Mijn opmerkingen in rood
- Ik zit er aan te denken om hem naar 1x12 speed om te bouwen. Kan dit?
Dat kan, denk wel goed na over wat voor voorblad je wilt want het totale bereik van een 1x12 is kleiner dan wat je nu hebt. Dus je levert in aan de zware of lichte kant van het verzettenspectrum.
Als cassette heb je een Sram NX of Sunrace 12-speed nodig, de andere Sram cassettes (GX en hoger) passen niet op jouw freewheelbody maar hebben een zogenaamde XD body nodig. Los van de cassette kun je wel GX of hoger monteren. Er zijn complete upgrade-kits te koop van bijvoorbeeld Sram NX. Let dan wel op de passende crank interface (pressfit, in welke maat, schroefdraad...). Je kunt ook je XT crank van een narrow-wide blad voorzien
- er zit een fox float rp23 achterdemper op. Deze heeft geen echte lockout, alleen propedal stand. Zijn er achterdemper die wel echt volledig gelockt kunnen worden?
Die zijn er wel, maar een lockout is redelijk zinloos. In het terrein biedt actieve vering alleen maar voordelen. De propedal functie van de RP23 is volledig toereikend om eventueel teveel beweging af te remmen
- is het mogelijk om remote lock te monteren voor zowel de voor als achter demper?
Ja, maar dat betekent ook een andere vork en demper... Ik zou deze eis volledig wegstrepen omdat het je niks oplevert en wel heel veel geld kost.
- is het aan te raden om de fiets lichter te maken? Monteren van carbon tubeless velgen bijvoorbeeld?
Lichter maken is altijd leuk, maar vooral tussen de oren en carbon wielen zijn gewoon prijzig. Ik zou kijken naar de punten waar je voor een redelijk bedrag wat kunt besparen maar zeker geen grote bak geld uitgeven om wat grammen te besparen. Als je dat erg belangrijk vindt kun je beter lekker doorrijden op de fiets zoals-ie nu is en sparen voor een lichtere in de toekomst.
- zou ik verder nog veel gewicht kunnen besparen op onderdelen zoals stuurpen, zadelpen etc. Hoeveel gewicht zou ik kunnen besparen ongeveer?
Wel iets, maar niet in de orde van kilogrammen... en bij elkaar opgeteld wordt het een dure actie.
Als ik wat zou upgraden aan deze fiets zou het het volgende kunnen zijn:
- rockshox xc32 voorvork
-> hier valt wel wat te winnen op zowel functie als gewicht. Denk aan een Rock Shox Reba of Fox Float, eventueel zelfs een Fox Float met 34 poten (iets zwaarder als de 32mm vorken, wel stijver). Dit is een redelijk prijzige upgrade. Tweedehands? Dan goed letten op de onderhoudshistorie.
- Fox float rp23 achterdemper
- shimana xt trapas
- shimano slx voor derailleur
- Shimano slx achter derailleur
- 3x10 speed versnellingen
- Remmen shimano slx disc
- Sunringle radium ma 622x20 disc brake velgen
-> met bredere (25~28mm inwendige breedte, nu heb je 20mm) en lichtere velgen kun je relatief veel winnen, maar een nieuwe wielset is ook meteen een vrij kostbare upgrade.
- Schwalbe smart sam 29x2.25 banden
-> Tubeless ready vouwbanden monteren, uiteraard ook tubeless maken. Afhankelijk van wat je het belangrijkste vindt banden met ruimschoots grip of juist sneller lopende bandjes. Achter wat minder profiel als voor en niet smaller als die 2.25 gaan.
Kort samengevat: banden tubeless maken (en eventueel snellere bandjes kiezen) zou ik zeker doen. Dat is relatief goedkoop en zinvol. Heb je geld over kun je de vork en wielen aanpakken, maar dan praat je over hele andere bedragen...
Pas daarna zou ik aan een 1x12 drivetrain denken, van een betere/lichtere vork en bredere wielen met goede banden merk je veel meer dan van een andere aandrijving.
Wil je echt alles aan deze fiets gaan aanpakken lijkt mij een nieuwe/andere fiets die meer aan je wensen voldoet echt de betere optie en waarschijnlijk ook niet duurder dan deze hele fiets van andere onderdelen voorzien.