Wolf al eens gezien op de Noord-Veluwe?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Meegs schreef: wo 3 juli 2019, 12:08 Ik word gewoon wolf.
Zou ik zeker doen, is John ook gelukt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Poedel of foute bloes?
Dan kies ik toch voor de foute bloes.
Is ook gelijk afschrikwekkend. Geen mens die dan nog bij mij in de buurt durft te komen.
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Giant-E schreef: ma 24 juni 2019, 09:03 Gisteren op 't Let de Stigterpad thv singletrack Elst vloog er uit het niets op een paar meter voor me een buizerd zo'n 20 mtr met me mee. Hij zat nog net niet op mijn stuur.
Hij landde op een tak en liet mij passeren. Toen had ik wel even het gevoel, nu komt die gluiperd eraan. :roll: Paar keer achterom gekeken maar niet meer gezien.
Mooi hè, dat je de vogel zo in z'n geel/oranje oogjes kunt kijken. Ook mooi is dat hij zo tussen de boomstammen heen laveert.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een buizerd kan niet tussen de bomen door laveren, die zijn redelijk onhandig.
(Een buizerd heeft al moeite genoeg om netjes op een tak te landen, zonder zichzelf te bezeren.)
Een buizerd vliegt vaak met het pad mee, omdat hij niet links of rechtsaf kan slaan zolang er bomen staan.
Op die manier kan je 'm goed zien, meestal van achteren. De buizerd gaat dan vaak op een tak zitten en wacht tot je voorbij bent, of vliegt toch weer op enz.
Ik denk dat je een havik tussen de bomen hebt gezien, die is iets groter en veel behendiger, of een sperwer, die is iets kleiner en nog behendiger dan de havik.

Hoe dan ook, wel een prachtig gezicht.

Hier heb ik helemaal mazzel, steenarend, slangenarend, dwergarend en havikarend, allemaal in m'n achtertuin.
Nadeel is dan weer dat er een paar kloven zijn waar ze nestelen en die zijn van januari tot juni afgesloten...
Maar een paar klauwen van een steenarend in je nek is ook geen pretje...

Als ik val en niet meer opsta wordt ik opgeruimd door deze jongens, daarvan broeden er 12 hier in de buurt.

Maar geen wolven hier...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

In het DFW zie ik op enkele delen wel eens een buizerd opvliegen en door het bos wegvliegen. Een sperwer heb ik in het DFW nog niet mogen zien, maar het verschil tussen de havik en de buizerd zie ik wel. Vooral de borst en de poten hebben een paar kenmerken die bij de vogels nogal verschillen.

Jij zit in een vogelparadijs :-q

Hier ook. Paar weken geleden het vrouwtje van de wielewaal gezien.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ha, de wielewaal zit hier in de tuin. (Naast de kanarie en de hop). En de bijeneter.
Inderdaad een vogelparadijs.
Maar geen wolven...
(wel eens beren op de weg)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Wat ik me dan weer afvraag... Hoe komt die wolf op de veluwe terecht? Als ik het goed begrepen hebt komt het beestje uit het oosten. Dan moet je ergens de IJssel over. Hoe dan? Door de stad en over de brug bij Zutphen? Via het pontje van Bronkhorst? de A28? Zwemmend? En waarom dacht het beest dat het wel eens een goed idee kon zijn om aan de andere kant van de rivier te gaan kijken? Zou hij de Reeën geroken hebben?
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Volgens mij zijn het meestal jonge dieren op zoek naar een eigen territorium. Aangezien de beperkte ruimte in het oosten al bezet is, trekken ze naar het westen en settelen ze zich pas als ze iets naar hun zin hebben gevonden (lees: ruimte, weinig mensen/bebouwing en genoeg jachtgebied). En ja, wolven kunnen goed zwemmen.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Pbro schreef: za 20 juli 2019, 22:23 Dan moet je ergens de IJssel over. Hoe dan?
Meegeglipt met de massa van de Nijmeegse vierdaagse. Daartussen valt hij niet op.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 15 juli 2019, 01:50
Als ik val en niet meer opsta wordt ik opgeruimd door deze jongens, daarvan broeden er 12 hier in de buurt.

Maar geen wolven hier...
Beetje lullig voor je naasten maar verder niets mis mee. :D In China zijn er ook nog regio,s waar ze de overledene in stukken hakken en opvoeren aan de vogels.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Pbro schreef: za 20 juli 2019, 22:23 Wat ik me dan weer afvraag... Hoe komt die wolf op de veluwe terecht? Als ik het goed begrepen hebt komt het beestje uit het oosten. Dan moet je ergens de IJssel over. Hoe dan? Door de stad en over de brug bij Zutphen? Via het pontje van Bronkhorst? de A28? Zwemmend? En waarom dacht het beest dat het wel eens een goed idee kon zijn om aan de andere kant van de rivier te gaan kijken? Zou hij de Reeën geroken hebben?
De wilde zwijnen in Noord Brabant komen uit Duitsland en zijn dus ook de Maas over gestoken.
Waarschijnlijk gewoon via een brug. Wolven kunnen natuurlijk ook zwemmen. (Zwijnen waarschijnlijk ook, maar geen idee of ze dat graag doen)
Anyway, ik denk dat een zwervende wolf makkelijk voor een herdersgond wordt aangezien, zeker in het donker.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2937
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Pbro schreef: za 20 juli 2019, 22:23 Wat ik me dan weer afvraag... Hoe komt die wolf op de veluwe terecht? Als ik het goed begrepen hebt komt het beestje uit het oosten. Dan moet je ergens de IJssel over. Hoe dan? Door de stad en over de brug bij Zutphen? Via het pontje van Bronkhorst? de A28? Zwemmend? En waarom dacht het beest dat het wel eens een goed idee kon zijn om aan de andere kant van de rivier te gaan kijken? Zou hij de Reeën geroken hebben?
Vanuit redelijk betrouwbare bron vernomen dat de wolven op de veluwe uitgezet zijn. Overschot uit dierentuinen(de uit gezette dieren zouden ook gechipt zijn). De wolven die aan de oostgrens zitten komen wel vanuit duitsland
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

novaterra schreef: vr 2 augustus 2019, 08:04
Vanuit redelijk betrouwbare bron vernomen dat de wolven op de veluwe uitgezet zijn. Overschot uit dierentuinen(de uit gezette dieren zouden ook gechipt zijn). De wolven die aan de oostgrens zitten komen wel vanuit duitsland
:o en dat mag zomaar? (als het inderdaad waar is)
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Uitgezet? Bijzonder. Over het algemeen zijn dieren uit de dierentuin dusdanig verwend dat ze niet meer in het wild kunnen leven (ze kunnen niet meer jagen). En zoals eerder al genoemd, wolven zijn uitstekende zwemmers.

Ben wel benieuwd naar die bron....
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1721
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

er wordt nogal wat over gespeculeerd. Die wolven hier vertonen wat vreemd gedrag: ze zijn relatief dicht in de buurt van mensen en ze worden regelmatig gespot. Bovendien is het niet logisch dat ze hier zijn gekomen en blijven: de gebieden waar ze in Duitsland doorheen komen zijn vele male groter en interessanter. Daarnaast lijkt het allemaal erg makkelijk te gaan: van wat waarnemingen naar een paar met welpen op de Veluwe. En dat een van de eerste waarnemingen nota bene bij de woordvoerder van Wolven in Nederland (Glenn Lelieveld) voor de deur was. Dat soort toevalligheden is natuurlijk voer voor speculaties en 'complottheorieën'.
Plaats reactie