het idee van Time is dat je zoveel float hebt dat het niet nodig is, alleen staat mijn rechtervoet standaard al ongeveer 10 graden naar buiten waardoor de speling toch vrij beperkt werd...

Gauw terug gehuppeld naar XT.

Vreemd. Heb je de cleats van de time links en rechts gewisseld?
Ik rij met deze dingen vanaf 1995 op diverse fietsen (Heb niet de XC maar XS en MX versie, vroeger nog de oudere)
Gebruikersavatar
Zaskar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: di 14 oktober 2003, 12:47
Mijn mountainbike: Cannondale Habit

Lars TB schreef:
Ironhorse Erik schreef:Ik rijd al weer een tijd flatpedals maar heb jaren met die dingen van crankbross gereden.

Op de Epic heb ik ze nog steeds (eggbeaters Ti), grootste voordeel vind ik dat je er heel snel in stapt, je hebt "4 posities" en dus grote kans dat je raakt trapt. Plaatjes slijt je een set per jaar, maar liever je plaatjes dan je pedalen denk ik dan.
Toch wel bizar dat het enige product waar jij geen problemen mee hebt bovenaan de lijst staat met producten met problemen. :~

Tja.... Ik gebruik al een aantal jaren CB Eggbeaters en ben er tevreden over! Als er speling in komt, of begint te piepen haal ik ze uit elkaar en voorzie ze van nieuw vet. Nog geen rebuild kit gebruikt.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik heb nu SPD Exustar E-PM215 en die bevallen prima en gaan al 3-4 jaar mee. Je moet wel de voorspanning flink hoog zetten om te zorgen dat bij fors aanzetten je voet niet loskomt. Fors is dan wel echt fors.

Heb ook oudere SPD XTR pedalen 5-7 jaar oud en die zijn ook uitstekend, niet kapot te krijgen en klikken altijd prima in. Losraken is er ook (bijna) niet bij ondanks dat ze niet heel erg vast staan. Ik heb M520's gehad en dat was niet duur maar not-a-lot-of-soup, lagering was snel kapot.

Een volgend pedaal op mijn verlanglijst is de SPD Xpedo M-force 3, waarbij de body van chroomstaal is. Ondanks dat erg licht. Het voordeel van zo'n stalen body is dat die vrijwel onverwoestbaar zou moeten zijn (vgl je ringsleutels).

Ik heb geen ervaring met Eggbeaters of Time, en heb ook na 20 jaar fietsen geen enkele aandrang om iets anders dan SPD te proberen. Voor mij is SPD een uitstekend werkend klik systeem, waarbij de cleats lekker compact zijn waardoor je er bij lopen vrijwel geen last van hebt. Ook met modder blijft het meestal betrouwbaar werken.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Edwinmtb
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 4 januari 2015, 22:06
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Ik heb nu al jaren de Shimano M520. Ze zijn nog goed. Op mijn nieuwe fiets komen ze er denk ik weer op. Ik zie ook dat er mensen de 530 hebben. Wat is daar het voordeel van?
Plaats reactie