Wat is een goede BB hoogte
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Dat lijkt de BB-drop, dus de afstand van hart bb naar de lijn tussen de wielassen.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Dat van die omrekentruc was een grapje hè...
BB-drop meten en van je wieldiameter aftrekken (of er bij optellen als je een hoog bb hebt en kleine wieldiameter) is wel betrouwbaarder. Ik ging netjes met een meetlint vanaf de grond naar m'n bracket maar ik heb een oud huis, m'n vloer is helemaal niet vlak en dat gaf toch mooi 5 mm verschil.
BB-drop meten en van je wieldiameter aftrekken (of er bij optellen als je een hoog bb hebt en kleine wieldiameter) is wel betrouwbaarder. Ik ging netjes met een meetlint vanaf de grond naar m'n bracket maar ik heb een oud huis, m'n vloer is helemaal niet vlak en dat gaf toch mooi 5 mm verschil.
Na wat reacties bij een youtube filmpje gelezen te hebben begon ik te twijfelen of ik wel goed bezig ben
Ik heb een fabrikant van die offset bushings gemaild en mijn twijfels werden bevestigd: de bushings zijn eigenlijk bedoeld om de BB te laten zakken, niet om te verhogen.Je kunt ze natuurlijk omdraaien , maar dan bestaat de kans dat de bushings zich toch naar de “ lage” stand verdraaien. Hmmm...
Ik heb een fabrikant van die offset bushings gemaild en mijn twijfels werden bevestigd: de bushings zijn eigenlijk bedoeld om de BB te laten zakken, niet om te verhogen.Je kunt ze natuurlijk omdraaien , maar dan bestaat de kans dat de bushings zich toch naar de “ lage” stand verdraaien. Hmmm...
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Kun je niet nog wat winnen met een maatje kortere cranks en/of iets smallere pedalen?
Of zit je al aan wat nog (net) acceptabel is wat dat betreft?
Ik vond het al goed merkbaar in het aantal pedalstrikes toen ik daar wat mm's van af kon snoepen.
Eigenlijk ging het van "best wel irritant vaak" naar "zo heel af en toe"
Of zit je al aan wat nog (net) acceptabel is wat dat betreft?
Ik vond het al goed merkbaar in het aantal pedalstrikes toen ik daar wat mm's van af kon snoepen.
Eigenlijk ging het van "best wel irritant vaak" naar "zo heel af en toe"
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Kortere cranks en smallere pedalen zou kunnen, alleen vind ik het probleem ook weer niet zo groot om daar weer in te investeren. Speel sowieso met de gedachte om volgend seizoen een andere, modernere fiets te kopen of op te bouwen.kermit schreef: ↑di 16 april 2019, 07:56 Kun je niet nog wat winnen met een maatje kortere cranks en/of iets smallere pedalen?
Of zit je al aan wat nog (net) acceptabel is wat dat betreft?
Ik vond het al goed merkbaar in het aantal pedalstrikes toen ik daar wat mm's van af kon snoepen.
Eigenlijk ging het van "best wel irritant vaak" naar "zo heel af en toe"
Dit niet vanwege de BB hoogte maar meer met het idee dat de nieuwere frames in combinatie met mijn gewicht van 93 kg wat steviger en stabieler zullen zijn door gebruik van 34-35 mm lower legs in de voorvork, tapered headset, boost hubs, steekassen en dergelijke..........
Mijn huidig frame is uit 2009 en daar kan ik de voorvork en wielen niet meer updaten naar deze standaard.
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Als ik in mijn 650b hardtail frame 26er wielen monteer, is de hoogte vanaf vloer tot hart as 290mm en heb ik meteen opvallend vaker pedalstrikes dan ik gewend ben.
Die 290mm is wat mij betreft dus onder het minimum.
Heeft even geduurd maar nu heb je dus ook van mij antwoord op je vraag
Die 290mm is wat mij betreft dus onder het minimum.
Heeft even geduurd maar nu heb je dus ook van mij antwoord op je vraag
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
- mtfuji
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2753
- Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
- Mijn mountainbike: 3 stuks
- Contacteer:
Heb je dat Felt frame nog niet gekocht??Speel sowieso met de gedachte om volgend seizoen een andere, modernere fiets te kopen of op te bouwen.
