Trek hifi pro

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Rob21tq
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 25 juni 2016, 19:59

Goededag.

Ik heb een trek hifi pro (gary fisher). Het is een fully van 2012. Maat XL, ikzelf ben 1.85 en weeg ongeveer 85kg

Afmontage:

- rockshox xc32 voorvork
- Fox float rp23 achterdemper
- shimana xt trapas
- shimano slx voor derailleur
- Shimano slx achter derailleur
- 3x10 speed versnellingen
- Remmen shimano slx disc
- Sunringle radium ma 622x20 disc brake velgen
- Swalbe smart sam 29x2.25 banden

Verder is alles aluminium stuurpen, zadelpen etc.

De fiets weegt 14.1 kg

De mtb bevalt mij prima, maar ik heb toch enkele vragen over upgrades etc.

- Ik zit er aan te denken om hem naar 1x12 speed om te bouwen. Kan dit?

- er zit een fox float rp23 achterdemper op. Deze heeft geen echte lockout, alleen propedal stand. Zijn er achterdemper die wel echt volledig gelockt kunnen worden?

- is het mogelijk om remote lock te monteren voor zowel de voor als achter demper?

- is het aan te raden om de fiets lichter te maken? Monteren van carbon tubeless velgen bijvoorbeeld?

- zou ik verder nog veel gewicht kunnen besparen op onderdelen zoals stuurpen, zadelpen etc. Hoeveel gewicht zou ik kunnen besparen ongeveer?

Alvast bedankt voor alle adviezen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rob21tq op wo 17 juli 2019, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
MTB: Trek hifi pro. 1x10 speed. Volledig Shimano slx afgemonteerd.

Cyclocross: Zannata Z46 disc. 1x11 speed. Volledig Sram cx force 1 afgemonteerd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Met alles wat je om wil bouwen is het 10x verstandiger om gewoon een nieuwe fiets te kopen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Afhankelijk van je gewicht is het antwoord op al je vragen ja.

Ombouwen naar 12 speed kan, er zijn combi remotes waarmee je zowel je vork als ook je demper kunt locken, je kunt carbon wielen monteren (waarbij het gewichtsvoordeel zo goed als nihil is overigens. Ze zijn wel stijver dan de meeste aluminium wielen) en je kunt je fiets lichter maken door de andere delen die je noemt te vervangen.
Lichter wil overigens vaak ook zeggen minder sterk. Tune ziet er bijvoorbeeld strak uit en is erg licht spul maar niet voor iedereen geschikt.

Wat dat allemaal gaat kosten wil je niet weten en daarom heeft Lars een goed punt door beter een nieuwe fiets te kopen die voorzien is van al deze snufjes (waarbij je ook dan niet moet schrikken van de prijzen)
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Rob21tq
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 25 juni 2016, 19:59

Bedankt voor jullie reacties,

Ik ben mij heel goed bewust van de meeste prijzen van spullen en ook nieuwe fietsen.

Het hoeven voor mij ook niet perce nieuwe spullen te zijn, ik vindt het ook leuk om op koopjes jacht te gaan.

Verder heb ik even wat foto's toegevoegd.
MTB: Trek hifi pro. 1x10 speed. Volledig Shimano slx afgemonteerd.

Cyclocross: Zannata Z46 disc. 1x11 speed. Volledig Sram cx force 1 afgemonteerd.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Je zou al een begin kunnen maken met het tubeless maken van je wielen (ja, zo goed als elk wiel kun je tubeless maken).
Dat scheelt al wat gewicht en merk je dubbel en dwars in het sturen doordat je roterende massa lager is.

Daarnaast kun je, afhankelijk van de routes die je rijdt en je fysieke gesteldheid, al een single crank monteren. Scheelt je het gewicht van de overige bladen, je voorderailleur, de shifter en kabel.

Zadelpen, stuurpen en stuur zou je kunnen vervangen door carbon exemplaren. Echt veel zoden aan de dijk zal het qua gewicht niet zetten maar psychologisch gezien ziet je fiets er lichter uit :tong

Overigens, ombouwen naar 12 speed; niet elke naaf biedt de mogelijkheid om een dergelijke cassette te monteren. Dan volgt dus ook in zo'n geval de aanschaf van een andere naaf.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Rob21tq
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 25 juni 2016, 19:59

Het tubeless maken heb ik inderdaad ook al veel over gelezen, ik denk dat hier het meeste te halen is.

Hoe kan ik achterhalen of de naaf geschikt is voor 12 speed? en anders misschien 11 speed?
MTB: Trek hifi pro. 1x10 speed. Volledig Shimano slx afgemonteerd.

Cyclocross: Zannata Z46 disc. 1x11 speed. Volledig Sram cx force 1 afgemonteerd.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

SRAM NX Eagle (12 speed) cassette past gewoon op je huidige body.

Stappen die ik zou doen is, de banden tubeless maken en eventueel een upgrade naar SRAM 12 speed.
Beide verhogen de waarde van de fiets, voor het geval je na deze stappen toch besluit om voor een andere te gaan.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Zou je er niet het best aan doen door eerst voor jezelf een budget vast te stellen wat je uit wil gaan geven. En dan twee sporen bekijken: vervangen van onderdelen of vervangen van de fiets.

