Bikepacking met een xc hardtail

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

PaganiProductions schreef: ma 2 september 2019, 09:42
George schreef: ma 2 september 2019, 09:20 Ik denk dat je voor een eerste keer wat teveel hooi op de vork genomen hebt. Ik heb veel lange fietsreizen gemaakt, ook solo en ook in ruig terrein en dunbevolkt gebied. De combinatie van fysieke inspanning gecombineerd met navigeren, het regelen van voldoende voeding en het vinden van een slaapplek elke nacht kan soms hoog oplopen. Ik adviseer je om het wat rustiger op te bouwen en te beginnen met kortere ritten met in eerste instantie één overnachting, de plek daarvoor kun je vooraf al plannen. Dan kun je wennen aan het fietsen met bepakking en je uitrusting testen en perfectioneren.
Je hebt waarschijnlijk gelijk.
Haal dat waarschijnlijk maar weg. Als je de tips van George en vele anderen in dit topic nu wel eens ter harte gaat nemen dan ben je een stuk beter voorbereid en kun je iig afmaken waar je mee begint en zal een lekke band geen reden meer zijn om je trip af te breken en huiswaarts te gaan.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Kon je het tempo van de groep waar je mee reed goed bijhouden?
Hadden die ook een MTB of meer gravel/toerfiets?
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Ik zie op Strava dat er om 10u30 weggereden werd in Maastricht, voor een tocht van een dikke negentig kilometer (veertienhonderd hoogetemeters) op dag één. Dan begin ik wel erg benieuwd te worden waarom je dat niet vóór het donker kan halen, al is het met twéé lekke banden.

Dat gezegd hebbende: als je dit soort dingen gaat doen, zorg dan gewoon voor goede spullen. Goede (góede!) verlichting, bijvoorbeeld. En een goede (góede!) voorbereiding.
George schreef: ma 2 september 2019, 09:20Ik denk dat je voor een eerste keer wat teveel hooi op de vork genomen hebt. Ik heb veel lange fietsreizen gemaakt, ook solo en ook in ruig terrein en dunbevolkt gebied. De combinatie van fysieke inspanning gecombineerd met navigeren, het regelen van voldoende voeding en het vinden van een slaapplek elke nacht kan soms hoog oplopen. Ik adviseer je om het wat rustiger op te bouwen en te beginnen met kortere ritten met in eerste instantie één overnachting, de plek daarvoor kun je vooraf al plannen. Dan kun je wennen aan het fietsen met bepakking en je uitrusting testen en perfectioneren.
Op zich heb je gelijk, maar kom óp, zeg… dit is wel het bikepacking-equivalent van een Cycletours-tocht voor babyboomers. Ze nemen nog net je baggage niet voor je mee, maar elke avond staat het eten klaar, de route is voorgekauwd (en eerder een gravel- dan een MTB-route), je bent in een streek waar je niet met je armen kan zwaaien zonder bij iemand aan te kloppen, …

Dit is gewoon volledig onvoorbereid je ergens instorten, daarbij ook nog eens alle goede advies in de wind slaand. Spijt me zeer, maar: zó wordt het nooit wat.

Ik mag hopen dat je je wel netjes bij de organisatie hebt afgemeld?
Vorsprung durch Pedantik.
PaganiProductions

Alien schreef: ma 2 september 2019, 13:44 Ik zie op Strava dat er om 10u30 weggereden werd in Maastricht, voor een tocht van een dikke negentig kilometer (veertienhonderd hoogetemeters) op dag één. Dan begin ik wel erg benieuwd te worden waarom je dat niet vóór het donker kan halen, al is het met twéé lekke banden.

Dat gezegd hebbende: als je dit soort dingen gaat doen, zorg dan gewoon voor goede spullen. Goede (góede!) verlichting, bijvoorbeeld. En een goede (góede!) voorbereiding.
George schreef: ma 2 september 2019, 09:20Ik denk dat je voor een eerste keer wat teveel hooi op de vork genomen hebt. Ik heb veel lange fietsreizen gemaakt, ook solo en ook in ruig terrein en dunbevolkt gebied. De combinatie van fysieke inspanning gecombineerd met navigeren, het regelen van voldoende voeding en het vinden van een slaapplek elke nacht kan soms hoog oplopen. Ik adviseer je om het wat rustiger op te bouwen en te beginnen met kortere ritten met in eerste instantie één overnachting, de plek daarvoor kun je vooraf al plannen. Dan kun je wennen aan het fietsen met bepakking en je uitrusting testen en perfectioneren.
Op zich heb je gelijk, maar kom óp, zeg… dit is wel het bikepacking-equivalent van een Cycletours-tocht voor babyboomers. Ze nemen nog net je baggage niet voor je mee, maar elke avond staat het eten klaar, de route is voorgekauwd (en eerder een gravel- dan een MTB-route), je bent in een streek waar je niet met je armen kan zwaaien zonder bij iemand aan te kloppen, …

Dit is gewoon volledig onvoorbereid je ergens instorten, daarbij ook nog eens alle goede advies in de wind slaand. Spijt me zeer, maar: zó wordt het nooit wat.

Ik mag hopen dat je je wel netjes bij de organisatie hebt afgemeld?
Heb het zwaar onderschat wat lessen weer geleerd voor volgende keer
PaganiProductions

Jamis Diablo schreef: ma 2 september 2019, 13:18 Kon je het tempo van de groep waar je mee reed goed bijhouden?
Hadden die ook een MTB of meer gravel/toerfiets?
Die hadden van alles.
Kon de groep niet bijhouden.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Dus dat speelde ook mee om af te haken na de lekke band.
Niks mis mee, je komt gewoon nog wat snelheid te kort.
Zo'n groep ervaren fietsers zal zo de 25km gemiddeld halen schat ik in.
Dit jaar flink trainen, lees goed de tips die in het topic (van 18km/uur naar 20km/uur) worden gegeven en volgend jaar rijd je fluitend mee.
Op tubeless banden ;-)
PaganiProductions

Ja ook en de kans ook op een 2de keer lekrijden ook.
Heb vorig jaar al 75 km gereden gereden met een rugzak maar zonder zware tassen.
skyalloy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 328
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 13:17
Mijn mountainbike: 2015 Specialized Epic Elite, 2017 Specialized Venge Vias Pro Disc

Ik heb interesse in de GPX files van de bike-packing route.
Ik heb je een PB gestuurd met m'n mail adres.

Thanks
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Vorsprung durch Pedantik.
PaganiProductions

Ik ga het nog een keer na rijden zeer netjes gereden.
Ik had veel te langzaam gereden en het kan veel sneller.
En heb dit weekend weer 2 tochten op het programma staan in de grensstreek.
Plaats reactie