Trek hifi pro

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Jan Willem schreef: vr 19 juli 2019, 10:03 Voor het idee, voor € 2000,- koop je bijvoorbeeld zo'n fully.
Of TS er iets mee opschiet om 2000,- neer te leggen voor een fiets die is afgemonteerd met een Deore groep?
Dan zou het enige argument zijn om mee te doen met de rage/mode/hype van een andere geometrie.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mijn opmerkingen in rood :)

- Ik zit er aan te denken om hem naar 1x12 speed om te bouwen. Kan dit?
Dat kan, denk wel goed na over wat voor voorblad je wilt want het totale bereik van een 1x12 is kleiner dan wat je nu hebt. Dus je levert in aan de zware of lichte kant van het verzettenspectrum.
Als cassette heb je een Sram NX of Sunrace 12-speed nodig, de andere Sram cassettes (GX en hoger) passen niet op jouw freewheelbody maar hebben een zogenaamde XD body nodig. Los van de cassette kun je wel GX of hoger monteren. Er zijn complete upgrade-kits te koop van bijvoorbeeld Sram NX. Let dan wel op de passende crank interface (pressfit, in welke maat, schroefdraad...). Je kunt ook je XT crank van een narrow-wide blad voorzien


- er zit een fox float rp23 achterdemper op. Deze heeft geen echte lockout, alleen propedal stand. Zijn er achterdemper die wel echt volledig gelockt kunnen worden?
Die zijn er wel, maar een lockout is redelijk zinloos. In het terrein biedt actieve vering alleen maar voordelen. De propedal functie van de RP23 is volledig toereikend om eventueel teveel beweging af te remmen

- is het mogelijk om remote lock te monteren voor zowel de voor als achter demper?
Ja, maar dat betekent ook een andere vork en demper... Ik zou deze eis volledig wegstrepen omdat het je niks oplevert en wel heel veel geld kost.

- is het aan te raden om de fiets lichter te maken? Monteren van carbon tubeless velgen bijvoorbeeld?
Lichter maken is altijd leuk, maar vooral tussen de oren en carbon wielen zijn gewoon prijzig. Ik zou kijken naar de punten waar je voor een redelijk bedrag wat kunt besparen maar zeker geen grote bak geld uitgeven om wat grammen te besparen. Als je dat erg belangrijk vindt kun je beter lekker doorrijden op de fiets zoals-ie nu is en sparen voor een lichtere in de toekomst.

- zou ik verder nog veel gewicht kunnen besparen op onderdelen zoals stuurpen, zadelpen etc. Hoeveel gewicht zou ik kunnen besparen ongeveer?
Wel iets, maar niet in de orde van kilogrammen... en bij elkaar opgeteld wordt het een dure actie.


Als ik wat zou upgraden aan deze fiets zou het het volgende kunnen zijn:

- rockshox xc32 voorvork -> hier valt wel wat te winnen op zowel functie als gewicht. Denk aan een Rock Shox Reba of Fox Float, eventueel zelfs een Fox Float met 34 poten (iets zwaarder als de 32mm vorken, wel stijver). Dit is een redelijk prijzige upgrade. Tweedehands? Dan goed letten op de onderhoudshistorie.
- Fox float rp23 achterdemper
- shimana xt trapas
- shimano slx voor derailleur
- Shimano slx achter derailleur
- 3x10 speed versnellingen
- Remmen shimano slx disc
- Sunringle radium ma 622x20 disc brake velgen -> met bredere (25~28mm inwendige breedte, nu heb je 20mm) en lichtere velgen kun je relatief veel winnen, maar een nieuwe wielset is ook meteen een vrij kostbare upgrade.
- Schwalbe smart sam 29x2.25 banden -> Tubeless ready vouwbanden monteren, uiteraard ook tubeless maken. Afhankelijk van wat je het belangrijkste vindt banden met ruimschoots grip of juist sneller lopende bandjes. Achter wat minder profiel als voor en niet smaller als die 2.25 gaan.

Kort samengevat: banden tubeless maken (en eventueel snellere bandjes kiezen) zou ik zeker doen. Dat is relatief goedkoop en zinvol. Heb je geld over kun je de vork en wielen aanpakken, maar dan praat je over hele andere bedragen...
Pas daarna zou ik aan een 1x12 drivetrain denken, van een betere/lichtere vork en bredere wielen met goede banden merk je veel meer dan van een andere aandrijving.

Wil je echt alles aan deze fiets gaan aanpakken lijkt mij een nieuwe/andere fiets die meer aan je wensen voldoet echt de betere optie en waarschijnlijk ook niet duurder dan deze hele fiets van andere onderdelen voorzien.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

slapbandje schreef: vr 19 juli 2019, 10:15
Jan Willem schreef: vr 19 juli 2019, 10:03 Voor het idee, voor € 2000,- koop je bijvoorbeeld zo'n fully.
Of TS er iets mee opschiet om 2000,- neer te leggen voor een fiets die is afgemonteerd met een Deore groep?
Dan zou het enige argument zijn om mee te doen met de rage/mode/hype van een andere geometrie.
Er is helemaal niks mis met de huidige generatie Deore.
Met de rest van de afmontage trouwens ook niet, maar inderdaad, op diverse fronten gaat hij er qua afmontage op achteruit.
Maar voor die € 2000,- heb je dan wel een heel goed platform dat het zonder meer waard is om elk jaar wat te upgraden.
Overigens was mijn post alleen voor de beeldvorming van kosten-baten bij het grootschalig upgrade van een wat oudere bike.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Over de demper, lockout is overgewaardeerd en als de RP23 goed werkt mis je die lockout niet. Maar na een aantal jaar zal het platformsysteem niet meer zo strak werken en heeft je RP23 een beurtje nodig.
Grote kans dat je dan tevreden bent zonder echte lockout.

Of je verder veel geld in deze fiets moet investeren, tja, ik zou het denk ik niet doen.
(restwaarde vd fiets plus kosten vd upgrade tegenover de prijs van een nieuwe fiets)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rob21tq
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 25 juni 2016, 19:59

Ik ben er grotendeels uit. En het meeste met slapbandje eens.

Ik ga een paar kleine dingen wijzigen zoals tubeless banden. En de rest zien we tegen de tijd wel.
Eventueel een keer naar een 1x12speed groep. Spullen zoals tandwielen etc slijten toch een keer en zijn altijd een keer aan vervanging toe, ook bij nieuwe fietsen en dan ben je op wat dingen na hetzelfde geld kwijt.

Mijn trek doet het verder nog perfect. En och, niet meer moderne geometrie vindt ik wel meevallen. Zoals al gezegd, scheelt het niet veel met de huidige mtb’s en zijn veel dingen inderdaad een trend, en die wisselen voortdurend.

En als ik een moderne nieuwe mtb zou willen ben ik eerder 3000,- dan 2000,- kwijt aan een fiets die dan naar mijn eisen is.

De achtervering zal ik mij ook eens verder in verdiepen, want ik merk inderdaad dat de propedal wel iets doet, maar naar mijn idee te weinig.
MTB: Trek hifi pro. 1x10 speed. Volledig Shimano slx afgemonteerd.

Cyclocross: Zannata Z46 disc. 1x11 speed. Volledig Sram cx force 1 afgemonteerd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Rob21tq schreef: za 20 juli 2019, 19:55 Mijn trek doet het verder nog perfect. En och, niet meer moderne geometrie vindt ik wel meevallen. Zoals al gezegd, scheelt het niet veel met de huidige mtb’s en zijn veel dingen inderdaad een trend, en die wisselen voortdurend.
Nu gaat de trend van de geometrie al 40 jaar maar 1 kant uit... . Stappen terug zijn nog niet gemaakt.



En 3 cm hier en daar lijkt niet veel, maar is een compleet andere fiets!!



Maar goed, verstandig om niet het hele bedrag in je huidige fiets te steken en inderdaad, zo slecht is die nog absoluut niet!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rob21tq
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 25 juni 2016, 19:59

Ik wou nog even een reactie geven van wat ik nu al heb veranderd aan mij hifi.

- omgebouwd naar 1x10 speed
- iets breder stuur gemonteerd
- fatsoenlijke handvatten gemonteerd
- tubeless gemaakt met isolatie tape en nieuwe schwalbe bandjes (racing ray, racing ralph)

Heb de fiets er dik 1,2 kg ofzo lichter mee gekregen en vindt het voor nu even prima zo.

De 1x10 bevalt mij ook prima. Heb dezelfde crank gehouden en hier een narrow wide blad op gemonteerd van 34t voor 10,- en verder heb ik op mijn slx derailleur ook narrow wide wieltjes gemonteerd van sram.
MTB: Trek hifi pro. 1x10 speed. Volledig Shimano slx afgemonteerd.

Cyclocross: Zannata Z46 disc. 1x11 speed. Volledig Sram cx force 1 afgemonteerd.
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Je kan altijd nog naar 1x11, heb ik ook gedaan met mijn oudere Focus Super Bud van eenzelfde geometrie. Voor de rest wat aangepast naar mijn smaak en voldoet nog steeds. Later maar es naar een andere fiets kijken.

https://photos.app.goo.gl/6XYC6WDj6nm8NywJ9
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Rob21tq
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 25 juni 2016, 19:59

Ik heb 1x11 en 1x12 overwogen. Maar dan moest ik een nieuwe shifter en een nieuwe cassette kopen.

Voor nu bevalt mij dit prima. Meer kan altijd nog.
MTB: Trek hifi pro. 1x10 speed. Volledig Shimano slx afgemonteerd.

Cyclocross: Zannata Z46 disc. 1x11 speed. Volledig Sram cx force 1 afgemonteerd.
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Nee ok dat klopt. Echter zijn dat de kosten nog niet. Maar inderdaad kan altijd nog. Althans de 1x11 zonder dat je naaf hoeft aan te passen
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
macB
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: do 7 april 2005, 20:45

Wat hier eerder al genoemd is zou ik de demper zo houden Lock out is echt niet nodig als je de vering goed afgesteld hebt (zowel voor als achter niet als je mij vraagt).

De vork kun je wel eea mee winnen ook qua mate van afstellen. De XC32 is nou niet bepaald een stijve lichte vork.

Wielen haal je meest uit. Hou marktplaats of het forum in de gaten voor een mooie gebruikte set met Hope naven (zelf icm mijn 86 kg schoon goede ervaringen met Flow velgen) en maak ze tubeless.

Dan heb je snel veel gewonnen voor een redelijk net budget denk ik.
Shit happens
Plaats reactie