Renegade of thunder burt

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
rob71
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: do 13 september 2018, 08:37

Hoi.

Ik ben op zoek naar nieuwe licht lopende banden en twijfel tussen Schwalbe Thunder burt en specialized renegade. Heeft iemand ervaring met beide en welke is een aanrader. Dus welke loopt lichter en welke heeft een betere grip en bochtengrip?

Gr Rob
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Ik heb weleens met de thunderburt gereden.
Lopen mooi licht maar behoorlijk fragiel en onvoorspelbare grip.

De renegade lopen minder licht vermoed ik, als ik het profiel zo bekijk.

Wanneer ik zelf een keuze zou moeten maken, zou ik voor de race king van conti gaan.

Lopen licht, redelijk veel grip en in protection uitvoering redelijk bomb proof.

Succes met je keuze.
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

Ik ben zelf groot Thunderburt fan. Ze lopen heel licht en over de grip ben ik dik tevreden.
Het zal heel erg afhangen van de ondergrond waar je op het meest op rijdt, maar op de veelal droge ondergrond van het Oostvoornse Meer, de Drunense Duinen en de UHR zijn ze voor mij perfect. Mocht je een keer een modderig pad tegenkomen, dan is het uiteraard een beetje behelpen, maar het valt me niet eens tegen.
Ik ervaar de Thunderburts (ik rij met de SnakeSkin versie) ook niet als fragiel. Ik kan met niet herinneren voor het laats een lek gereden te hebben die de latex niet op kon vangen. Je zal er uiteraard niet mee in de Alpen of de Ardennen moeten gaan rijden.

Ik kan ze helaas niet direct met de Renegades vergelijken, maar wel met de Specialized Fast Track. De Fast Track rolt ook relatief licht, maar niet zo licht als de Thunderburt. Als ik Vojo mag geloven, dan zou de Renegade dus nog ietsje sneller moeten zijn dan de Fast Track. Ik vermoed dat je de Renegade een beetje tussen de Thunderburt en de Fast Track in zal zitten.

De Raceking vond ik destijds ook een fijne, licht lopende band. Ik had echter wel moeite om de banden tubeless dicht te krijgen. Maar dan hebben we het nog over 26inch, wellicht is dat ondertussen beter...
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Renegade is zeker een fijn bandje. Meer profiel en meer controle dan Thunderburt en Raceking. Maar een toch een lage rolweerstand. Heerlijk voorspelbaar en redelijk allround.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Ik rij standaard met Thunderburts 2.25 snakeskin al mijn wedstrijden. In de winter heb ik Ikon gereden maar ik ga weer terug naar Thunderburt denk ik, zit nog even te twijfelen of ik de 2.1 eens moet proberen de Liteskin. Maar twijfel ivm mijn gewicht van achter in de 80 kg.

Topband. Ik heb er nog nooit lek mee gereden of een probleem mee gehad. Grip ? vind ik helemaal prima. Als het heel modderig wordt is het een uitdaging, maar een renegade of Ikon doet het dan zeker niet beter, zou je voor die omstandigheden iets van een racing ralph moeten monteren...
MTBArnhem
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Heb zelf zowel S-Works Renegade (2.3) als Thunder Burt Snakeskin TLE EVO (2.25) in gebruik. Beide als achterband. FastTrack en Racing Ralph als voorband. Ikon heb ik met de 3C Speeds gereden (v+a).

Alhoewel het profiel anders doet vermoeden heeft de Thunder Burt veel meer grip dan de Renegade én is minder kwetsbaar. Ook veel voorspelbaarder. Van de drie is de Thunder Burt (wat mij betreft) de meest voorspelbare. Zodra het nat wordt zijn ze alledrie niet super; bij droog blijft de Thunder Burt langste grip houden.

De ThunderBurt was lastig dicht te krijgen met latex; idem voor de Ikon. de Renegade is nog steeds niet dicht.... Maar is volgens mij bij veel lichte buitenbanden het geval...