Je fiets heeft misschien voor jou emotionele waarde waardoor je eerder op het spoor van upgraden zit. Maar of dit ook de verstandigste keuze is?
Ja, doei !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: wo 17 juli 2019, 22:15 Met alles wat je om wil bouwen is het 10x verstandiger om gewoon een nieuwe fiets te kopen... .
Joepie de schreef: do 18 juli 2019, 08:30...
Je fiets heeft misschien voor jou emotionele waarde waardoor je eerder op het spoor van upgraden zit. Maar of dit ook de verstandigste keuze is?
Ik zie een ouderwetse fiets (flauwe zitbuis en een steil balhoofd) en een lijst met (moderne) wensen.
Alles is mogelijk, maar ik zou deze niet upgraden maar vervangen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rob21tq
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 25 juni 2016, 19:59

Zitbuis en balhoofd scheelt inderdaad 1 graden met de huidige modellen. Weet niet of dat veel is.

Vervangen kan, maar op dit moment heb ik niet het budget om gelijk voor duizende euros aan een nieuwe fiets uit te geven.

Ik doe dan liever voor een paar honderd euro een paar simpele dingen veranderen.

Als ik de huidige velgen tubeless maak. Kan ik dan de huidige buitenbanden gebruiken? Of moeten er buba op speciaal voor tubeless?
MTB: Trek hifi pro. 1x10 speed. Volledig Shimano slx afgemonteerd.

Cyclocross: Zannata Z46 disc. 1x11 speed. Volledig Sram cx force 1 afgemonteerd.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Sommige versies van de Smart Sam zijn niet tubeless te maken. Kijk even op de zijkant van de band. Wanneer daar, naast de maataanduiding, TLR staat kan het wel.

Indien dat niet het geval is kun je het altijd nog proberen maar ben bang dat het zonde is van de latex.

En die "ouderwetse" geometrie, daar zou ik me niet echt druk om maken. Ik heb zelf een flink upgraded 2013 Superfly 100 elite SL en daarmee knal ik nog steeds als een malloot over de routes.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Rob21tq
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 25 juni 2016, 19:59

slapbandje schreef: do 18 juli 2019, 18:14 Sommige versies van de Smart Sam zijn niet tubeless te maken. Kijk even op de zijkant van de band. Wanneer daar, naast de maataanduiding, TLR staat kan het wel.

Indien dat niet het geval is kun je het altijd nog proberen maar ben bang dat het zonde is van de latex.

En die "ouderwetse" geometrie, daar zou ik me niet echt druk om maken. Ik heb zelf een flink upgraded 2013 Superfly 100 elite SL en daarmee knal ik nog steeds als een malloot over de routes.
Bedankt voor je advies.

Even uit nieuwsgierigheid. Jou superfly heeft een carbon frame. Hoeveel weegt jou fiets ongeveer?
MTB: Trek hifi pro. 1x10 speed. Volledig Shimano slx afgemonteerd.

Cyclocross: Zannata Z46 disc. 1x11 speed. Volledig Sram cx force 1 afgemonteerd.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Ik heb echt geen flauw idee en ook geen weegschaal. Hij is wel wat zwaarder dan origineel. Met name de originele wielset was belachelijk licht (en zo slap als een vaatdoek voor mijn 86 kg).
Ik heb een 23" frame dus dat is ook weer wat zwaarder.

Er zit nu een Fox 34 Factory stepcast vork en DPX2 factory demper in, Hope tech 3 E4 remmen en carbon Santa Cruz wielen (inwendig 30mm). Het enige wat nog origineel is behalve het frame zijn de cranks en derailleurs.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

slapbandje schreef: do 18 juli 2019, 18:14 Sommige versies van de Smart Sam zijn niet tubeless te maken. Kijk even op de zijkant van de band. Wanneer daar, naast de maataanduiding, TLR staat kan het wel.

Indien dat niet het geval is kun je het altijd nog proberen maar ben bang dat het zonde is van de latex.
Is in mijn ogen niet waar, ik heb diverse smart sam’s, nobby nic’s en racing ralph’s performance uitvoering (de goedkope serie) zonder enig probleem tubeless gekregen. Ik had deze liggen en vond het zonde om ze weg te doen toen ik over ging naar tubeless.

Moest wel even flink ‘schudden’ maar bij allemaal na 1 rit luchtdicht. Preventief voor iedere rit check ik mijn bandenspanning en moet hooguit 1x in de 2 weken beetje bijpompen.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Even om een beeld bij de kosten te krijgen;
- Dit upgradekitje € 210,- (zoals hierboven al opgemerkt; past op een gewone Shimano HUB)
- Zo'n crankstel € 120,-
- bijvoorbeeld deze bracketlager € 30,- (BSA)
Overstappen naar 1x12 lijkt dus te kunnen en gaat pakweg € 375 / 400,- kosten.
Andere demper met lockout, waarom? Geen idee of dat kan, zoiets bijvoorbeeld? € 300,-?
Budget om iets met wielen of andere parts te doen om je bike lichter te maken + nog wat hulpmateriaal € 450,-
Huidige parts leveren bij verkoop geen drol op maar zeg € 150,-
Zit je dus op € 1000,-

Het is aan jou of je zoveel geld wil steken in een bike van 7jr oud terwijl je qua fietsplezier imho niks toevoegt.
Als het puur gaat om het upgraden, de lol om spullen uit te zoeken en te monteren, dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Wat brengt je huidige fiets nu op? € 600,- ? Ziet er keurig onderhouden uit. Ketting etc is binnen 1000km aan vervanging toe gok ik?
600+1000= € 1600,-
Voor het idee, voor € 2000,- koop je bijvoorbeeld zo'n fully.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie