Wat is een goede BB hoogte

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Ik lees vaker dat mensen klagen over de hoogte van het bottom bracket.
Als het laag zit dan raak je in bochten snel de grond met de pedalen, of je raakt al snel takken en stenen bij rechtdoor fietsen. Ik moet bekennen dat mijn huidige fiets - stumpjumper 29er uit 2009- ook last heeft van dit probleem. Ik heb recent de veerweg van de Reba voorvork veranderd van 100 mm naar 120 mm met de verwachting dat het probleem dan minder is.

Maar wat is nu een goede standaard hoogte voor het BB zodat je dit probleem bij doorsnee gebruik niet hebt?
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ik denk dat die voorvork je maar een paar mm gaat helpen, je bracket zit namelijk veel dichter op het achterwiel dan het voorwiel.
Het effect hangt ook samen met je framemaat en wielbasis bijvoorbeeld.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Er zijn tools waarmee je kunt uitrekenen hoeveel effect een langere vork heeft.

https://bikegeo.muha.cc/
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Je kunt niet zo makkelijk in het algemeen zeggen "X is een goede BB hoogte", zeker niet op een fully. Het statische nummer hangt sowieso af van de hoogte van de gemonteerde banden en lengte van de gemonteerde voorvork. Het dynamische nummer hangt af van de hoeveelheid veerweg en sag. En hoeveel pedal strikes dat uiteindelijk oplevert hangt af van de trail, de lengte van je cranks, welke pedalen je gebruikt, en je rijtechniek.

Veel mtb's worden standaard met 175 mm cranks geleverd, om de enige reden dat dit altijd al zo geweest is. 170 mm scheelt al weer een halve cm bodemvrijheid.

Zelf rijd ik gewoon met 175 mm cranks op een bike met zeer laag BB, in zeer technisch terrein en heb eigenlijk nergens last van. Het is m.i. vooral een kwestie van vaardigheden: het terrein lezen, je pedaalomwentelingen timen, je gewicht naar voren/achteren verplaatsen, etc.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu stonden Specialized's wel bekend om hun net te lage BB.


Maar aan de andere kant heeft die trend wel doorgezet, want als je afdaalt en niet mee trapt, dan is een lager zwaartepunt gunstiger. Wederom de Duitse bladen die hun commentaar weer eens niet goed doordacht hadden (door verkeerd testen...) die doordramden dat fietsen een lager zwaartepunt moesten hebben en een industrie die volgde.

En in ons landje zonder afdalingen zitten wij met de gebakken peren... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Met mijn huidige bb-hoogte van 35 cm (wat hoog heet vandaag de dag) en veerweg van 145mm en 175mm cranks raak ik zelden iets.

Kortere cranks klimmen minder efficiënt dus als je dat belangrijk vindt is het niet per se een oplossing om kortere te monteren.

Als je een langere vork hebt gemonteerd en je wil hoger zou je offset bushings kunnen monteren in je demper. Normaal gebruik je die om je fiets lager en slacker te maken maar je kunt ze ook andersom plaatsen. Dan word je fiets hoger en steiler. Dat laatste vang je al op door de 2 cm langere vork. Waarschijnlijk blijven de hoeken dan redelijk gelijk met hoe hij origineel was. Bijkomend voordeel is dat je ze kunt draaien en zo experimenteren met verschillende bb-hoogtes en balhoofdhoeken. Ik heb dat met mijn oude Prophet gedaan (in combinatie met een angleset balhoofd) en vond het heel leuk om te ontdekken wat het doet qua rijgedrag.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Dank voor de reacties :-q

Nielsvk: je rijdt op een bike met een zeer laag BB
Lars TB : Specialized stond bekend om zijn net te lage BB.

Als jullie kunnen zeggen dat het te laag is..... wat is dan een maat die OK is? :bier:

Ik snap dat bovengenoemde zaken als sag, hoogte van banden en lengte van cranks invloed hebben op het probleem, maar stel ik wil een nieuwe fiets gaan kopen en ga af op de specs genoemd op de site van de fabrikant?
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

@ oli4k: ik ga even googelen op offset bushings :-q
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

theemutz schreef: wo 3 april 2019, 23:26 Dank voor de reacties :-q

Nielsvk: je rijdt op een bike met een zeer laag BB
Lars TB : Specialized stond bekend om zijn net te lage BB.