Al met al erg tevreden over de TB.
StAlTiCa
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik heb zowel Burt en Renegade als achterband in gebruik.

Mijn voorkeur gaat uit naar de Renegade in 2.35, groot volume op lage druk geeft de grip.
veel beter dan Burt in 2.25, vooral ook op iets bredere velgen.

Ik race niet, rijd voor mijn plezier, en daar heb ik meer van op de grote Renegade. YMMV

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Ik zou de speed king van conti nemen. Heel veel volume en minder rolweerstand dan de Thunder Burt. Icm de race king voor een super snelle combi. Met slechter weer kan je achter nog wisselen naar een race king achter. Als je niet wil wisselen dan zou ik gaan voor race king race king of de nieuwe racing ray racing Ralph combi. De race kings zijn wel een stuk lichter in de race sport uitvoering. In protection zijn de race kings vergelijkbaar met de racing ray en Ralph
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

schepp schreef: do 7 maart 2019, 19:13 Ik zou de speed king van conti nemen. Heel veel volume en minder rolweerstand dan de Thunder Burt. Icm de race king voor een super snelle combi. Met slechter weer kan je achter nog wisselen naar een race king achter. Als je niet wil wisselen dan zou ik gaan voor race king race king of de nieuwe racing ray racing Ralph combi. De race kings zijn wel een stuk lichter in de race sport uitvoering. In protection zijn de race kings vergelijkbaar met de racing ray en Ralph. Als voorband zou ik overigens nooit een semi stick nemen. Op de voorband heb je ook veel minder last van iets meer rolweerstand. Juist voorop wil je wat grip hebben om de achterkant te compenseren.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ik heb 2 wielset met achter de TB en voor de Renegade (2bliss).

De Renegade heeft iets meer grip bij mij, en is lekker breed. De TB heeft iets minder rolweerstand, en iets minder grip.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Rollingforever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 452
Lid geworden op: za 17 december 2011, 18:46

Ik heb een TB achter, ik twijfel of ik mijn huidige Rocket Ron voor ga vervangen door een TB. Vraag me af of je heel netjes moet rijden in de bochten om geen onderstuur te hebben, ook al is het droog. Rij veel in Dorst en omgeving, ben benieuwd of ik met een TB voor bochtsnelheid zou inleveren. Renegade is voor mij geen optie, voor en achterband moeten wel matchen. 😇
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Ik heb een TB achter, ik twijfel of ik mijn huidige Rocket Ron voor ga vervangen door een TB. Vraag me af of je heel netjes moet rijden in de bochten om geen onderstuur te hebben, ook al is het droog. Rij veel in Dorst en omgeving, ben benieuwd of ik met een TB voor bochtsnelheid zou inleveren. Renegade is voor mij geen optie, voor en achterband moeten wel matchen. 😇
bochtensnelheid inleveren met een TB ?? ik rij zomer en winter op TB voor en achter, de 2.25 variant en qua bochten grip zit het echt wel snor hoor. Uberhaupt voor nederlandse paden zou ik nooit noppen nemen groter dan een Maxxis Ikon oid. Ardennen downhills met modder, stenen en wortels, dan wordt het een ander verhaal. Maar goed, ik rij veel XCM en XC wedstrijden dus vind lekker rollen van belang. En de TB met snakeskin heeft me werkelijk nog nooit in de steek gelaten, nog nooit lek gehad in de jaren (2+) dat ik ermee rij....
MTBArnhem
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zou de G-one van Schwalbe ook overwegen. Loopt lekker licht en heeft meer dan genoeg grip in NL. Als ik zie hoe hard ik al met mijn 40mm G-ones ga op mijn gravelbike dan moet je met de wat bredere versies helemaal goed gaan.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik reed met een 2.8 g-one op een nat Amerongen, en dat was toch wel spannend. Bij droog weer heeft het genoeg grip.
Plaats reactie