Dan ga je blijkbaar platter door de bocht dan ik...of je hebt dikkere pedalen...Als ik in mijn 650b hardtail frame 26er wielen monteer, is de hoogte vanaf vloer tot hart as 290mm en heb ik meteen opvallend vaker pedalstrikes dan ik gewend ben.
Die 290mm is wat mij betreft dus onder het minimum.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Ik dacht al, waar blijft dat antwoordJan Willem schreef: ↑di 16 april 2019, 15:41 Als ik in mijn 650b hardtail frame 26er wielen monteer, is de hoogte vanaf vloer tot hart as 290mm en heb ik meteen opvallend vaker pedalstrikes dan ik gewend ben.
Die 290mm is wat mij betreft dus onder het minimum.
Heeft even geduurd maar nu heb je dus ook van mij antwoord op je vraag
Maar is die 290 mm hoogte met ingeveerde voorvork?
Nee, it “ felt” not right
Het ging via een groothandel en dropshipment enz.
Leuk en aardig, maar als iets mis is met het frame kun je niet bij een winkel terecht die de klacht moet beoordelen.
( en dat moet volgens de garantievoorwaarden)
Je kunt meer moment overbrengen op je kettingblad bij dezelfde kracht aan het pedaal, maar je moet die kracht ook leveren bij hogere snelheid. Maak die dopsleutel maar eens 1m50 lang en probeer m dan maar eens lekker snel te laten ratelen. Kost geen kracht maar zweten wordt het wel. Je kunt met kortere crank voor hetzelfde vermogen evenveel kracht op het pedaal zetten bij een gelijke snelheid van je voet (dat is dus een hogere trapfrequentie) of een hogere kracht bij dezelfde frequentie. Wat je wilt. Het enige echte verschil is dat je een andere beweging maakt, en uiteindelijk is het de biomechanica die het (kleine of niet bestaande) verschil maakt.mtfuji schreef: ↑za 6 april 2019, 10:57sorry heel even off-topic nog:Dat denken de meesten nog steeds en ik ook tot ik een jaartje of 5 geleden op wat interessante artikelen werd gewezen!
Het is je dus vergeven
Ok, dat wist ik dus niet. Na wat googelen:
• Geen meetbaar verschil in geleverd vermogen tussen lange of korte cranks
• Geen verband tussen lichaamslengte en ideale cranklengte
• Voordeel kortere crank is minder zuurstofverbruik
• Nog een voordeel is minder belasting op heupen en knieën, je kunt daardoor ook dieper zitten als je zou willen
• Nog nog een voordeel is dat je zadel lager kan en je bb dus ook
• Advies: kies kortste crank die bij je past
Ik ging onterecht uit van het idee dat je een langere hefboom hebt met een langere crank en het daardoor beter zou zijn. Per saldo gaat het dus blijkbaar om pedaalsnelheid en streksnelheid (van je been dus) wat de totale output bepaald. Dan heeft het dus wel degelijk zin om kortere cranks te monteren om de "nadelen" een (te) laag BB te compenseren.
mmm....dus als ik m'n bsa bottom bracket wil losdraaien kost het ook minder energie als ik daarvoor een dopsleutel met korte hefboom gebruik dan een langere hefboom...
Mooi, die theoretisch berekeningen, zal beste kloppen als je met je racert een paar km al spinnend aan het klimmen bent op asfalt.
Maar simpel feit is dat je met een langere hefboom meer kracht kan zetten. Op de mtb heb ik zelf een tijd 180mm cranks gebruikt ipv 175, en ik vond het met klimmetjes een merkbaar verschil, je hebt net wat meer power. Het is dat één van m'n knieën het niet leuk vond na een tijd anders zou ik nog mee gereden hebben.
Give me little bits of / more than I can take
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Mooi en helder uitgelegd
Fiets onbelast, netjes recht, veerweg 120mm en sag ±30%.
Als deze 170 ponder op zn bike gaat zitten dan zal die bracket dus nog ongeveer 15mm zakken naar ±275mm.
Op de fully heb ik vrijwel nooit last van pedal strike.
Verplichtingen moet je netjes nakomen, ook wanneer het noemen van getallen door anderen als volstrekte onzin wordt beschouwd
Fiets onbelast, netjes recht, veerweg 120mm en sag ±30%.
Als deze 170 ponder op zn bike gaat zitten dan zal die bracket dus nog ongeveer 15mm zakken naar ±275mm.
Op de fully heb ik vrijwel nooit last van pedal strike.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.