Als jullie kunnen zeggen dat het te laag is..... wat is dan een maat die OK is? :bier:

Ik snap dat bovengenoemde zaken als sag, hoogte van banden en lengte van cranks invloed hebben op het probleem, maar stel ik wil een nieuwe fiets gaan kopen en ga af op de specs genoemd op de site van de fabrikant?
Je moet even uitrekenen waar je nu tijdens het rijden ongeveer op zit, en hetzelfde doen voor nieuwe bikes waar je in geïnteresseerd bent. Zo bijvoorbeeld:

Mijn Reign zit statisch op 34 cm (dit kun je gewoon meten). 160 mm veerweg. Uitgaande van 30% sag zit ik in de praktijk dus nog 30% * 160 mm = 48 mm lager, dus ~29,2 cm. Voor mij werkt dat met 175 mm cranks en spd pedalen goed. Voor anderen (vooral met flats) niet.

Vergelijken op deze manier zal niet heel nauwkeurig zijn (want hangt af van hoe veersysteem veerweg benut etc.) maar geeft in ieder geval een beter idee.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Mijn verhaal slaat overigens op full suspension, maar realiseer me nu dat een Stumpy natuurlijk ook een hardtail kan zijn. In dat geval klopt mijn verhaal niet helemaal. Bij een hardtail is het lastiger omdat je maar aan een kant sag hebt.....
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Het is in mijn geval een fully met flat pedals. Ik zal morgen eens op de fiets gaan zitten en ( laten) meten hoe hoog het BB dan zit.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het gaat in elk geval om kleine verschillen die kunnen maken dat je irritant vaak aan de grond zit, of dat het bij uitzonderingen blijft.

Wat Lars zegt, als je afdaalt en niet veel mee hoeft te trappen heb je niet zo snel last van een (te) laag bracket. Maar op rondjes als bijvoorbeeld Dorst, met veel bochten waarin je mee kunt trappen kan het uiterst irritant worden.

Ik merkte al verschil bij het omzetten van de dropouts bij mijn Banshee Phantom. Die hebben een hoge en lage stand, uiteraard vooral om de balhoofdhoek te beïnvloeden. Maar je bracket gaat ook ietsje mee omhoog of omlaag.

Bij mijn Merida e-mtb zat ik ook veel aan de grond. De montage van 1cm smallere flat pedals (9 ipv 10cm) èn een 165mm crank bleek een flink verschil te maken, nu kan ik veel langer meetrappen voordat ik iets raak. Door de ondersteuning maakt het niet uit dat je crank wat korter is, sowieso merkte ik al geen enkel verschil tussen 170 en 175mm cranks (op non e-bikes).

Rij je met compacte klikpedalen zul je ook merkbaar minder snel aan de grond zitten dan met flat's van 10cm breed.

Een laag bracket is natuurlijk prettig voor het stuurgedrag, dus het is een beetje een compromis wat de ontwerper moet sluiten.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Het is nu ook weer niet zo héél irritant, maar het viel me op dat ik vaker iets aantik met de voet nu ik na een aantal maanden fietsen op de ongeveerde Salsa weer op de Stumpjumper overgestapt ben. BB hoogte is nu 32.4 cm, als ik op de fiets zit nog ongeveer 29 cm. Heb dan een veerweg voor 120 mm en achter 105mm. SAG iets van 20%.


Heb net ff gekeken bij een paar nieuwe modellen

Stumpjumper ST alu heeft een BB hoogte van 34.1 cm
Scott Spark heeft 32.7 cm, best een groot verschil..
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik tik met de crank ook weleens een boomstompje of steen aan maar ben van mening dat dit meer aan mijzelf ligt dan aan de fiets.
theemutz schreef: wo 3 april 2019, 13:48Maar wat is nu een goede standaard hoogte voor het BB zodat je dit probleem bij doorsnee gebruik niet hebt?
Ondertussen heb je nog steeds geen antwoord terwijl ik ervan overtuigd ben dat de kennis hier overvloedig aanwezig is.
Niet om de hete brij draaien maar gewoon getallen noemen, dat is wat TS wil zien toch?
Vanuit die genoemde mm's kan hij dan gaan spelen met veerweg, bandendruk, ander rubber, crankarmlengte of kan mij het schelen wat.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Jan Willem schreef: do 4 april 2019, 12:09 Ondertussen heb je nog steeds geen antwoord terwijl ik ervan overtuigd ben dat de kennis hier overvloedig aanwezig is.
Niet om de hete brij draaien maar gewoon getallen noemen, dat is wat TS wil zien toch?
Vanuit die genoemde mm's kan hij dan gaan spelen met veerweg, bandendruk, ander rubber, crankarmlengte of kan mij het schelen wat.


:lol: :-q Je ziet het vaker hè .
Plaats reactie